Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matkailu on kaikkien aikojen helpointa ja jokaiselle mahdollista, mutta silti se on Suomessa loputon kateuden aihe.

Vierailija
06.01.2025 |

Taasko te lähdette johonkin?  Eikö nyt vois jo pysyä paikoillaan välillä. Miks noi lähtee tonne?  En ikinä lähtis itse! Millä rahalla?!

Huoh.  Kovin aggressiivista on kommentointi kun aiheeksi nostetaan toisten matkailu. Tuntuu nostattavan negatiiviset tunteet usein pintaan.

Ja ei: syynä ei ole mikään ilmastoahdistus tai huoli lentoliikenteen päästöistä, vaan aivan muut asiat.

Kommentit (212)

Vierailija
61/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan matkustamista, enkä ole kyllästynyt siihen yhtään. Ikää on nyt 54v. Reissu budjettini vuodessa on 20 000 euroa. Teen vuodessa 8-15 matkaa ulkomaille vähän kohteesta ja mantereesta riippuen. Lentopisteitä on kertynyt sen verran hyvin, että voi matkustaa pelkästään niilläkin tarvittaessa. 

Someen lopetin postaukset matkoistani vuonna 2018, kun niitä oli niin valtava määrä. Näytti siltä, että eihän siellä muuta sisältöä enää ollutkaan. Nyt postaan vain muita asioita kuin matkustelua, mutta harvakseltaan. En myöskään enää ota kuvia matkoiltani itselleni muistoksi. Mutta itse matkailua rakastan koko sydämestäni. Eniten tykkään olla kaupungeissa eri puolilla planeettaa. Löhöily beachillä ei ole mun juttu. Matkakohteessa pitää vain varmistaa, että saa jonkunlaisen wifi-yhteyden, jotta voi tehdä etätöitä myös.

Rahaa matkailuun jää hyvin, kun en sisusta, asumiskulut on maltilliset, auto on keskiluokkaine

Mahtavaa. Tuollainen elämä on minunkin tavoite. Vielä siihen ei ole varaa. Itse asiassa tarkoitus olisi lähteä kiertämään maailmaa pariksi vuodeksi, ennen kuin täytän 40v.  Haluaisin vierailla jokaisella mantereella. Ja reissu on tehtävä ehdottomasti yksin.

N31

Vierailija
62/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viekää niitä lapsianne lomalle. Ihan on tutkittu juttu, että rohkeampia kasvaa sellaisista, jotka vauvasta asti näkee mahdollisimman paljon kaikkea erilaista, turvallisten vanhempien kanssa toki.

Ja parhaat muistot tulee myös reissuista, lapset muistaa ne vielä aikuisenakin. Ei ne jotakin lapsuuden joululahjoja muista.

Elämykset aina ennen tavaraa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin haluan näyttää lapsilleni maailmaa. Itsekästä olla näyttämättä.

Vierailija
64/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää, että vielä 2025 Suomessa törmää ihmisiin, jotka ovat kateellisia toisten matkustamisesta. Etenkin, kun matkustaminen vain lisääntyy joka vuosi. Monelle tämä on myös valinta kysymys, että mistä säästetään? Tuoreen kyselyn mukaan matkustaminen nousi sijalle 3, kun kysyttiin, mistä et ole valmis tinkimään? 

Vierailija
65/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelin aikoinaan paljonkin, mutta en enää. En enää pidä matkustamisesta, lentokenttärumbasta yms. Eikä niissä matkakohteissakaan ole useimmiten oikeasti mitään ihmeellistä.

Vierailija
66/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Etelässä on kyllä mukavaa olla, mutta se junassa ja lentokoneessa tunti tolkulla kykkiminen onkin sitten senverran epämiellyttävää, että ei tee mieli enää matkustaa. Etenkin kun en osaa istuallaan nukkua.

Niin. Matkailuun liittyy mukavuusalueelta lähteminen.  Jos sitä ei halua tehdä, kuten moni ei haluakaan, voi keskittyä katsomaan sitä kaupan isointa taulutelkkaria design-sohvalta oman kodin turvassa tai körötellä audilla mukavasti sinne kesämökille pakoon ilman että tarvitsi nähdä ja kokea muita ihmisiä tai vieraita asioita.

Voi kuule, keski-ikään mennessä sitä todellakin oppii arvostamaan oman kodin mukavuuksia. Työssä näkee muita ihmisiä aivan tarpeeksi ja vieraita asioita ei nykyään juuri ole. Matkustamisessa oli jotakin hohtoa silloin,  kun internetiä ei vielä ollut e

Höpöhöpö, maailma on avara. Ei todellekaan ole suomalaiselle kaikki tuttua. Mahtavia elämyksiä saa maailmalla, niitä ei internet ja kotisohva tuo.

Vierailija
67/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelin aikoinaan paljonkin, mutta en enää. En enää pidä matkustamisesta, lentokenttärumbasta yms. Eikä niissä matkakohteissakaan ole useimmiten oikeasti mitään ihmeellistä.

Olet vaan käynyt väärissä paikoissa, jos et ole löytänyt mitään ihmeellistä.

Vierailija
68/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävää, että vielä 2025 Suomessa törmää ihmisiin, jotka ovat kateellisia toisten matkustamisesta. Etenkin, kun matkustaminen vain lisääntyy joka vuosi. Monelle tämä on myös valinta kysymys, että mistä säästetään? Tuoreen kyselyn mukaan matkustaminen nousi sijalle 3, kun kysyttiin, mistä et ole valmis tinkimään? 

Todella paljon herättää yhä kateutta, samoin kuin myös ulkomailla asuminen.

Vierailija
69/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään halua matkustaa. Onnistuin luomaan arjen jossa viihdyn todella hyvin enkä juuri halua poistua kotipiiristä. Toki tähän vaikuttaa lemmikit, hoidan ne mieluiten itse. Säästän pahan päivän varalle nekin rahat mitä muut reissaavat.

Vierailija
70/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein aikanaan puoliksi matkatyötä ja normivuotena oli yli sata matkapäivää enkan ollessa jossain 140  paikkeilla ja niistä viitisenkymmentä ulkomailla. Silti tuli käytyä parisenkymmentä kertaa ns kaukomailla.

- Nyt vielä terveenä ja hyväkuntoisena 70-kymppisenä ei voisi vähempää kiinnostaa istua tuntikausia lentokoneessa. Ollaankin puhuttu, että max Riika tai Gdans, jonne pääsee suunnilleen tunnissa.  Eipä polttele sinnekään tällä hetkellä.

Lähin odotettu tähtäin on pilkkijäät merelle ja aurinkoiset ja tyynet päivät jäälakeuksilla. Toisena veneen lasku vesille huhtikuussa.

Välillä näkyy vana taivaalla ja kiltävä piste sen edessä. Aina tulee mieleen, että joskus kauan sitten poltteli ja himoitsi  päästä reissuille, ymärrän heitä oikein hyvin!  Mutta se ei todellakaan ole mahdolista "kenelle vaan"!

Vierailija
71/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen matkustelkoon ihan niin paljon kuin lystää, mutta mitään ilmastolässytystä en halua kuulla yhdenkään pakkomielteisesti matkustelevan suusta.

Vierailija
72/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, matkustelu ja auton vaihto saa ihmiset kateellisiksi vielä nykypäivänäkin.

Vierailija
73/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella paljon herättää yhä kateutta, samoin kuin myös ulkomailla asuminen.

Sekoitat sen kateuteen, kun muut eivät jaksa kuunnella matkustushorinoitasi.

Vierailija
74/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina ihailen matkustelijoita kun kertovat matkajuttujaan, voi että teillä on siellä ollut mukavaa! Ihanaa kun tammikuussa pääsitte lämpimään jne. Moni on luullut että olen kade ja ettei mulla ole varaa reissata. Tosiasiassa en halua, eikä kiinnosta, teen vapaa-ajalla ja rahalla sellaista mikä minua Itseäni kiinnostaa, eikä se ole ulkomaanmatkailu. Sen sijaan miksi en puhuisi tutun kanssa asiasta joka hänelle on tärkeä juttu? Tottakai mua kiinnostaa kuulla sellaista mitä kaverit sun muut haluavat silmät loistaen kertoa! Heitä ei minun kiinnostuksenkohteeni kiinnosta, eivätkä edes ymmärtäisi niistä mitään. Silloin on parempi puhua asioista joita molemmat ymmärtävät💪

Vierailija
75/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vaan käynyt väärissä paikoissa, jos et ole löytänyt mitään ihmeellistä.

Ihan oikeissa paikoissa on käyty.

Vierailija
76/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä se visvaiseen kehitysmaadiktatuuriin turisteille kyhätty luksusresort on ihan parasta mitä elämällä on tarjota. 😂

Vierailija
77/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kans tajua. Lennot euroopassa pari kymppiä, majoitus budjettipaikassa muutaman kympin 2 hh. Koko summan säästää syömisissä ja juomisissa, kun joka paikassa on halvempaa kuin täällä. 

No niin ja sitten hintaesimerkkejä kehiin eli Helsingistä lento minne parillakympillä? Missä majoitus muutamalla kympillä?

Käytä Chat GPT:tä matkan suunnitteluun. Tässä sulle:

Jos etsit kohteita, joissa voi olla sekä halpaa että todella halpaa majoitusta Helsingistä lentäen, tässä on muutamia suosituksia:

1. Krakova, Puola

Miksi valita? Krakova on yksi Euroopan edullisimmista matkakohteista, ja siellä on runsaasti edullisia hostelleja ja halpoja hotellivaihtoehtoja.

Majoitus: Voit löytää yksinkertaisia hostelleja ja Airbnb-huoneita noin 1020 euroa yöltä.

Lento: Ryanair ja Wizz Air lentävät Helsingistä Krakovaan, ja lentoja voi saada välillä 2040 eurolla.

2. Bucharest, Romania

Miksi valita? Bukarest on halpa matkakohde, jossa majoitus, ruoka ja kuljetukset ovat edullisia.

Majoitus: Halpoja hostelleja ja edullisia Airbnb-vaihtoehtoja löytyy helposti, jopa alle 15 eurolla per yö.

Lento: Ryanair lentää Helsingistä Bukarestiin edullisesti, ja lippuja voi löytää jopa 20 eurolla, jos varaa ajoissa.

3. Sofia, Bulgaria

Miksi valita? Sofia on tunnettu edullisista hintatasoistaan, erityisesti majoituksessa.

Majoitus: Halpoja hostelleja ja yksinkertaisia hotelleja löytyy noin 1020 euron hintaan per yö.

Lento: Ryanair ja Wizz Air lentävät Helsingistä Sofiaan, ja lippuja voi saada edullisesti.

4. Riga, Latvia

Miksi valita? Riika on hyvin edullinen matkakohde ja siinä on paljon edullisia majoitusvaihtoehtoja.

Majoitus: Hostelleja ja halpoja hotelleja löytyy helposti 1020 euron hintaan per yö.

Lento: Lentäminen Helsingistä Riikaan on usein edullista, ja voit löytää lippuja 2030 eurolla.

5. Vilna, Liettua

Miksi valita? Vilna on edullinen ja kaunis kaupunki, jossa voit nauttia kulttuurista ja historiasta ilman suurta rahallista panostusta.

Majoitus: Halpoja hostelleja ja Airbnb-vaihtoehtoja löytyy helposti alle 20 euron yöltä.

Lento: Ryanair lentää Helsingistä Vilnaan, ja edullisia lentoja voi löytää jopa 20 eurolla.

6. Belgrad, Serbia

Miksi valita? Belgrad on edullinen matkakohde, jossa voi nauttia yöelämästä ja kulttuurista.

Majoitus: Hostelleja ja budjettihotelleja voi löytää alle 20 eurolla per yö.

Lento: Air Serbia ja muut halpalentoyhtiöt lentävät Helsingistä Belgradiin edullisesti.

Nämä kohteet tarjoavat edullisia lentoja Helsingistä ja majoituksia, jotka voivat olla todella halpoja. Varaa lennot ja majoitus hyvissä ajoin, ja hyödynnä tarjouksia ja kausialennuksia!

Vierailija
78/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viekää niitä lapsianne lomalle. Ihan on tutkittu juttu, että rohkeampia kasvaa sellaisista, jotka vauvasta asti näkee mahdollisimman paljon kaikkea erilaista, turvallisten vanhempien kanssa toki.

Ja parhaat muistot tulee myös reissuista, lapset muistaa ne vielä aikuisenakin. Ei ne jotakin lapsuuden joululahjoja muista.

Elämykset aina ennen tavaraa!

Tämä! 

Näin on meillä eletty lasten ja lastenlasten kanssa. 3kk ikäisestä ovat reissanneet

Vierailija
79/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kai sitten poikkeuksellinen ihminen, kun tykkään kuulla muiden matkoista ja matkakohteista. Osin vinkiksi itselle, mutta muutenkin. Ja ei, itsellä ei ole tapana pahemmin kertoilla omista tekemisistä, matkat mukaan lukien, mutta en tiedä onko sekään fiksua, kun nyt jotkut tuntuvat säälien kuvittelevan, että olen niitä, jotka eivät käy juuri missään.

Vierailija
80/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kans tajua. Lennot euroopassa pari kymppiä, majoitus budjettipaikassa muutaman kympin 2 hh. Koko summan säästää syömisissä ja juomisissa, kun joka paikassa on halvempaa kuin täällä. 

No niin ja sitten hintaesimerkkejä kehiin eli Helsingistä lento minne parillakympillä? Missä majoitus muutamalla kympillä?

Käytä Chat GPT:tä matkan suunnitteluun. Tässä sulle:

Jos etsit kohteita, joissa voi olla sekä halpaa että todella halpaa majoitusta Helsingistä lentäen, tässä on muutamia suosituksia:

1. Krakova, Puola

Miksi valita? Krakova on yksi Euroopan edullisimmista matkakohteista, ja siellä on runsaasti edullisia hostelleja ja halpoja hotellivaihtoehtoja.

Majoitus: Voit löytää yksinkertaisia hostelleja ja Airbn

Sofiassa ja Belgradissa noista en ole käynyt mutta voin todella suositella muita kohteita!

Esim Vilnan ympäristössä on oikeita kylpylöitä joissa vielä pari vuotta sitten majoitus+ 3 hoitoa+täysihoito maksoi n 60e/vrk! Upeita paikkoja!