Kalaa pitäisi syödä enemmän. Vinkkaa hyvä kalaruokasi
Tomaattimurska ei ole ykköstoivelistalla ruoissa (olen tomaatille allerginen), mutta muuten hyvin kaikkiruokainen.
Kommentit (265)
Lohikeitto
Paistettu kuha/hauki, riippuu kumpaa tulee verkolta.
Uunikala hauesta/kuhasta
Joskus olen ostanut valmiita järvikalapihvejä suoraan pakkasesta, söin kermaviilikastikkeen kanssa. Hyvää.
Ihan peruslohiruoka: voissa paistetut lohimedaljongit, ruokaohran ja vihreiden kasvisten kera. Ainakin meillä upposi eilen teineille.
Nyhtökirjolohi pizzan päällisenä - pizzaan ei ole pakko laittaa tomaattikastiketta!
Mautonta perunaa, mautonta valkokastiketta ja jotain mautonta kalaa mahdollisimman mauttomaksi höyrytettynä. Siinä vasta herkku. Nam.
Kala on kallista, miten pienituloinen voi syödä terveellisesti?
Yleensä ostan Prisman tiskiltä niiden oman savustamon savulohta.
Atria kalapuikot ja muusi valmiseines.
Kalojakaan ei kannata määrättömästi syödä. Monet kalat ovat myrkkyjä täynnä. Niihin on suositusmäärät.
Vierailija kirjoitti:
Prismassa ei ole savustamoa vaan savuaromia.
Uuniin juurekset ja fisu, talviaikaan kun lämmitetään puu-uunia niin on meillä jokaviikkoinen ruoka. Mausteena suola ja tilli, kasvisten maustamisen kanssa muunnellaan sitten enempi.
Kesällä sitten savustettuna.
Kirjolohifile uunissa purjo- ja porkkanaviipaleiden kanssa, liemenä vähän vettä ja optiona lisäksi smetanaa tai kermaa.
Keittoperunoiden kanssa helppo ja suht terveellinen annos kahdelle valmistuu puolessa tunnissa.
Seitä paketti, sulatettuna kuorrutetaan fileet ensin kananmunassa sitten maustetuissa korppujauhoissa ja paistetaan paistinpannulla rasvassa rapeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Savustettuja ruokia vain harvoin. Ne aiheuttaa syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Kala on kallista, miten pienituloinen voi syödä terveellisesti?
Ongen saa noin 5 eurolla, matoja löytää ehkä maasta ja mato-ongella onkimiseen ei tarvita lupia. Mutta vasta kesällä tämä. Talvella voi yrittää pilkkiä, mutta sitten tarvitaan kaira, jolla saa jäähän reiän, jos ei ole valmiina toisten tekemiä reikiä.
Jos saat särkiä, niistä tulee erinomaista kalamureketta, pihvejä ja pullia. Jos ei ole lihamyllyä, jolla jauhaa, voi silputa kalan vaikka veitsellä. Silloin eri ruodot haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Joka ei ole savua nähnytkään.
Olen pitkään suunnitellut tekeväni mantelikalaa mutta en ole vielä saanut aikaiseksi. Jospa vaikka ensi viikonloppuna taas ottaisi tähtäimeen :)
Vierailija kirjoitti:
Seitä paketti, sulatettuna kuorrutetaan fileet ensin kananmunassa sitten maustetuissa korppujauhoissa ja paistetaan paistinpannulla rasvassa rapeiksi.
Tämä on halpaa, vähärasvaista ja helpommin saatavissa kuin itse kalastettu, joka voisi olla halvempaa. Sitruunalla tai sitruunapippurilla ja tillillä saa lisää makua.
Kalapuikot ja pakasteseiti ovat ainoat kalaruoat, joita meillä syödään. Ovatkin kyllä hyviä ja edullisia.
paistetut ahvenfileet