Matkailu on kaikkien aikojen helpointa ja jokaiselle mahdollista, mutta silti se on Suomessa loputon kateuden aihe.
Taasko te lähdette johonkin? Eikö nyt vois jo pysyä paikoillaan välillä. Miks noi lähtee tonne? En ikinä lähtis itse! Millä rahalla?!
Huoh. Kovin aggressiivista on kommentointi kun aiheeksi nostetaan toisten matkailu. Tuntuu nostattavan negatiiviset tunteet usein pintaan.
Ja ei: syynä ei ole mikään ilmastoahdistus tai huoli lentoliikenteen päästöistä, vaan aivan muut asiat.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap, pääset helpommalla, kun pidät matkat omana tietonasi. Niin minäkin teen ja koskee ihan kotimaan matkoista alkaen.
Totta, mutta väkisin ne nousee aiheeksi kun tulee puheeksi esim. tulevat menot kalenterissa. Yleisesti ottaen en puhu niistä kuin kysyttäessä, enkä todellakaan esittele lomakuvia koska nehän ei todellakaan kiinnosta juuri ketään.
ap
Me tehtiin iso virhe aikoinaan kun kuvittelimme ilahduttavamme ystäviämme. Lähetettiin kortteja ulkomailta!! Tästä on jo aikaa ja nykyään olemme oppineet ettei niitä saa lähettää. Kuulimme takaapäin, että tuollainen on kuulemma tikkuilua, joten edes kortteja ei uskalla enää lähettää.
Itse kyllä ilahdun aina kun joku lähettää reissustaan kortin.
Mekään emme kerro, menneistä eikä tulevistakaan, reissuistamme jos ei muuten tule jossain yhteydessä esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkailu on typerien ihmisten hommaa ja sitä tehdään jotta saadaan uusia kuvia someen kaverien kateelliseksi saattamiseksi. Tietenkin vastaus tähän on matkustaa itse paremmin, niin ja tietysti olla trendikkäästi huolissaan ilmastonmuutoksesta ja saasteista.
"Matkailu on typerien ihmisten hommaa ja sitä tehdään jotta saadaan uusia kuvia someen"
20 vuotta sitten ei ilmeisesti juurikaan matkusteltu, kun ei ollut vielä sosiaalista mediaa, jonka vuoksi sitä tehdä? Itse taas muistelisin, että lentoasemilla oli yhtä lailla silloinkin ihmisiä odottelemassa lentojaan. Ei tarvinnut yksinään istuskella.
Nimimerkillä: Kuukauden Aasiassa olleena ja tänä aikana 0 kuvaa someen postanneena.
Mekään emme ole laittaneet someen ainuttakaan kuvaa vaikka matkoja on tehty kymmenittäin.
Vierailija kirjoitti:
Saastuttaa! Euroopassa voi liikkua juna-bussi-laivalla
Juu, nehän ei saastuta ollenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Matkustele munkin puolesta. Kaikkia ei matkustaminen kiinnosta eikä sitä myötä toisten tarinat omista matkoistaan.
Mutta toisten pitää varmaan kuunnella sun mökkeilystä?
Mulla on kyllä pieni hiilijalanjälki. En matkustele, en omista autoa enkä mitään muutakaan moottorilla kulkevaa kulkupeliä. En tilaa netistä mitään, en omista mökkiä, kakkosasuntoa tms. Ostan vain välttämättömät enkä elele viettäen kaiken maailman kulutusjuhlia. Brutto on alle 2100€ kuukaudessa, se estää hyvin sortumasta lähtemään mualimanympärysmatkoille, hankkimaan Usa-autoa ja ostelemaan kuin raharuhtinas.
Itse en jaksa enää matkustaa kuin sen yhden kaukomatkan vuodessa ja sekin matka on aina omaan kotiin maailman laidalle. Inhoan lentomatkustamista ja hotelleissa nukkumista, tai paremminkin valvomista, koka en oikein osaa nukkua hotelleissa. En sittenkään, vaikka kuinka olisi hieno paikka. Automatkoista tykkään, mutta ne tyssää aina ajan puutteeseen, koska loman vietämme aina samassa paikassa. Yhteen aikaan tehtiin pitkiäkin automatkoja, mutta niissäkin oli se hotelliyöpymisongelma, ja joka yö jännitti saako nukuttua kunnon yöunet. Taloudellisesti olisi mahdollista matkustaa vaikka maailman ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä ei ole minkäänlaista vaikutusta ilmastohumppaan. Ilmasto muuttuu kausittain. Tehtaat, autot, jahdit ja lentokoneethan,joiden syyksi ilmastomuutos on laitettu, ovat olleet olemassa vasta muutama sataa vuotta. Miksi sitten jo aiemminkin oli ilmasomuutosta?
Koska ihminen muokkaa luontoa, luontainen muutos kiihtyy. On käynnissä kaksi muutosta yhtä aikaa.
Kaikki tietävät tämän, mutta osa jankuttaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai ai kun vatsaan sattuu teidän jutut. Vai ei kadehdita? Kateuden vihreä myrkky loistaa lähes joka palautteesta. Miksi toisten matkat aiheuttaa näin paljon närää? Miksei mulle tuu kiukkua vaikka ette reissaakaan?
Se omahyväinen toisten, ei matkustavien, halveksunta ärsyttää.
No nykyään jatkuva matkustelu alkaa olla aika noloa, varsinkin kun usein nää samat tyypit on jotain ympäristöasioista melskaavia muka tiedostavia tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kannata itkeä ainakaan ilmastonmuutosta, jos matkustelee lentämällä pitkin ja poikin makaamaan rannoilla kännissä
No en todellakaan itke mitään ilmastohuuhaata. Ilmastomuutosta on sykleittäin tapahtunut kautta historian.
Eli se siis muuttuu, nytkin.
Onneksi olen jo kokenut monta kertaa Barcelonan, Venetsian, Kanariansaaret ja muut vastaavat, jonne turisteja ei enää haluta. Enää en kehtaisi matkustaa paikkoihin, jonne minua ei haluta.
En haluaisi matkustaa Rovaniemellekään, mutta koska tiedän, että monet rovaniemeläiset ovat matkustaneet ulkomaille turistikohteisiin, niin tekee mieli vuokrata airbnb Rovaniemeltä, lajitella roskat väärin ja kävellä väärin kadulla.
Ei mekään tehdä mitään noista ja silti ei ole varaa pidemmälle matkustaa. Ei toki haluakaan ja varmaan saisi järjesteltyä talousasiansa niin, että olisi jos haluaisi. Esim voisin käyttää säästöjäni matkustamiseen. Sen sijaan käytän säästöjäni asuntooni - kattoremppaa ja kylppäriremppaa, ettei talo mene pilalle. Tai sitten olisi voinut tehdä vähemmän lapsia tai laittaa ne aiemmin päiväkotiin, jos matkustelu olisi niin tärkeää.
Ehkä jotkut kadehtivat. En itse tiedä kenenkään kadehtivan. Talouspuolen ihmettelykin saattaa ihan oikeasti olla vaan ihmettelyä. Vastaukseksi voi kertoa sitten omista tuloistaan ja menoistaa, jos näin suomalaisena kehtaa puhua rahasta.
Meillä toinen töissä ja toinen hoitaa lapsia kotona.