Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensin lapsettomat häät nyt puolisottomat

Voi hyvä tavaton
14.01.2025 |

Keskustelunavauksessa lienee kenties ikiaikaisen ilmiön ennen oli kaikki paremmin elkeet. Olen silti vain milleniaali; en boomeri, kuten joku kanssani eri mieltä oleva saattaisi reippaasti väittää.

Asiaan. Olemme omissa häissämme kestittäneet  pari vuotta sitten perheen, serkut ja läheisimmät ystävät puolisoineen. Naimisiin mennessä kolmenkympin tienoolla ollaan sen ikäisiä, jotta läheisistä ikäisistämme valtaosa on avoliitossa, osa naimisissa ja muutamalla on omia lapsiakin. 

Kummastelen jokseenkin noussutta trendiä puolisoiden kutsumattomuudesta omiin häihin. Mielestäni on osa hyvien tapojen mukaista kutsuetikettiä kutsua sen varsinaisen kutsuttavan henkilön pitkäaikainen puoliso, jos niikseen tulee, vaikkakin tätä puolisoa tapaisi nähdä harvemmin kuin toista osapuolta.

Kutsumattomuus antaa herkästi signaalin, ettei hääpari kokene näiden läheisimpien ystävien ja serkkujen puolisot kuuluvan heidän lähipiiriin. On myös tälle yksin kutsutulle ikävää mennä perhejuhlaan ilman puolisoaan kuin johonkin lukioaikaisiin kotibileisiin konsanaan.

Ymmärrän yskän, jos joillakin serkkujen lukumäärä on biljardi. Tässä tapauksessa kuitenkin hääparin serkkujen laskeminen onnistuu kahden käden sormilla. 

Vaikkei velvollisuudentunto ole mikään syistä jaloin jonkun häihin kutsumiselle, kokisin itse siitä huolimatta huonoa omatuntoa jättää näiden läheisten ystävien ja serkkujen elämänkumppanit kutsua vaille, semminkin kun lähivuosina itse on ollut kutsuttuna muiden häissä oman puolisonsa kanssa.

Eivätkö kaikki muka näe puolisoiden kutsumattomuuden kiusallisia näkökulmia? Ymmärrän toki itsekin häät järjestäneenä, että rajallisten resurssien maailmassa on pakko tehdä kompromisseja. Vieraslistan rajaus on haastavaa. Voisi kai sen silti tehdä fiksummin tarpeettomia jännitteitä synnyttämättä.

Kommentit (484)

Vierailija
61/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no siis ne läheisten puolisothan ei nimenomaan kuulu siihen lähipiiriin. Ja aika surkea lukiokokemus, jos oot ollut yksin bileissä lol. Ootko varma et olit varmasti kutsuttu niihin 😭😅

Jäin itekkin miettimään tota lukion kotibile vertausta. Jos meet kotibileisiin lukiossa ilman kavereita se on jo vähän outoa. Ja sit jos oot niissä bileissä vielä yksin niin kannattaisi varmaan miettiä olitko varmasti kutsulistalla alunperinkään

Vierailija
62/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tuollaisesta kutsusta voi kieltäytyä. Voi olla, ettei hääpari halua mun puolisoa kutsua. Ihan ok. Mä en halua osallistua ilman mun puolisoa. Todennäköisesti mulla on mukavampaa kotona illalla töllöä katsellen kuin häissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, ei tämä ole mikään uusi keksintö.. aikoinaan 90-luvulla, kun oltiin menossa mieheni kanssa naimisiin, elokuussa, kesäkuun alussa oli mieheni äidin serkun tyttären lakkiaiset. Oltiin siis asuttu yhdessä tuossa vaiheessa 8v ja kutsut häihin (myös heille) oli jo menneet. Arvatkaapa kutsuttiinko mua noihin lakkiaisiin? Jep ei... 

Odotitko sitä?

Joissakin suvuissa äidin serkutkin ovat jo niin kaukaisia sukulaisia, ettei heitä tapaa koskaan, saati että tietäisi heidän perheidensä lakkiaisista.

Vierailija
64/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite jätin kutsumasta kaikki jotka ärsyttävät minua ja joita en tunne. Oltiin KÄMPissä ja en rupeis kustantamaan sinne bileitä ihmisille joita en jaksa. Jotain kiukuttelua tuli just näiltä jotka koin ärsyttäväksi lol. Sen kiukutteluun käytetyn ajan olisi voinut käyttää johonkin itsereflektion ja pohtia miksi ihmiset ei jaksa kyseisten sankareiden seuraa

Vierailija
65/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tuollaisesta kutsusta voi kieltäytyä. Voi olla, ettei hääpari halua mun puolisoa kutsua. Ihan ok. Mä en halua osallistua ilman mun puolisoa. Todennäköisesti mulla on mukavampaa kotona illalla töllöä katsellen kuin häissä.

Se on sinun valintasi.

Vierailija
66/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no siis ne läheisten puolisothan ei nimenomaan kuulu siihen lähipiiriin. Ja aika surkea lukiokokemus, jos oot ollut yksin bileissä lol. Ootko varma et olit varmasti kutsuttu niihin 😭😅

Jäin itekkin miettimään tota lukion kotibile vertausta. Jos meet kotibileisiin lukiossa ilman kavereita se on jo vähän outoa. Ja sit jos oot niissä bileissä vielä yksin niin kannattaisi varmaan miettiä olitko varmasti kutsulistalla alunperinkään

Minusta häät ovat jotenkin vähän erilainen tilaisuus kuin lukion kotibileet. Niin ainakin olettaisin.

Vierailija
67/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit kotibileisiin yksin?

Vierailija
68/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt menisin naimisiin, kutsuisin  lähisuvun perheiheen, kaverit puolisoineen ja työkaverit ja harrastuskaverit ilman puolisoa

Tämä kuulostaa järkevältä, ja puolison puolelta myös näin. Ystäväpiiri tosin lienee yhteinen.

Vierailija
69/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel. Ihan kauheaa olla erossa kolme tuntia yääh 🤮

Kolme tuntia? Häissä ollaan helposti kaksitoistakin tuntia. En tiedä missä pikahäissä sinä olet ollut.

En ole ap, mutta on se vähän mälsää yrittää juhlia ventovieraiden seurassa aikuisena ihmisenä. Teinibileisiinkin mentiin yleensä jonkun kaverin kanssa, tai sitten paikalla oli kavereita jo valmiiksi. 

12 tunnin häät?? 

Jotain poholajaasta puukkojunkkarismia vai? 😂

Varsinais-suomalaista. Kahdelta vihkiminen, siitä siirtyminen juhlapaikkaan, syömiset, puheet, ohjelmaa, juomia, tanssia, kakunleikkuu, tanssimista, iltapala puoliltaöin ja bileet loppuvat kun loppuvat, ehkä kahden kolmen maissa. Tämä on ollu

Näj men härregyyd, oikein varsinaissuomalaista (jep, ilman väliviivaa)! Vaeltelet sitten ehdottomasti paremmissa piireissä kuin minä, koska kaikkina kolmenakymmenenäyhdeksänä Turun vuotenani en kertaakaan ole joutunut tuollaisiin häihin. Ei sellaisia ollut Satakunnassakaan 70-luvulla, jolloin isot häät olivat sääntö eikä poikkeus eikä maistraatissa vihitty kuin ehkä se suvun ainoa akateeminen pari. 

Kumarran ehdottomasti minua paremmalle tietämykselle varsinaissuomalaisista häämenoista! 

Vierailija
70/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan liittyen, jos häät kestävät 12 tuntia, niin onko mielestänne oltava loppuun asti? Missä vaiheessa saa lähteä kotiin? Oletan, että ruokailun jälkeen?

Vierailija
71/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite jätin kutsumasta kaikki jotka ärsyttävät minua ja joita en tunne. Oltiin KÄMPissä ja en rupeis kustantamaan sinne bileitä ihmisille joita en jaksa. Jotain kiukuttelua tuli just näiltä jotka koin ärsyttäväksi lol. Sen kiukutteluun käytetyn ajan olisi voinut käyttää johonkin itsereflektion ja pohtia miksi ihmiset ei jaksa kyseisten sankareiden seuraa

Siis ei ärsyttäviä eikä tuntemattomia kutsuta.  🙄  Ennenkuulumatonta  =D

Vierailija
72/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme tuntia? Häissä ollaan helposti kaksitoistakin tuntia. En tiedä missä pikahäissä sinä olet ollut.

En ole ap, mutta on se vähän mälsää yrittää juhlia ventovieraiden seurassa aikuisena ihmisenä. Teinibileisiinkin mentiin yleensä jonkun kaverin kanssa, tai sitten paikalla oli kavereita jo valmiiksi.

No, enpä usko, kun on vain yksiköt.

Tuskin nuo häät niin kauaa kestää. Niissä isoissa häissä on porukkaa ihan erilailla ja perinteet. Morsiamen ryöstö ym.

Vierailija
73/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt menisin naimisiin, kutsuisin  lähisuvun perheiheen, kaverit puolisoineen ja työkaverit ja harrastuskaverit ilman puolisoa

Tämä kuulostaa järkevältä, ja puolison puolelta myös näin. Ystäväpiiri tosin lienee yhteinen.

Tarkoitatko, että puolisoilla olisi yhteinen ystäväpiiri? Harvoin kuitenkaan on. Joitakin yhteisiä ystäviä voi olla, mutta jos puolisot eivät ole kasvaneet yhdessä lapsesta asti, niin heillä todennäköisesti on myös eri ystäviä.

Vierailija
74/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapakulttuuri murenee kovaa vauhtia.

Vierailija
75/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on nykyään niin kallista. Toki harmittaisi, jos miehen ystävän häihin kutsuttaisiin vain mieheni eikä minua, mutta ei siitä suuttua voi. Jos olen vain ystävän puoliso enkä heille ystävä itse, niin ei minua tarvitse kutsua.

Vierailija
76/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että puolisoilla olisi yhteinen ystäväpiiri? Harvoin kuitenkaan on. Joitakin yhteisiä ystäviä voi olla, mutta jos puolisot eivät ole kasvaneet yhdessä lapsesta asti, niin heillä todennäköisesti on myös eri ystäviä.

Mun moka. Suomen kielen sana "lienee"  on varmasti vieras. Sanan voi korvata sanalla "ehkä".  Pahoittelut.

Vierailija
77/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, enpä usko, kun on vain yksiköt.

Tuskin nuo häät niin kauaa kestää. Niissä isoissa häissä on porukkaa ihan erilailla ja perinteet. Morsiamen ryöstö ym.

Morsiamen ryöstö ei ole mikään perinne, se on keksitty vasta noin 30 vuotta sitten.

Vierailija
78/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas miten taas joku jaksaa pahoittaa mielensä turhasta ja kirjoittaa siitä jonkun pamfletin. Annapa kaikkien tehdä miten parhaaksi näkee. Mitä se sun persettäs kaivelee?

En ole tuo jota kommentoit, mutta huomautan, että ap arvioi isoa kulttuurista muutosta, joka on meneillään, ja josta tämä ilmiö on osa. Kyse on perheen ja suvun merkityksen vähenemisestä ja sosiaalisen kentän pirstoutumisesta.

On myös huvittavaa, että tilaisuuteen, jossa olisi tarkoitus perustaa elinikäinen liitto, ei kutsuta tällaisen sitoumuksen tehneiden ihmisten aviopuolisoita.

Näyttää siltä, että perhe ja sukuyhteisö ajetaan alas juuri ennen kuin niiden merkitys korostuu, meinaan sotaa, joka taitaa olla tulossa. Huonoina aikoina suku yleensä auttaa jäseniään, kun yhteiskunta ei siihen pysty. Kun sukuyhteys murtuu, ihmiset ovat poikkeusoloissa omillaan.

Sinun kommentissasi kiinnittää huomiota, että jollain ylivertaisella tavalla kehtaat määritellä, että ap:n huoli on "turha". Miten niin, edellä kirjoitetun valossa?

Sanot  "mitä se sun persettäs kaivelee", vaikka tällä palstalla nimenomaan käsitellään paljon ihmisten elämänvalintoja ja niiden kulttuurisia seurauksia. Älä moralisoi. t. nainen 68 v

Vierailija
79/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.

Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?

Ei pelota, mutta en käytä aikaani juhliin joissa en viihdy. Ventovieraiden seurassa useimmat viihtyvät vasta loppuillasta kun on nautittu riittävästi seurajuomaa.

No jos se oman puolison läsnäolo on se mikä tekee juhlista viihtyisän, eikö silloin joka tapauksessa ole helpompi pysytellä vain kotona sen

Niin, siis en viihdy juhlissa joihin menen yksin ja joissa porukka on ventovierasta (pl. morsiuspari joka ei ehdi paljon seurustella yksittäisen meikäläisen kanssa jos vieraita on kymmeniä).

Älä esitä tyhmempää kun olet.

Vierailija
80/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.

Et kai olisi siellä yksin? Onhan siellä myös kutsuja. Tunnet kai ainakin hänet.

Joo. Tuuttaan itseni istumaan siihen hääparin pöytään morsion viereen. Hän minut kutsui eli hänen kanssaan siis seurustelen. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän