Kuuluuko kylailijän maksaa ruokakustannuksista?
Siskoni on miehensä ja pienen lapsensa kanssa meillä kylässä. He asuvat Saksassa ja ovat viipyneet meillä nyt 2 viikkoa.
Asia mikä korpeaa, on että ovat olleet meillä kuin täyshoidossa. Me olemme ostaneet kaikki ruoat ja toki puolisoni kanssa myös valmistaneet kaikki yhteiet ateriat. Peni lapsi sitoo ja pidämme ruoanlaitosta, mutta tämä kustannusten lankeaminen yksin meidä harteillemme ottaa päähän. Olemme käyneet sekä ilman heitä että heidän kanssaan kaupassa. Jos ovat halunneet ostaa jotain selkeästi itselleen tai lapselle (vaate, kosteuspyyhkeitä, kakkipussi jne.) niin ovat ostaneet ne erikseen, mutta muutoin me olemme maksaneet ihan kaiken. Eivät ole tehneet elettäkään kustannusten tasaamiseksi.
Lisäksi tulee tietysti kaikki muut kustannukset Ovat mm halunneet sauoa joka päivä, ovat käyttäneet autoa runsasti (tankkasivat kerran kyllä, mikä onkin ainoa rahllinen panostus). Nämä ovat itsestään selviä asioita, mutta huomaan näidenkin ortavan nyt tässä tilanteessa päähän.
He ovat lähdössä huomenna. Mietin otanko asian pheeksi vai annanko asian olla. Taloutemme kestää tämän kyllä, enkä tiedä viitsinkö tästä alkaa tehdä välejämme mahdollisesti hiertävää asiaa. Kuitenkin huomaan olevani aivan kireänä tämän asian kanssa ja mietin jääkö tämä kuitenkin hiertämää, jos ei puhuta asiaa halki.
Ja samanlainen vastaverailu ei onnistu, koska asuvat niin ahtaasti. Joten ei voida lähteä vastapalvluksena täyshoitoon heille.
Ollako hiljaa vai pitääkö nostaa kisu pöydälle?
Kommentit (277)
Pitää. Jos keitän vieraalle esim. kahvit niin veloitan kolme euroa / kupillinen, kastamiset erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuitko heidät kylään? Ehkä he tulivat velvollisuuden tunteesta kylään.
Tai oletko ollut heidän luonaan kylässä? Miten silloin kustannukset?
Vierailija kirjoitti:
Vieraana kysyn aina etukäteen, voinko tuoda jotain tullessani. Paitsi juhlissa toki omat kuvionsa. Silloin ei tule tällaisia sotkuja. Voi kunpa kaikki ymmärtäisivät toimia samoin.
Miksi kysyt tuotko kun tottakai aina tuodaan jotain
Vedän siskoa viikseen, koska sen äijä on kyvytön. Se on palkkani ylöspidosta. Mies tietää asiasta. Oma maa mansikka, muu maa mustikka.
Vierailija kirjoitti:
Vedän siskoa viikseen, koska sen äijä on kyvytön. Se on palkkani ylöspidosta. Mies tietää asiasta. Oma maa mansikka, muu maa mustikka.
Sä oot ÄIJÄ!
Vierailija kirjoitti:
Sitten on näitä jotka sanovat että "mitään ei saa tuoda..." ja kuitenkin olettavat että jotain tuodaan...
Silloin oma vika. Itse kyllä aina tuon jotain pientä vähintään, en kykene mennä kylään tyhjin käsin
Riippuu ihan mitä on sovittu. Jos ei ole sovittu mitään, pitää tarjoutua ruokakaupassa maksamaan. Mutta joskus on ollut niinkin, että isäntäväki on kutsumalla kutsunut ja halunnut kylään, vaikka olisi itsellä ollut mielessä ihan hotellimajoituskin tai Airbnb-kämppä, jossa olisi omaa rauhaa. Pitkä vierailu.
Jos olen luopunut tuosta oman rauhan haaveesta sillä puheella, että isäntäväki sanoo, että älä vuokraa mitään / älä mene muuhun majoitukseen, tule meille niin säästät, saat olla talon ruuilla eikä tarvitse maksaa mitään! Niin jos tuolla perusteella olen tehnyt päätökseni niin sitten en tosiaan maksa mitään. Voin ostaa omaehtoisesti jotain kiitokseksi isäntäväelle, mutta en ala tosiaan maksamaan, kun vaatii se vähän joustoa itseltäkin kun joutuu isäntäperheen rytmin mukaan elämään vaikka voisi mennä hotelliinkin tai ottaa oman kämpän.
Vierailija kirjoitti:
No tuossa tilanteessa tietenkin kuuluu osallistua ruokakuluihin.
Minä menin ihan ensimmäistä kertaa taannoin yhdeksi yöksi uuden ystäväni luokse kylään toiselle paikkakunnalle. Kyse oli tyyliin ilta kuuudesta seuraavaan puoleenpäivään. Ensimmäiseksi tämä ystäväni marssitti meidät ruokakauppaan, ostosten määräksi tuli n. 50e ja se jaettiin puoliksi. Tämä tuntui mielestäni vähintäänkin erikoiselta, että yhden yön vieras maksaa illan grilliruoka-annoksestaan ja seuraavan aamun aamupalastaan 25e ja lisäksi kaikki jäljelle jääneet ruoat kuten leipä, juusto jne. toki jäivät ystävälleni vierailun jälkeen. Minulle jos tulee vieras 1-2 päiväksi, olen käynyt kaupassa ennakkoon todellakin enkä odota hänen maksavan ruoastaan mitään.
Onko tuo ystävä edelleen ystävä? Ei kai?
Vierailija kirjoitti:
Pitää. Jos keitän vieraalle esim. kahvit niin veloitan kolme euroa / kupillinen, kastamiset erikseen.
Ja ilmoitat toki hinnoittelusta etukäteen, jotta vieras osaa tehdä päätöksen, ottaako kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Kyläilyn kirjoittamattomat säännöt on nähtävästi unohtunut monilta, koska kyläily on vähentynyt. Kun olin lapsi kyläilimme usein sukulaisten luona, kahville mennessä vietiin pullaa/keksiä/kahvipaketti tms tuliaisina. Yökylään mentäessä mukana oli aina omat lakanat ja mahdollisesti myös pyyhkeet. Ennen kylään menoa koukattiin kaupan kautta ja vietiin vähintäänkin sellaista mitä kaikki voivat ilta/aamupalaksi syödä kuten leipää, juustoa, leikkelettä, kurkkua, tuoremehua jne. Mikäli osa syöjistä lapsia, myös jogurttia tms.
Jos menisin noin pitkäksi aikaa kylään, niin ostaisin kyllä ruuat ja antaisin myös ihan rahaa, koska sähkölasku ja vesilaskukin kasvaa vieraiden myötä. Lisäksi kotitöihin pitää kyllä noin pitkän vierailun aikana osallistua ilman muuta.
Omien lakanoiden ja pyyhkeiden vieminen on kyllä ihan vtun naurettavaa touhua. Ei mitään järkeä kuskata liinavaatteita edestakaisin maakunnasta toiseen. Ainoastaan jos isäntäväki on ilmoittanut, että heillä ei vieraslakanoita eikä -pyyhkeitä ole, niin sitten. Muussa tapauksessa tosiaan naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyläilyn kirjoittamattomat säännöt on nähtävästi unohtunut monilta, koska kyläily on vähentynyt. Kun olin lapsi kyläilimme usein sukulaisten luona, kahville mennessä vietiin pullaa/keksiä/kahvipaketti tms tuliaisina. Yökylään mentäessä mukana oli aina omat lakanat ja mahdollisesti myös pyyhkeet. Ennen kylään menoa koukattiin kaupan kautta ja vietiin vähintäänkin sellaista mitä kaikki voivat ilta/aamupalaksi syödä kuten leipää, juustoa, leikkelettä, kurkkua, tuoremehua jne. Mikäli osa syöjistä lapsia, myös jogurttia tms.
Jos menisin noin pitkäksi aikaa kylään, niin ostaisin kyllä ruuat ja antaisin myös ihan rahaa, koska sähkölasku ja vesilaskukin kasvaa vieraiden myötä. Lisäksi kotitöihin pitää kyllä noin pitkän vierailun aikana osallistua ilman muuta.
Omien lakanoiden ja pyyhkeiden vieminen on kyllä ihan vtun naurettavaa touhua. Ei mitään järkeä
Kohteliasta kysyä, jos vierailee isolla perheellä
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan mitä on sovittu. Jos ei ole sovittu mitään, pitää tarjoutua ruokakaupassa maksamaan. Mutta joskus on ollut niinkin, että isäntäväki on kutsumalla kutsunut ja halunnut kylään, vaikka olisi itsellä ollut mielessä ihan hotellimajoituskin tai Airbnb-kämppä, jossa olisi omaa rauhaa. Pitkä vierailu.
Jos olen luopunut tuosta oman rauhan haaveesta sillä puheella, että isäntäväki sanoo, että älä vuokraa mitään / älä mene muuhun majoitukseen, tule meille niin säästät, saat olla talon ruuilla eikä tarvitse maksaa mitään! Niin jos tuolla perusteella olen tehnyt päätökseni niin sitten en tosiaan maksa mitään. Voin ostaa omaehtoisesti jotain kiitokseksi isäntäväelle, mutta en ala tosiaan maksamaan, kun vaatii se vähän joustoa itseltäkin kun joutuu isäntäperheen rytmin mukaan elämään vaikka voisi mennä hotelliinkin tai ottaa oman kämpän.
Sukulaisten nurkissa majoittuminen on kärsimystä. Minulle pitäisi maksaa, että menisin.
Saksalaiset on tunnetusti pihejä.
Vierailija kirjoitti:
Kohteliasta kysyä, jos vierailee isolla perheellä
Kuka hullu vierailee yökausia toisten luona "isolla perheellä"?
Älä mainitse äläkä kiristele. Menette sitten joskus saksaan nauttimaan heidän vieraanvaraisuudestaan
Suomi ei varmaan ole kenellekään ensisijainen ja ihmeellinen matkakohde. Uhraus jo sekin, että tänne tulee vain sukulaisten takia, kun lomansa voisi käyttää paremminkin. Siinä mielessä tuntuisi varmaan katkeralta lentolippujen ym. lisäksi maksaa vielä Suomen kalliin hintatason mukaiset ruuatkin. Mieluummin sitä kotona olisi. Mutta tietysti kiitokseksi pitäisi jotain ostaa lopuksi, tuliaisten lisäksi. Itse tarjoaisin ravintolassa päivällisen koko porukalle.
Olen samaa mieltä, että syynä ovat todennäköisesti varallisuuserot ja matka itsessään on ollut jo kallis, siis ylipäänsä tulla Suomeen. Saksasta pääsee niiden Suomen lentojen hinnalla jo viikoksi puolihoidolla jonnekin Välimeren rannalle. Suomessa ei oikein ymmärretä, kuinka kallis paikka Suomi on. Eli jos sisko asuu Saksassa ahtaasti, niin se antaa jo osviittaa varallisuuseroista. Ehkäpä ap voisi mennä vastavierailulle niin, että buukkaa läheltä majoituksen ja käy siskonsa luona vastavuoroisesti syömässä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien lakanoiden ja pyyhkeiden vieminen on kyllä ihan vtun naurettavaa touhua. Ei mitään järkeä
Oletko miettinyt millainen vaiva olisi pestä oman perheen pyykkien lisäksi esimerkiksi 5 hengen lakanat ja pyyhkeet vierailun päätteeksi?
5 aluslakanaa (tai 1 leveä ja 3 normaalilevyistä)
5 pussilakanaa, 5 tyynyliinaa, 5 kylpyhpyyhettä, 5 kasvopyyhettä
Saunomisen myötä käytetyt pefletit jne.
Aika monta koneellista pyykkiä pestäväksi...
Tässä taauksessa tulivat toki lentäen joten ymmärrettäköön että eivät toisi lakanoita yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuitko heidät kylään? Ehkä he tulivat velvollisuuden tunteesta kylään.
Laimee yritys, ota uusiksi
Ulkomailla asuessni kävin Suomessa vain velvollisuuden tunteesta. En tiedä miksi siinä tein, mutta nyt jättäisin ne matkat tekemättä.
Näin minäkin koin. Suomi on vielä niin kallis matkakohde, että on iso uhraus mennä käymään ja tuhrata vähäinen lomansa siihen. Muualla kun ei sellaisia lomia olekaan kuin Suomessa.
Sitten on näitä jotka sanovat että "mitään ei saa tuoda..." ja kuitenkin olettavat että jotain tuodaan...