Ensin lapsettomat häät nyt puolisottomat
Keskustelunavauksessa lienee kenties ikiaikaisen ilmiön ennen oli kaikki paremmin elkeet. Olen silti vain milleniaali; en boomeri, kuten joku kanssani eri mieltä oleva saattaisi reippaasti väittää.
Asiaan. Olemme omissa häissämme kestittäneet pari vuotta sitten perheen, serkut ja läheisimmät ystävät puolisoineen. Naimisiin mennessä kolmenkympin tienoolla ollaan sen ikäisiä, jotta läheisistä ikäisistämme valtaosa on avoliitossa, osa naimisissa ja muutamalla on omia lapsiakin.
Kummastelen jokseenkin noussutta trendiä puolisoiden kutsumattomuudesta omiin häihin. Mielestäni on osa hyvien tapojen mukaista kutsuetikettiä kutsua sen varsinaisen kutsuttavan henkilön pitkäaikainen puoliso, jos niikseen tulee, vaikkakin tätä puolisoa tapaisi nähdä harvemmin kuin toista osapuolta.
Kutsumattomuus antaa herkästi signaalin, ettei hääpari kokene näiden läheisimpien ystävien ja serkkujen puolisot kuuluvan heidän lähipiiriin. On myös tälle yksin kutsutulle ikävää mennä perhejuhlaan ilman puolisoaan kuin johonkin lukioaikaisiin kotibileisiin konsanaan.
Ymmärrän yskän, jos joillakin serkkujen lukumäärä on biljardi. Tässä tapauksessa kuitenkin hääparin serkkujen laskeminen onnistuu kahden käden sormilla.
Vaikkei velvollisuudentunto ole mikään syistä jaloin jonkun häihin kutsumiselle, kokisin itse siitä huolimatta huonoa omatuntoa jättää näiden läheisten ystävien ja serkkujen elämänkumppanit kutsua vaille, semminkin kun lähivuosina itse on ollut kutsuttuna muiden häissä oman puolisonsa kanssa.
Eivätkö kaikki muka näe puolisoiden kutsumattomuuden kiusallisia näkökulmia? Ymmärrän toki itsekin häät järjestäneenä, että rajallisten resurssien maailmassa on pakko tehdä kompromisseja. Vieraslistan rajaus on haastavaa. Voisi kai sen silti tehdä fiksummin tarpeettomia jännitteitä synnyttämättä.
Kommentit (484)
Ei tarvitse olla avo- tai aviopuoliso, sinkunkin on saatava avec mukaan jos ei halua tulla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Hirvee besserwisseri taas äänessä.
Omiin juhliin saa kutsua ketä haluaa ja jättää kutsumatta ketä ei halua.
Ja kenenkään ei tarvitse mennä juhliin, jos ei halua.
Noin helppoa se on!
Tämä juuri on sitä ihanaa nykyaikaa, minäminää on vain minä ja ehkä se sulhanen ja paras ryyppykaveri, ei vanhempaakaan eikä ainakaan siskon miestä.
Vierailija kirjoitti:
En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.
Eli silloin ei tarvitse ajatella koko bileitä. Tässä nyt se vastaus aloittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin helppoa se on!
Tämä juuri on sitä ihanaa nykyaikaa, minäminää on vain minä ja ehkä se sulhanen ja paras ryyppykaveri, ei vanhempaakaan eikä ainakaan siskon miestä.
Pidä omat häät ja kutsu sinne keitä haluat. Se ratkaisee tämän suuren ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.
Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?
Ei pelota, mutta en käytä aikaani juhliin joissa en viihdy. Ventovieraiden seurassa useimmat viihtyvät vasta loppuillasta kun on nautittu riittävästi seurajuomaa.
No jos se oman puolison läsnäolo on se mikä tekee juhlista viihtyisän, eikö silloin joka tapauksessa ole helpompi pysytellä vain kotona sen puolison kanssa, vaikka hänetkin olisi kutsuttu ju
Miksi pysyisin kotona jos minut on kutsuttu juhliin? Juhlissa on mukavaa.
Juuri edellisessä viestissäsi sanoit, ettet käytä aikaasi juhliin joissa et viihdy, kun joku kysyi pelottaako juhliin meno ilman puolisoa. Ja nyt sitten juhlissa onkin mukavaa.
Aikuiseen, loogisesti edistyvään keskusteluun ei kuulu kumota omia vastauksia heti seuraavassa viestissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?
Ei pelota, mutta en käytä aikaani juhliin joissa en viihdy. Ventovieraiden seurassa useimmat viihtyvät vasta loppuillasta kun on nautittu riittävästi seurajuomaa.
No jos se oman puolison läsnäolo on se mikä tekee juhlista viihtyisän, eikö silloin joka tapauksessa ole helpompi pysytellä vain kotona sen
Niin, juhlissa on mukavaa kun niissä on hyvää seuraa, ruokaa ja juomaa tarjolla. Kuten perinteisissä häissä on tähän mennessä ollut. Juhlissa ei ole mukavaa jos sieltä ei tunne ketään, ja sitten pyörii pöydästä pöytään etsimässä juttuseuraa väen vängällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin helppoa se on!
