Ensin lapsettomat häät nyt puolisottomat
Keskustelunavauksessa lienee kenties ikiaikaisen ilmiön ennen oli kaikki paremmin elkeet. Olen silti vain milleniaali; en boomeri, kuten joku kanssani eri mieltä oleva saattaisi reippaasti väittää.
Asiaan. Olemme omissa häissämme kestittäneet pari vuotta sitten perheen, serkut ja läheisimmät ystävät puolisoineen. Naimisiin mennessä kolmenkympin tienoolla ollaan sen ikäisiä, jotta läheisistä ikäisistämme valtaosa on avoliitossa, osa naimisissa ja muutamalla on omia lapsiakin.
Kummastelen jokseenkin noussutta trendiä puolisoiden kutsumattomuudesta omiin häihin. Mielestäni on osa hyvien tapojen mukaista kutsuetikettiä kutsua sen varsinaisen kutsuttavan henkilön pitkäaikainen puoliso, jos niikseen tulee, vaikkakin tätä puolisoa tapaisi nähdä harvemmin kuin toista osapuolta.
Kutsumattomuus antaa herkästi signaalin, ettei hääpari kokene näiden läheisimpien ystävien ja serkkujen puolisot kuuluvan heidän lähipiiriin. On myös tälle yksin kutsutulle ikävää mennä perhejuhlaan ilman puolisoaan kuin johonkin lukioaikaisiin kotibileisiin konsanaan.
Ymmärrän yskän, jos joillakin serkkujen lukumäärä on biljardi. Tässä tapauksessa kuitenkin hääparin serkkujen laskeminen onnistuu kahden käden sormilla.
Vaikkei velvollisuudentunto ole mikään syistä jaloin jonkun häihin kutsumiselle, kokisin itse siitä huolimatta huonoa omatuntoa jättää näiden läheisten ystävien ja serkkujen elämänkumppanit kutsua vaille, semminkin kun lähivuosina itse on ollut kutsuttuna muiden häissä oman puolisonsa kanssa.
Eivätkö kaikki muka näe puolisoiden kutsumattomuuden kiusallisia näkökulmia? Ymmärrän toki itsekin häät järjestäneenä, että rajallisten resurssien maailmassa on pakko tehdä kompromisseja. Vieraslistan rajaus on haastavaa. Voisi kai sen silti tehdä fiksummin tarpeettomia jännitteitä synnyttämättä.
Kommentit (484)
Perinteiset suomalaiset häät: ryyppääminen aloitetaan keskipäivällä ja puoleenyöhön mennessä poliisi on käynyt hakemassa juhlapaikalta niin hääparin kuin vieraatkin pahnoille uinahtamaan. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.
Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?
Ei pelota, mutta en käytä aikaani juhliin joissa en viihdy. Ventovieraiden seurassa useimmat viihtyvät vasta loppuillasta kun on nautittu riittävästi seurajuomaa.
No jos se oman puolison läsnäolo on se mikä tekee juhlista viihtyisän, eikö silloin joka tapauksessa ole helpompi pysytellä vain kotona sen puolison kanssa, vaikka hänetkin olisi kutsuttu ju
Miksi pysyisin kotona jos minut on kutsuttu juhliin? Juhlissa on mukavaa.
Häh? Nyt niissä juhlissa on mukavaa, vaikka juuri äsken tiesit ettet viihdy. Alkaa olemaan vähän trollauksen makua nyt tässä, kun vastaukset vaihtelevat sen mukaan millä saa synnytettyä eripuraa.
Eniten minua ärsyttää, kun kutsu tulee vain minulle, eikä puolisoa ole mainittu, ja ilmoitan, etten osallistu, niin jopa alkaa kerjuu ja kysely, miksi et tule, tulisit nyt jne. Antakaa olla, ei on ei ja sillä selvä. Ja rehellisesti nämä nykyajan häät ei kiinnosta kyllä vähääkään, paljon mieluummin käytämme sen rahan ystäväpariskunnan kanssa viikonloppumatkaan vaikkapa Tukholmaan kuin leikkien noloja leikkejä häissä, jotka on järkätty nollabudjetilla häämatkarahojen kerjäämiseksi. Menkää naimisiin maistraatissa ja tehkää se matkanne omin kustannuksin. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua ärsyttää, kun kutsu tulee vain minulle, eikä puolisoa ole mainittu, ja ilmoitan, etten osallistu, niin jopa alkaa kerjuu ja kysely, miksi et tule, tulisit nyt jne. Antakaa olla, ei on ei ja sillä selvä. Ja rehellisesti nämä nykyajan häät ei kiinnosta kyllä vähääkään, paljon mieluummin käytämme sen rahan ystäväpariskunnan kanssa viikonloppumatkaan vaikkapa Tukholmaan kuin leikkien noloja leikkejä häissä, jotka on järkätty nollabudjetilla häämatkarahojen kerjäämiseksi. Menkää naimisiin maistraatissa ja tehkää se matkanne omin kustannuksin. Kiitos!
Tämä. Meillä just menossa tuo saakelin draama. Ilmoitin heti kun kutsu tuli, etten osallistu, nyt kerjätään tulemaan ja vaaditaan selitystä miksi en tule. On se kumma kun ei tajuta, että jokainen päättää itse osallistuuko, ei kutsuja. Sivistymättömiä moukkia nämä häistään vouhottavat typerykset.
En ole nähnyt serkkujani tällä vuosituhannella, kuin yhden ja senkin yli 10 vuotta sitten. Joten en kutsuisi edes serkkuja häihini.
Vierailija kirjoitti:
En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.
Et kai olisi siellä yksin? Onhan siellä myös kutsuja. Tunnet kai ainakin hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi heti ajattelin, että sulhasta ei ole kutsuttu?
