Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matkailu on kaikkien aikojen helpointa ja jokaiselle mahdollista, mutta silti se on Suomessa loputon kateuden aihe.

Vierailija
06.01.2025 |

Taasko te lähdette johonkin?  Eikö nyt vois jo pysyä paikoillaan välillä. Miks noi lähtee tonne?  En ikinä lähtis itse! Millä rahalla?!

Huoh.  Kovin aggressiivista on kommentointi kun aiheeksi nostetaan toisten matkailu. Tuntuu nostattavan negatiiviset tunteet usein pintaan.

Ja ei: syynä ei ole mikään ilmastoahdistus tai huoli lentoliikenteen päästöistä, vaan aivan muut asiat.

Kommentit (212)

Vierailija
101/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu on ihan parasta enkä lopeta sitä koskaan. Pidän myös lentämisestä todella paljon eli se ei ole mikään rasite. Ymmärrän myös sen ettei kaikki välitä matkustelusta eikä tarvitsekaan. Ihmiset on myös tässä asiassa erilaisia.

Vierailija
102/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ap:tä vain harmittaa, kun kukaan ei jaksa kuunnella pitkiä matkamonologejansa. Omista matkoistaan meuhkaavilla on myös tapana kääntää jokainen asia koskemaan jotakin matkaansa, kuten "onpa hyvää kahvia" >> "paras saamani kahvi oli paikassa x, jossa blaa blaa jne". Tällaiset ihmiset ovat useimpien mielestä rasittavia. 

Minusta jokainen saa elää kuten haluaa: osa työskentelee ulkomailla, osa matkailee 1 krt/v, joku kerran kuussa. Jotkut tykkäävät mökkeillä, joillekin koti ja lähimatkailu on se paras juttu. Osa valitsee luontoystävällisen elämäntavan, osa harrastaa moottoriurheilua jne. Vain Suomessa osa ihmisistä on niin kapeakatseisia, että pitäisi elää vain yhdellä (1) Oikealla Tavalla. 

Historiassa on arvostettu eri aikoina eri asioita, esim. Egyptissä sitä, kuka rakentaa isoimman pyramidin itsellensä. Nyt toki kuulostaa oudolta, että faaraot obsessoivat kivirakennelmistaan. Se oli ajan henki silloin. Jokainen rivikansalainenkin varmisteli ja keräsi tavaroita ym.tuonpuoleista varten. Miltähän meidän elintapamme näyttää satojen vuosien päästä? Ehkä samalta kuin miltä muinaisen Egyptin elämä meidän silmissämme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut. En tosin matkoistani kerro, ellei kysytä. Miksi kertoisin? Yleensä 4 kertaa vuodessa käyn ulkomailla ja siihen päälle kotimaan matkat Lappiin jne.

Vierailija
104/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullekin joskus nuorempana joku ihmetteli, että miten on varaa matkustaa. Kyseisellä ihmettelijällä oli natsa hampaissa ja pisti tupakkaan vähintäänkin saman rahan, kun mulla meni siihen matkaan.

Samanlaisia kokemuksia.  Ihmettelijöillä on isot rahat kiinni keskiluokkaisissa unelmissa ja sitten ihmetellään että miten sulla/tolla vähävaraisella, eli ihmisellä joka ei ole tuhlannut rahojaan vastaaviin, on muka varaa matkustaa "jatkuvasti" ja meillä ei ole. Toki lääkkeeksi keksitään tähän sitten että matkailu on ihan tyhmää ja sitä tekevät vielä tyhmempiä. ap

Sama juttu. Mun palkka ei ole ihmeellinen, selvästi alle oman ikäisteni mediaanin, mutta ostin kämpän, jonka lyhennysten jälkeen jää rahaa vielä säästöön, sama auton kanssa, halvin järkevä ja pieni kuluiltaan. Olen karsinut elämästäni kaiken ylimääräisen, mitä en oikeasti tarvitse (ei ole ollenkaan hankalaa, koska en ole tavaran perään muutenkaan ja tykään minimalismista), ostan vaatteet ja huonekalut plus muut kodin tarvikkeet käytettynä minkä vaan voin (joskus on järkevintä ostaa uutena) ja näilä eväillä pääsen vuosittain reissuun 1-2 kuukaudeksi.  Lapset on onneksi jo aikuisia, silloin oli tiukempaa kun kaikki neljä olivat pieniä, mutta opinpahan silloin myös elämään tarkasti. Exän kanssa ajettiin itsemme taloudellisesti aika tiukille (koska exällä kaikki piti olla suurinta, mihin rahat riitti), ja siksi eron jälkeen päätin, etten enää aja itseäni siihen loukkoon, kaiken ei aina tarvitse olla suurinta ja kalleinta, mihin rahat riittää. Arvovalintakysymys, toisille hieno ja kallis kämppä ja uusin ja isoin auto on sitä, elämää, jota haluavat elää, mutta eipä sitten kannata itkeä, jos niihin menee kaikki tulot. Mun valinta on matkustelu, ei Tesla (tämä tulee siitä, kun työkaveri, jolla on aina uusin malli allaan, ihmettelee, miten mulla on varaa matkustella monta kertaa vuodessa).

Vierailija
105/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään halua matkustaa. Onnistuin luomaan arjen jossa viihdyn todella hyvin enkä juuri halua poistua kotipiiristä. Toki tähän vaikuttaa lemmikit, hoidan ne mieluiten itse. Säästän pahan päivän varalle nekin rahat mitä muut reissaavat.

Vaan mitä jos se paha päivä ei koskaan tulekaan ja huomaat eläkeiässä, että et ole käynyt missään ja nähnyt mitään ja hups, elämä meni ohi... 

Miten se lentelemällä ja reissaamalla elämä olisi parempaa jos ei sitä halua tehdä? Päiväni ovat täynnä käsitöitä, kulttuuria ja läheisten tapaamista, elän oikein rikasta elämää. Luen niin paljon että koen jo sen avartavan. Korona-aikana huomasin että nautin nähtävyyksitä eniten videolla jos ei kyseessä ole luonto. Mahtavia dronekuvattuja videoita

Suurimmalle osalle matkustaminen on ihon käristämistä rannalla ja ryyppäämistä hotellilla. Ei kovin avartavaa.

Vierailija
106/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tällä palstalla jotkut matkailijat ovat niitä pahimpia läyhääjiä. Vähätellään perinteisiä turistikohteita, Kanariaa, Eurooppaa. Sitten haukutaan junteiksi niitä joita matkailu ei yksinkertaisesti vaan kiinnosta. Ei tajuta että kaikille se matkailu ei vaan tuo samoja fiiliksiä. 

Pidetään itseään parempana kun mennään jonnekin Aasiaan, kaukokohteisiin tai kierrellään pelkästään kulttuurikohteita. Ei ne sen ihmeellisempää ole kuin muut kohteet. Eiköhän Kanariallakin ole oma historiansa ja hienoja nähtävyyksiä. Jos sellaisia kaipaa.

Miljoonat muutkin turistit koluaa ne samat spesiaalit paikat, "paikallisten ravintolat kaukana turisteista" yms. joita täällä pidetään niin erikoisuutena ja hienona. 

Itse matkustelin nuorempana. Viime kesänä olin viikon työkaverin kotona Kroatiassa. Sen enempää tuskin matkailen. Minulla on muita harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita joihin haluan rahani laittaa. Muutama ystävä reissaa useasti vuodessa ja mielestäni se jatkuva lentely on ehkä hieman liikaa. 

Vierailija
107/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullekin joskus nuorempana joku ihmetteli, että miten on varaa matkustaa. Kyseisellä ihmettelijällä oli natsa hampaissa ja pisti tupakkaan vähintäänkin saman rahan, kun mulla meni siihen matkaan.

Samanlaisia kokemuksia.  Ihmettelijöillä on isot rahat kiinni keskiluokkaisissa unelmissa ja sitten ihmetellään että miten sulla/tolla vähävaraisella, eli ihmisellä joka ei ole tuhlannut rahojaan vastaaviin, on muka varaa matkustaa "jatkuvasti" ja meillä ei ole. Toki lääkkeeksi keksitään tähän sitten että matkailu on ihan tyhmää ja sitä tekevät vielä tyhmempiä. ap

No tällä keskiluokkaista elämää elävällä nelihenkisellä perheellä rahat syö "unelma", jossa molemmilla lapsilla on oma huone alueella, jossa on rauhallista elää ja hyvä koulu. Omassa lapsuudessa tämä oli itsestäänselvyys kahden työssäkäyvän vanhemman taloudessa ja kyllä koen, että suomalaisten ostovoima ja elämänlaatu on romahtanut. Mitä matkusteluun  tulee, olen sitä kyllä saanut tehdä aivan riittävästi lapsettomana ollakseni kateellinen, mutta toivoisin,että rahaa jäisi enemmän kotimaisen yritystoiminnan tukemiseen. Ravintola-, kampaamo- ja kulttuuripalveluita meillä käytetään huomattavasti vähemmän kuin vielä muutama vuosi sitten. 

Vierailija
108/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään halua matkustaa. Onnistuin luomaan arjen jossa viihdyn todella hyvin enkä juuri halua poistua kotipiiristä. Toki tähän vaikuttaa lemmikit, hoidan ne mieluiten itse. Säästän pahan päivän varalle nekin rahat mitä muut reissaavat.

Vaan mitä jos se paha päivä ei koskaan tulekaan ja huomaat eläkeiässä, että et ole käynyt missään ja nähnyt mitään ja hups, elämä meni ohi... 

Miten se lentelemällä ja reissaamalla elämä olisi parempaa jos ei sitä halua tehdä? Päiväni ovat täynnä käsitöitä, kulttuuria ja läheisten tapaamista, elän oikein rikasta elämää. Luen niin paljon että koen jo sen avartavan. Korona-aikana huomasin että nautin nähtävyyksitä eniten videolla jos ei kys

1970-lukuko siellä kirjoittelee? 

Vierailija
109/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustaminen on kivaa, mutta samalla ihmisiä eriarvoistavaa hommaa. Alkaen ihan lentokentältä, lentokoneessa, majoituksessa ja kohteessa. Niistä tasoeroista ei pääse pakoon. Itse kuulun niiden hyvin toimeentulevien joukkoon ja olen tätä joskus pohtinut. Lentokentällä pääsen matkalippuni ja tasoni vuoksi aina fast trackin kautta turvatarkastukseen, menen loungeen syömään ja juomaan ilman, että maksan kiskurihintaa lentokentän ruokapaikoissa. Lentokoneessa olen business paikalla ja stuertti kiikuttaa skumppaa jo siinä kohtaa, kun economy-luokan matkustajat vasta alkavat päästä sisään koneeseen. Kaukolennoilla voin nukkua vaakatasossa, kun toiset kärvistelee taaempana koneessa istuma-asennossa pitkään. 

Perillä kohteessa maahantulo muodollisuudet hoituu priority-luokan matkustajilta nopeasti omissa lyhyissä jonoissa, kun taas valtaosa joutuu jonottamaan aika pitkään muissa jonoissa. Hotell

Kirjoittajan pointti oli nähdäkseni tuoda esiin se fakta, että lentäminen ja matkailu on eriarvoistavaa. Vaikka ollaan samalla lennolla, kohdellaan matkustajia eri tavalla. Ostetaan rahalla parempaa kohtelua.

Vierailija
110/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-89. Ikäni tuskin liittyy keskusteluun matkailusta?

Vierailija
111/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään kuunnella matkustusjuttuja ja erityisesti nähdä tuttujen kuvia matkoilta. Joskus olen pyytänyt voivatko he lähettää minulle kuviaan rakennuksista, sillä olen kiinnostunut arkkitehtuurista. 

Tällä hetkellä ei jää rahaa juurikaan edes bussilippuihin, mutta haaveissa on joskus päästä vielä Eurooppaan. 

Vierailija
112/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että mahdollisuutta matkustaa ulkomaille, edelleen pidetään jotenkin etuoikeutena, näkyy opettajan työssäni. Minulla on todella ikäviä kokemuksia ulkomaille suuntautuneilta opintomatkoilta. Työnantaja ei halua maksaa mitään ylimääräistä, vaikka työpäivät ovat selvästi tavanomaisia työpäiviä pidempiä ja reissussa ollaan vuorokauden ympäri päivystysvalmiudessa. Myöskään suunnittelutyöstä, johon kuluu kymmeniä tunteja, ei haluta maksaa. Vanhemmat kohtelevat valvojiksi lähteviä opettajia kuin matkaoppaita, esittävät kaikenlaisia vaatimuksia ja soittelevat kellonaikaa katsomatta. Monesti ulkopuolisilla on käsitys, että ilmaiseksi ulkomaille pääseminen olisi jokin upea palkinto. Tosiasiassa reissuille on todella vaikea löytää vapaaehtoisia opettajia. 

Vierailija
113/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain tuntuu olevan hirveä tarve saada muut kateellisiksi. Joskus se vain on niin ettei ihmisiä kiinnosta minun/sinun matkat tai kalliit autot tms.

Vierailija
114/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rahaa, mutta ei tarvetta matkustella. Jälleen yksi, joka ei ymmärrä meitä, joille matkustus ei ole autuaaksi tekevä juttu. Velaton 85 neliöinen asunto Helsingistä ja sen lisäksi n. 100000 euroa tilillä ja sijoituksissa. Nautin kotoilusta. Miksi et ymmärrä, että kaikki eivät yksinkertaisesti PIDÄ matkustamisesta?

Vierailija
115/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ainakin lähinnä hävettää kanssaihmisten puolesta jotka kovaan ääneen julistaa somessa jo suunnilleen lentoja varatessa että jessss nyt hei koko meidän perhe lähtee saastuttavalla lennolla toiselle puolelle maailmaa istumaan suomibaariin ja on kuule ruisleivät ja salmiakit pakattuna valmiiksi mukaan koti-ikävän varalle. Itse en ole vuosiin kertonut oikein kenellekään omista reissuista, koska tunnen sen pienen piston itsekin sydämessäni kun oikeasti mietin mikä hiton järki lentomatkustamisessa ylipäätään on. pyrinkin reissaamaan lähinnä junalla, mutta eurooppa alkaa olemaan niiltä osin melko läpikoluttu. Eli ei, se ei ole kateutta, se on myötähäpeää kun tarpeeksi tarkasti kuuntelet.

No nyt on keksittyä tarinaa. Tuskinpa kukaan huutelee suomibaareista somessa jo lentoa varatessaan.

Kärjistäminen, ei taida olla tuttu juttu? Jostain kummasta ne lähtölaskennat kuukausia ennen reissua kuitenkin sinne instan storyihin löytää :D

Vierailija
116/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ainakin lähinnä hävettää kanssaihmisten puolesta jotka kovaan ääneen julistaa somessa jo suunnilleen lentoja varatessa että jessss nyt hei koko meidän perhe lähtee saastuttavalla lennolla toiselle puolelle maailmaa istumaan suomibaariin ja on kuule ruisleivät ja salmiakit pakattuna valmiiksi mukaan koti-ikävän varalle. Itse en ole vuosiin kertonut oikein kenellekään omista reissuista, koska tunnen sen pienen piston itsekin sydämessäni kun oikeasti mietin mikä hiton järki lentomatkustamisessa ylipäätään on. pyrinkin reissaamaan lähinnä junalla, mutta eurooppa alkaa olemaan niiltä osin melko läpikoluttu. Eli ei, se ei ole kateutta, se on myötähäpeää kun tarpeeksi tarkasti kuuntelet.

No nyt on keksittyä tarinaa. Tuskinpa kukaan huutelee suomibaareista somessa jo lentoa varatessaan.

Kärjistäminen,

no ne on just niitä ketkä ei yleensä paljoa matkusta, kerran tai pari vuoteen. ei sellaiset, ketkä matkustaa enemmän postaa mitää etukäteishehkutuskuvia tai kuvia lentokoneesta tms

Vierailija
117/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En reissaa. En kadehdi. Rahaa käytän ilmastoystävällisempiin kohteisiin. Pidän usein reissaavia vähän yksinkertaisina, kun eivät ymmärrä matkustamattomia ja luulevat kadehtijoiksi. Turismi on ihan syvältä.

Noniin eli sulla ei oo rahaa matkustaa ja piiloitat sen hyvesignalointiin. Oot just sellainen tyypillinen kateellinen, joista tää ketju kertoo.

Ehkä sun kannattais tulla pois sieltä matkustusihanuuskuplastasi. Kaikki, jotka eivät pidä samoista asioista kuin sinä, eivät ole kateellisia sinulle tai köyhiä. Saamme elämyksiä esim. luonnossa liikkuen ihan lähimaastossa. Elämän arvot ovat meillä ilmeisesti aika erilaiset.

Vierailija
118/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En reissaa. En kadehdi. Rahaa käytän ilmastoystävällisempiin kohteisiin. Pidän usein reissaavia vähän yksinkertaisina, kun eivät ymmärrä matkustamattomia ja luulevat kadehtijoiksi. Turismi on ihan syvältä.

Noniin eli sulla ei oo rahaa matkustaa ja piiloitat sen hyvesignalointiin. Oot just sellainen tyypillinen kateellinen, joista tää ketju kertoo.

Ehkä sun kannattais tulla pois sieltä matkustusihanuuskuplastasi. Kaikki, jotka eivät pidä samoista asioista kuin sinä, eivät ole kateellisia sinulle tai köyhiä. Saamme elämyksiä esim. luonnossa liikkuen ihan lähimaastossa. Elämän arvot ovat meillä ilmeisesti aika erilaiset.

--

Niin, minun arvoihini ei kuulu itseäni parempana ihmisenä pitäminen toisin kuin sinun. Minä myös haluan nähdä ja kokea enemmän kuin lähimaaston ja jatkuvasti haastaa ja kehittää itseäni.

Vierailija
119/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saisit yhtäkkiä vaikka 50 tonnia niin pyörisit silti vaan siellä lähimaastossa? Rohkenen epäillä...

Vierailija
120/212 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on rahaa, mutta ei tarvetta matkustella. Jälleen yksi, joka ei ymmärrä meitä, joille matkustus ei ole autuaaksi tekevä juttu. Velaton 85 neliöinen asunto Helsingistä ja sen lisäksi n. 100000 euroa tilillä ja sijoituksissa. Nautin kotoilusta. Miksi et ymmärrä, että kaikki eivät yksinkertaisesti PIDÄ matkustamisesta?

Onhan näitä jännittäjiä paljonkin, jotka eivät uskalla lähteä mihinkään, ainakaan yksin. Et sinä ainut ole.