Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen syvässä ahdingossa. Auttakaa ajattelemaan.

Vierailija
10.01.2025 |

Auttakaa minua. Asun kaverilla enkä saa muuta kuin asumistukea. Olen erittäin työkyvytön ja lääkärit sen näkevät ja tietävät. Kela hylkäsi sairauspäivärahan.

Sosiaalitoimistolta en saa mitään apua koska on pienet säästöt.

Olen todella pitkään ollut ilman rahaa ja kaveri elättää minua ja auttaa.

Olen statukselta opiskelija mut pidän vain paikan itselleni. Eli en myöskään saa työmarkkinatukea. Enkä opintotukea koska en opiskele.

Tilanteeni on ollut jo 3 vuotta tällainen. Tilanne vain jatkuu koska tästä ei ole ulospääsyä. 

Mulla on luottotiedot kunnossa mutta ei ole rahaa muuttaa omilleen. Olen vakavasti sairas. 

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren ammatillisen kuntoutuksen tavoitteena on auttaa sinua suunnittelemaan omaa tulevaisuuttasi ja löytämään suuntaa opiskelu -ja työelämään.

Voit hakea nuoren ammatilliseen kuntoutukseen, jos olet 1629-vuotias ja tarvitset apua opintoihin tai työelämään suuntaamiseen. Kun haet kuntoutukseen, et tarvitse lääkärinlausuntoa. 

Nuoren ammatillinen kuntoutus voi sopia sinulle, jos sinulla on vaikeuksia edetä opintoihin tai työelämään. Tilanteesi on esimerkiksi jokin seuraavista: 

et löydä sopivaa opiskelualaa tai työpaikkaa 

opiskelusi on keskeytynyt tai on vaarassa keskeytyä 

siviili- tai asepalveluksesi on keskeytynyt ja tarvitset apua tulevaisuuden suunnitteluun

https://www.kela.fi/nuoren-ammatillinen-kuntoutus

Vierailija
42/80 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on vastaavassa tilanteessa luopunut opiskelupaikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko tätä tarinaa

En minäkään koska asuu kaverilla, saa asumistukea eikä muka muuta, saisi toimeentulotukea oikeasti tuossakin tilanteessa ellei se kaveri ole vastakkaista sukupuolta ja asuisivat avoliitossa Kelan mukaan. Kaverilla pitäisi olla tuloja joiden vuoksi eivät saisi kuin sitä asumistukea.

Ei saa tt-tukea, jos on säästöjä. Ne tosiaan pitää käyttää ensin. Minäkään en usko, koska ap ei luovu opiskelupaikasta.

Vierailija
44/80 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta että käytän säästöt pois. Sos. toimisto ei silti auttaa koska ne katsovat asiat takautuvasti ja mitä aikaisemmin on ollut. 

Jos luovun AMK paikasta niin siitä seuraa karenssia. 

Toinen on se että 3 vuoden aikana mulle on sanottu että koska olen opiskelija statuksella niin en voi saada mitään.

Eli ei ole yhtään mitään rahaa millä voin rahoittaa oma asuntoa. 

Joko joku ymmärtää? 

Hemmetin ääliö. Luuletko, että katsovat sun säästöt loputtomasti takautuvasti?!? Käytät ne säästöt kuten muutkin joutuu tekemään ja sitten haet toimeentulotukea. Ei ole niin vaikeaa. 

Vierailija
45/80 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa kunnolla mun aloitus. Miksi htsossa mä valehtelisin? Olen niin ahdistunut ja tuntuu niin pahalta kun en pääse tästä tilanteesta pois! Ei ole edes oma kotia.

Kokeilen uudestaan. Olisiko joku niin ystävällinen että keksisi jotain? Minulla ei ole edes läheisiä kun pari. Olen 30 vuotias.

En ole opiskelu enkä työkykyinen. Kukaan ei auta. Mikä mukamas tässä mun tarinassa on valehtelua? 

Keskeytät opinnot ja ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi. Joskus on pakko tehdä asioita, joita ei haluaisi.

Vierailija
46/80 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta että käytän säästöt pois. Sos. toimisto ei silti auttaa koska ne katsovat asiat takautuvasti ja mitä aikaisemmin on ollut. 

Jos luovun AMK paikasta niin siitä seuraa karenssia. 

Toinen on se että 3 vuoden aikana mulle on sanottu että koska olen opiskelija statuksella niin en voi saada mitään.

Eli ei ole yhtään mitään rahaa millä voin rahoittaa oma asuntoa. 

Joko joku ymmärtää? 

Karenssin jälkeen saat työttömyystukea. Jos sinulla on lääkärinlausunto työkyvyttömyydestäsi ja toimitat sen, niin et välttämättä saa karenssia.

Vierailija
47/80 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Kela hylkäsi sairauspäivärahapäätöksen, oletko sitten nostanut opintotukea? Ota yhteyttä sinne kelan nuorten ammatilliseen koulutukseen, täytyyhän sun sairauslomatodistus saada ja sen perusteella sitten sp-päätös. Sairauslomallakin saa hiukan opiskella, kannattaisi voinnin mukaan suorittaa edes jotain etäkursseja.

Vierailija
48/80 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää tyhjiä pulloja ja romumetallia. Hanki tubettamalla rahaa. Pienistä puroista kertyy iso raha.

Vierailija
49/80 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa lievästi sanottuna yksinkertaiselta.

Vierailija
50/80 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaus? Eikö sitä saa paremmaksi?

Miksi olet koulussa kirjoilla jos et pysty opiskelemaan?

Vierailija
51/80 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne säästöt ovat, jos eivät ole rahaa?

Vierailija
52/80 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myöskään pääse kuntoutukseen. Kela on sp raha maksanut jo kohta vuoden. 

Mitä teen? Mistä saan apua? Tilanteeni on tosi vakava. Kukaan ei auta. 

miksi kukaan auttaisi sinua?

Vierailija
53/80 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

laiskuus ja vitutus eivät ole sairauksia. mene töihin.

Vierailija
54/80 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkitili tyhjäksi, sähköinen rahaliikenne nollaan.

Vierailija
55/80 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon ollu hieman samassa tilanteessa. Eli halusin pitää opiskelupaikan yliopistolla itelläni, joten sen takia jouduin todistamaan ettei ole ollut mitään opintoja eikä ryhmätehtäviä (opintosuorituksia) 1 vuoteen yliopistolla. Eli, hanki opintosuoritusote ja lisäksi todistus ettei ole opintosuorituksia eikä mitään  viimeisen vuoden aikana, ja ne viet työkkäriin. Saat työttömyyskorvausta. Toki voi olla se 5 kk odotusaika, mut siltä ajaltakin voit saada työttöyyskorvausta jos osallistut "palveluihin". En tiedä miten kunnassas nyt tämä tehään kun tää homma muuttui, mut luulen että sama. Jos sulla taas on opintosuorituksia niin joudut odottamaan sen 1 vuosi+ 5 kk ennen kun saat, mut sen ajan oot oikeutettu toimeentulotukiin.

Vierailija
56/80 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oon ollu hieman samassa tilanteessa. Eli halusin pitää opiskelupaikan yliopistolla itelläni, joten sen takia jouduin todistamaan ettei ole ollut mitään opintoja eikä ryhmätehtäviä (opintosuorituksia) 1 vuoteen yliopistolla. Eli, hanki opintosuoritusote ja lisäksi todistus ettei ole opintosuorituksia eikä mitään  viimeisen vuoden aikana, ja ne viet työkkäriin. Saat työttömyyskorvausta. Toki voi olla se 5 kk odotusaika, mut siltä ajaltakin voit saada työttöyyskorvausta jos osallistut "palveluihin". En tiedä miten kunnassas nyt tämä tehään kun tää homma muuttui, mut luulen että sama. Jos sulla taas on opintosuorituksia niin joudut odottamaan sen 1 vuosi+ 5 kk ennen kun saat, mut sen ajan oot oikeutettu toimeentulotukiin.

Ap on joku luuseri joka ei ole saanut suoritettua yhtäkään opintopistettä.

Vierailija
57/80 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ihmiset täällä on alhaisia ja alkavat kiusaamaan ja puukottamaan, tämä paikka ei ole oikea kysyä mitään. Itselläni samankaltainen tilanne, vuodessa meni kaikki itsestäni riippumattomista syistä, ja kun niin tapahtuu yhteiskunta ei autakaan. On suuri shokki tajuta että ellei ole ketään läheistä, kuolet nälkään ja pakkaseen. Turvaverkot on suuri vale ja sen saa varmasti yhä useampi todeta. 

Vierailija
58/80 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet pystynyt säästämään rahaa ja pystynyt ylläpitämään ystävyyssuhdetta niin, että saat asua ystäväsi luona, niin et sinä toivoton tapaus ole.

Sinun pitää nyt vaan päättää mitä työtä haluat tehdä elättääksesi itse itsesi ja sitten suunnata sitä kohti joko opiskelemalla tai työharjoittelun kautta. Eläke tai mikään muukaan sellainen vaihtoehto, että makaat vain sohvalla ja muut elättää ei ole vaihtoehto (tai no, onlyfans tietysti on).

Vierailija
59/80 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt edes missä päin asut, niin voisin ehkä auttaa. Eihän kukaan voi auttaa ilman yhteystietoja.

Vierailija
60/80 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös paikkakuntasi sairaalassa on sosiaalityöntekijä, jonka kanssa voisit ehkä päästä selvittämään kasvokkain tilannettasi.  Sen kai ymmärrät että jos sinulla on asunto (olkoonkin aliv. as) pääkaupunki seudulla esim.  On epätodennäköistä että sossu auttaa muutossa.

Kuitenkin ne säästöt jos niitä on yli 500e on pakko käyttää ennenkuin tilanteellesi kukaan oikein mitään voi.  Hae nyt kiltisti apua. Jos olet niin syrjääntynyt ettet uskalla kodin ulkopuolelle, tee itsestäsi huoli-ilmoitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi