Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko kylailijän maksaa ruokakustannuksista?

Vierailija
12.01.2025 |

Siskoni on miehensä ja pienen lapsensa kanssa meillä kylässä. He asuvat Saksassa ja ovat viipyneet meillä nyt 2 viikkoa.

Asia mikä korpeaa, on että ovat olleet meillä kuin täyshoidossa. Me olemme ostaneet kaikki ruoat ja toki puolisoni kanssa myös valmistaneet kaikki yhteiet ateriat. Peni lapsi sitoo ja pidämme ruoanlaitosta, mutta tämä kustannusten lankeaminen yksin meidä harteillemme ottaa päähän. Olemme käyneet sekä ilman heitä että heidän kanssaan kaupassa. Jos ovat halunneet ostaa jotain selkeästi itselleen tai lapselle (vaate, kosteuspyyhkeitä, kakkipussi jne.) niin ovat ostaneet ne erikseen, mutta muutoin me olemme maksaneet ihan kaiken. Eivät ole tehneet elettäkään kustannusten tasaamiseksi. 

Lisäksi tulee tietysti kaikki muut kustannukset Ovat mm halunneet sauoa joka päivä, ovat käyttäneet autoa runsasti (tankkasivat kerran kyllä, mikä onkin ainoa rahllinen panostus). Nämä ovat itsestään selviä asioita, mutta huomaan näidenkin ortavan nyt tässä tilanteessa päähän.

He ovat lähdössä huomenna. Mietin otanko asian pheeksi vai annanko asian olla. Taloutemme kestää tämän kyllä, enkä tiedä viitsinkö tästä alkaa tehdä välejämme mahdollisesti hiertävää asiaa. Kuitenkin huomaan olevani aivan kireänä tämän asian kanssa ja mietin jääkö tämä kuitenkin hiertämää, jos ei puhuta asiaa halki.

Ja samanlainen vastaverailu ei onnistu, koska asuvat niin ahtaasti. Joten ei voida lähteä vastapalvluksena täyshoitoon heille.

Ollako hiljaa vai pitääkö nostaa kisu pöydälle?

Kommentit (277)

Vierailija
261/277 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos kylävieraalla ei ole rahaa? On isoissa veloissa? Pitääkö tehdä tiliä siitä vai jättää kokonaan menemättä?

Mun sukulaisperheellä oli pitkään todella huono tilanne taloudellisesti. Ei olisi tullut mieleenkään pyytää heitä osallistumaan mihinkään  vierailukustannuksiin tai tuomaan mitään lahjaa, jos tulivat esim meidän lapsen rippijuhliin tms. Heillä tuli kuitenkin jo kustannuksia siitä, kun tulivat tänne asti, kun välimatkaa oli kuitenkin satoja kilometrejä. 

Olin tyytyväinen, että tulivat käymään ja esim osallistuivat juhliin, vaikka lahjaan ei ollut varaa. 

Heidän lapsensa/lapsi olivat meillä usein kesällä useitakin viikkoja ja  hänetkin otettiin mukaan huvipuistoon ym missä kävimme.  Ja ruuat ym maksettiin, eikä niistä mitään korvausta haluttu. 

Ei kaikkea lasketa rahassa. 

Vierailija
262/277 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kahden viikon vierailu toisten luona on niin pitkä aika, että silloin pitäisi osallistua ruokakustannuksiin. Jos ap ei ilkeä sanoa asiasta siskolleen, niin tämä toistuu seuraavana vuonna ja  aina uudelleen. Jotkut ihmiset ovat vain niin härskejä, että käyttävät toisia hyväkseen. Eri asia on tietysti jos ap vierailee siellä siskon luona saman ajan. 

Kyllä vanha sanonta: kala ja vieraat alkavat haista kolmantena päivänä,  pitää useinkin paikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/277 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että näin on, "suku on pahin..... 😅"!!! 

