Matkailu on kaikkien aikojen helpointa ja jokaiselle mahdollista, mutta silti se on Suomessa loputon kateuden aihe.
Taasko te lähdette johonkin? Eikö nyt vois jo pysyä paikoillaan välillä. Miks noi lähtee tonne? En ikinä lähtis itse! Millä rahalla?!
Huoh. Kovin aggressiivista on kommentointi kun aiheeksi nostetaan toisten matkailu. Tuntuu nostattavan negatiiviset tunteet usein pintaan.
Ja ei: syynä ei ole mikään ilmastoahdistus tai huoli lentoliikenteen päästöistä, vaan aivan muut asiat.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Kahden matkan sijaan vuodessa voisi tehdä yhden pidemmän matkan. Säästyy 100% yhden matkan lennoista. Ilmasto, turismi, kohtuus.
Niin voi kun on eläkeläinen - pois tästä viimaisesta jääkylmästä asunnosta. Aikoinaan asuin pitkään ulkomailla ja tuntui aika erikoiselta kun tämä keskusteluissa kävi ilmi ja ihmisten puhe katkesi kuin seinään. Tuli hiljaisuus. Opin vaikenemaan osasta elämääni. Tein myöskin pitkiä matkoja ja muistan lämmöllä vanhaa miestä Joukoa, joka oli kiinnostunut matkoistani - hän kyseli kokemuksistani silmät tuikkien ja innostuneena - itse oli tuskin paljon kotipaikkakuntaansa pidemmällä käynyt. Nämä rikasta elämää elävät Joukot ovat harvinaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi varaa matkustaa maapallon ympäri moneen kertaan. En silti jaksa kuunnella muiden matkustusjuttuja. Aina syynä ei ole kateus.
Tämä. Me matkustamme itsekin, mutta harvemmin ja silloin kaukokohteisiin pidemmäksi aikaa. Itse en reissuistamme puhu, koska oletan ettei ketään kiinnosta. Ja erityisesti, koska en jaksa kuunnella muiden reissujuttuja. Ja oikeasti vähän myös siksi, että aikuisetkin ovat kateellisia, enkä jaksa kuunnella sitä.
Vierailija kirjoitti:
Syynä ei ole kateus, vaan kyllästyminen matkustajien jatkuvaan meuhkaamiseen ikäänkuin muita puheenaiheita ei olisi.
Totta. Itse joskus nuorena tein muutaman reissun ja sen jälkeen pistin rahani luxus-mökkiin, koska olen niin mukavuudenhaluinen, ettei jaksa sitä rumbaa laukkuineen ja lentämisineen yms. Mökilläkin saamme olla rauhassa, kun muutamaa läheistä lukuun ottamatta tutut luulee, että meillä on sähkötön ilman mukavuuksia oleva tönö korvessa ja kukaan ei halua sinne lokmeilemaan😏
Elokuussa Kroatiaan ja Lokakuussa Maltalle. Viikko molemmissa. Tähänkin tulee enemmän alapeukkuja kuin yläpeukkuja, mikä todistaa kaiken oleellisen.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Etelässä on kyllä mukavaa olla, mutta se junassa ja lentokoneessa tunti tolkulla kykkiminen onkin sitten senverran epämiellyttävää, että ei tee mieli enää matkustaa. Etenkin kun en osaa istuallaan nukkua.
Niin. Matkailuun liittyy mukavuusalueelta lähteminen. Jos sitä ei halua tehdä, kuten moni ei haluakaan, voi keskittyä katsomaan sitä kaupan isointa taulutelkkaria design-sohvalta oman kodin turvassa tai körötellä audilla mukavasti sinne kesämökille pakoon ilman että tarvitsi nähdä ja kokea muita ihmisiä tai vieraita asioita.
Voi kuule, keski-ikään mennessä sitä todellakin oppii arvostamaan oman kodin mukavuuksia. Työssä näkee muita ihmisiä aivan tarpeeksi ja vieraita asioita ei nykyään juuri ole. Matkustamisessa oli jotakin hohtoa silloin, kun internetiä ei vielä ollut eikä samoja putiikkeja joka kulmalla tai yhden klikkauksen päässä.
Vierailija kirjoitti:
Myö ollaan myötääsä mänössä. Nytkin tultiin keski-euroopasta ja kohta lähetään Malesian kautta Vietnamiin.
Sitten kohta maataan sairaalassa nuissa kakkamaissa itkemässä miten tässä näin kävi.
Vietnam, hyh! Kiduttaa koiria ennen niiden syömistä, roskamaita.
Ei jonkun viikon takia jaksaisi missään rampata. Pitää olla hölmö ja terve enkä ole kumpaakaan.
Nuo Aasian "lomaparatiisit" omistaa Venäjän mafia, heille te rahanne kannatte. Mun mielestä on paratiisi kaukana, jos ötököitä, likaa, vinkuvia ihmisiä ja melua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin joskus nuorempana joku ihmetteli, että miten on varaa matkustaa. Kyseisellä ihmettelijällä oli natsa hampaissa ja pisti tupakkaan vähintäänkin saman rahan, kun mulla meni siihen matkaan.
Samanlaisia kokemuksia. Ihmettelijöillä on isot rahat kiinni keskiluokkaisissa unelmissa ja sitten ihmetellään että miten sulla/tolla vähävaraisella, eli ihmisellä joka ei ole tuhlannut rahojaan vastaaviin, on muka varaa matkustaa "jatkuvasti" ja meillä ei ole. Toki lääkkeeksi keksitään tähän sitten että matkailu on ihan tyhmää ja sitä tekevät vielä tyhmempiä. ap
En nyt sanoisi esim. autoa ja asuntoa tuhlaamiseksi...jatkuva edestakaisin ravaaminen on sitä enemmän.
Tietty ihmisryhmä pitää kaikkea sellaista rahan tuhlaamisena, joka ei näy ulospäin ja josta ei saa rahojaan takaisin. Täten raha laitetaan mielellään kiinni kiinteään omaisuuteen ja nuukaillaan kaikessa muussa. Näitäkin on tähän ikään mennessä nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden matkan sijaan vuodessa voisi tehdä yhden pidemmän matkan. Säästyy 100% yhden matkan lennoista. Ilmasto, turismi, kohtuus.
Niin voi kun on eläkeläinen - pois tästä viimaisesta jääkylmästä asunnosta. Aikoinaan asuin pitkään ulkomailla ja tuntui aika erikoiselta kun tämä keskusteluissa kävi ilmi ja ihmisten puhe katkesi kuin seinään. Tuli hiljaisuus. Opin vaikenemaan osasta elämääni. Tein myöskin pitkiä matkoja ja muistan lämmöllä vanhaa miestä Joukoa, joka oli kiinnostunut matkoistani - hän kyseli kokemuksistani silmät tuikkien ja innostuneena - itse oli tuskin paljon kotipaikkakuntaansa pidemmällä käynyt. Nämä rikasta elämää elävät Joukot ovat harvinaisuuksia.
Pottkoira? Jouko Kärkkäinen
Itse rakastan matkustamista, enkä ole kyllästynyt siihen yhtään. Ikää on nyt 54v. Reissu budjettini vuodessa on 20 000 euroa. Teen vuodessa 8-15 matkaa ulkomaille vähän kohteesta ja mantereesta riippuen. Lentopisteitä on kertynyt sen verran hyvin, että voi matkustaa pelkästään niilläkin tarvittaessa.
Someen lopetin postaukset matkoistani vuonna 2018, kun niitä oli niin valtava määrä. Näytti siltä, että eihän siellä muuta sisältöä enää ollutkaan. Nyt postaan vain muita asioita kuin matkustelua, mutta harvakseltaan. En myöskään enää ota kuvia matkoiltani itselleni muistoksi. Mutta itse matkailua rakastan koko sydämestäni. Eniten tykkään olla kaupungeissa eri puolilla planeettaa. Löhöily beachillä ei ole mun juttu. Matkakohteessa pitää vain varmistaa, että saa jonkunlaisen wifi-yhteyden, jotta voi tehdä etätöitä myös.
Rahaa matkailuun jää hyvin, kun en sisusta, asumiskulut on maltilliset, auto on keskiluokkainen, vaikka varaa olisi parempaan jne. Matkailun lisäksi panen rahaa sijoituksiin.
Tälle vuodelle on reissuja varattu jo 6. Tuskin maltan odottaa, että kolmen viikon kuluttua Vientiane odottaa. Kolmas reissu jo siihen paikkaan. Sen jälkeen maaliskuun alussa on edessä ensimmäinen reissu osaltani Belizeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse rakastan matkustamista, enkä ole kyllästynyt siihen yhtään. Ikää on nyt 54v. Reissu budjettini vuodessa on 20 000 euroa. Teen vuodessa 8-15 matkaa ulkomaille vähän kohteesta ja mantereesta riippuen. Lentopisteitä on kertynyt sen verran hyvin, että voi matkustaa pelkästään niilläkin tarvittaessa.
Someen lopetin postaukset matkoistani vuonna 2018, kun niitä oli niin valtava määrä. Näytti siltä, että eihän siellä muuta sisältöä enää ollutkaan. Nyt postaan vain muita asioita kuin matkustelua, mutta harvakseltaan. En myöskään enää ota kuvia matkoiltani itselleni muistoksi. Mutta itse matkailua rakastan koko sydämestäni. Eniten tykkään olla kaupungeissa eri puolilla planeettaa. Löhöily beachillä ei ole mun juttu. Matkakohteessa pitää vain varmistaa, että saa jonkunlaisen wifi-yhteyden, jotta voi tehdä etätöitä myös.
Rahaa matkailuun jää hyvin, kun en sisusta, asumiskulut on maltilliset, auto on keskiluokkaine
Yksi tämmönen akka harmitteli, kun oli laittanu palamaan koko perintönsä ulkomaanmatkoihin ja käsiin jäänyt vain känsät. Kai se oli mukavampaa humalassa istua lämpimässä aurinkovarjon alla. Tahtoo suomalaisten matkat/asuminen ulkomailla olla samaa narinaa kuin kotimaassakin jos lukasee Fuengirolan puskaradiota.
Vierailija kirjoitti:
Riippuvaisuus on tuokin
Moneen muuhun riippuvuuteen verrattuna tervehdyttävä, ilahduttava, virkistävä, elämyksellinen ja muistoja tuottava. Jopa luontoa säästävämpi!
Vrt pelihimo, tupakointi, alkoholismi, huumeet, ostosmania/Temuttaminen, ylensyönti......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Etelässä on kyllä mukavaa olla, mutta se junassa ja lentokoneessa tunti tolkulla kykkiminen onkin sitten senverran epämiellyttävää, että ei tee mieli enää matkustaa. Etenkin kun en osaa istuallaan nukkua.
Niin. Matkailuun liittyy mukavuusalueelta lähteminen. Jos sitä ei halua tehdä, kuten moni ei haluakaan, voi keskittyä katsomaan sitä kaupan isointa taulutelkkaria design-sohvalta oman kodin turvassa tai körötellä audilla mukavasti sinne kesämökille pakoon ilman että tarvitsi nähdä ja kokea muita ihmisiä tai vieraita asioita.
Voi kuule, keski-ikään mennessä sitä todellakin oppii arvostamaan oman kodin mukavuuksia. Työssä näkee muita ihmisiä aivan tarpeeksi ja vieraita asioita ei nykyään juuri ole. Matkustamisessa oli jotakin hohtoa silloin, kun internetiä ei vielä ollut e
Minäkin olen keski-ikäinen, mutta matkailussa on mielestäni erittäin paljon hohtoa vieläkin. Vaikka ympäri maailmaa on paljon samoja ketjuliikkeitä. Ei se minua haittaa, kun shoppailu on sivuosassa matkoillani. Kyllä siinä vaan on hohtoa, kun näkee omin silmin vaikkapa Grand Canyonin kauneuden ja suuruuden.
Mä en kans tajua. Lennot euroopassa pari kymppiä, majoitus budjettipaikassa muutaman kympin 2 hh. Koko summan säästää syömisissä ja juomisissa, kun joka paikassa on halvempaa kuin täällä.
Matkailu on normaalia.
Loputtomia kateuden aihe -keskusteluja ihmettelen.
>>Matkailu on kaikkien aikojen helpointa ja jokaiselle mahdollista<<
En puhu itsestäni.
Matkailu EI todellakaan ole kaikille mahdollista tämän päivän leipäjonojen, sote-kurjuuden ja työttömyyden Suomessa.
Sille se saattaa näyttää, kun elämästä vieraantunut hyväosainen katselee maailman menoa norsunluutornistaan käsin.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa matkailuun jää hyvin, kun en sisusta, asumiskulut on maltilliset, auto on keskiluokkaine
Meillä menee tuo kolmihenkisenä perheenä 20 000€ yhteen reissuun, kun tehdään kaukomatkoja ei niin tyypillisiin kohteisiin ja pidemmäksi ajaksi. Rakastan matkustamista, mutta en matkustamisen vuoksi. Kyllä ne kohteet ja elämykset pitää olla oikeasti sen ajan ja rahan arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kans tajua. Lennot euroopassa pari kymppiä, majoitus budjettipaikassa muutaman kympin 2 hh. Koko summan säästää syömisissä ja juomisissa, kun joka paikassa on halvempaa kuin täällä.
No niin ja sitten hintaesimerkkejä kehiin eli Helsingistä lento minne parillakympillä? Missä majoitus muutamalla kympillä?
Me teemme 1-2 ulkomaanreissua vuodessa. Lisäksi matkaillaan kotimaassa. En siltikään arvostele niitä, jotka eivät halua matkustella. Jokainen eläkööt tavallaan, ei ole väärää tai oikeaa tapaa elää. Pääasia on, että elää hyvän elämän.