Miksi hoitovastikkeet on niin suuria?
Jossain lähes jopa vuokran tasolla. Siis pelkkä hoitovastike. En ole omistanut asunto-osaketta koskaan, mutta välillä katsellut hintoja ja tuntuu että nyt ovat pilvissä.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mun hoitovastike on 112e/kk.
Mutta taloyhtiösi ei ymmärrä kerätä korjauskuluille ennakkoon rahaa. Monet taloyhtiöt keräävät sitä vastikkeissa ennakkoon. Sieltä tulee sinulle sitten viemäröinnin uusinnassa kertalaskua öö 25000e yhtiölainaa eli/tai lisäystä hoitovastikkeeseen hups, 300 euroa?
Miks pitäis kerätä etukäteen? Esim. Virtanen maksaa ennakkoon 3 vuotta putkiremonttia ja sitten löytää puolison jonka kanssa muuttaa muualle ja myy asuntonsa Korhoselle. Tällöin Virtanen on maksanut Korhosen osuutta 3 vuotta. Onko se oikein? Maksakoon ja säästäköön jokainen omat rempparahansa ihan itse. Pitääkö aikuisia holhota niin että saavat maksunsa maksettua, eivät itse kykene suunnittelemaan tulevaisuutta? Jokainen tietää että jossain vaiheessa rempat on edessä ja jos ei tiedä niin silloin kannattaa pysyä siinä vuokraluukussa.
Vierailija kirjoitti:
Heh.
Missä ja minkä kokoinen luukku?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tsekata hoito- ja rahoitusvastike ja ymmärtää ero. Mutta kyllä kaikki on kallistunut, huolto, isännöinti, lämmitys, vesi, sähkö jne.
Kaikkihan noista siirtyy myös vuokriin ja päälle vielä asunnon rahoituskulut ja sijoitetulle pääomalle vielä pitää saada tuotto,
Siksi omakotitalot ovat halvempia, kun tekemällä itse voi puolittaa elämisen hinnan
Mutta taloyhtiösi ei ymmärrä kerätä korjauskuluille ennakkoon rahaa. Monet taloyhtiöt keräävät sitä vastikkeissa ennakkoon. Sieltä tulee sinulle sitten viemäröinnin uusinnassa kertalaskua öö 25000e yhtiölainaa eli/tai lisäystä hoitovastikkeeseen hups, 300 euroa?
Ennakkoon jos rahaa kerätään niin mitäs sitten jos myy asunnon? Saako rahat itselleen vai ei?
Minun mielestä jokaisen pitäisi itse säästää rahaa remontteja varten.
-eri
Ei saa rahoja itselleen. Tuo on hyvä systeemi ainoastaan niille jotka asuu samassa yhtiössä pitkään.
Asun pienessä rivitaloyhtiössä. Hoidetaan talkkarin ja isännöitsijän työt nyt itse ja vastike on 100€/kk. Ei taloyhtiön velkaa. Vain kirjanpito ostetaan. Kyselin mitä isännöinti maksaa, ja pelkkä vesimittarien luku maksoi satasen luokkaa. Itseltä kuluu siihen korkeintaan 2 minuuttia....
Vierailija kirjoitti:
No kun kiinteistöhuoltoyhtiöiden matalakoulutetut työntekijät saavat 4000€/kk. Asiakas maksaa.
Miten koulutustaso liittyy palkkaan? Meinaatko että jos ei ole maisteri, tuollaisia palkkoja ei pidä maksaa? Sen maksaa sen sijaan yksityinen yritys joka näkee hänen työnsä tuon arvoiseksi, todella harvinaista. Akateemikot juhlii monesti julkisella rahalla.
Miettikää että kalliin vastikkeen lisäksi tosi monella taloyhtiöllä on velkaa esim juurikin putkiremonttiin. Sitten vielä kun nollakorot nous pariin prosenttiin.
Me tehdään perushuolto itse. Sähkölasku oli nyt 251, josta siirto 160€. Vesimaksu 4 hlöä 200, joka toinen kk. Kiinteistövero 170€x2/vuosi. Eli halvemmalla päästään okt:ssa ku osakehuoneistossa.
Lämmityskustannuksia ei tuohon kannata vertaukseksi edes laskea. Eipä oo naapurit seinän takana.
Vierailija kirjoitti:
Me tehdään perushuolto itse. Sähkölasku oli nyt 251, josta siirto 160€. Vesimaksu 4 hlöä 200, joka toinen kk. Kiinteistövero 170€x2/vuosi. Eli halvemmalla päästään okt:ssa ku osakehuoneistossa.
Lämmityskustannuksia ei tuohon kannata vertaukseksi edes laskea. Eipä oo naapurit seinän takana.
Kylläpä se okt tulee halvemmaksi kuin kolmio rivarissa. Monesti yhtiöiden hallituksissa istuu vanhat jäärät jokka lykkää remontteja. Kiva sitten uudemmille osakkaille kun kaikki räjähtää silmille
Suomihinnoittelu. Keittiöremppa teneriffalla maksoi 400e. Suomessa maksaisi 15000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakkoon jos rahaa kerätään niin mitäs sitten jos myy asunnon? Saako rahat itselleen vai ei?
Minun mielestä jokaisen pitäisi itse säästää rahaa remontteja varten.
-eri
Se on OY joka hoitaa, koittaa hoitaa ja varautua. Et sinä. Vai haluatko myytyäsi jotenkin takautuvasti osallistua entisen asuntosi lainan maksuun -)))?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tsekata hoito- ja rahoitusvastike ja ymmärtää ero. Mutta kyllä kaikki on kallistunut, huolto, isännöinti, lämmitys, vesi, sähkö jne.
Kaikkihan noista siirtyy myös vuokriin ja päälle vielä asunnon rahoituskulut ja sijoitetulle pääomalle vielä pitää saada tuotto,
Siksi omakotitalot ovat halvempia, kun tekemällä itse voi puolittaa elämisen hinnan
No kun ei voi. Pitäisi voida. Pari esimerkkiä: Kunta on nostanut 2011 vuodesta kiinteistöveroa 40%. Kunta päätti muutama vuosi sitten. että muuttaa kymmeniä vuosia itsellään pitämänsä ja hoitamansa tien perustettavan tieosuuskunnan maksettavaksi ja vastattavaksi. Hiekkatie, jonka kunnon olivat antaneet rapistua, ja jättäneet kunnostukset tekemättä. Se oli pakko, eikä asukkaiden mielipiteellä ollut merkitystä. Asumme siitä risteävällä tiellä, josta olemme täällä asuessamme vastanneet itse yhtenä tieosuuskunnan osakkaana. Kauppakirjoissa eikä missään ostodokumentissa mainita tuota mksurasitetta missään muodossa.
Ensimmäinen lasku oli 600+ euroa. Siis suoraan mätkyä kunnallisveroon.
Eilen tuli kutsu seuraavaan kokoukseen. Kunnantalon tiloihin. Olemmehan lypsylehmiä heille. Ja sen mukana ensi vuoden talousarvio hoitokustannuksista. Pakolliset minimit ilman kunnostuksia. n. 30 000e. Ei kovin pitkästä hiekkatiestä, joka on myös läpikulkutie. Ensi vuoden kunnallisveromätky n. 200e.
En todellakaan ymmärrä hintojen tasoa. Ja tämän lisäksi jokainen hoitaa omat vesi-, energia-, lämmitys-, vesi-, jäte-, ruohonleikkuu-, hiekoitus- jne. -menonsa. Joista vain parin viimeisen osalta on mahdollisuus vaikuttaa hinnoitteluun. Hintoihin, jotka on nousseet, ja nousee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Sannulin aikana kustannukset räjähti käsiin.
Sannuli ei mahtanut mitään pandemialle eikä naapurin sedän sotimisen alkamiselle. Jos silloin olisi ollut vallassa Orpopurra, nämä olisvat antaneet vanhusten ja köyhien kuolla virukseen.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöissä, joissa on vähintään 5 huoneistoa tulee jatkossa järjestää erilliskeräys seuraaville jätejakeille:
Biojäte
Kuitupakkaukset
Muovipakkaukset
Metallipakkaukset ja pienmetalli
Lasipakkaukset
naurettavaa pelleilyä
Mitäs naurettavaa tossa on?
Putkiremonttia on vielä maksamatta kymmenisen vuotta, mutta kylppäri hajoaa jo käsiin. En ymmärrä, allaskaappi on ruosteessa ja tämä pönttö, joka on vielä vähällä käytöllä niin lasitepinta on ihan kulunut. Ne myy pelkkä paskoo ja sekundaa näihin putkiremonttikylpyhuoneisiin. Tyhmintä on asua yli kymmenen vuotta missään asuntoyhtiön hallinnoimassa huoneistossa. Maksat kyllä kämppää jo toista kertaa.
Missä hoitovastike on yhtä suuri kuin vuokra?
Mulla hoitovastike on vastaavasta adunnosta 3-4 kertaa vähemmän. Autopaikankin vastike on 2-3x vähemmän kuin vuokrattuna,
Helsingissä usein puolet hoitovastikkeesta on maan vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Putkiremonttia on vielä maksamatta kymmenisen vuotta, mutta kylppäri hajoaa jo käsiin. En ymmärrä, allaskaappi on ruosteessa ja tämä pönttö, joka on vielä vähällä käytöllä niin lasitepinta on ihan kulunut. Ne myy pelkkä paskoo ja sekundaa näihin putkiremonttikylpyhuoneisiin. Tyhmintä on asua yli kymmenen vuotta missään asuntoyhtiön hallinnoimassa huoneistossa. Maksat kyllä kämppää jo toista kertaa.
uudet pöntöt on täyttä paskaa se pinnote ei kestää mitään kun niin "ekolookista"
Ainakin pääkaupunkiseudulla saa yhden nelilokeroisen astian, johon laitetaan muovi, kartonki, lasi ja metalli. Vähemmän sen tyhjentäminen maksaa kuin samankokoisen sekajäteastian.