Juuri näin!
Aloitus on aivan turha tästä nimenomaisesta syystä. Voi poistaa.
Miksi asiasta ei saa keskustella?
Miksi vääntää jostain lapsellisesta asiasta, joka ratkeaa sillä, että kaikki tekevät niin kuin haluavat? Omat juhlat saa pitää niin kuin itse haluaa, eikä niihin tarvitse mennä, jos ei se asia miellytä.
Kuten lainaamani kommentoija, en ymmärrä koko aloituksen pointtia.
Jo yli 40 vuotta sitten oli lapsettomia häitä, eräs sukulainen meni naimisiin ja ilmoitti ettei lapsia häihin. Tätä paheksuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin helppoa se on!
Siis tämä. Ihmiset ovat nykyään ihan kujalla, kun järjestävät itselleen mieluisia juhlia, eikä sen mukaan mitä vieraat haluavat!
Miksi ihmeessä kutsuisin vaikkapa työkaverini puolisoineen. Työkaverini joutuisivat viihdyttämään puolisoitaan, jotka eivät tunne entuudestaan tilaisuudessa ketään. Jos he tulevat kukin yksinään, he voivat keskittyä tuttuihinsa.
Täällä paistaa lähes joka vastauksessa minä-minä-minä -kulttuuri. Onkohan näistä yksikään kuullut ikinä hyvistä käytöstavoista? Vastauksista päätellen, ei ole eikä se vastaajalle kuulukaan, tämän kuuluu saada tehdä, miten itse haluaa. Vaikka sitten näyttää moukalta!
Voi hyvää päivää!
Minusta on ihan ok, että kutsutaan ystävät ilman puolisoita/kumppaneita. On virkistävää mennä välillä yksin jonnekin. En minäkään aina mene miehen ystäväporukoiden juhliin mukaan. Budjetit paukkuu, jos kaikkien kumppanit kutsutaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jestas miten taas joku jaksaa pahoittaa mielensä turhasta ja kirjoittaa siitä jonkun pamfletin. Annapa kaikkien tehdä miten parhaaksi näkee. Mitä se sun persettäs kaivelee?
Miten sivistymätön pitää olla, että käyttää ilmaisua persettäsi kaivelee? Persuko olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel. Ihan kauheaa olla erossa kolme tuntia yääh 🤮
Kolme tuntia? Häissä ollaan helposti kaksitoistakin tuntia. En tiedä missä pikahäissä sinä olet ollut.
En ole ap, mutta on se vähän mälsää yrittää juhlia ventovieraiden seurassa aikuisena ihmisenä. Teinibileisiinkin mentiin yleensä jonkun kaverin kanssa, tai sitten paikalla oli kavereita jo valmiiksi.
12 tunnin häät??
Jotain poholajaasta puukkojunkkarismia vai? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se oman puolison läsnäolo on se mikä tekee juhlista viihtyisän, eikö silloin joka tapauksessa ole helpompi pysytellä vain kotona sen puolison kanssa, vaikka hänetkin olisi kutsuttu ju
Justhan sä väitit päinvastaista. Kannattaa laittaa hetkeksi älypuhelin pois ja some kiinni, koska keskittymiskyky alkaa nyt olemaan tosi heikkoa, kun edes omia viestejä ei muista muutamaa minuuttia kauempaa.
Tulevaisuudessa varmaan riittää kun lähettää rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel. Ihan kauheaa olla erossa kolme tuntia yääh 🤮
Kolme tuntia? Häissä ollaan helposti kaksitoistakin tuntia. En tiedä missä pikahäissä sinä olet ollut.
En ole ap, mutta on se vähän mälsää yrittää juhlia ventovieraiden seurassa aikuisena ihmisenä. Teinibileisiinkin mentiin yleensä jonkun kaverin kanssa, tai sitten paikalla oli kavereita jo valmiiksi.
12 tunnin häät??
Jotain poholajaasta puukkojunkkarismia vai? 😂
Varsinais-suomalaista. Kahdelta vihkiminen, siitä siirtyminen juhlapaikkaan, syömiset, puheet, ohjelmaa, juomia, tanssia, kakunleikkuu, tanssimista, iltapala puoliltaöin ja bileet loppuvat kun loppuvat, ehkä kahden kolmen maissa. Tämä on ollut kaava noin jokaikisissä häissä joissa olen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se oman puolison läsnäolo on se mikä tekee juhlista viihtyisän, eikö silloin joka tapauksessa ole helpompi pysytellä vain kotona sen
Lue vastaukseni aiempaan samanlaiseen mussutukseen.
Totta kai riippuu juhlista ja seurasta onko siellä mukavaa vai ei.
Biljardi serkkua? Milenkiintoista olisi nähdä miltä näyttävät?
Kielii monella tapaa henkilön arvomaailmasta. Omalla kohdallani energiani ohjautuisivat toisaalle.