Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko kylailijän maksaa ruokakustannuksista?

Vierailija
12.01.2025 |

Siskoni on miehensä ja pienen lapsensa kanssa meillä kylässä. He asuvat Saksassa ja ovat viipyneet meillä nyt 2 viikkoa.

Asia mikä korpeaa, on että ovat olleet meillä kuin täyshoidossa. Me olemme ostaneet kaikki ruoat ja toki puolisoni kanssa myös valmistaneet kaikki yhteiet ateriat. Peni lapsi sitoo ja pidämme ruoanlaitosta, mutta tämä kustannusten lankeaminen yksin meidä harteillemme ottaa päähän. Olemme käyneet sekä ilman heitä että heidän kanssaan kaupassa. Jos ovat halunneet ostaa jotain selkeästi itselleen tai lapselle (vaate, kosteuspyyhkeitä, kakkipussi jne.) niin ovat ostaneet ne erikseen, mutta muutoin me olemme maksaneet ihan kaiken. Eivät ole tehneet elettäkään kustannusten tasaamiseksi. 

Lisäksi tulee tietysti kaikki muut kustannukset Ovat mm halunneet sauoa joka päivä, ovat käyttäneet autoa runsasti (tankkasivat kerran kyllä, mikä onkin ainoa rahllinen panostus). Nämä ovat itsestään selviä asioita, mutta huomaan näidenkin ortavan nyt tässä tilanteessa päähän.

He ovat lähdössä huomenna. Mietin otanko asian pheeksi vai annanko asian olla. Taloutemme kestää tämän kyllä, enkä tiedä viitsinkö tästä alkaa tehdä välejämme mahdollisesti hiertävää asiaa. Kuitenkin huomaan olevani aivan kireänä tämän asian kanssa ja mietin jääkö tämä kuitenkin hiertämää, jos ei puhuta asiaa halki.

Ja samanlainen vastaverailu ei onnistu, koska asuvat niin ahtaasti. Joten ei voida lähteä vastapalvluksena täyshoitoon heille.

Ollako hiljaa vai pitääkö nostaa kisu pöydälle?

Kommentit (277)

Vierailija
201/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan halua, että kukaan vieras mitään omia lakanoita tuo. Puistattaa ajatuskin, että tutut tuovat jotain kissankarvaisia lakanoita meille. Niiden kissa kun tykkää nukkua liinavaatehyllyssä.

Mun sisko poltti sisällä kotonaan ja kaikki vaatteet haisivat ihan kamalalle. Jopa ne  puhtaat  vuodevaatteet. Oli tosi kamalaa, kun hän toi aina omat lakanat, kun tuli kylään. Yäk, että oli kamala haju.  Eikä auttanut, vaikka sanoi, ettei tarvii tuoda :D

Vierailija
202/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, ku viikkotolkulla on kyläilemässä, maksaa omat safkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tässä ketään estetä pitämästä ilmaista hotellia ja tarjoomaan ruokia jos haluaa kylään niin rakkaita vieraita että on sen arvoista.

Pitäisi vaan etukäteen sopia systeemit kulujen suhteen ettei tule karvaita pettymyksiä, sillä jotkut voivat olettaa isäntäväen maksavan kaikki viulut kun ei ole mitään sovittu.

Itselläni on kokemusta siitäkin että kun yritän kysyä että mites kulut jaetaan, niin "ei tule kuuloonkaan! Olet meidät vieraana!". Eikä siinä mitään, mutta jälkikäteen on saanut toista kautta kuulla että mua oli arvosteltu siitä, että en maksanut olemisestani toisen luona. Tätäkin piirrettä suomalaisissa on että esiinnytään korostetun vieraanvaraisina ja sitten kuitenkin jää kaivelemaan kaikki kun toinen ei osaa arvailla mitä majoittaja oikeasti toivoisi. Siksi en halua tietynlaisten ihmisten luona käydä ollenkaan. Toi on jotain kursailevaa maalaiskulttuuria kun ei osata suoraan sanoa.

Vierailija
204/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tässä ketään estetä pitämästä ilmaista hotellia ja tarjoomaan ruokia jos haluaa kylään niin rakkaita vieraita että on sen arvoista.

Pitäisi vaan etukäteen sopia systeemit kulujen suhteen ettei tule karvaita pettymyksiä, sillä jotkut voivat olettaa isäntäväen maksavan kaikki viulut kun ei ole mitään sovittu.

Itselläni on kokemusta siitäkin että kun yritän kysyä että mites kulut jaetaan, niin "ei tule kuuloonkaan! Olet meidät vieraana!". Eikä siinä mitään, mutta jälkikäteen on saanut toista kautta kuulla että mua oli arvosteltu siitä, että en maksanut olemisestani toisen luona. Tätäkin piirrettä suomalaisissa on että esiinnytään korostetun vieraanvaraisina ja sitten kuitenkin jää kaivelemaan kaikki kun toinen ei osaa arvailla mitä majoittaja oikeasti toivoisi. Siksi en halua tietynlaisten ihmisten luona käydä ollenkaan. Toi on jotain kursailevaa m

Veitkö tuliaisia?

Vierailija
205/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuttuna yön tai pari, ei tarvitse osallistua kustannuksiin. Tietysti kohteliasta olisi vaikka tarjota isäntäväelle joku kahvitarjoilu vaikka.

Jos on pidempi kyläreissu, sitten tulisi osallistua kustannuksiin eikä elää kuin täysihoidossa. Tietysti jos isäntäväki käskee vieraita olemaan täysihoidossa eväänsä liikauttamatta, niin eipä siinä sitten. Mutta kyllä sitä pitäisi osallistua kustannuksiin ja ruuan järjestämiseen. Mitä enemmän vierailevassa poppoossa on jäseniä, sen tärkeämpää on tämä osallistuminen. 

Vierailija
206/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastakysymys: Miksi kynäilijän ei tarvitsisi maksaa? 

No ainakin, jos olet jonkun kylään kutsunut niin on aika outoa, jos sitten perit häneltä maksua kyläilystä. 

Yleensäkin, jos ajatus on, että kyläilijä maksaa olemisestaan ja ruuastaan se pitää heti sopia, että kaikkille osapuolille tulee selväksi, että

kyläreissu ei ole ilmainen. 

Vierailija
207/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole siskosi kanssa puhunut tästä jo siinä vaiheessa, kun sovitte heidän tulostaan teille? Tai viimeistään ensimmäisenä (tai toisena) päivänä olisitte voineet pyytää, että seuraavan kauppareissun (ja ruoanlaitot tai noutoruoat) hoitaa siskosi perhe. 

Minun kirjekaverini Englannista sai asua vaunussamme pihalla ja ruoat oli puhe yhdessä maksaa. Oli viisi päivää, ei maksanut pennin latia, oli muutenkin hirveän pihin oloinen. Kävimme pitsalla ja hän sanoi, että hän maksaa minunkin pitsani. Hän lainaili minulta koko ajan, kun vaihtoi aina nuukasti suomen markkoja. Niinpä, kun hän maksoi velkaansa, niin huomautti, että vähennä siitä se hänen maksamansa pitsa. Eli sellaista tarjoilua. Haimme hänet lentokentältä, jonne on matkaa satoja kilometrejä, kun ei suostunut tulemaan linja-autolla. Mainittakoon, että hän kutsui itse itsensä meille kylään. 

Ei ollut kyse siitä, ettei meillä olisi ollut varaa kustantaa rouvan vierailua, mutta kun hän oli vieras ihminen, ei edes sukulainen. Hänen vierailunsa tuli maksamaan n. 2000 mk. Sillä olisin tehnyt etelän matkan. Kuinka moni olisi suostunut moiseen ylläpitoon?

