Matkailu on kaikkien aikojen helpointa ja jokaiselle mahdollista, mutta silti se on Suomessa loputon kateuden aihe.
Taasko te lähdette johonkin? Eikö nyt vois jo pysyä paikoillaan välillä. Miks noi lähtee tonne? En ikinä lähtis itse! Millä rahalla?!
Huoh. Kovin aggressiivista on kommentointi kun aiheeksi nostetaan toisten matkailu. Tuntuu nostattavan negatiiviset tunteet usein pintaan.
Ja ei: syynä ei ole mikään ilmastoahdistus tai huoli lentoliikenteen päästöistä, vaan aivan muut asiat.
Kommentit (212)
Etelässä on kyllä mukavaa olla, mutta se junassa ja lentokoneessa tunti tolkulla kykkiminen onkin sitten senverran epämiellyttävää, että ei tee mieli enää matkustaa. Etenkin kun en osaa istuallaan nukkua.
Juljus kirjoitti:
Etelässä on kyllä mukavaa olla, mutta se junassa ja lentokoneessa tunti tolkulla kykkiminen onkin sitten senverran epämiellyttävää, että ei tee mieli enää matkustaa. Etenkin kun en osaa istuallaan nukkua.
Niin. Matkailuun liittyy mukavuusalueelta lähteminen. Jos sitä ei halua tehdä, kuten moni ei haluakaan, voi keskittyä katsomaan sitä kaupan isointa taulutelkkaria design-sohvalta oman kodin turvassa tai körötellä audilla mukavasti sinne kesämökille pakoon ilman että tarvitsi nähdä ja kokea muita ihmisiä tai vieraita asioita.
Aika erikoinen tuttavapiiri aloittajalla.
En ole itse koskaan kommentoinut kenenkään matkailua enkä ole edes kuullut sellaisesta. Ja tämä on ensimmäinen kerta, kun edes luen tällaisesta miltään keskustelupalstalta.
Nelonen jatkaa... Osa voi olla kateutta, mutta osa on tyypillistä suomalaista junttimaisuutta, että kaikki sellainen, johon ei itse ole valmis satsaamaan on typerää ja sitä arvostellaan. Se sama raha menee vaikka kahvilaan, ravintoloihin, vaatteisiin, autoon, sisustamiseen, risteilylle tms. joka on mutta se on aina ymmärrettävää, jos se on itselle tärkeää.
Kaikkia ei matkailu kiinnosta. En itsekään esim. koskaan tee rantalomia, mutta ymmärrän, että joku menee kuudetta kertaa samaan kohteeseen Turkkiin tai Kanarialle, jos haetaan edullisuutta, turvallisuuden tunnetta ja aurinkoa ja lisäksi saattaa saada vielä palveluakin suomeksi ja lihapullia ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi varaa matkustaa maapallon ympäri moneen kertaan. En silti jaksa kuunnella muiden matkustusjuttuja. Aina syynä ei ole kateus.
Sinulla on ehkä varaa, mutta ei uskallusta toteuttaa se. Sitten ärsyttää kun jollain toisella on. Tässä päästään juurikin lähelle ongelman ydintä. ap
Olen reissannut elämässäni tarpeeksi ja nähnyt kaupungit, vuoristot, rannat ja viidakot eri puolilla maailmaa.
No nyt olen kade, mulla vain yli 100 matkaa takana enkä vielä ole nähnyt läheskään kaikkea!! Vasta raapaissut pintaa!
Tämänkinhetkisellä matkallani olen nähnyt muutaman sellaisen asian livenä mitä en ole nähnyt ikinä ennen. Joka kerta jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap, pääset helpommalla, kun pidät matkat omana tietonasi. Niin minäkin teen ja koskee ihan kotimaan matkoista alkaen.
Totta, mutta väkisin ne nousee aiheeksi kun tulee puheeksi esim. tulevat menot kalenterissa. Yleisesti ottaen en puhu niistä kuin kysyttäessä, enkä todellakaan esittele lomakuvia koska nehän ei todellakaan kiinnosta juuri ketään.
ap
En minäkään bikinikuviani viitsi muille näytellä.
Kiinnostavat puheenaiheet:
-tätini sairashistoria
-kissani sairashistoria
-uuden auton tms ostaminen, sisältää syvällistä pohdintaa teknisistä ominaisuuksista ja niiden soveltumisesta elämääni
-kolme viimeisintä matkaani, sisältää yksityiskohtaiset kuvaukset jokaisen päivän matkaohjelmasta ja lentojen ruokatarjoiluista
-youtubessa näkemäni umposuolenleikkausvideo
ja mielellään pitkänä monologina
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Niin. Matkailuun liittyy mukavuusalueelta lähteminen. Jos sitä ei halua tehdä, kuten moni ei haluakaan, voi keskittyä katsomaan sitä kaupan isointa taulutelkkaria design-sohvalta oman kodin turvassa tai körötellä audilla mukavasti sinne kesämökille pakoon ilman että tarvitsi nähdä ja kokea muita ihmisiä tai vieraita asioita.
Perus lentomatkailu saastuttaa niin paljon, että mukavuusalueelta joutuisinkin lähtemään. Ja olen kyllä vieraassa maassa tehnyt töitä jne, maita pitkin kuljen.
Moni lähtee siltä mukavuusalueeltaan suoraan hotellin aulabaariin. Ei ole mitenkään pakollista ihmisenä kasvamiseksi tms. - eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap, pääset helpommalla, kun pidät matkat omana tietonasi. Niin minäkin teen ja koskee ihan kotimaan matkoista alkaen.
Totta, mutta väkisin ne nousee aiheeksi kun tulee puheeksi esim. tulevat menot kalenterissa. Yleisesti ottaen en puhu niistä kuin kysyttäessä, enkä todellakaan esittele lomakuvia koska nehän ei todellakaan kiinnosta juuri ketään.
ap
En minäkään bikinikuviani viitsi muille näytellä.
Nykyään ihan normaalia eli kyllä kannattaisi etenkin jos tuntuu että ulkoiset avut on ns kohdallaan.
Kahden matkan sijaan vuodessa voisi tehdä yhden pidemmän matkan. Säästyy 100% yhden matkan lennoista. Ilmasto, turismi, kohtuus.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavat puheenaiheet:
-tätini sairashistoria
-kissani sairashistoria
-uuden auton tms ostaminen, sisältää syvällistä pohdintaa teknisistä ominaisuuksista ja niiden soveltumisesta elämääni
-kolme viimeisintä matkaani, sisältää yksityiskohtaiset kuvaukset jokaisen päivän matkaohjelmasta ja lentojen ruokatarjoiluista
-youtubessa näkemäni umposuolenleikkausvideo
ja mielellään pitkänä monologina
Unohdit golfin!
Golffarit on ihan kamalimpia yksinpuhujia aiheesta mikä ei todellakaan kiinnosta ketään! Hrrrrrrr!!
Meillä ystävä- ja perhepiirissä puhutaan paljon reissuista ja erityisesti ruuista, viineistä ja ravintoloista joita on testattu reissussa. Muistellaan vanhoja yhteisiä matkoja oli sitten möksälle tai maailmalle.
Ulkopuolisten kanssa vain jos puheeksi tulee, itse olen kyllä kiinnostunut kuulemaan kokemuksista ja nautin kuvien katselusta.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Moni matkailee pitkät saastuttavat lennot mennäkseen katsomaan telkkaria toiseen maahan ja makoillakseen uima-altaalla aurinkorasvoissa. Mm. uima-altaita on lähempänäkin ja jos auringolta joka tapauksessa suojautuu, niin sen paistetta riittäisi kauempanakin päiväntasaajasta.
Vierailija kirjoitti:
Nelonen jatkaa... Osa voi olla kateutta, mutta osa on tyypillistä suomalaista junttimaisuutta, että kaikki sellainen, johon ei itse ole valmis satsaamaan on typerää ja sitä arvostellaan. Se sama raha menee vaikka kahvilaan, ravintoloihin, vaatteisiin, autoon, sisustamiseen, risteilylle tms. joka on mutta se on aina ymmärrettävää, jos se on itselle tärkeää.
Kaikkia ei matkailu kiinnosta. En itsekään esim. koskaan tee rantalomia, mutta ymmärrän, että joku menee kuudetta kertaa samaan kohteeseen Turkkiin tai Kanarialle, jos haetaan edullisuutta, turvallisuuden tunnetta ja aurinkoa ja lisäksi saattaa saada vielä palveluakin suomeksi ja lihapullia ;)
Haha, ensimmäinen kappale on täysin totta! Tässä pyhinä kuuntelin lähipiirin keskustelua auton hankinnasta jossa pääasiana ei ollut sen sopeuttaminen oikeisiin tarpeisiin, vaan kilpailu siitä kuka sijoittaa siihen eniten (osamaksulla toki). 35000, 50000, 70000..
Samoilta ihmisiltä tulee varsin äänekästä ihmettelyä siitä, mitä järkeä on käyttää JOPA 1000-2000 euroa matkusteluun. SIIS MIKS??!?
ap
Hah hah! Voi teitä kateuden murmeleita. Ihan jokaisella on mahdollisuus reissata jos haluaa. Jos taas ei viitsi itse nähdä mitään vaivaa asian eteen niin ei sitten tarvitse kadehtia muitakaan. Eiköstä vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Puhutko työkalenterista? Merkkaat sinne vain vuosiloma ja sillä selvä. Minä en ole enää vuosiin puhunut töissä loman aikaisista tekemisistä. Ihan sama mitä tekee, niin aiheuttaa aina närää. Vuosiloman merkkaan vuosiloma ja muut poissaolot henkilökohtainen meno.
Kateus, se vie kalatkin vedestä ja ainoastaan suomalainen on valmis maksamaan satasen, jottei naapuri saa viittäkymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Puhutko työkalenterista? Merkkaat sinne vain vuosiloma ja sillä selvä. Minä en ole enää vuosiin puhunut töissä loman aikaisista tekemisistä. Ihan sama mitä tekee, niin aiheuttaa aina närää. Vuosiloman merkkaan vuosiloma ja muut poissaolot henkilökohtainen meno.
En, vaan ihan sellaisesta asiasta kuin vapaa-aika. Siihen voi liittyä erilaisia menoja ja tulee kutsuja kaikenlaisiin juttuihin, joihin ei välttämättä pääse osallistumaan jos on vaikkapa matkoilla silloin. Tällöin asia nousee esille ja joskus ihan ihmettelyn aiheeksi että taasko.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin joskus nuorempana joku ihmetteli, että miten on varaa matkustaa. Kyseisellä ihmettelijällä oli natsa hampaissa ja pisti tupakkaan vähintäänkin saman rahan, kun mulla meni siihen matkaan.
Samanlaisia kokemuksia. Ihmettelijöillä on isot rahat kiinni keskiluokkaisissa unelmissa ja sitten ihmetellään että miten sulla/tolla vähävaraisella, eli ihmisellä joka ei ole tuhlannut rahojaan vastaaviin, on muka varaa matkustaa "jatkuvasti" ja meillä ei ole. Toki lääkkeeksi keksitään tähän sitten että matkailu on ihan tyhmää ja sitä tekevät vielä tyhmempiä. ap
En nyt sanoisi esim. autoa ja asuntoa tuhlaamiseksi...jatkuva edestakaisin ravaaminen on sitä enemmän.
1. Ulkomaanmatkailu ei ole kaikille itsestäänselvyys, jos edes taloudellisesti mahdollista. Se voi vain tuntua siltä jossakin keskiluokkaisessa ja keski-ikäisessä kuplassa, jossa "kaikki" käy kolmesti vuodessa matkoilla.
2. Kulttuurivaihto on sinällään positiivinen ilmiö, mutta massamuotoinen matkailu on myös osa ekologisesti kestämätöntä ympäristökriisiä ja ongelma monesti muutenkin paikallisesti katsoen, vaikka se tarjoaakin paikallisille lyhytaikaista hyötyä työllisyyden muodossa. Lentäminen, liikkuminen paikan päällä, kuluttaminen, roskaaminen, järjestyshäiriöt, kohtuu hintaisten asumisen vieminen köyhemmältä paikallisväestöltä, herkkien luontokohteiden lajiston ja maaperän tuhoaminen, siinä joitakin haittapuolia.
3. Onko matkailussa kyse elämysten ahnehtimisesta, jopa status kilpailusta? pitää päästä kauemmaksi, pitää asua ja kokea eksklusiivisemmin, että saa yhä sen saman Wau-efektin ja mielihyvän sekä ihailua ja kadehdintaa osakseen somessa? Voi niitä onnellisia, jotka löytyvät onnensa omilta arkisilta kotikulmiltaan, eivätkä edes kaipaa sen enempää, heille onni myydään halvalla.
Matkailu on typerien ihmisten hommaa ja sitä tehdään jotta saadaan uusia kuvia someen kaverien kateelliseksi saattamiseksi. Tietenkin vastaus tähän on matkustaa itse paremmin, niin ja tietysti olla trendikkäästi huolissaan ilmastonmuutoksesta ja saasteista.