Sama täällä.
Minäkin ajattelin, että onko nyt uutena trendinä mennä naimisiin niin, että morsian tai sulhanen ei ole paikalla.
Voi kuule, ei tämä ole mikään uusi keksintö.. aikoinaan 90-luvulla, kun oltiin menossa mieheni kanssa naimisiin, elokuussa, kesäkuun alussa oli mieheni äidin serkun tyttären lakkiaiset. Oltiin siis asuttu yhdessä tuossa vaiheessa 8v ja kutsut häihin (myös heille) oli jo menneet. Arvatkaapa kutsuttiinko mua noihin lakkiaisiin? Jep ei...
Mitenköhän ketjuun oksennelleet selviävät koulussa kirjoitustehtävistä, joissa pyydetään pohtimaan jotain asiaa/ilmiötä monesta näkökulmasta? Suurin osa vastauksista on tasoa "mitä se sulle kuuluu ketä joku kutsuu häihinsä", mikä paljastaa kyllä aivan lahjomattomasti ajattelun tason.
Ap: kuulen ensi kertaa tällaisesta trendistä ja se on todella kiinnostavaa! Taitaa kyseessä olla juuri lapsettomista häistä jatkoa saanut kehitys: hääparit mieltävät omat häänsä entistä vahvemmin individualistisena, itsensä ja omien mieltymystensä toteuttamisen areenana. Hääjuhlan luonne koko yhteisön yhteisenä tapahtumana on vähentynyt jatkuvasti. Tästä kertoo kutsuttujen valinnat, jotka painottavat hääparin omia ihmissuhteita yhteisössä jaettujen pienyhteisöjen (perhekokoonpano, pariskunnat) sijaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel. Ihan kauheaa olla erossa kolme tuntia yääh 🤮
Kolme tuntia? Häissä ollaan helposti kaksitoistakin tuntia. En tiedä missä pikahäissä sinä olet ollut.
En ole ap, mutta on se vähän mälsää yrittää juhlia ventovieraiden seurassa aikuisena ihmisenä. Teinibileisiinkin mentiin yleensä jonkun kaverin kanssa, tai sitten paikalla oli kavereita jo valmiiksi.
12 tunnin häät??
Jotain poholajaasta puukkojunkkarismia vai? 😂
Riippuu kulttuurista. En minäkään ole ollut 12 tunnin häissä. Muutaman kerran olen ollut häissä, joissa on ollut vihkiminen ja ruokailu. Ei siihen kulunut monta tuntia ja kutsutuistakin monet olivat ennestään tuttuja.
Jos nyt menisin naimisiin, kutsuisin lähisuvun perheiheen, kaverit puolisoineen ja työkaverit ja harrastuskaverit ilman puolisoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel. Ihan kauheaa olla erossa kolme tuntia yääh 🤮
Kolme tuntia? Häissä ollaan helposti kaksitoistakin tuntia. En tiedä missä pikahäissä sinä olet ollut.
En ole ap, mutta on se vähän mälsää yrittää juhlia ventovieraiden seurassa aikuisena ihmisenä. Teinibileisiinkin mentiin yleensä jonkun kaverin kanssa, tai sitten paikalla oli kavereita jo valmiiksi.
Olet asian ytimessä: miksi omiin häihin pitää kutsua tuntemattomia ihmisiä, jos niiden kanssa juhliminen on mälsää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?
Ei se voi mennä, kun miehen pitää päättää, mitä perheessä syödään ja mitä siteitä kommentoija käyttää.
Niin no siis ne läheisten puolisothan ei nimenomaan kuulu siihen lähipiiriin. Ja aika surkea lukiokokemus, jos oot ollut yksin bileissä lol. Ootko varma et olit varmasti kutsuttu niihin 😭😅
Vierailija kirjoitti:
Jos puoliso ei ole koskaan edes tavannut hääparia, niin miksi hänet pitäisi kutsua paikalle?
Tai miksi hän edes haluaisi osallistua häihin?
Jotkut ovat sosiaalisempia. Mutta voin hyvin kuvitella, että isäni olisi kieltäytynyt lähtemästä ventovieraiden häihin.
Nimimerkki "Voi hyvä tavaton" kieltämättä kuulostaa nuorelta ja dynaamiselta, kuten tuo pitkä aloitusta muistuttava sanaoksennus.
En oo ainakaan ite kutsumassa mitään serkkuja tms. sukulaisia vain muodon vuoksi. Puhumattakaan niiden puolisoita.
"On myös tälle yksin kutsutulle ikävää mennä perhejuhlaan ilman puolisoaan kuin johonkin lukioaikaisiin kotibileisiin konsanaan."
Mitä helvettiä? Eli koska olen sinkku, niin minun juhliin meneminen yksin on säälittävää lukioaikaista kotibilemeininkiä? Tajuatko edes hävetä. Avarra vähän maailmankuvaasi. Ihmiset ovat arvokkaita yksilöinä, eivät vain parisuhteen osapuolina.
Vierailija kirjoitti:
Ei ala! Häihin on kutsuttu vain sinut ja jos et pääse, niin asia on OK. Ei morsiamelle ole tärkeää saada sinua sinne hinnalla millä hyvänsä.
Meillä häissä muutama yksin kutsuttu sinkku ilmoitti, että ei pääse ja vastasin, että kiitos kun ilmoitit ja kiitos onnitteluista. Kaasolle nämä sinkut väittivät, että morsian oli anellut heitä tulemaan ja sanonut, että ota vaan miesystävä mukaan. En minä niin sanonut, en lähellekään, mutta onhan se kiva vähän värittää asioita.