Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkailu on kaikkien aikojen helpointa ja jokaiselle mahdollista, mutta silti se on Suomessa loputon kateuden aihe.

Vierailija
06.01.2025 |

Taasko te lähdette johonkin?  Eikö nyt vois jo pysyä paikoillaan välillä. Miks noi lähtee tonne?  En ikinä lähtis itse! Millä rahalla?!

Huoh.  Kovin aggressiivista on kommentointi kun aiheeksi nostetaan toisten matkailu. Tuntuu nostattavan negatiiviset tunteet usein pintaan.

Ja ei: syynä ei ole mikään ilmastoahdistus tai huoli lentoliikenteen päästöistä, vaan aivan muut asiat.

Kommentit (212)

Vierailija
81/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit ovat kateellisia. He myös ovat niitä jotka LUULEVAT että heille ollaan kateellisia. Tämä tiedoksi ap:lle..

Vierailija
82/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kans tajua. Lennot euroopassa pari kymppiä, majoitus budjettipaikassa muutaman kympin 2 hh. Koko summan säästää syömisissä ja juomisissa, kun joka paikassa on halvempaa kuin täällä. 

No niin ja sitten hintaesimerkkejä kehiin eli Helsingistä lento minne parillakympillä? Missä majoitus muutamalla kympillä?

Käytä Chat GPT:tä matkan suunnitteluun. Tässä sulle:

Jos etsit kohteita, joissa voi olla sekä halpaa että todella halpaa majoitusta Helsingistä lentäen, tässä on muutamia suosituksia:

1. Krakova, Puola

Miksi valita? Krakova on yksi Euroopan edullisimmista matkakohteista, ja siellä on runsaasti edullisia hostelleja ja halpoja hotellivaihtoehtoja.

Majoitus: Voit löytää yksinkertaisia hostelleja ja Airbn

Joihinkin noihin hintoihin ei tullut väliviivaa, mutta siis 10-20 euroa, 20-40 euroa jne. Kopsasin Chat GPT:stä suoraan. Kannattaa siltä kysyä lisää. Google Gemini myös hyvä, ehkä parempikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, matkustelu ja auton vaihto saa ihmiset kateellisiksi vielä nykypäivänäkin.

Taidat olla unohtanut tulla pois 70-luvulta.

Vierailija
84/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään halua matkustaa. Onnistuin luomaan arjen jossa viihdyn todella hyvin enkä juuri halua poistua kotipiiristä. Toki tähän vaikuttaa lemmikit, hoidan ne mieluiten itse. Säästän pahan päivän varalle nekin rahat mitä muut reissaavat.

Vaan mitä jos se paha päivä ei koskaan tulekaan ja huomaat eläkeiässä, että et ole käynyt missään ja nähnyt mitään ja hups, elämä meni ohi... 

Vierailija
85/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä oo tommosta huomannut. Matkustan vaikka miten paljon, kukan ole koskaan ollut tuollainen. Päinvastoin ihmiset on innoissaan ja iloisia.

Vierailija
86/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen matkustelkoon ihan niin paljon kuin lystää, mutta mitään ilmastolässytystä en halua kuulla yhdenkään pakkomielteisesti matkustelevan suusta.

'Lässytystä' ja 'pakkomielteisesti matkusteleva' 😆 Se ei ole keneltäkään pois, että matkoja tekevä ihminen voi muussa elämässään pyrkiä elämään ekologisemmin. Eikö se ole hyvä, jos yhtä asiaa pyrkii sitten muualla kompensoimaan?

Yleensä nämä matkustelun yhteydessä ilmastosta huutelevat ovatkin juuri niitä samoja, joiden mielestä kaikissa muissa tapauksissa ilmastosta välittäminen on vain lässytystä.

Vierailija
87/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on kivaa, mutta samalla ihmisiä eriarvoistavaa hommaa. Alkaen ihan lentokentältä, lentokoneessa, majoituksessa ja kohteessa. Niistä tasoeroista ei pääse pakoon. Itse kuulun niiden hyvin toimeentulevien joukkoon ja olen tätä joskus pohtinut. Lentokentällä pääsen matkalippuni ja tasoni vuoksi aina fast trackin kautta turvatarkastukseen, menen loungeen syömään ja juomaan ilman, että maksan kiskurihintaa lentokentän ruokapaikoissa. Lentokoneessa olen business paikalla ja stuertti kiikuttaa skumppaa jo siinä kohtaa, kun economy-luokan matkustajat vasta alkavat päästä sisään koneeseen. Kaukolennoilla voin nukkua vaakatasossa, kun toiset kärvistelee taaempana koneessa istuma-asennossa pitkään. 

Perillä kohteessa maahantulo muodollisuudet hoituu priority-luokan matkustajilta nopeasti omissa lyhyissä jonoissa, kun taas valtaosa joutuu jonottamaan aika pitkään muissa jonoissa. Hotellissa majoitus on prameampaa kuin monella muulla jne..

Vauraus näkyy ja tuntuu koko sen matkustamisprosessin läpi. Välillä olen havahtunut siihen, että osaanko olla riittävän kiitollinen tästä. Lentokoneessa minua kohdellaan ihan eri tavalla, kuin jos istuisin economy-luokassa. Vaikka se sää on kaikille sama, kokonaisuus koko matkalta ei ole. Eriarvoisuus on läsnä. 

Vierailija
88/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En reissaa. En kadehdi. Rahaa käytän ilmastoystävällisempiin kohteisiin. Pidän usein reissaavia vähän yksinkertaisina, kun eivät ymmärrä matkustamattomia ja luulevat kadehtijoiksi. Turismi on ihan syvältä.

Vierailija
89/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelin aikoinaan paljonkin, mutta en enää. En enää pidä matkustamisesta, lentokenttärumbasta yms. Eikä niissä matkakohteissakaan ole useimmiten oikeasti mitään ihmeellistä.

Harmi, että olet menettänyt kykysi nähdä ihmeellisiä asioita.

Vierailija
90/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin lähinnä hävettää kanssaihmisten puolesta jotka kovaan ääneen julistaa somessa jo suunnilleen lentoja varatessa että jessss nyt hei koko meidän perhe lähtee saastuttavalla lennolla toiselle puolelle maailmaa istumaan suomibaariin ja on kuule ruisleivät ja salmiakit pakattuna valmiiksi mukaan koti-ikävän varalle. Itse en ole vuosiin kertonut oikein kenellekään omista reissuista, koska tunnen sen pienen piston itsekin sydämessäni kun oikeasti mietin mikä hiton järki lentomatkustamisessa ylipäätään on. pyrinkin reissaamaan lähinnä junalla, mutta eurooppa alkaa olemaan niiltä osin melko läpikoluttu. Eli ei, se ei ole kateutta, se on myötähäpeää kun tarpeeksi tarkasti kuuntelet.

Vierailija
91/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas tykkään kuunnella matkustusjuttuja. Ne on ihan parhaita! Itse myös matkustan paljon, eikä kukaan ole kateellisuutta näyttänyt.

Vierailija
92/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En reissaa. En kadehdi. Rahaa käytän ilmastoystävällisempiin kohteisiin. Pidän usein reissaavia vähän yksinkertaisina, kun eivät ymmärrä matkustamattomia ja luulevat kadehtijoiksi. Turismi on ihan syvältä.

Noniin eli sulla ei oo rahaa matkustaa ja piiloitat sen hyvesignalointiin. Oot just sellainen tyypillinen kateellinen, joista tää ketju kertoo.

Vierailija
93/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ainakin lähinnä hävettää kanssaihmisten puolesta jotka kovaan ääneen julistaa somessa jo suunnilleen lentoja varatessa että jessss nyt hei koko meidän perhe lähtee saastuttavalla lennolla toiselle puolelle maailmaa istumaan suomibaariin ja on kuule ruisleivät ja salmiakit pakattuna valmiiksi mukaan koti-ikävän varalle. Itse en ole vuosiin kertonut oikein kenellekään omista reissuista, koska tunnen sen pienen piston itsekin sydämessäni kun oikeasti mietin mikä hiton järki lentomatkustamisessa ylipäätään on. pyrinkin reissaamaan lähinnä junalla, mutta eurooppa alkaa olemaan niiltä osin melko läpikoluttu. Eli ei, se ei ole kateutta, se on myötähäpeää kun tarpeeksi tarkasti kuuntelet.

No nyt on keksittyä tarinaa. Tuskinpa kukaan huutelee suomibaareista somessa jo lentoa varatessaan.

Vierailija
94/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustelin aikoinaan paljonkin, mutta en enää. En enää pidä matkustamisesta, lentokenttärumbasta yms. Eikä niissä matkakohteissakaan ole useimmiten oikeasti mitään ihmeellistä.

Harmi, että olet menettänyt kykysi nähdä ihmeellisiä asioita.

Niinpä. Paljon matkustavat pysyvät yleensä henkisestikin nuorempina ja virkeämpinä. On hyväksi aivoille kokea kaikenlaista uutta.

Vierailija
95/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään halua matkustaa. Onnistuin luomaan arjen jossa viihdyn todella hyvin enkä juuri halua poistua kotipiiristä. Toki tähän vaikuttaa lemmikit, hoidan ne mieluiten itse. Säästän pahan päivän varalle nekin rahat mitä muut reissaavat.

Vaan mitä jos se paha päivä ei koskaan tulekaan ja huomaat eläkeiässä, että et ole käynyt missään ja nähnyt mitään ja hups, elämä meni ohi... 

Miten se lentelemällä ja reissaamalla elämä olisi parempaa jos ei sitä halua tehdä? Päiväni ovat täynnä käsitöitä, kulttuuria ja läheisten tapaamista, elän oikein rikasta elämää. Luen niin paljon että koen jo sen avartavan. Korona-aikana huomasin että nautin nähtävyyksitä eniten videolla jos ei kyseessä ole luonto. Mahtavia dronekuvattuja videoita löytyy vaikka mistä paikoista ja harvoin olen turistika paikan päällä päässyt niitä näkemään. Ei ihmisiä, ei epämukavaa matkaamista, ruuhkia, vieraita sänkyjä. Jos paha päivä ei minun kohdalleni osu pesämunani jakavat silloin veljeni lapset kuollessani, ajatus tuntuu oikein hyvältä.

Soisin jokaiselle nuorelle mahdollisuuden matkustaa mutten todella määrittelisi ihmistä matkustamisen tai matkustamattomuuden mukaan. Pakettilomailijat sitten erikseen.

Vierailija
96/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on ihanaa. En lopeta sitä koskaan, ellei sitä sitten jossain kohtaa jollain lailla kielletä. 

Vierailija
97/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustaminen on kivaa, mutta samalla ihmisiä eriarvoistavaa hommaa. Alkaen ihan lentokentältä, lentokoneessa, majoituksessa ja kohteessa. Niistä tasoeroista ei pääse pakoon. Itse kuulun niiden hyvin toimeentulevien joukkoon ja olen tätä joskus pohtinut. Lentokentällä pääsen matkalippuni ja tasoni vuoksi aina fast trackin kautta turvatarkastukseen, menen loungeen syömään ja juomaan ilman, että maksan kiskurihintaa lentokentän ruokapaikoissa. Lentokoneessa olen business paikalla ja stuertti kiikuttaa skumppaa jo siinä kohtaa, kun economy-luokan matkustajat vasta alkavat päästä sisään koneeseen. Kaukolennoilla voin nukkua vaakatasossa, kun toiset kärvistelee taaempana koneessa istuma-asennossa pitkään. 

Perillä kohteessa maahantulo muodollisuudet hoituu priority-luokan matkustajilta nopeasti omissa lyhyissä jonoissa, kun taas valtaosa joutuu jonottamaan aika pitkään muissa jonoissa. Hotellissa majoitus on prameampaa kuin monella muulla jne.

Ei se ole mikään juttu, että business- luokassa on varakkaat ja economy- luokassa köyhät jos niin luulet :D

Vierailija
98/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se lentelemällä ja reissaamalla elämä olisi parempaa jos ei sitä halua tehdä? Päiväni ovat täynnä käsitöitä, kulttuuria ja läheisten tapaamista, elän oikein rikasta elämää. Luen niin paljon että koen jo sen avartavan. Korona-aikana huomasin että nautin nähtävyyksitä eniten videolla jos ei kyseessä ole luonto. Mahtavia dronekuvattuja videoita löytyy vaikka mistä paikoista ja harvoin olen turi

Vaikka voi nauttia dronevideoista, ei ole mitään, mikä voittaisi sen tunteen, kun seisoo itse siellä, missä maisemat avautuvat ympärilläsi. 

Matkustaminen voi haastaa mukavuusalueen ulkopuolelle, jolloin oppii uusia taitoja ja vahvistaa itseluottamusta. Se voi olla yksinkertaisia asioita, kuten navigointia tuntemattomassa ympäristössä, kielitaitojen parantamista tai uusien haasteiden kohtaamista matkalla.

Matkustaminen tarjoaa mahdollisuuden irtautua arjen rutiineista ja kokeilla jotain täysin erilaista.Voit toki katsella videoita tai lukea kirjoja, mikään ei voita itse koettua elämystä. Matkustaminen tarjoaa mahdollisuuden luoda muistoja, jotka jäävät elämään pitkään ja rikastuttavat elämääsi.

Vaikka matkustaminen ei ole kaikille se tärkein asia, se voi avata uusia mahdollisuuksia ja antaa elämään jotain, mitä ei voi löytää pelkästään kotona tai etänä. Joskus pieni irtiotto voi tuoda tullessaan suuria elämyksiä ja oivalluksia, joita ei osaisi edes kuvitella.

Vierailija
99/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne etelänmatkoihin työnnetyt rahat auttaa pahanpäivän tullessa. Nämä jotka matkusti korona aikana keskelle merta saarelle ja tuli korona rajoitukset ja lennot loppui seinään. Ne keillä oli luottokortti ja sai lainaa velkaantui pahasti kun se turistien hemmottelu loppui siihen kuin rahatkin. Tekisi hyvää osalle porukkaa jos kissanpentujen silmät vaikka aukeais. 

Me oltiin Espanjassa, kun rajoitukset iski. Kotimaassamme (ei Suomi) oli myös lock down. Ihan parasta aikaa, oltiin 3 kk Espanjassa ja saatiin kerrankin nauttia rauhasta ja hiljaisuudesta.  Kokoukset hoidettiin etänä kotimaahan. Golfkentillä oli rutkasti tilaa pelata, lenkillä ei juuri vastaantulijoita ollut. Kadullakin piti käyttää maskia, kyllä,  (paitsi urheillessa, joten meillä oli aina lenkkivaatteet päällä :D)  

Vierailija
100/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Ulkomaanmatkailu ei ole kaikille itsestäänselvyys, jos edes taloudellisesti mahdollista. Se voi vain tuntua siltä jossakin keskiluokkaisessa ja keski-ikäisessä kuplassa, jossa "kaikki" käy kolmesti vuodessa matkoilla. 

2. Kulttuurivaihto on sinällään positiivinen ilmiö, mutta massamuotoinen matkailu on myös osa ekologisesti kestämätöntä ympäristökriisiä ja ongelma monesti muutenkin paikallisesti katsoen, vaikka se tarjoaakin paikallisille lyhytaikaista hyötyä työllisyyden muodossa. Lentäminen, liikkuminen paikan päällä, kuluttaminen, roskaaminen, järjestyshäiriöt, kohtuu hintaisten asumisen vieminen köyhemmältä paikallisväestöltä, herkkien luontokohteiden lajiston ja maaperän tuhoaminen, siinä joitakin haittapuolia.

3. Onko matkailussa kyse elämysten ahnehtimisesta, jopa status kilpailusta? pitää päästä kauemmaksi, pitää asua ja kokea eksklusiivisemmin, että saa yhä sen saman Wau-efektin ja mielihyvän sekä i

1. No kyllä se on. Riippuu omista valinnoista.

2. Turismi on tullut jäädäkseen. Lieveilmiöitä kyllä on ja niille pitäisi tehdä jotain. Ilmastomuutohössötys on joulupukkisarjaa, siihen uskoo enää yksinkertaisimmat.  Kaikki rikkaat, julkkikset ja poliitikot lentelee koko ajan eikä kukaan kyseenalaista. Paras oli se kun poliitikot lensi yksityiskoneillaan ilmastonmuutos konferenssiin.

3. Ei tässä mitään ahnehtimassa olla, eikä kilpailemassa. Mä haluan auringon lämpöön, enkä etsi mitään wau efektejä. Nämä tällaiset on just sen kateellisen mielen tuotoksia, kuvitellaan matkustamisen olevan enemmän kuin se oikeasti on. Kyllähän täällä kotimaassakin matkaillaan. Pitäisikö jokaisen tönöttää kotonaan loman ajan?