Vierailija
208/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kokemusta siitäkin että kun yritän kysyä että mites kulut jaetaan, niin "ei tule kuuloonkaan! Olet meidät vieraana!". Eikä siinä mitään, mutta jälkikäteen on saanut toista kautta kuulla että mua oli arvosteltu siitä, että en maksanut olemisestani toisen luona. Tätäkin piirrettä suomalaisissa on että esiinnytään korostetun vieraanvaraisina ja sitten kuitenkin jää kaivelemaan kaikki kun toinen ei osaa arvailla mitä majoittaja oikeasti toivoisi. Siksi en halua tietynlaisten ihmisten

Veitkö tuliaisia?

Vein. Ja ostin ruokaa vierailuni aikanakin ihan omin päin. Mutta selvää rahaa olivat kuitenkin olleet vailla jälkipuheiden perusteella, vaikka eri puhe oli silloin kun asiasta kysyin.

Vierailija
209/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, ku viikkotolkulla on kyläilemässä, maksaa omat safkansa.

Ei se edelleenkään ole "totta kai". Esim minä haluan tarjota ruuat ja vaikka sen majoituksenkin vieraalleni. Meillä on tyhjiä huoneitä useitakin, ihan sama, jos siellä joku yöpyy, eipä siitä kustannukset nouse. Ja ruoka sitten. Tykkään tehdä ruokaa ja varsinkin yhden ihmisen ruoka ei juurikaan misään kustannuksissa näy.

Lähinnä meilläkin käy omia sisaruksia tai nyt aikuisia lapsia perheineen. En halua heidän maksavan yhtän mitään.

Aikuiset lapset kyllä pyrkii maksamaan, kun käydään kaupassa, mutta yritän sen aina estää.  Haluan tarjota vierailleni. Eikä siinä minusta ole mitään ihmeellistä. Toki, jos joku haluaa jotakin exraa tai vaikka viiniä ja hienompaa iltapalaa, hän saa ne itse kustantaa, en pyri sitten kaikkea maksamaan, mutta noin perus jutut kyllä. Eli majoitus, ruoka, sauna, kesällä ulkosauna ja palju jne.

Ja jos käydään ulkona syömässä jokainen maksaa omansa.

Vierailija
210/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jää majailemaan useammaksi päiväksi,niin kuuluu maksaa myös eikä elää siivellä. Pari päivää nyt menee vieraanvaran merkeissä.

Vierailija
211/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jää majailemaan useammaksi päiväksi,niin kuuluu maksaa myös eikä elää siivellä. Pari päivää nyt menee vieraanvaran merkeissä.

Ei kai kukaan omalla päätöksellä "jää majailemaan"? Itse olen tottunut siihen, että kutsutaan. Jos ei kutsuta, ei tupata.

Vierailija
212/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tietty tarjoon ensin kahvit ja sitten vieraiden lähtiessä huudan perään. Se olis sitten kaksi euroa per perse.

Vessapaperia ja huuhteluvettäkin kuluu enemmän. Tuli tuosta mieleen.

Vierailija
213/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi vierailija järjestää viimeisenä iltana juhla-aterian kiitoksena vieraanvaraisuudesta kalleine etu- ja jälkiruokineen ja juomineen. Jää hyvä muisto vierailusta kaikille. Joko ravintolassa tai hankkimalla nuo illallistarpeet.

Vierailija
214/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan omalla päätöksellä "jää majailemaan"? Itse olen tottunut siihen, että kutsutaan. Jos ei kutsuta, ei tupata.

Kesämökeillä on tuttu asia tuollaineen omalla luvalla majailemaan tuleminen.

Vierailija
215/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lasku käteen. Fifty-sixty, eli puoliksi kulut. Itse suosittelisin jopa ns. juhlamaksua, jos bileet, juhlat tms. Kakskymppiä ei paljoa illanistujaisista/pers. Onhan siinä kuluja e. juomat, syötävät, saunat jne. Kisuli päydälle laskun kanssa.

Vierailija
216/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole siskosi kanssa puhunut tästä jo siinä vaiheessa, kun sovitte heidän tulostaan teille? Tai viimeistään ensimmäisenä (tai toisena) päivänä olisitte voineet pyytää, että seuraavan kauppareissun (ja ruoanlaitot tai noutoruoat) hoitaa siskosi perhe. 

Minun kirjekaverini Englannista sai asua vaunussamme pihalla ja ruoat oli puhe yhdessä maksaa. Oli viisi päivää, ei maksanut pennin latia, oli muutenkin hirveän pihin oloinen. Kävimme pitsalla ja hän sanoi, että hän maksaa minunkin pitsani. Hän lainaili minulta koko ajan, kun vaihtoi aina nuukasti suomen markkoja. Niinpä, kun hän maksoi velkaansa, niin huomautti, että vähennä siitä se hänen maksamansa pitsa. Eli sellaista tarjoilua. Haimme hänet lentokentältä, jonne on matkaa satoja kilometrejä, kun ei suostunut tulemaan linja

"Hänen vierailunsa tuli maksamaan 2000 mk. Kuinkahan moni olisi suostunut moiseen ylläpitoon"

Tuskin hän olisi väkisin tullut, jos olisitte kieltäneet. Pitää saada suu auki tai sitten olla valittamatta jälkikäteen. Ja aika ihanaa, että muistat tuon pizzankin, kun siitäkin pitää oikein erikseen mainita useamman kerran. Taisi kuitenkin olla yksi elämäsi kohokohtia?

Itsellä on kyllä vaikeuksia muistaa markka-aikana ostettuja/maksettuja/tarjottuja pizzoja. 

Vierailija
217/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meet sitten siskosi luo kylään pariksi viikoksi samanlaiseen täysihoitoon. 

Siinä sen sitten näet, että miten toimit seuraavalla kerralla kun siskosi tulee teille lomailemaan.

Vierailija
218/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla kun tulevat taas Suomeen niin vuokraavat Airbnb- asunnon. Siellä saavat sitten kokkailla kaikessa rauhassa. Välillä voit pyytää heidät luoksenne syömään , mutta ei joka päivä.

Vierailija
219/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös sisko ja miehensä asuivat ulkomailla ja asuivat vanhemmillani, kun tulivat Suomeen. Saattoivat viipyä monta viikkoa, oon miettinyt tuota että eiväthän eläkeikäiset vanhempani ole kaikkea kustantaneet... en viitsinyt kysyä, kun ei nyt sinänsä minulle kuulu, mutta törkeää kyllä olisi.

Kavereiden kesken on tullut näkemyserojen takia riitaa näistä kyläilyjen syömisistä. Jos mut kutsutaan vaikka kahville, niin en tarjoudu maksamaan oma-aloitteisesti osuuttani. Siis toisen kotiin, jos hän on itse laittanut ja tarjoaa, tarjoamista ei pyydetä takaisin. Jos on huono rahatilanne ja kutsuu kaverin vaikka yöksi, niin sanoo vaikka, että maksetaanko puoliksi.

Vierailija
220/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kerro miten keskustelut sujuivat ?

Vähän tuntuu siltä että sua hyväksikäytettiin. Asuimme itse vuosia sitten Saksassa ja meille halusi tulla ja tulikin yksin sun toinen , jopa tuttavien tutut. Luulivat että meillä mukamas olisi rahaa. Jäivät päivätolkulla ja ei edes alkoholia kaupassa käynnin yhteydessä ostaneet. Oli muistan uuden vuoden aatto ja kaikki meni meidän piikkiin. Ei sitten ystävyyttä sen jälkeen ollutkaan.

Kyllä minä vaikka menen lapsilleni joilla on hyvät palkat kuitenkin niin katson että ostan tuomiset ja kaupasta ostan ruokaa ja hedelmiä.

Se on meillä jokaisella rahat kortilla nykyaikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme