Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ylipainoinen ei vaan syö vähemmän jotta se laihtuisi?

Vierailija
12.01.2025 |

Usein ihmettelen tätä koska ylipaino ei ole terveellistä eikä kaunista, miksi siis ylipainoinen ei syö vaan vähemmän jotta laihtuu? Laihduttaminen on todella helppoa. Meillä töissä eräs ylipainoinen joka syö lounaaksi aina ihan liikaa, sen annokset on saman kokoisia kuin miehillä joten eikö ihme että hän on ylipainoinen? 

Kommentit (176)

Vierailija
141/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin Tukholmassa 1990-luvulla vanhainkodin (nykyisin åldersvården) vuodeosastolla. Potilaille tuli ruoat keskuskeittiöstä valmispakkauksina. Seurasin yli puolen vuoden ajan potilaita, jotka söivät kaiken tarjotusta ruoasta. Eli kaikki heistä (siis joita seurasin) söivät yhtä paljon joitakin harvoja kertoja lukuunottamatta ja kaikki makasivat vuoteissa, ellei heitä nostettu pyörätuoliin. Tottakai vuoteessa makaavakin saattaa liikahdella, liikuttaa käsiään jne. Mutta kovin eripainoisilta nuo vanhukset näyttivät ja tuntuivat kun heitå nosteli. En nyt tarkoita pituuseroja. Olipa joukossa myös jopa reilusti ylipainoinen. Ja todella monta alipainoisen näköistä.Joillekin tosin omaiset toivat jotain syötävää mutta ei kaikille eikä kenellekään kovin usein. En todellakaan ole sitä mieltä, että paino riippuu pelkästään syödyn ruoan määrästä.

Vierailija
142/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska en halua. Ei mulla ole tarvetta syödä vähempää kuin syön. Eikä mua voisi vähempää kiinnostaa se mitä mieltä muut ovat. Muiden sanomiset ei vaikuta mun elämään millään tavalla.

Älä sitten kuluta läskeinesi julkista terveydenhuoltoa.

Äläkä sinä jos hankit itsellesi toisilta flunssat tai itse liukastelet jäätiköllä tai kolaroit ajaessasi autoa tai valitsemalla epäturvallisen kyydin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska en halua. Ei mulla ole tarvetta syödä vähempää kuin syön. Eikä mua voisi vähempää kiinnostaa se mitä mieltä muut ovat. Muiden sanomiset ei vaikuta mun elämään millään tavalla.

Älä sitten kuluta läskeinesi julkista terveydenhuoltoa.

Toivott. et sinäkään tule koskaan kuluttamaan ilkeine ajatuksinesi.

eri

Vierailija
144/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolistohormonit, jotka hillitsevät ruokahalua, ovat tuhoutuneet ylipainoisilla.

Tämä on todistettu tieteellisesti. Ne tuhoutuvat lisäksi hyvien pyrkimysten takia, eli lukuisien laihdutusyritysten takia.

Normaalipainoisella ei muuten ole mitään käsitystä siitä, millaista on tiputtaa suurta määrää ylipainoa. Se on aivan eri asia kuin pysytellä normaalipainossa.

Monella normaalipainoisella on kyllä kokemusta isommastakin painonpudotuksesta. Itse pudotin lähes 30kg ja olen sen jälkeen pysytellyt normaalipainossa viimeiset parikymmentä vuotta. Laihdutusneuvoja en kenelläkään anna, koska en itse tehnyt sitä kovin terveellä tavalla, mutta sen voin sanoa, että riittävän raju kalorirajoitus kyllä toimii ennen pitkää

Vierailija
145/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä en ole ylipainoinen, vaikka syön enemmän kuin moni ylipainoinen?

Olet kohta tosi sairas läpipasko, jonka ravinnosta ei mikään imeydy, tai sitten innokas urheilija.

En kumpaakaan.

Vierailija
146/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolistohormonit, jotka hillitsevät ruokahalua, ovat tuhoutuneet ylipainoisilla.

Tämä on todistettu tieteellisesti. Ne tuhoutuvat lisäksi hyvien pyrkimysten takia, eli lukuisien laihdutusyritysten takia.

Normaalipainoisella ei muuten ole mitään käsitystä siitä, millaista on tiputtaa suurta määrää ylipainoa. Se on aivan eri asia kuin pysytellä normaalipainossa.

Monella normaalipainoisella on kyllä kokemusta isommastakin painonpudotuksesta. Itse pudotin lähes 30kg ja olen sen jälkeen pysytellyt normaalipainossa viimeiset parikymmentä vuotta. Laihdutusneuvoja en kenelläkään anna, koska en itse tehnyt sitä kovin terveellä tavalla, mutta sen voin sanoa, että riittävän raju kalorirajoitus kyllä toimii ennen pitkää

Suurimmalla osalla näistä neuvojista ei ole mitään kokemusta kunnon painonpudotuksesta. 

Vierailija
147/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan jaksa. Syöminen tuo edes hetkeksi hyvän olon.

Eli lihavilla on jotain mielenterveydellisiä ongelmia.

Vierailija
148/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan jaksa. Syöminen tuo edes hetkeksi hyvän olon.

Eli lihavilla on jotain mielenterveydellisiä ongelmia.

Älä puhu monikossa. 

Vierailija
149/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua, miksi pyörätuolipotilaat ei vaan nouse ja kävele? Paljon näppärämpää! Katso, näin! Sitten vaan töppöstä toisen eteen!

Onpas typerä vertaus. Läskiys on aina oma valinta.

Vierailija
150/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vain miten typeriä osaat ja kehtaat kysellä. Voisin kysyä sinulta vaikka että etkö todellakaan löydä itsestäsi mitään puutteita tai vikoja? Oletko täydellinen kaikin tavoin? Ei mitään heikkouksia vaikka tahdikkudessa tai ymmärryksessä? Eikö omassa elämässäsi ole mitään parannettavaa? Miksi seuraat ja mietit toisia etkä keskity itseesi? Varmasti sinullakin joku heikkous tai puute on tai ainakin suvussasi, kannattaisiko ihmetellä vaikka niitä?

Vierailija
151/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi myös kysyä miksi joku on urheiluhullu, alkoholisti, peliriippuvainen, huumeiden käyttäjä, rikollinen, pettäjä, kiusaaja, väkivaltainen, anorektikko, bulimikko tai vaikka kalju. Kyllä typeriä voi aina kysellä. Älykäs ei kysele.

Vierailija
152/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä lihavana henkilönä (98 kiloa) voin vain sanoa, että aluksi se on hyvin vaikeaa, koska vatsa on tottunut suuriin annoksiin ja on jatkuvasti nälkäinen. Lisäksi huonot hiilihydraatit aiheuttavat verensokerin nopean nousun ja laskun, ja tuntee jatkuvasti tarvetta napostella.

Ensimmäiseksi jätin kaikki makeiset pois, nälkä väheni ja laihdutin 10 kiloa.

Sitten vähensin syömääni ruokamäärää entisestään enkä syönyt mitään kello 18 jälkeen.

Myöhemmin en syönyt mitään klo 16 jälkeen.

Annokset pienenivät ja pienenivät.

Paino laski ja laski.

Nyt olen kylläinen, kun syön viipaleen näkkileipää, jogurttia ja omenan.

Painoni on 45,4 kiloa.

P.S..

Jos on nälkä, pitää juoda vettä.

Se auttaa, en koskaan lähde kotoa ilman vesipulloa.

Jokainen alku on vaikea, se helpottuu myöhemmin

Vierailija
153/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylensyöminen ja mässäily on riippuvuuksia siinä missä alkoholismi tai nikotiiniriippuvuus. Siksi on harhaista kuvitella että esimerkiksi herkkujen mussuttamisen voisi lopettaa tuosta vaan. joku syy tai useampi jopa siihen riippuvuussuhteen syntymiseen on. Siksi ylipainoon pitäisi suhtautua ymmärtäväisemmin eikä vain tuomitsevasti.

Vierailija
154/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska muutama huono parisuhde sai minut uskomaan, että herkuttelu on ainoa tapa tehdä itsestään onnellinen. Solakkana pysyminen tarkoitti jatkuvaa väsymystä ja nälässä olemista, sekä vedin tupakkaakin jossain vaiheessa etten olisi kaivannut ruokaa. Nyt olen ylipainoinen mutta energinen enkä enää miellytä miehiä koska ei heille solakkuuskaan nykypäivänä riitä.

Vierailija
155/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on se, että kun syö 2 tai 3 kertaa päivässä reilusti, mutta mukana runsaasti proteiineja ja vihanneksia ja syö hitaasti, niin näläntunne menee ohi, eikä tule heti uudestaan. Energiamäärä pitää kyllä arvioida etukäteen, periaatteessa mitään ei ole kielletty, mutta jos tekee makeaa mieli, on syönyt liian vähän.

Jos nälkä tulee ennen seuraavaa ateriaa, siirrän sitä parilla kupilla kahvia tai teetä ja mieluiten vaikka kävelyllä, mikäli se on mahdollista. Aika helposti olen saanut pois sen kg/kk, nyt noin 10kg puolessa vuodessa, eihän se heti näkynyt. Uskoisin että hidas tahti johtaa pysyvämpiin tuloksiin.

Käyn maltillisesti salilla myös, lähes voimaharjoittelua. Liian intensiivinen liikunta ymmärtääkseni nostaa kortisolitasoja, mikä vaikeuttaa laihtumista.

Vierailija
156/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juoppo ei juo vähemmin? Miksi tupakoitsija ei polta vähemmin? Miksi peliriippuvaunen ei pelaa vähemmin? Miksi narkkari ei narkkaa vähemmin? Miksei taparikollinen te rikoksia vähemmin?

Helppoahan tuon luulisi olevan, eikö niin?

Vierailija
157/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska ylipainoinen on masentunut. Hän saa nopeaa iloa syömisestä. Tämähän on päivänselvää.

Vierailija
158/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska ylipainoinen on masentunut. Hän saa nopeaa iloa syömisestä. Tämähän on päivänselvää.

Ei ole noin! Puhu itsestäsi vaan.

Vierailija
159/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLLÖS SIE HUKKAA OMAA ELÄMÄÄSI, TOISTEN IHMISTEN KILOJA METSÄSTÄMÄLLÄ, SEHÄN ON HUKKA ELÄMÄ, KUN TOISTEN KILOJA VAAN VAHTAA, OI MISS ON OMA ELÄMÄSI, OI MISSÄ SE ON -LA LA LALLALLAA TI LAL  :)

Vierailija
160/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta SE laihtuisi. Mikä se?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi