Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutuslääkkeen lopettaminen ja tavoitepainossa pysyminen - Mounjaro

Vierailija
06.01.2025 |

Erittäin mielenkiintoinen ja jännittäväkin vaihe on laihdutuslääkkeen lopettaminen ja se, miten hyvin siinä onnistuu vai onko lääkettä syytä käyttää myös jatkossa. Suomessa on muutamia lihavuuslääkäreitä, jotka tuovat aktiivisesti kokemuksiaan esiin myös lehdistössä. Se on hyvä, vaikka varmaa tietoa ei ole siitä, miksi osa säilyttää saavutetun painon ja osan paino nousee nopeastikin, mutta jossain jutussa lihavuustutkija Pietiläinen totesi, että jos henkilö on kyennyt omaksumaan uudet elämäntavat lääkityksen aikana, niin paino on pysynyt.

Joka tapauksessa olen nyt tässä kokeellisessa vaiheessa Mounjaron lopettamisen osalta. Painonpudotustavoitteeni -20kg saavutin pari viikkoa sitten ja nyt lääkityksen lopettamisprosessi on alkuvaiheessa. Laihdutusprojektistani sen etenemisestä ja kokemuksista projektin aikana olen kirjoittanut erillisessä ketjussa, jonka löydät täältä  https://www.vauva.fi/keskustelu/5690753/mounjaro-laihdutuslaake-kokemuk…

Lopettamisprosessi tarkoittaa siirtymistä aloitusannokseen 2,5 mg, samoin pistämisväli on aiempaa pidempi ja tulee pitenemään ennen lopullista lopettamista. Tähän irrottautumisvaiheeseen on aikataulutettu 2-3 kk, josta on nyt 2 viikkoa takana. Kerron kyllä sitten miten homma etenee ja olen kiinnostunut siitä, mitä havaintoja muut ovat tehneet onnistuneesta lääkkeestä irrottatumista.

Luin aiemmin tanskalaisesta tutkimuksesta, jossa oli tehty havainto siitä, että jos henkilö kykenee pitämään painon kurissa vuoden laihdutustuloksen saavutettuaan, painonhallinta helpottuu. Yksi lääkityksen avulla tavoitepainon saavuttanut ja lääkityksen lopettanut kertoi, että ainakin hänen osaltaan homma meni juuri noin. Tosin hänkin suhtautui lääkkeeseen tukitoimena elämäntapamuutoksessa eikä laihdutuskeinona sellaisenaan.

Tiedän, että nämä asiat on yksilöllisiä enkä voi itse, eikä voi kukaan ennakoida sitä, miten hyvin pysyn tavoitepainossani lääkityksen loputtua. Osa pysyy, osa ei. Olen kuitenkin mielestäni henkisesti valmistautunut hyvin siihen, mitä kaikkea voi olla edessä.

Kommentit (164)

Vierailija
161/164 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tuli 50 viikkoa täyteen tavoitepainossa. Ensimmäisinä viikkoina paino putosi todella nopeasti, siiten hakiessani taas kerran  lääkettä kuulin apteekissa, että paino lähtee helposti nousemaan lääkkeen lopettamisen jälkeen. Se oli tietysti realistinen kommentti, mutta sai aikaan myös epävarmuutta ja ehkä hieman syyllisyyttäkin. Jotenkin koin huonommuutta (vaikka sitä ei sanottu ääneen) siitä, että hankin lääkkeen painin pudotuksen tueksi

Sittemmin tavoitepainon saavutettuani minulle on lääkkeen lopettamisen jälkeen jäänyt samanlainen olotila kuin lääkettä käyttäessä. Siis oikeasti en voi tietää mikä lopulta vaikutti painon putoamisessa eniten, eli mikä oli lääkkeen vaikutusta ja mikä tuli puhtaasti siitä, että laskin energiamääriä, rajoitin syömistä, opettelin sietämään nälän tunnetta, pakottauduin pieniin annoksiin, kieltäydyin ottamasta lisää, tulkitsin tarkemmin kehon viestejä jne. Luulen, että noilla annoskokojen pienentämisellä on ollut merkittävin  vaikutus painon pysymisessä, koska vatsani ei pidä enää isoista annoksista ja jos syön vähänkin liikaa, vatsa voi tuntua pinkeältä tai jopa kipeältä. Eli uskon että vatsalaukku on kutistunut, vaikka eihän sitä voi oikeasti mitata. Joka tapauksessa suhde ruokaan ja mieltymykseni ovat muuttuneet merkittävästi, vaikka alunperin olen syönyt ihan sitä samaa kaikkea kuin ennenkin, mutta vähemmä

Tsemppiä kaikille,

-AP

Vierailija
162/164 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ympäristösi ihmiset ovat tottuneet siihen, että olet keventynyt merkittävästi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/164 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko ympäristösi ihmiset ovat tottuneet siihen, että olet keventynyt merkittävästi?

En osaa vastata aukottomasti, mutta luulen  etteivät ole tottuneet. Lopulta paino putosi noin 28% ja kyllä kuulen usein siitä, että olen sutjakassa kunnossa /kylläpä olet saanut hyvin kiloja pois / älä nyt sitten vain enää pudota/ ei sinun olisi tarvinnut jne.  Sitten taas henkilöt, joilla ei ole ollut painon kanssa haasteita, vaan ovat "aina" olleet normaalipainossa, niin eihän heidän painoaan kukaan kommentoi. Eli kyllä se sitä tarkoittaa, että vaikka olen ollut lähes vuoden tavoitepainossa, niin ihmiset kiinnittävät huomiota. Jopa mieheni on mieltänyt että syön vain kasviksia, vaikka oikeasti olen syönyt koko ajan ihan samaa ruokaa ja samoja ainesosia kuin aiemminkin, mutta vähemmän.

Osa tietysti on nähnyt minua harvemmin, joten kiinnittää siksi huomiota  ja osa tuntuu mittailevan kroppaani kuin tarkistaen, onko painoni lähtenyt nousemaan ja jotkut tuntuvat jopa pettyneiltä/närkästyneiltä, kun paino on vakiintunut eikä noussut.  

Sitten on erikseen ryhmä, joka ei mainitse mitään painon putoamisestani, mutta alkaa melkoinen kälkätys siitä miten heidän tulisi tiputtaa painoa. Kaiken lisäksi tämä viimeinen ryhmä  koostuu usein henkilöistä, jotka ovat jo valmiiksi hoikkia tai jopa hyvin hoikkia.

Mutta lyhyesti, ainakaan pääosin eivät ole tottuneet ja kieltämättä itsekin edelleen sisäistän sitä ja minulla on jonkin verran vaikeuksia tunnistaa esim. oikea vaatekoko. Helposti kuvittelen kokoni 1-2 numeroa suuremmaksi. Joka tapauksessa osaa iloita tästä onnistumisesta ja on mukava olo.

-AP

Vierailija
164/164 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se on sitten 51 viikkoa onnistuneesti ja ilman haastetta takana. Enää viikko kriittiseen ensimäiseen vuoteen.

Tietysti olen pitäytynyt itselleni hyväksi kokemassani sabluunassa. Eli syön minulle mielekkäistä ruokia, pieniä/sopivia annoksia viipyillen makumaailmoissa. Jos en pidä jostain tai ei oikeasti ole nälän tunne, en sy tai siirrän ateriointia eteenpäin. Nautin jokaisesta päivästä ja minun on hyvä olla kaikin tavoin. 

Eli nyt positiivisesti viimeisen ja merkitykselliseen viimeisen (ensimmäisen viuoden)  viikon seurantaan. 

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi