Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MITÄ PELLEILY TÄÄ TYÖNHAKU OIKEIN ON, ateriapalvelijan työhön videohakemus ?!

Vierailija
11.01.2025 |

1800e palkan takia en kyllä mitään videohakemusta ala tekemään, hohhoijaa nyt.

Töihin huutelijoille, olen kyllä töissä, haluan vaihtaa alaa tyystin, mutta joku raja nyt tavan matalapalkkaisten suorittavien töiden avoimien työpaikkojen kysymyksiin (ja vaatimuksiin), vai Auri Kananenko sitä pitää olla??

Kommentit (507)

Vierailija
381/507 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimisto ehdotti ilmais kurssia josta ei saa palkkaa ja siihen vaadittiin video esittely. Tuli mieleen käyttäisiko ne sitä videota salaa luvatta jossain mainos kampanjassa, voi olla. Ei todellakaan kannata suostua koskaan ei tiedä mihin asti videot leviää. Yhtäkkiä voi olla mainoksessa oma naama jonkin firman esittelyssä, tai kurssipaikan. Ja ei tienaa mutta video leviää. 

Vierailija
382/507 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihminen ei uskalla esitellä itseään kameralle puolta minuuttia, eikä vastata puhelimeen jos ennalta outo numero soittaa. Silti puhelinta näpätään 24/7 kuin se olisi käteen kasvanut.

Jos ihminen on sosiaalisesti noin kyvytön, en usko hänen pärjäävän työpaikallamme.

Siksi.

T. Rekryukko

Ihan itse olette päättäneet, että videonteko- ja sometustaidot ovat hakijassa tärkeämpiä kuin työnteko. Vain rekrykana voi yllättyä, kun kännykän näprääjiä hakemalla saadaan kännykän näprääjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/507 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videohaastattelua varten on pidettävä Chanel olalla ja mentävä kuvaamaan video johonkin näyttävään hotelliin /ravintolaan ja tadaa, saattaa päästä oikeaan haastattaluun asti kilpailemaan paikasta. Tausta videossa on myös erittäin tärkeä. Vähän kuin big brother tai selviytyjät, aina tulee uusi tehtävä kun 10 suoritettu yksi tuhannesta valitaan. Ja paikka tietysti osa-aika. 

Vierailija
384/507 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa haluaa hyllyttajaksi tai kesätyön, on mentävä 5 tähden paikkaan kuvaaman video. 

Vierailija
385/507 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihminen ei uskalla esitellä itseään kameralle puolta minuuttia, eikä vastata puhelimeen jos ennalta outo numero soittaa. Silti puhelinta näpätään 24/7 kuin se olisi käteen kasvanut.

Jos ihminen on sosiaalisesti noin kyvytön, en usko hänen pärjäävän työpaikallamme.

Siksi.

T. Rekryukko

Nykyihminen? Eipä mun nuoruudessa mitään kameraesittelyjä ollut. Kirjoitettiin hakemus ja saattoi olla haastattelu. Siinä se.

Vierailija
386/507 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boikotissa ovat olleet jo pitkään ja tulevat myös olemaan.

Kusilafkojen kuningas Seure vaati lähihoitajan kesätöihin videoesittelyn jo vuonna 2017 ja se sitten siitä. Muistan ikuisesti mainostaa tätä "yritystä", se tuli varmistettua.

Vierailija
387/507 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaksi tosiaan on mennyt. Mun 9 vuotta nuorempi pikkuveli joutui tekemään videohakemuksen ja käymään karsinnoissa (siis ryhmähaastattelussa, jossa annettiin jotain tehtäviä ja sit pudotettiin osa pois niiden perusteella) kun haki töihin MÄKKÄRIIN. Oli silloin vielä lukiossa abivuodella ja halusi töitä, joista saisi vähän käyttörahaa.

Olin oikeesti järkyttynyt siitä, miten hulluksi on muuttunut meno siitä, kun itse olin samanikäinen. Vielä kymmenen vuotta aiemmin nuo nuorten ekat työpaikat oli sellaisia, että töihin pääsi melko helposti jos oli niin reipas että meni paikan päältä kysymään. Ainakin minä ja mun serkut saatiin sillä menetelmällä vastaavat nuoruuden työt. Nyt noihinkin hampurilaisenpaistajan hommiin on suurin piirtein karsintakurssit kuin parempiinkin virkoihin. Ihan älytöntä.

Vierailija
388/507 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus muutamaan paikkaan ollut video haastattelussa. Ihan samanlaista kuin jos olisi haastattelussa paikan päällä, paitsi että on kotisohvalta käsin. Oli valmiit videokysymykset, joihin piti vastata ja ne sai ottaa useamman kerran ja tarkistaa itse,millaiset videot tuli😊 ja sitten toinen ollut vain suora videoyhteys haastattelijaan. Samalla tavallahan hakijan pitää osata vastata kuin jos olisi mennyt haastatteluun paikan päälle. Ei siinä mitään temppuja tarvii tehdä muuten. Nämä videot säästää aikaa, kun rekrytoija voi katsoa ne milloin vain eikä tarvitse varata aikaa ja hakija voi myös tehdä ne milloin vain.

Haastattelu ja hakemus ihan eri asia.

Molemmista kokemusta, ei ollut kummoinen juttu. Ja johti työpaikkaan.

Vierailija
389/507 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaksi tosiaan on mennyt. Mun 9 vuotta nuorempi pikkuveli joutui tekemään videohakemuksen ja käymään karsinnoissa (siis ryhmähaastattelussa, jossa annettiin jotain tehtäviä ja sit pudotettiin osa pois niiden perusteella) kun haki töihin MÄKKÄRIIN. Oli silloin vielä lukiossa abivuodella ja halusi töitä, joista saisi vähän käyttörahaa.

Olin oikeesti järkyttynyt siitä, miten hulluksi on muuttunut meno siitä, kun itse olin samanikäinen. Vielä kymmenen vuotta aiemmin nuo nuorten ekat työpaikat oli sellaisia, että töihin pääsi melko helposti jos oli niin reipas että meni paikan päältä kysymään. Ainakin minä ja mun serkut saatiin sillä menetelmällä vastaavat nuoruuden työt. Nyt noihinkin hampurilaisenpaistajan hommiin on suurin piirtein karsintakurssit kuin parempiinkin virkoihin. Ihan älytöntä.

ITse olin työttömänä suurinpiirtein kymmenen vuotta sitten viimeksi. Ei mitään ongelmaa päästä töihin nuorena pelkillä pienillä pätkätöillä ja ilman koulutusta. Noh nyt on koulutusta ja työkokemusta eikä pääse mihinkään!

Vierailija
390/507 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo nyt ei kiinnostaisi ketään."

No tämäpä. Huomaa kyllä, että rekryukko on paikkansa saanut sukulaissuhteilla tai ottamalla pomolta poskeen

Vierailija
391/507 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis ottaa tarkemman syynin alle ne rekryfirmat. Keitä siellä on töissä, liikevaihto, mitä kautta valikoituu rekryfirmaksi yrityksille, jne.

Suomessa on pienet piirit, ja siellä firmojen johto tuntee muiden firmojen johdot ja saavat sitä kautta tietää, mitä rekryfirmaa tulee käytää (näistä keskustellaan esim. golf-kentällä kesäisin), pörssiyhtiöille laaditaan sääntöjä rekryjen varalle, jne.

Jossain ylätasollahan tämä muutos työnhakuun on päätetty. Rekryfirmojen johtoakin ohjataan jostain.

Vierailija
392/507 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiassa on samaa järjettömyyttä kuin siinä, että tullakseen valituksi tulisi olla linkedinissä.  

Siis toihan on täysin verrannollinen siihen että kelpuuttaisi puolisokseen vain tinderissä olevan, joka on aina valmiina vaihtamaan parempaan ja pettämään.

Vierailija
393/507 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa! On menny maailma ihmeelliseksi, kun suorittavaa työtä tekevien pitäisi olla amerikkalaistyyppisiä sujuvasanaisia itsensä myyntiin kykeneviä somemarkkinoinnin ammattilaisia. Nämä työnantajat saavat tällä toiminnallaan näyttämään vain itsensä typeriltä. Oletettavasti näissä firmoissa HR (tai usein ko. Rekryfirma) on täynnä parikymppisiä junnuja, joiden mielestä tällainen on normaaleja eivätkä ymmärrä, että luultavasti näillä keinoin saavat töihin juuri niitä, jotka eivät ko. Töihin sovi tai siellä pysy. Valkokaulushommissa näistä videoesittelytyperyyksistä on onneksi jo luovuttu. Ehdotan, että suomalaiset työnhakijat alkavat boikotoimaan näitä hakuja. Kun kukaan ei hae videoesittely- ja muiden typerien valintamenettelyjen työpaikkoihin, jossain vaiheessa niiden tulee loppua. Rekryfirmojen ja HRien tulisi nostaa samalla osaamisensa ja ymmärryksensä tasoa valintamenettelyistä ja siitä, millaiset ihmiset mihinkin hommaan sopivat.

No enpä tiedä junnuista, ainakin maikkarin uutisissa nuorten kesätyöpaikoista oli haastateltuna ihan keski-ikäinen täti, joka sanoi jotenkin niin, että se videohakemus on vain tehtävä, jos sellainen pyydetään. 

Vierailija
394/507 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä on ateriapalvelija, mutta kuulostaa asiakaspalvelutyöltä, joten video voi olla aivan kätevä tapa saada jonkinlainen käsitys hakijasta, että voisiko olla reipas ja ko. tehtävään sopiva siisti ihminen.

-Mies 50+

Tuollaisella nauhoitetulla videolla ei mitata kyllä mitään muuta kuin sitä, miten hyvin pystyy ennaltavalmistellun esityksen pitämään. Aspan työhön kuuluu asiakkaiden arvaamattomuus ja aspan kyky reagoida yllättäviinkin tilanteisiin. Sanoisin että ihan perinteinen satunnaiseen aikaan tuleva interaktiivinen puhelinsoittokin olisi parempi mittari aspan kyvyistä kuin tuollainen tee kun haluat-video. 

Nykynuorissahan näkyy jo sosiaalisten taitojen rapaantuminen oikeassa elämässä: osataan kyllä esiintyä videolla, mutta livetilanteessa ja puhelimessa mennään aivan hämilleen.

Vierailija
395/507 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä videoesittelyissä on sekin hyvä puoli, että hakijat yleensä kertovat asioita, joita me emme saisi kysyä, mutta haluaisimme.

Siksi videoesittelyt ovat hyviä.

Vierailija
396/507 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videoiden tekeminen tuntuukin olevan nykynuorille luontevampaa, kun kirjoittaakaan ei enää osata.

Tämä nälyy esim. Iltalehden toimittajien työssä. Vidoita lykätään joka otsikon alle ja joskus erehtyvät ihan kirjoittamaan, niin teksti on melkein hepreaa. Tänä aamuna oli taas niin sutta ja sekundaa muutama kirjoitelma.

Tämä se on niin ärsyttävää! Ilmeisesti koko muu kansa elää jo napit korvissa, kerta nuo videouutiset on ok? Sama ääniviestit. 

Vierailija
397/507 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videoiden tekeminen tuntuukin olevan nykynuorille luontevampaa, kun kirjoittaakaan ei enää osata.

Tämä nälyy esim. Iltalehden toimittajien työssä. Vidoita lykätään joka otsikon alle ja joskus erehtyvät ihan kirjoittamaan, niin teksti on melkein hepreaa. Tänä aamuna oli taas niin sutta ja sekundaa muutama kirjoitelma.

Tämä se on niin ärsyttävää! Ilmeisesti koko muu kansa elää jo napit korvissa, kerta nuo videouutiset on ok? Sama ääniviestit. 

On kahdenlaisia ihmisiä: niitä, joiden mielestä uutisen lukeminen on liian vaivalloista, ja niitä, joiden mielestä mysteerivideon katsominen on ajan tuhlaamista. Minä kuulun jälkimmäisiin, enkä katso videoita koskaan. Kyllä jo otsikosta pitää tietää, mistä asiasta on kyse.

Vierailija
398/507 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kahdenlaisia ihmisiä: niitä, joiden mielestä uutisen lukeminen on liian vaivalloista, ja niitä, joiden mielestä mysteerivideon katsominen on ajan tuhlaamista. Minä kuulun jälkimmäisiin, enkä katso videoita koskaan. Kyllä jo otsikosta pitää tietää, mistä asiasta on kyse.

No välillä niissä videoissa on kyllä ollut itseäni kiinnostavia otsikoita, mutta ei niin kiinnostavia, että edes kotona alan viritellä kuulokkeita kuuntelukuntoon. Ne kun ei normaalisti ole käden ulottuvilla ja yhdistettynä puhelimeen. Toisekseen inhoa videoissa sitä, että mitä se nyt sanoikaan, ja sitten yrität 'kelailla' oikeaa kohtaa. Tekstissä on paljon helpompi palata takaisin. 

Vierailija
399/507 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on mielenkiintoiseksi mennyt työnhaku. Hirveä haastattelu- ja testirumba (ainakin asiantuntijatehtäviin) ja kuitenkaan ei ilmoituksessa anneta edes palkkahaarukkaa tai kerrota, mitä se hybridityö (yök) teillä tarkoittaa tai mitkä ovat juuri teidän firman kilpailukykyiset (toinen yök) edut, näköalapaikasta (tripla yök) en halua edes kuulla. Työnhaun keskellä poistin myös Linkkaprofiilini, eikä yksikään sen perään kysellyt, vaikka toimimaton linkki oli edelleen CV:ssäni. Sen sijaan olen kieltäynyt useammasta työtarjouksesta, koska joko tarjottiin alempaa palkkaa kuin nykyisessä työssäni tai ilmoituksessa mainitty hybridityö vaihtuikin max kahdeksi etäpäiväksi kuukaudessa. Yksikään firma ei tarjonnut mitään kilpailukykyisiä etuja työvälineiden ja lounasedun lisäksi. Haastatteluissa myös vähätellään (pari-kolmekymppisten hr-kalkkunoiden toimesta) perheellisen, yli nelikymppisen naisen osaamista, kokemusta ja sitoutumista. Eräs toimari kerran sanoi, että HR on lyhenne sanoista Human Resistance - totta on.

Vierailija
400/507 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi.

T. Rekryukko

Rekryukolle ei tule mieleen että joku ei ihan oman turvallisuutensa vuoksi vastaa tuntemattomiin numeroihin, syystäkin. Eivätkä kaikki ole 24/7 kännykkä kourassa. Sosiaalisista taidoista ei noin voi päätellä yhtään mitään. Miten videoesittely tuo esiin sosiaaliset taidot? Jollekulle voi olla jopa helppo esiintyä kameralle kun paikalla ei ole muita mutta oikeasti sosiaalisessa tilanteessa onkin ihan lukossa.

Jos ei uskalla vastata puhelimeen, niin miten selviytyy töissä jatkuvasti yhtäkkiä eteentulevista asioista, jotka pitää hoitaa saman tien? Ehkä selviytyy, ehkä ei, mutta jos hakijoita on useita, ehkä kannattaa valita joku reippaampi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi