Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkitys sosiaaliseen ahdistukseen

Vierailija
17.01.2025 |

Kellään kokemuksia? Tilanteille altistaminen on nostanut toimintakykyä vähän vuosien aikana, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Ja edelleen arkisissakin tilanteissa sydän hakkaa ja pyörryttää, vaikka saisinkin ne hoidettua.

Kommentit (224)

Vierailija
201/224 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei onnistu, mutta kerro sinä sitten kaikkitietävänä - MIKÄ ne JO OLEMASSA OLEVAT seksuaalivaikeudet sitten aiheuttaa sen lääkkeiden lopetuksen jälkeen? Niin. Ei ole muuta syytä, kuin ne jo lopetetut lääkkeet.

Miksi haluat niin kovasti kieltää tämän tosiasian?

Jos olisin ssri-lääkkeiden takia saanut pysyvät seksuaalivaikeudet, olisin niin raivoissani tällaisille kommentoijille.

Äly hoi, älä jätä. Masennuksessa seksuaalioireet ovat HYVIN YLEISIÄ. Lääkkeen lopettamisen myötä lääkkeen TERAPEUTTINEN VAIKUTUS JA MYÖS MAHDOLLISET MUUT VAIKUTUKSET LAKKAAVAT (tämä farmakologinen perusasia tuntuu olevan monelle mahdotonta ymmärtää), jolloin myös masennus seksuaalioireineen voi palata. Simple as that.

Ok. Mutta jos henkilö ei ole masentunut, eli hänen masennu

Masennukseen voi sairastua milloin tahansa, varsinkin helposti lääkkeen lopettamisen yhteydessä, kun sen suojaava vaikutus poistuu ja elimistö&psyyke on vielä herkässä tilassa. Ei voi olla niin vaikea ymmärtää!

Vierailija
202/224 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, että henkilö voi masentua milloin tahansa. Minä kysyinkin, että mitä jos henkilö EI ole masentunut?

Eipä yllättänyt, tiesin kyllä, ettet osaa vastata kysymykseeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/224 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

198. Tästä on kirjoiteltu niinkin luotettavassa lähteessä kuin Magn eettimediassa. Ei tarvitse kovinkaan kauaa seurata näitä PSSD-aktivisteja huomatakseen, että samat tyypit vastustavat rokotteita ja "korruptoitunutta big pharmaa". SALALIITTOA SALALIITON PERÄÄN!

Omat päätökseni perustan tieteeseen ja ajatteluun, myös muiden kokemuksiin. Olen ottanut koronarokotteen. Ssri-lääkkeosiin en koske tikullakaan. 

Vierailija
204/224 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

198. Tästä on kirjoiteltu niinkin luotettavassa lähteessä kuin Magn eettimediassa. Ei tarvitse kovinkaan kauaa seurata näitä PSSD-aktivisteja huomatakseen, että samat tyypit vastustavat rokotteita ja "korruptoitunutta big pharmaa". SALALIITTOA SALALIITON PERÄÄN!

Omat päätökseni perustan tieteeseen ja ajatteluun, myös muiden kokemuksiin. Olen ottanut koronarokotteen. Ssri-lääkkeosiin en koske tikullakaan. 

Kerro toki, mitkä tieteelliset faktat mielestäsi puhuvat sen puolesta, että lääkkeestä johtuva seksuaalihäiriö voi jatkua lopetuksen jälkeen. Jään odottamaan.

Vierailija
205/224 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ketipinor pahensi ahdistusta ajoittain vaikka pitäisi lieventää.

Juu ei! Hirveä lääke. Ei hyödytä muuta kuin nukahtamista auttaa, siihenkin on parempi ottaa normaali unilääke.

K.ssa on loputtomasti haittavaikutuksia.

Kadulta? Ei unilääkkeitä saa normaalissa elämässä.

No lääkärihän lääkereseptit kirjoittaa. Sillä saa ostaa lääkkensä apteekista.

Mutta kokeneelta kuulostava puheesi katukaupasta viittaa siihen, että olet väärinkäyttäjä. Silloin lääkäri ei tietenkään kirjoita sulle lääkettä, jota käytät väärin.

En ole tuo kirjoittaja mutta katukauppa on nykyään k

Tuosta, että lääkkeiden  katukauppa on jokaisen saatavilla. Enpä ole 72 ikävuoteen mennessä nähnyt yhtään ainoaa katukauppiasta. En tosin asun lähelläkään pääkaupunkiseutua.

Vierailija
206/224 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki, mitkä tieteelliset faktat mielestäsi puhuvat sen puolesta, että lääkkeestä johtuva seksuaalihäiriö voi jatkua lopetuksen jälkeen. Jään odottamaan.

Näinpä. Ei taida vastausta kuulua.

Vierailija
207/224 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen odotellaan vastausta.

Vierailija
208/224 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pubmedistä voit hakea hakusanoilla "post-ssri sexual dysfunction". Osaat varmaan itse sentään lukea vai pitääkö ohjeistaa sekin, miten se tehdään...

Vierailija
209/224 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen odotellaan vastausta.

Kuvitteletko että asun tällä palstalla? Näsäviisas nilkki, kompastut omasn näsäviisauteesi. Luet sieltä ne artikkelit itse. 

Vierailija
210/224 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pubmedistä voit hakea hakusanoilla "post-ssri sexual dysfunction". Osaat varmaan itse sentään lukea vai pitääkö ohjeistaa sekin, miten se tehdään...

Eipä ollut yllätys, että piti heti seuraavassa kommentissa turvautua asiattomuuksiin, kun oikeat argumentit puuttuvat. Edelleenkään et ole pyydettyjä faktoja esittänyt, nuo Pubmedistä löytyvät caset eivät nimittäin todista MITÄÄN kausaliteetista.

Esimerkiksi eräässä systemaattisessa katsauksessahan (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/pds.5653) todetaan näin: "Persisting dysfunctions may be associated with a relapse in depressive or anxious symptoms". Mutta tämänhän te tietysti selitätte korruptiolla ja pahan big pharman vaikutuksella 😂

Vierailija
211/224 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota myös huomioon arvostetun prof. Anita Claytonin kommentti aiheesta: "I think it's depression recurring. Until proven otherwise, that's what it is". Mutta hei, varmasti teillä palsta-asiantuntijoilla on valistuneempi näkemys kuin ammattilaisilla! 🤣

Vierailija
212/224 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pubmedistä voit hakea hakusanoilla "post-ssri sexual dysfunction". Osaat varmaan itse sentään lukea vai pitääk

Syö sä vaan kuule niitä ssri-lääkkeitä ihan niin paljon kuin lääkäri määrää ja tahdot. Jos me muut emme syö, niin ei varmaan ole sun asiasi. Kannattaa lukea vähän enemmän.

Vierailija
213/224 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kokaiinia ja amfetamiinia hyvällä vasteella,

Vierailija
214/224 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ssri- lääkkeet aiheuttavat joillekin myös aggressiivisuutta. Tämä on toinen syy, miksi nämä lääkkeet eivät sovi minulle. 

Vierailija
215/224 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen ahdistus ei ole sama kuin masennus. Masennus voi olla ja yleensä on väliaikaista. Tällöin lääkityskin on väliaikaista. Sosiaalisen ahdistuksen luonne on eri, se on pysyvämpää. 

Vierailija
216/224 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistusta pitäisi "tutkia", koska sillä on aina joku viesti. Pelko, turvattomuuden tunne? Sinun pitäisi opetella rauhoittamaan itsesi. "Kaikki on ihan hyvin." Mitä sä pelkäät? Ja mieti, mikä voisi olla pahinta, mitä voisi siinä tilanteessa sattua ja onko se realistista, että niin käy? 

Kaikilla keskushermostoon vaikuttavilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia. Esim. dementiaa SSRI-lääkkeet. En ota yhtään masennusnappulaa. En halua turruttaa tunteitani.

Et ole ollut koskaan tarpeeksi ahdistunut? Silloin kun vaihtoehdot ovat lääkitys tai kuolema, kannattaa valita lääkitys ja terapia.

Söin lääkettä lähes 2 vuotta ja tein hallitun lääkkeiden käytön lopetuksen, sillä myös elämäntilanteeni on muuttunut parempaan ja olen oppinut rauhoittamaan itseni. Uusi elämäntilanteeni on myös mahdollistanut liikunnan lisäämisen ja pidemmät yöunet.

On kokemusta eri lääkkeistä pidemmältä ajalta. En halua turruttaa enää itseäni niillä. Mieliala- ja kipulääkkeet tuhosivat seksuaalisuuden ja lisääntymiskyvyn, että sen takia en voi niitä varauksetta suositella kokemusasiantuntijan näkökulmasta. Toki olen opiskellut lääkkeiden eri sivuvaikutuksia. Virallisestihan psyykelääkkeitä tulee käyttää ja ne pelastavat ihmishenkiä.

Hienoa, että on parempi elämäntilanne. 

Vierailija
217/224 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

212: Ai lukea vielä vähän enemmän niitä case reportteja, jotka ei osoita yhtään mitään? Niitä tieteellisiä todisteita edelleen odotetaan mutta johan tuli selväksi ettei niitä ole teillä esittää, kunhan länkytätte ja menette sitten asiattomuuksiin, kun ei purematta niellä väitteitä.

P.S. Se todellakin on myös mun asia, että nämä aktivistit levittää poskettomia väitteitä anekdootteihin perustuen. Joihinkin nuo pelottelut uppoaa, ja jättävät sitten elintärkeät lääkkeet aloittamatta joskus fataalein seurauksin.

Vierailija
218/224 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletko että asun tällä palstalla? Näsäviisas nilkki, kompastut omasn näsäviisauteesi. Luet sieltä ne artikkelit itse.

Hyi hitto mitä tekstiä oletettavasti aikuiselta ihmiseltä, saisit hävetä.

Vierailija
219/224 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

210: Kykenetkö lainkaan sieltä suuruudenharhojesi keskeltä asettumaan sellaisen ihmisen asemaan, joka on näitä pysyviä haittoja saanut? Ymmärtämään, kuinka julma ja alentava tuo suhtautumisesi on? Puhutaan siis vaikkapa ihmisistä, joilla ei ole edes ollut minkäänlaista mielenterveyden häiriötä, vaan ovat käyttäneet SRI-lääkkeitä esim. kivun hoitoon. He ovat saaneet seksuaalioireita, jotka jatkuvat lääkkeen lopetuksen jälkeenkin, ja lääkäri on laittanut ne masennuksen piikkiin.

Argumentoit sillä, että osoitettua kausaliteettia ei ole. Miten sellainen voisi ollakaan, kun kyseessä on ilmeisestikin suht. harvinainen lääkkeiden seuraus ja lääkäreiden on ollut helppo attribuoida yleisesti "jatkuvat seksuaalioireet" yhtenä pakettina masennuksen syyksi (vaikka ilmiselvästi esim. genitaalien tunnottomuus ei sinne kuulukaan)? Nämä osaltaan selittävät sitä, miksi tutkimusta on ollut niin vähän. Täytyy myös muistaa, että ihan käytön aikaisistakaan haitoista ihmiset eivät kovin hanakasti raportoi aiheen arkuuden vuoksi. Nyt tutkimusta alkaa jo hieman olemaan, ja esim. FDA on alkanut ottaa aktiivisesti yhteyttä tästä haitasta ilmoittaneisiin. Katsotaan toki muutamien vuosien päästä, kumpi oli oikeassa.

Ja mitä tuohon katsaukseen tulee, ei siellä väitetä, että jatkuvat ongelmat johtuvat aukottomasti juuri masennuksesta ja ahdistuksesta, vaan pohditaan erilaisia selittäviä tekijöitä. Siellä mm. mainitaan, että masennus ei täysin selitä genitaalien tuntopuutoksia. Ja vielä jos tarkemmin lukee, niin monilla miehillä on ilmoitettuna oireena muutokset siemennesteessä: tätä nyt ei varsinkaan masennus selitä, mutta jostain syystä se jätetään mainitsematta.

Vierailija
220/224 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

210: Kykenetkö lainkaan sieltä suuruudenharhojesi keskeltä asettumaan sellaisen ihmisen asemaan, joka on näitä pysyviä haittoja saanut? Ymmärtämään, kuinka julma ja alentava tuo suhtautumisesi on? Puhutaan siis vaikkapa ihmisistä, joilla ei ole edes ollut minkäänlaista mielenterveyden häiriötä, vaan ovat käyttäneet SRI-lääkkeitä esim. kivun hoitoon. He ovat saaneet seksuaalioireita, jotka jatkuvat lääkkeen lopetuksen jälkeenkin, ja lääkäri on laittanut ne masennuksen piikkiin.

Argumentoit sillä, että osoitettua kausaliteettia ei ole. Miten sellainen voisi ollakaan, kun kyseessä on ilmeisestikin suht. harvinainen lääkkeiden seuraus ja lääkäreiden on ollut helppo attribuoida yleisesti "jatkuvat seksuaalioireet" yhtenä pakettina masennuksen syyksi (vaikka ilmiselvästi esim. genitaalien tunnottomuus ei sinne kuulukaan)? Nämä osaltaan selittävät sitä, miksi tutkimusta on ollut niin vähän. Täytyy myös muistaa, että ihan käytö

Juuri näin. Sen vielä ymmärrän, että vaikka vähän laskeneen libidon kohdalla voi olla vaikea sanoa mistä johtuu, mutta näiden muiden oireiden laittaminen masennuksen syyksi vaatii jo melkoista mentaaliakrobatiaa.