Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko kylailijän maksaa ruokakustannuksista?

Vierailija
12.01.2025 |

Siskoni on miehensä ja pienen lapsensa kanssa meillä kylässä. He asuvat Saksassa ja ovat viipyneet meillä nyt 2 viikkoa.

Asia mikä korpeaa, on että ovat olleet meillä kuin täyshoidossa. Me olemme ostaneet kaikki ruoat ja toki puolisoni kanssa myös valmistaneet kaikki yhteiet ateriat. Peni lapsi sitoo ja pidämme ruoanlaitosta, mutta tämä kustannusten lankeaminen yksin meidä harteillemme ottaa päähän. Olemme käyneet sekä ilman heitä että heidän kanssaan kaupassa. Jos ovat halunneet ostaa jotain selkeästi itselleen tai lapselle (vaate, kosteuspyyhkeitä, kakkipussi jne.) niin ovat ostaneet ne erikseen, mutta muutoin me olemme maksaneet ihan kaiken. Eivät ole tehneet elettäkään kustannusten tasaamiseksi. 

Lisäksi tulee tietysti kaikki muut kustannukset Ovat mm halunneet sauoa joka päivä, ovat käyttäneet autoa runsasti (tankkasivat kerran kyllä, mikä onkin ainoa rahllinen panostus). Nämä ovat itsestään selviä asioita, mutta huomaan näidenkin ortavan nyt tässä tilanteessa päähän.

He ovat lähdössä huomenna. Mietin otanko asian pheeksi vai annanko asian olla. Taloutemme kestää tämän kyllä, enkä tiedä viitsinkö tästä alkaa tehdä välejämme mahdollisesti hiertävää asiaa. Kuitenkin huomaan olevani aivan kireänä tämän asian kanssa ja mietin jääkö tämä kuitenkin hiertämää, jos ei puhuta asiaa halki.

Ja samanlainen vastaverailu ei onnistu, koska asuvat niin ahtaasti. Joten ei voida lähteä vastapalvluksena täyshoitoon heille.

Ollako hiljaa vai pitääkö nostaa kisu pöydälle?

Kommentit (277)

Vierailija
181/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan halua, että kukaan vieras mitään omia lakanoita tuo. Puistattaa ajatuskin, että tutut tuovat jotain kissankarvaisia lakanoita meille. Niiden kissa kun tykkää nukkua liinavaatehyllyssä.

Vierailija
182/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt millainen vaiva olisi pestä oman perheen pyykkien lisäksi esimerkiksi 5 hengen lakanat ja pyyhkeet vierailun päätteeksi?

5 aluslakanaa (tai 1 leveä ja 3 normaalilevyistä)

5 pussilakanaa, 5 tyynyliinaa, 5 kylpyhpyyhettä, 5 kasvopyyhettä

Saunomisen myötä käytetyt pefletit jne.

Aika monta koneellista pyykkiä pestäväksi...

Tässä taauksessa tulivat toki lentäen joten ymmärrettäköön että eivät toisi lakanoita yms

Jos joku olisi minulle niin rakas, että kutsuisin hänet perheineen yht. viisi henkeä kylään moneksi päiväksi ja yöksi, niin pyykki hyvillä Mielen koneillani ei olisi tosiaankaan mikään vaiva. En nysvää tuollaisten asioiden kanssa, vierailussa on isompiakin järjestettäviä. En ikimaailmassa antaisi vieraiden kuskata omia lakanoitaan, kyllä meillä tehdään petit valmiiksi ennen vieraiden tuloa jos yökylästä on sovittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin asian puheeksi päivänä 1., Jos eivät osallistu, nähkööt nälkää tai menkööt ravintolaan.Pysyvää oleskelua, vaikka oma sisko onkin., 

voimia,t:Päivi, monenmaalaisia majoittanut.

Vierailija
184/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ottaisin asian puheeksi päivänä 1., Jos eivät osallistu, nähkööt nälkää tai menkööt ravintolaan.Pysyvää oleskelua, vaikka oma sisko onkin., 

voimia,t:Päivi, monenmaalaisia majoittanut.

Eiköhän tuo pitäisi ottaa puheeksi jo siinä vaiheessa, kun vierailua suunnitellaan, eikä vasta sitten, kun vieraat on ansassa. Asia voi vaikuttaa heidän päätökseensä siitä, minne matkustavat.

Vierailija
185/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun, mutta en löytänyt tietoa siitä, onko ap itse kutsunut siskon perheineen kylään, vai onko sisko itse ehdottanut vierailua? Jos on itse ehdottanut, niin voisi maksaa ruuista aktiivisesti. Jos on tullut kylään kutsuttuna, on tosiaan voinut tulla vain kiltteyttään ja velvollisuudesta.

Vierailija
186/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko striptiisiä?

Vierailija
187/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se, joka kutsuu, maksaa. En kutsu luokseni kahdeksi viikoksi ihmisiä, joiden ruokia en haluaa maksaa. 

Vierailija
188/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole siskosi kanssa puhunut tästä jo siinä vaiheessa, kun sovitte heidän tulostaan teille? Tai viimeistään ensimmäisenä (tai toisena) päivänä olisitte voineet pyytää, että seuraavan kauppareissun (ja ruoanlaitot tai noutoruoat) hoitaa siskosi perhe. 

Minun kirjekaverini Englannista sai asua vaunussamme pihalla ja ruoat oli puhe yhdessä maksaa. Oli viisi päivää, ei maksanut pennin latia, oli muutenkin hirveän pihin oloinen. Kävimme pitsalla ja hän sanoi, että hän maksaa minunkin pitsani. Hän lainaili minulta koko ajan, kun vaihtoi aina nuukasti suomen markkoja. Niinpä, kun hän maksoi velkaansa, niin huomautti, että vähennä siitä se hänen maksamansa pitsa. Eli sellaista tarjoilua. Haimme hänet lentokentältä, jonne on matkaa satoja kilometrejä, kun ei suostunut tulemaan linja-autolla. Mainittakoon, että hän kutsui itse itsensä, kun tapasimme edellisenä vuonna Lontoossa. Kal

Aika vanha juttu, kun vielä on markka ollut käytössä. 

Meillä kävi  lapsen kaveri toiselta puolelta maapalloa kylässä useamman kerran ja oli aina useamman viikon. Ei käynyt edes mielessäkään, että olisin häneltä pyydellyt ruokarahaa :D

Yhden ihmisen ruokkiminen perheen lisäksi ei juuri missään tunnu ja hän kuitenkin maksoi maltaita lentolipuista jne. 

Meillä oli myös yhden sukulaisen lapsi kesäisin monia viikkoja ja hänetkin ruokittiin ja kuskattiin omien lasten lisäksi huvipuistoon ym retkille missä perheen kanssa käytiin.  En koskaan ajatellut, että lapsen vanhempien olisi pitänyt maksaa kuluja. 

Meistä oli vain plussaa, että nuo kävivät sulostuttamassa elämäämme. On jäänyt tosi ihania muistoja meille kaikille. 

Ymmärrän ehkä, että jos itsekin elää viimeistä senttiä venyttäen, että voi olla hankalaa maksaa jonkun toisen lomat ja ruuat, mutta ei mekään rikkaita olla, mutta kyllä me pystyttiin nuo lisäsuut ruokkimaan. Hyvä mieli jäi. 

Vierailija
189/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta. Sano suoraan siskollesi ja sillä sipuli. Olin koko marraskuun Ranskassa serkkuni perheen luona. Kun pyysi minut sinne, niin sanoin heti, että sillä ehdolla, jotta saan osallistua ruokakuluihin. Pistivät kyllä hanttiin, mutta sanoin ettei lähde noin pitkäksi aikaa loisimmaan kenenkään kotiin ja pääsimme sitten sopuun, että osallistun ruokakuluihin, koska majoitus oli heidän kotonaan eivätkä siitä osasta suostuneet rahaa ottamaan. Heitä 2 aikuista ja 1 lapsi 4v, joten joka kolmas kauppareissu, ne maksoin minä. Vaikka tiedän, jotta meitsin ruokamäärät ei ois heidän talouttaan heilauttanut, mutta osallistumiseni kustannuksiin ei heilauttanut minunkaan taloutta ja toisaalta jos en olisi reissussa ollut olisin kuitenkin joutunut ostamaan ruokani. Oli kiva olla ja nautiskella kun tiesin myös kuluihin osallistuvani, enkä tuntenut oloani tukalaksi tai pummiloisijaksi. Reilu meininki, koska moinen viikkomäärä hotellissa olisi maksanut kymmeniä kertoja enemmän.

Vierailija
190/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastakysymys: Miksi kynäilijän ei tarvitsisi maksaa? 

Vierailija
191/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla kerralla sanot heti, että olisi todella mukavaa jos voisitte tulla, mutta valitettavasti nyt ei käy, sillä meillä on talous vähän tiukalla. 

Vierailija
192/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tietty tarjoon ensin kahvit ja sitten vieraiden lähtiessä huudan perään. Se olis sitten kaksi euroa per perse.

Vierailija
193/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi minun on niin vaikea sanoa asiasta. Koko keskustelun avaaminen tuntuu ihan mahdottoman hankalalta.

-ap

Sulla on huonot välit siskoon, mutta silti olet ottanut kaheksi viikoksi asumaan luoksesi? Miten ei voi siskolle puhua asioista suoraan?

Ei huonot, mutta jo välimatkan vuoksi ei ihan tavattoman läheiset. Hän on asunut yli 10 vuotta ulkomailla.

Kuulostaa siltä, että siskosi on Minä, minä, minä -ihmistyyppiä. Vaatii kylmää ja itsekästä sielua lähteä ulkomaille asumaan ja hylätä kaikki sosiaaliset piirit mukaan lukien perhe. Ap sen sijaan kuulostas kunnollisesti kasvatetulta nöyrältä suonalaiselta. Iso egoisen siskon puolelta kannattaa oppia ainakin sellainen itsekkään ihmisen maneeri, että suu auki, kun sapettaa!!!

Vierailija
194/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on läheiset välit siskooni joka on asunut ulkomailla lähes 50v. Meitä on 6 sisarusta, ja koska olen nuorin, majoitan siskoni sekä ketä mukanaan, asuntooni. Käyvät ehkä 3-4v välein, ovat pari viikkoa. - Kyllähän siinä halutaan sitä ja tätä ruoaksi, ei mitään halpamerkkejä, ja kauppaan on lyhyt matka. Joka kerta sama juttu, kamala miten teillä on kaikki muovitettuja ja pussitettuja ja kallista. Onks tämä luomua, pitää olla luomusitruunoita ei mitään myrkytettyjä... Suihkussa saatetaan olla pitkään, olen oppinut vahtimaan kyllä että suihkuttelu loppuu jossain vaiheessa, kun minulla ei ole spoileria katolla, jonka tyhjeneminen tarkoittaa suihkuttelun loppumista. Välillä ottaa päähän, mutten sano mitään. Käyn itse vuosittain heillä kylässä, tarjoan ravintolassa ruoat koska Etelä-Euroopassa halvempaa, annan bensarahaa kuskaamisesta. Eihän se tasan mene mutten ala nillittämään. Siskoni on vaatimaton, ukkonsa ei todellakaan. Vähän ristiriitaiset fiilikset, mutta aina sinne tulee mentyä, oltua viikon verran, koska ulkona syöminen on edullista ja ruoka hyvää, aurinko paistaa ja pääsee uimaan.

Kyllä se niinpäin meillä menee, että kovasti arvostellaan tätä maata, kiusallisia vouhkaamisia ym. ja kehutaan sitä missä asuvat. Ja täytyy sanoa, että olen monesti samaa mieltä, siellä saa palvelua, kaikki on edullista, aurinko paistaa ja kakarat ei hypi silmille, ei ole wokesontaa. Perinteiset arvot kunniassa, kännykät on tunneilla olleet kielletty alusta lähtien. Tervepäisempää porukkaa kuitenkin, joten kohta kun pääsen eläkkeelle, painun majailemaan sinne ihan huolella.

Vierailija
195/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohteliasta kysyä, jos vierailee isolla perheellä

Kuka hullu vierailee yökausia toisten luona "isolla perheellä"?

Aika monikin hullu,  jos haluaa nähdä kaukana asuvia

Vierailija
196/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopu sijaa antaa. Voihan sitä sanoa siskolle että hei me oltais tulossa ensi vuonna teille vastavierailulle - ja sitten kuunnella mitä sisko sanoo.Esittää suunnitelmia että voitais käydä siellä- ja siellä. Oktoberfestit tai joulumarkkinat tai jokiristeilystä voisi kysellä, ne taitaa olla kalliita? Sen mukaan vetelee johtopäätökset mitä vastaa, ottaako kustannukset tms esiin. Jos asuvat ahtaasti, ovatko sanoneet ettei mahdu, vai onko ap jo päättänyt etteivät mahdu? Siinä tapauksessa vastavierailun on ap itse torpannut jos ei sisko ole siitä mitään maininnut.

Joku valitti liinavaatteiden pesusta. Konehan ne pesee. Laiska töitään laskee.

Vierailija
197/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopu sijaa antaa. Voihan sitä sanoa siskolle että hei me oltais tulossa ensi vuonna teille vastavierailulle - ja sitten kuunnella mitä sisko sanoo.Esittää suunnitelmia että voitais käydä siellä- ja siellä. Oktoberfestit tai joulumarkkinat tai jokiristeilystä voisi kysellä, ne taitaa olla kalliita? Sen mukaan vetelee johtopäätökset mitä vastaa, ottaako kustannukset tms esiin. Jos asuvat ahtaasti, ovatko sanoneet ettei mahdu, vai onko ap jo päättänyt etteivät mahdu? Siinä tapauksessa vastavierailun on ap itse torpannut jos ei sisko ole siitä mitään maininnut.

Joku valitti liinavaatteiden pesusta. Konehan ne pesee. Laiska töitään laskee.

Meillä on aika vähän liinavaatteita ja kuivaustilaa, pienet säilytystilat ja pieni asunto. Jos on useampi henkilö, joudutaan antamaan makuupussi jollekin. 

Vierailija
198/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tässä ketään estetä pitämästä ilmaista hotellia ja tarjoomaan ruokia jos haluaa kylään niin rakkaita vieraita että on sen arvoista.

Pitäisi vaan etukäteen sopia systeemit kulujen suhteen ettei tule karvaita pettymyksiä, sillä jotkut voivat olettaa isäntäväen maksavan kaikki viulut kun ei ole mitään sovittu.

Vierailija
199/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos taloutenne kestää, en puhuisi mitään. Olisi noloa molemmille osapuolille. 

Seuraavalle visiitille etukäteen selkeät säännöt.

Vierailija
200/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on pokkaa. Voithan kysyä "ajattelitko osallistua viikon ruokakustannuksiin?"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan