Olen syvässä ahdingossa. Auttakaa ajattelemaan.
Auttakaa minua. Asun kaverilla enkä saa muuta kuin asumistukea. Olen erittäin työkyvytön ja lääkärit sen näkevät ja tietävät. Kela hylkäsi sairauspäivärahan.
Sosiaalitoimistolta en saa mitään apua koska on pienet säästöt.
Olen todella pitkään ollut ilman rahaa ja kaveri elättää minua ja auttaa.
Olen statukselta opiskelija mut pidän vain paikan itselleni. Eli en myöskään saa työmarkkinatukea. Enkä opintotukea koska en opiskele.
Tilanteeni on ollut jo 3 vuotta tällainen. Tilanne vain jatkuu koska tästä ei ole ulospääsyä.
Mulla on luottotiedot kunnossa mutta ei ole rahaa muuttaa omilleen. Olen vakavasti sairas.
Kommentit (80)
Mikä sairaus se on? Hae nyt ensin siihen apua, siis parantumista.
Vierailija kirjoitti:
Mene YTHS:ään hakemaan apua siihen sairauteesi. Sitten ota yhteys oppilaitoksen oppilaanohjaajaan tms ja pyydä neuvoja.
Olen ollut jonossa 2 vuotta. Miten he voivat auttaa? Kun olen opiskelija statuksella niin en voi saada muita tukia.
Olen kääntänyt jokaista kiveä. Tai sit luovun op. Paikasta jotta saan työmarkkinatukea ja olen sitten työkyvyttömänä työnhakijana. On ainakin varaa maksaa vuokra.
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta on näitä mulla hoidettu. Eiköhän se jo riitä?
Kevääksi poissaolevaksi opinnoista? Nostat säästöt ja käytät ne takuuvuokraan etkö sitten saa tukea esimerkiksi. Muuten sinuna menisin töihin vaikka työmarkkinatuella ja tekisin jotain aulapalvelua jossa ei tarvitse tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa kunnolla mun aloitus. Miksi htsossa mä valehtelisin? Olen niin ahdistunut ja tuntuu niin pahalta kun en pääse tästä tilanteesta pois! Ei ole edes oma kotia.
Kokeilen uudestaan. Olisiko joku niin ystävällinen että keksisi jotain? Minulla ei ole edes läheisiä kun pari. Olen 30 vuotias.
En ole opiskelu enkä työkykyinen. Kukaan ei auta. Mikä mukamas tässä mun tarinassa on valehtelua?
Pari läheistä, se kyllä riittää eikö. Yleensä kolmikymppisellä on vielä sukua, jopa isovanhemmat elossa. Heiltä voit saada arvokkaita neuvoja, rehellisiä neuvoja. En tarkoita, että menet heidän kukkarolleen. Sorry.
Vierailija kirjoitti:
voit jäädä opinnosta sairauslomalle tai menet sitten töihin tms.
Siis onko luetun ymmärtäminen näin vaikee?? Olen ollut jo vuoden kohta saikulla. Olen työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Ei auta että käytän säästöt pois. Sos. toimisto ei silti auttaa koska ne katsovat asiat takautuvasti ja mitä aikaisemmin on ollut.
Jos luovun AMK paikasta niin siitä seuraa karenssia.
Toinen on se että 3 vuoden aikana mulle on sanottu että koska olen opiskelija statuksella niin en voi saada mitään.
Eli ei ole yhtään mitään rahaa millä voin rahoittaa oma asuntoa.
Joko joku ymmärtää?
Luovu opiskelija-statuksesta, niin voit ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Jos sulla on työhistoriaa ,saatat saada peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea. Voit hakea myös toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
No soita maanantaina sosiaalineuvontaan. Kyllä ne jonkun ratkaisun keksii, ei ihmistä voi jättää välitilanteeseen.
Olen ollut 3 vuoden aikana ihan jatkuvasti. He eivät auta. Kirjoitin jo aikaisemmin. Katsovat että olen opiskelija, asun kaverilla ja takautuvasti mitä rahaa minulla on ollut.
ilmeisesti kroonistunut lorvikatarri vaivaa. Sillä tosiaan ei pääse eläkkeelle joten itsestä niskasta kiinni ja otat vastuun OMASTA ELÄMÄSTÄSI. Se on käypähoitosuositus lorvikatarrille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa kunnolla mun aloitus. Miksi htsossa mä valehtelisin? Olen niin ahdistunut ja tuntuu niin pahalta kun en pääse tästä tilanteesta pois! Ei ole edes oma kotia.
Kokeilen uudestaan. Olisiko joku niin ystävällinen että keksisi jotain? Minulla ei ole edes läheisiä kun pari. Olen 30 vuotias.
En ole opiskelu enkä työkykyinen. Kukaan ei auta. Mikä mukamas tässä mun tarinassa on valehtelua?
Pari läheistä, se kyllä riittää eikö. Yleensä kolmikymppisellä on vielä sukua, jopa isovanhemmat elossa. Heiltä voit saada arvokkaita neuvoja, rehellisiä neuvoja. En tarkoita, että menet heidän kukkarolleen. Sorry.
Mitä sä yleistät sieltä norsunluuntornista? Kaikilla ei ole perhettä tai ihmisiä jotka auttaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta on näitä mulla hoidettu. Eiköhän se jo riitä?
Pystyisitkö Superprofin kauttaa opettamaan etänä jotain kieliä, jotain taitoja?
Mikä sairaus on kyseessä? Tä aloitus on epäuskottava, kun et kerro faktoja.
Oletko ehtinyt aloittaa amk-opintojasi, eli oletko suorittanut siellä mitään? Mitä arvelet, onko tulevaisuudessa terveytesi sellainen, että voit opiskella ko. tutkinnon loppuun tai työskennellä alalla? Eli tarvitko tutkintoa? Ehkä kannattaisi harkita luopumista opiskelupaikasta ja ottaa se karenssi, kuinka pitkä se onkaan?
Olisiko sinulla jäljellä opintotukikuukausia, jos pystyisit jollain aikataululla palaamaan opintojen pariin?
Moni epäilee että feikki aloitus. Minä en huutela norsuluutornista, mutta en ikinä koskaan ilkeäisi keksiä potaskaa vain kokeillakseni meneekö läpi. Saattaa jossakin vaiheessa totuus napsahtaa täysillä, leikin sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ehtinyt aloittaa amk-opintojasi, eli oletko suorittanut siellä mitään? Mitä arvelet, onko tulevaisuudessa terveytesi sellainen, että voit opiskella ko. tutkinnon loppuun tai työskennellä alalla? Eli tarvitko tutkintoa? Ehkä kannattaisi harkita luopumista opiskelupaikasta ja ottaa se karenssi, kuinka pitkä se onkaan?
Olisiko sinulla jäljellä opintotukikuukausia, jos pystyisit jollain aikataululla palaamaan opintojen pariin?
Kiitos asiallisesta kysymyksestä. Aloitin vuosia sitten, en ole yhtäkään opintopistettä saanut aikaiseksi. Jatkuvia keskusteluita käyn läpi lääkäreiden kanssa ja kovasti haluaisin yrittää mutta ei pysty eikä myöskään pysy perässä. Toivoisin kovasti et tervehtyisin mutta on vain mennyt huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun rahat loppuvat , loppuu elämä.
Miten meillä ei ole satojatuhansia kuolleita tt-tuen saajia sitten?
Kohtahan se opiskeluoikeuskin vanhenee, sitten et ole enää opiskelija.
Opiskelupaikka on kyllä siinä mielessä merkityksellinen, että se tuo toivoa tulevaan. Säästöjä jos päädyt käyttämään elämiseen, niin ne kannattaa luultavasti pyrkiä jakamaan maltillisiin summiin kuukautta kohden, koska ne tosiaan huomioidaan toimeentulotuessa ja lasketaan, kuinka kauan niillä pitäisi tulla toimeen, luulen. Niin kauan kuin säästöjä on, tt-tukea ei tosiaan saa.
Toivottavasti ennen kaikkea terveytesi kohenisi ja saisit myös järjestymään jonkinlaisen, edes niukan, taloudellisen toimeentulosi siihen asti. Tsemppiä!
No soita maanantaina sosiaalineuvontaan. Kyllä ne jonkun ratkaisun keksii, ei ihmistä voi jättää välitilanteeseen.