Vierailija
264/277 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti siskosi ajattelee, että olette perhettä, ja että teillä ei ole rahasta puutetta, heillä on kuitenkin ollut menoja matkustaessa ainakin lentoliput ja eivät varmaankaan ihan joka vuosi tule käymään teillä. Luultavasti pieni hinta siitä, että saa edes joskus olla siskon ja hänen perheensä kanssa kunnolla, että läheisyys säilyy, eikä käy kuten monille käy, että vieraannutaan eikä serkut sitten edes tunne toisiaan, eikä edes vanhempansa sisarusta.

Jos ei teillä talous siihen kaadu, ole kiitollinen että sinulla on sisko, joka tulee käymään ja saatte nauttia toistenne seurasta.

Kun on vara matkustaa, on vara myös ostaa ruokaa. En voisi kuvitellakaan meneväni siipeilemään siskoni luo. Minulla ja siskollani on välimatkaa n. 20 km. Kun menemme sinne vaikka juhannusta viettämään, viemme syötävää mennessämme, koska tuolloin grillaillaan ja loimutetaan lohta

Kyllä minun sukulaisilla on ollut joskus talousvaikeuksia niin, että en todellakaan ole olettanut, että he tullessaan kylään meille vaikkapa juhannusta viettämään , maksaisivat ruokansa.  Minulle on ilo, kun tiedän, että voin tarjota vaikkapa  veljeniperheelle mukavan juhannuksen silloin, kun kumpikin vanhemmista oli joutunut työttömäksi (tai sairauden takia työkyvytön)ja perheessä oli useampi lapsi ja asunnosta velkaa jne. 

Minulle esim oman sisaruksen tapaaminen menee kirkkaasti ohi sen ajatuksen, että mitä tulee maksaa parin päivän ruuat.  En kyllä jaksa laskea kustannuksia, jos minulla on mahdollisuus saada joku sisaruksistani kylään. meillä on pitkät välimatkat ja ei ole itsestään selvää, että toisiamme nähdään.

Mutta kukin tietenkin tavallaan. 

Vierailija
265/277 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn usein Saksassa Suomessa ja asun äitini luona. Tuona aikana maksan ja ostan itsestäänselvästi kaikki ruokatarpeet ja valmistan pääruoat tietenkin myös.  Ei tulisi mieleenkään istua sohvalla kädet sylissä ja odottaa muiden palvelevan minua. Käymme ystävättäreni saksalaisen isän luona ja sama kuvio, me ostamme ja laitamme kaikki ruoat. 

Jestas! Minun kotona ei kyllä vieraat ala huseeraamaan keittiössä. Hyvä jos äitillesi käy.

Terveisin Tyyne, 85- v

Vierailija
266/277 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti siskosi ajattelee, että olette perhettä, ja että teillä ei ole rahasta puutetta, heillä on kuitenkin ollut menoja matkustaessa ainakin lentoliput ja eivät varmaankaan ihan joka vuosi tule käymään teillä. Luultavasti pieni hinta siitä, että saa edes joskus olla siskon ja hänen perheensä kanssa kunnolla, että läheisyys säilyy, eikä käy kuten monille käy, että vieraannutaan eikä serkut sitten edes tunne toisiaan, eikä edes vanhempansa sisarusta.

Jos ei teillä talous siihen kaadu, ole kiitollinen että sinulla on sisko, joka tulee käymään ja saatte nauttia toistenne seurasta.

Kun on vara matkustaa, on vara myös ostaa ruokaa. En voisi kuvitellakaan meneväni siipeilemään siskoni luo. Minulla ja siskollani on välimatkaa n. 20 km. Kun menemme sinne vaikka juhannusta viettämään, viemme syötävää mennessäm

Niin. Minä minä minä.

Vierailija
267/277 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on vara matkustaa, on vara myös ostaa ruokaa. En voisi kuvitellakaan meneväni siipeilemään siskoni luo. Minulla ja siskollani on välimatkaa n. 20 km. Kun menemme sinne vaikka juhannusta viettämään, viemme syötävää mennessäm

tässähän tapauksessa ei ole yhtään vastavuoroisuutta, ei tee mitään ja ovat 2 viikkoa, eikä luult rahastakaan ole pulaa.

ainoa sama on kummassakin on kyseessä oma sisko

Vierailija
268/277 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaasti ja myös toiset huomioon ottava ihminen huomioi, että  jos kutsutaan pidemmäksikin aikaa kuin vain päiväksi,  pohditaan yhdessä miten voi jakaa ruokakuluihin meneviä kuluja, mitä ostetaan kaupasta, wc-papereita unohtamatta.

On fiksua huomata isäntäperhe vaikka päivänkin käynnillä,  ihan pienelläkin muistamisella. 

Ja saa sitä mukaansa ottaa perheen mieltymyksiä vaikka olisi vain pienikin käynti.

Asia on erikseen, jos todella ei ole varaa ostoksiin tai hankintoihin ja isäntäperhe on tietoinen lähimmän tilanteesta.

On ihmisiä jotka aidosta sydämestä, omasta yltäkylläisyydestään, haluavat tarjota  lähimmälleen ja kertovatkin asian aidosti.

Muistetaan jokainen myöskin se iso ja merkityksellinen sana, joka toisinaan unohtuu: Kiitos.

Sitä voi opetella vaikka joka päivä.  Itselleen, lemmikille, uudelle päivälle ja lähimmille.

Vierailija
269/277 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä (saksalaisen mieheni ja lastemme kanssa) olen aina maksanut kaikesta ihanien sukulaistemme luona olosta reilusti, ja nimeen omaan maksamalla ruokakaupassa ihan kaiken. Minusta olisi ällöttävää jos meistä puhuttaisin kuin jostain loisista. . . 

Sinä olet upea poikkeus. Sekä minulla ja veljelläni on kokemusta vain lokkeilevistä saksalaisista.

Ehkä n 10 v sitten olimme autolla lomamatkalla ja kävimme yhden tutun luona. Oli ollut Suomessa vaihto-oppilaana ja pidimme yhteyttå.

Edellisenä kesänä oli perheensä kanssa tullut meille mökille Suomen matkalla. Viipyivät mökillä 4 pv ja toivat viinipullon mukanaan, jonka mies itse joi. Olimme heillä päivän, max 5 h ja ehkä 4.n tunnin aikana mies kysyi voidaanko käydä kaupassa. On heitä vastapäätä. Kysyin me ollaan just lähdössä, ajettiin vielä samana iltana Hampuriin. Tää puoliso alkoi selittämään meidän osuutta ruuasta. Vitsi mulla alkoi keittää. Siinä nousin ylös, menin miehen eteen ja kysyin oletko unohtanut, kun olitte meillä täyshoidossa mökillä. Sauna lämpesi pari krt päivässä ja joit tuomasi viinipullon, vedit herneet, kun kukaan ei lähtenyt sua kuskaamaan lähimpään alkoot, kun et viitsinyt itse ajaa.

Ukko meni aivan hiljaiseksi ja lähti pois, ehkä sinne kauppaan. Mä odotin mitä tää mun tuttu sanoo, mutta jatkettiin juttelua ihan normaalisti. Lähdettiin pois ja ei olla sen jälkeen nähty, tosin me ei olla käyty Saksassa.

Vierailija
270/277 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

266/269

mikä sinut sai vastaamaan minä minä? 

minä kysyn, koska minulla ei ole tapana siipeillä. 

Vierailija
271/277 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

264/270

miksi ihmeessä loukkaannuin kovin? Eihän siinä ole mitään outoa/huonoa, että ruokien kanssa kylään mennään. Toki siskoni ostaisi kaiken ja kestittäisi juhannuksen, mutta en halua sellaista. Mielestäni kuuluu hyviin tapoihin viedä syötävää, josta kaikki pitää. 

Olisihan se, kun toinen ostaisi kaikkea mieleistään ja vieras ei siitä pitäisikään?! Vai miten se menee? 

Vierailija
272/277 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme kyläilisi kenelläkään ilman omia eväitä ja juomia, vaikka kuka sanoisi tarjoovansa, koska olen niin ronkelikin jo etten syö mitä tahansa, samoin puolisonikin. Ylijääneet ruuat ja juomat jätän isäntäväelle enkä ala keräämään loppuja kassiini, kuten jotkut tekevät. 😲 Päivän mökkireisullekkin tein aamulla eväsleivät eväskoriin, pakkasin grillimakkarat, limsat sekä keittelin kahvit termariin.

Toisten ruuuanlaiton, keittiön ja välineiden hygieeniasta ei voi olla koskaan varmaa ja ikäviltä vatsataudeilta välttääkseen on parempi olla omat eväät.

Vierailija
273/277 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota maksua vierailusta kotonani, en missään muodossa. Mutta se on kurjaa, kun vierailulla oleva perhe on sopinut joka päiväksi/illaksi menoja joidenkin muitten kanssa. Isäntäväen osaksi jää vain toimia hotellina kun aktiiviaika vietetään parempien tuttujen paremmassa seurassa. Tämä kyllä esitetään niin että emme halua olla vaivaksi aamusta iltaan ja haluamme jättää teille omaakin aikaa, niin olemme sopineet muuta menoa. Mutta että minnekään ei voi isäntäväen kanssa mennä tai mitään tehdä.

Vierailija
274/277 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota maksua vierailusta kotonani, en missään muodossa. Mutta se on kurjaa, kun vierailulla oleva perhe on sopinut joka päiväksi/illaksi menoja joidenkin muitten kanssa. Isäntäväen osaksi jää vain toimia hotellina kun aktiiviaika vietetään parempien tuttujen paremmassa seurassa. Tämä kyllä esitetään niin että emme halua olla vaivaksi aamusta iltaan ja haluamme jättää teille omaakin aikaa, niin olemme sopineet muuta menoa. Mutta että minnekään ei voi isäntäväen kanssa mennä tai mitään tehdä.

Tässä fiksu vieras pitää  vähintään balanssin, eli joku vierailu muuallekin on ok, mutta aikaa täytyy viettää myös isäntäväen kanssa. Esim. me asumme tapahtumakeskuksen vieressä, joten on ok, että vieraat viettävät siellä muutaman tunnin, mutta kyllä odotan, että he illalliselle ja illanistumiseen sitten tulevat meille. Pelkkänä hotellina en toimi.

Ruuat ja juomat tarjoan mielelläni, mutta sekin riippuu siitä, että jos vierailuista meinaa tulla jokavkonloppuisia niin ei enää tunnu kivalta. Siis että tullaan oikeasti vain tarjoilujen vuoksi tai ainakin siltä tuntuu.

Vierailija
275/277 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä he ajattelee että heillä matkustaminen maksoi

Sisko on valinnut muuttaa toiseen maahan. Jos haluaa asua toisessa maassa JA tavata sukulaisia ja ystäviä kotimaassa, niin joutuu maksamaan matkoista. Ilmeisesti tämänkin reissu oli yhteisesti suunniteltu, ap ei ollut vaatinut siskoa kyläilemään. Eikä lennot Saksasta ole mitenkään hullun kalliita, perheen lennot maksaa saman kuin muutama isompi kauppareissu. 

Vierailija
276/277 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulevat vain käymään ja syövät kotiväen kanssa, niin silloin isäntäväki tarjoaa. Mutta jos ovat useamman päivän niin ilman muuta osallistuvat ruokakuluihin.

Vierailija
277/277 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyläilee aika usein sukulaisia pitkän matkan takaa, kun osa asuu ulkomailla ja osa Pohjois-Suomessa. Kustannusten jakoon on luotu pettämätön järjestelmä.

Vieraille on majoitus ja ruoka talon puolesta, mutta ensimmäinen päivä maksaa heille euron per henkilö. Toinen päivä maksaa kaksi euroa, kolmas neljä, neljäs kahdeksan, viides kuusitoista, kuudes 32, seitsemäs 64 ja niin edelleen

Vieraat hoksaavaat kyllä viimeistään viikon kuluttua, että on sopiva aika lähteä. Ja jos haluavat jäädä vielä toiseksikin viikoksi, se sopii minulle kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä