Laihdutuslääkkeen lopettaminen ja tavoitepainossa pysyminen - Mounjaro
Erittäin mielenkiintoinen ja jännittäväkin vaihe on laihdutuslääkkeen lopettaminen ja se, miten hyvin siinä onnistuu vai onko lääkettä syytä käyttää myös jatkossa. Suomessa on muutamia lihavuuslääkäreitä, jotka tuovat aktiivisesti kokemuksiaan esiin myös lehdistössä. Se on hyvä, vaikka varmaa tietoa ei ole siitä, miksi osa säilyttää saavutetun painon ja osan paino nousee nopeastikin, mutta jossain jutussa lihavuustutkija Pietiläinen totesi, että jos henkilö on kyennyt omaksumaan uudet elämäntavat lääkityksen aikana, niin paino on pysynyt.
Joka tapauksessa olen nyt tässä kokeellisessa vaiheessa Mounjaron lopettamisen osalta. Painonpudotustavoitteeni -20kg saavutin pari viikkoa sitten ja nyt lääkityksen lopettamisprosessi on alkuvaiheessa. Laihdutusprojektistani sen etenemisestä ja kokemuksista projektin aikana olen kirjoittanut erillisessä ketjussa, jonka löydät täältä https://www.vauva.fi/keskustelu/5690753/mounjaro-laihdutuslaake-kokemuk…
Lopettamisprosessi tarkoittaa siirtymistä aloitusannokseen 2,5 mg, samoin pistämisväli on aiempaa pidempi ja tulee pitenemään ennen lopullista lopettamista. Tähän irrottautumisvaiheeseen on aikataulutettu 2-3 kk, josta on nyt 2 viikkoa takana. Kerron kyllä sitten miten homma etenee ja olen kiinnostunut siitä, mitä havaintoja muut ovat tehneet onnistuneesta lääkkeestä irrottatumista.
Luin aiemmin tanskalaisesta tutkimuksesta, jossa oli tehty havainto siitä, että jos henkilö kykenee pitämään painon kurissa vuoden laihdutustuloksen saavutettuaan, painonhallinta helpottuu. Yksi lääkityksen avulla tavoitepainon saavuttanut ja lääkityksen lopettanut kertoi, että ainakin hänen osaltaan homma meni juuri noin. Tosin hänkin suhtautui lääkkeeseen tukitoimena elämäntapamuutoksessa eikä laihdutuskeinona sellaisenaan.
Tiedän, että nämä asiat on yksilöllisiä enkä voi itse, eikä voi kukaan ennakoida sitä, miten hyvin pysyn tavoitepainossani lääkityksen loputtua. Osa pysyy, osa ei. Olen kuitenkin mielestäni henkisesti valmistautunut hyvin siihen, mitä kaikkea voi olla edessä.
Haimatulehdus johtuu useimmilla nopeasti laihtuneilla ja laihduttaneilla siitä painonpudotuksen tahdista. Useimmilla laihdutuslääke nopeuttaa sitä tahtia ja sen vuoksi tulee haimatulehdus.
Toinen syy haimatulehdukselle on liian korkea LDL-kolesteroliarvo. Sekin voi laihduttaessa jopa nousta, koska laihtuessa on kyse omaehtoisesta kannibalismista. Silloin miinuskaloreilla käytetään omaa energiavarastoa eli rasvaa ja ikävä kyllä myös lihaskudostakin. Veren rasva-arvot voivat nousta aivan samalla tavalla kuin syötäisiin pekonia tai vaikkapa puhdasta läskiä (myydäänkö sitä enää edes Suomessa nykyään?).
Siksi rivakkaan tahtiin painoa pudottaessa kannattaa suosia niitä vähärasvaisia proteiininlähteitä ja hyviä rasvoja sekä syödä hevi-osaston tuotteiden minimi mieluiten mukisematta. Haimatulehduksella pelottelu esimerkiksi iltapäivälehdissä aiheuttaa liikaakin pelkoa lihavuuslääkkeitä kohtaan, koska ei malteta tuoda esiin ylläolevia seikkoja.