Oletteko koskaan kuulleet mitään järjellistä selitystä, miksi muutoin normaalissa ja hyvässä perheessä käytettiin ruumiillista kurittamista?
Olen itse normaalista ja hyvästä perheestä 80-luvun lopulla syntynyt, ja mitään muuta valittamista ei lapsuudesta ole, paitsi se, että käytettiin ruumillista kurittamista. Ja nyt ajateltuna se todella oli kova kuri silloin, eli nahkavyöstä takapuolelle niin että todella tuntui. Tavallaan aiheesta, mutta ei mistään isoista asioista, koska en tehnyt koskaan mitään oikeasti tyhmää! 😇 Muistelen, että vikan kerran tällä tavalla kuritettiin kun olin 12 tai 13 v.
Jos olen kysynyt, että miksi oli niin kova kuri, vastaus on vaan jotain, että se oli tapana ja jotain muuta ympäripyöreää. Itse en ihan ymmärrä, mitä niin kovalla kurilla haettiin, kun olisin varmasti kasvattunut muutenkin.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Ruumiillinen kurittaminen oli ainoa kasvatusmuoto, jonka vanhempi sukupolvi oppi omilta vanhemmiltaan. Sukupolvien mittainen ketjureaktio. Ei osattu muuta, eikä ymmärretty hakea lisätietoa lasten kasvatuksesta.
En puolustele lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, enkä hyväksy ruumiillista kurittamista. Haluan vain tuoda esillen seikan, joka on jäänyt huomioimatta.
Ja tämän lisäksi kaikki omat patoutumat ja ahdinko osattiin purkaa vain fyysisenä väkivaltana. Eivät hallinneet vihaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joka vitsaa säästää se lasta vihaa"
t. Raamattu
Alkutekstissä se on muuten paimensauva!
2000 vuotta sitten Välimeren maissa annettiin paimensauvalla selkäsaunat.
Useimmissa maissa ruumiillista kuritusta ei luokitella väkivallaksi. Suomessa sen sijaan jopa jäähyt on luokiteltu sellaiseksi.