Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkitys sosiaaliseen ahdistukseen

Vierailija
17.01.2025 |

Kellään kokemuksia? Tilanteille altistaminen on nostanut toimintakykyä vähän vuosien aikana, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Ja edelleen arkisissakin tilanteissa sydän hakkaa ja pyörryttää, vaikka saisinkin ne hoidettua.

Kommentit (224)

Vierailija
1/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etanoli toimii

Vierailija
2/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi yhyy. Jos et oo hoksannut, niin ei se meillä muillakaan mitään ruusuilla tanssimista ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää siedätyshoitoa.

Vierailija
4/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku saisi rahoittaa oksitosiinisuihkeen ihmiskokeita Suomessa. Itsekin menisin vapaaehtoisena koehenkilöksi.

Vierailija
5/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ketipinor pahensi ahdistusta ajoittain vaikka pitäisi lieventää.

Vierailija
6/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. SSRI-lääkityksestä, betasalpaajasta ja bentsoista. SSRI ja betasalpaaja eivät auttaneet mitään.

Bentsot "auttavat" samalla tavalla kuin alkoholilla hankittu pikku hutikka. Eli auttaa tilanteeseen/oireisiin, mutta itse sairautta lähinnä pahentaa.

Vierailija
7/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi yhyy. Jos et oo hoksannut, niin ei se meillä muillakaan mitään ruusuilla tanssimista ole.

Tieto että muillakin menee huonosti, ei auta ap:tä yhtään.

Neuvoja ja apua kannattaa kyllä hakea terveyden ammattilaisilta. Täällä saa osakseen vain veetuilua.

Vierailija
8/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedätyshoitoa vaan lisää. Se on paljon turvallisemapaa kuin turvautua pilleripurkkiin. Kekushermostoon vaikuttavat lääkkeet saattavat helpottaa oloa hetkeksi, mutta pitkäaikaiseen käyttöön niistä ei ole.

Vierailija
9/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noi bentso lääkkeet mitä lie, miten toimivia? Onko kalliita? Kiinnostaisi myös.

Vierailija
10/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla toimii vain lääkitys.

Vierailija
11/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut lääkityksen vastaavassa tilanteessa. Jatkuva ylivirittyneisyystila väsytti ja tuntui, että en pääse enää eteenpäin pelkällä siedätyshoidolla. Ei se mikään ihmepilleri ollut, mutta rauhoitti ahdistusta sen verran, että pääsin eteenpäin ja ns. kiinni normaaliin elämään.

Vierailija
12/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkitystä käytät?

Vierailija
13/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko noi bentso lääkkeet mitä lie, miten toimivia? Onko kalliita? Kiinnostaisi myös.

No ei ne nyt niin kalliita ole, kun reseptillä ostetaan, eikä niitä ilman reseptiä saakaan.

Lääkärit ovat nihkeitä kirjottamaan "pitkiä" reseptejä kyseisiin nappuloihin, koska niiden kanssa puljatessa on riski koukuttua, jos ei ole tolkkua käytössä.

Rauhoittavia ovat. Tabletti työnnetään suuhun, nielaistaan ja kohta on sellainen olo kuin olisi poltellut jointin.

Vierailija
14/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkitystä käytät?

Xanor

Vierailija
15/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lääkitys sosiaalisten tilanteiden jännitykseen ja ahdistukseen. Escitalopramin ja Bupropion. Toimii niin, että saan oltua enemmän omassa kuplassani enkä välitä tai kiinnitä niin paljon huomiota toisiin. Tämä helpottaa asiointia kaupoissa ja muualla, sekä auttaa ylipäätään lähtemään kotoa ihmisten ilmoille. Kohottaa mielialaa.

Nämä olleet nyt kaksi vuotta käytössä. Kevään ja valon tullessa yritän vähentää määriä lääkärin ohjeen mukaan. Jatkuva seuranta työterveydessä.

Vierailija
16/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä lääkityksen lisäksi hoitona psykoterapia? Itselläni auttoi kolmen vuoden psykoterapia niin, etten tarvinnut lääkitystä lopulta ollenkaan. 

Vierailija
17/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bentsoissa on se vika, että oikeasti ne tyhmentää. Ne siis saa sut mokailemaan enemmän. Ero on pieni, eikä välttämättä näy rutiinielämässä, mutta tuntuu tilanteissa, joissa oikeasti pitäisi olla skarppi ja fiksu (huomasin tämän kun eräässä vaiheessa yritin käyttää sitä ahdistaviin mutta tärkeisiin tilanteisiin töissä, esim työhaastatteluissa). Ne kuitenkin estää sinua tajuamasta sitä mokaa ennen kuin tilanne on ohi ja siihen ei enää voi vaikuttaa ja jossain määrin ne saa sinut piittaamattomaksi siitä. Mutta sitten kun vaikutus menee ohi, alat tajuta, mitä teit, jakun taas välität, voin kertoa että v!tuttaa.

En siis suosittelisi niitä, ellet ole oikeasti valmis luovuttamaan. Ja jos olet, niin mikä sua sit niin paljon ahdistaa, eihän millään luulisi silloin enää olevan väliä?

Vierailija
18/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Vierailija
19/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu

Vierailija
20/224 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet hoitavat oiretta, eivät syytä. Siksi terapia on se, joka asioita vie eniten eteempäin. Erityisesti terapia, jossa huomioidaan kehollisuus, ei vain keskustelua. Hyvin usein sos. tilanteiden pelon taustalla on traumaattisuutta, pitkäkestoista kuormittumeisuutta, ylivireyttä. Näitä on itse vaikea tunnistaa, ellei tapahdu jonkinlaista pysähtymistä. Kun näitä päästään hoitamaan, usein sosiaalisen ahdistuksen oireet lievenevät ja jopa kokonaan poistuvat. Kun autonominen hermosto rauhoittuu ja turvan tunne vahvistuu sillä on iso vaikutus sos. ahdistukseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi