Olen käyttänyt Ozempicia nyt 10 viikon ajan. Kysy mitä vaan :)
Pitkään epäröin aloittamista mahdollisten sivuoireiden ja vielä suurempana tekijänä saatavuusongelmien vuoksi. Nyt näin kymmenen viikon käytön jälkeen harmittaa lähinnä, etten ole aloittanut käyttöä aiemmin. Mieliteot ovat poissa oikeastaan kokonaan, ja nälän tunne vähentynyt merkittävästi.
Monet tutut ovat olleet kovin kiinnostuneita lääkityksestä, joten ajattelin, että kiinnostusta saattaisi olla täälläkin. Pakko ei toki ole kysyä, saa myös muuten kommentoida aihetta mielensä mukaan.
Kommentit (96)
Jos oxempicin lopettaa, tuleeko sitten helpommin kakkostyypin diabetes.
(Jos on muutenkin taipumusta ja perinnöllistä alttiutta.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun linkitin lihavien kysymään "no onko muka otsempikki loppunut sokeritautisilta kesken?!" -uutisen, niin siihen ei luonnollisesti osata/haluta kommentoidam itään. Korkeintaan laitetaan alapeukku kun tuli niin paha mieli, että minulle nyt näin sanottiin, että "olen kauhean kamala ihminen sen lisäksi että olen läski ja en omaa elämänhallintaa, nyyh, vien vielä oikeasti sairaiden lääkkeetkin, koska olen huono ja lihava ihminen :c "
Linkitit _yli kaksi vuotta vanhan_ uutisen, jossa todetaan, että _on riski_ sille, ettei diabeetikoille riitä lääkettä. Ei ollut mitään lukuja siitä, kuinka moni diabetesta sairastava silloinkaan todella jäi lääkettään vaille. Kahden vuoden takainen saatavuustilanne ei liity mitenkään tämän päivän tilanteeseen.
Sinulla on selvästi aika suuria vihan tunteita lihavia kohtaan. Kannattaa pohtia, mistä ne ovat lähtöisin.
Ap
Jos joku on tapahtunut yli kaksi vuotta sitten, niin sitä ei voi tapahtua vaikka huomenna? Tästä näkee ylipainoisten kollektiivisen vähäjärkisyydenkin. Se että niitä on itsekkäästä hamstrattu oikeasti sairaiden ohi kaksi vuotta sitten on vain merkki siitä, että niin tulee tapahtumaan jatkossakin. Sinä tuskin käyt haudoillakaan jos joku on kuollut jo kolme vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Itse en lääkettä käytä enkä ole ylipainoinen mutta ei voi kuin ihmetellä miten paljon ärsytystä tuo Ozempic aiheuttaa. Ihmisiä ärsyttää toisten lihavuus mutta jos laihdutat niin tapa on väärä. Jos et ole rääkännyt itseäsi salilla ja dieeteillä niin olet huono laihduttaja.
Maailmassa käytetään lääkkeitä kaikenlaisiin sairauksiin, oireisiin, vaivoihin mutta laihdutukseen, ei missään nimessä!! Ihan naurettavaa. Etenkin se että yhtäkkiä kaikki ovat hirveän huolissaan jonkun tuntemattoman diabeteslääkkeistä.
Itse ajattelen niin, että lihavat ehkä ennalta ehkäisevät tulossa olevaa diabetestä Ozempicillä - eli heille siksi ihan jees. Ja eiköhän se suurin vastustus koske näitä normipainoisia, esim. julkkiksia, jotka näännyttää itsensä Ozempicillä anorektikoiksi. Tarpeettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun linkitin lihavien kysymään "no onko muka otsempikki loppunut sokeritautisilta kesken?!" -uutisen, niin siihen ei luonnollisesti osata/haluta kommentoidam itään. Korkeintaan laitetaan alapeukku kun tuli niin paha mieli, että minulle nyt näin sanottiin, että "olen kauhean kamala ihminen sen lisäksi että olen läski ja en omaa elämänhallintaa, nyyh, vien vielä oikeasti sairaiden lääkkeetkin, koska olen huono ja lihava ihminen :c "
Ehkä se johtuu siitä, että kutsut diabetestä sairastavia halventavasti sokeritautisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi oikeastiparempi että neuvot ihmisiä juttelemaan lääkärin kanssa? Koska jokaisella on oma terveyshistoriansa, tai sairaushistoriansa.
Joku voi sinun neuvojen perusteella alkaa käyttämään lääkettä vaikka ei pitäisi.
Älä leiki muiden terveydellä. Olen iloinen puolestasi jos lääke sopii jne. Kuitenkin vaikeuksia voi tulla ja silloin on hyvä että potilaasta tiedetäänkin jotain.
En ole aloittaja, mutta eihän sitä lääkettä saa jos ei ole jutellut lääkärin kanssa. Se, että joku jakaa tietoa ja kokemuksia on vain hyvä! Varsinkin kun lääkäreissä on eroja ja osa ei määrää laihdutuslääkettä ihan vaan periaatteesta.
Tässä on sitten sellainen koukku, että jos terveyskeskuslekuri on sulle kirjoittanut Ozempicin, koska alkamassa oli esidiabetes 2 ja terveysasemani vaihtui niin otin yhteyttä uuteen, pyysin konsultaatioaikaa.
En saanut. Ennemmin sh roikkui puoli tuntia mun kanssa langalla (pari pitkäaikaista muuta sairautta joista olisin halunnut puhua), en missään nimessä saanut lääkärin aikaa vaikka keskeytteli puhelua koko ajan kysyäkseen lääkäriltä kysymiäni asioita MUTTA SEN MUISTI SANOA ETTÄ TÄÄLTÄ EI SITTEN OZEMPIC-RESEPTIÄ UUSITA. En edes ollut kysynyt sitä. Yritin uusia Kannan kautta pitkäaikaisen niveltulehduslääkkeen viime kuussa, ei uusittu. Ota yhteyttä jos vielä haluat uusia sen. Ajoittainen jälkisärky trauman jälkeen. No - en sitten jaksa painia, koska soittoajatkin kestävät saada viikkoja. Otan Buranaa.
Hohhoijaa tämä jos mikä on typerintä mefikalisaatiota tähän mennessä. Miten olisi terveelliset elämäntaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkitit _yli kaksi vuotta vanhan_ uutisen, jossa todetaan, että _on riski_ sille, ettei diabeetikoille riitä lääkettä. Ei ollut mitään lukuja siitä, kuinka moni diabetesta sairastava silloinkaan todella jäi lääkettään vaille. Kahden vuoden takainen saatavuustilanne ei liity mitenkään tämän päivän tilanteeseen.
Sinulla on selvästi aika suuria vihan tunteita lihavia kohtaan. Kannatta
Jos joku on tapahtunut yli kaksi vuotta sitten, niin sitä ei voi tapahtua vaikka huomenna? Tästä näkee ylipainoisten kollektiivisen vähäjärkisyydenkin. Se että niitä on itsekkäästä hamstrattu oikeasti sairaiden ohi kaksi vuotta sitten on vain merkki siitä, että niin tulee tapahtumaan jatkossakin. Sinä tuskin käyt haudoillakaan jos joku on kuollut jo kolme vuotta sitten.
Kysynnän ja tarjonnan laki ei näköjään ole sinullekaan tuttu.
Ozempicissa oli saatavuusongelmia, koska kysyntä kasvoi yhtäkkiä valtavasti niin, ettei lääketehdas ehtinyt heti laajentaa tuotantoa yhtä paljon. Kun kysyntä pysyy suurena, niin tuotantoa vastaavasti lisätään ja saatavuusongelmat loppuvat. Näinhän kysyntä ja tarjonta toimii useimpien muidenkin tuotteiden kohdalla. Ei ole mitään syytä, miksi saatavuusongelmat tulisivat jatkumaan tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista ettei vaadita mitään sairauteen perustuvaa diagnoosia itse lääkkeeseen.
Nyt voi elää vuosikymmeniä vailla mitään itsekuria ja käydä hakemassa kuurin kun alkaa peilikuva kuvottaa.
Tehän ootte sanoneet täällä AV:lla, että lihavuus on sairaus...
Se sairaus onkin pään sisässä ja henkilön elämänhallinta. :)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon ja mitä olet siis syönyt, että olet päätynyt 143 kiloiseksi?
Kuinka paljon ja mitä olet vähentänyt nyt?
Lihominenhan on lopulta varsin helppoa. Se ei vaadi sitä, että söisi määrällisesti jotenkin järkyttävän paljon. Jos ihminen syö muuten kulutuksensa mukaan, mutta syö joka päivä sen päälle 200g suklaalevyn, lihoo hän laskennallisesti noin 50 kiloa _vuodessa._ 10 kg lihomiseen vuodessa riittää viidesosa suklaalevy muun kulutuksen päälle jne. Toki suklaalevy päivässä on iso määrä, mutta ei se _määrällisesti_ ole kuin 200g.
Itse olen syönyt liikaa makeita herkkuja. Karkkia, suklaata, keksejä yms. Ne ovat nyt jääneet pois.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Paljonko pitää olla ylipainoa että tuollainen määrätään?
Kriteereinä on BMI yli 30, tai yli 27 jos on tiettyjä liitännäissairauksia. Luulen, että mitä korkeampi BMI, sitä helpommin lääkäri lääkkeen kirjoittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene vatsakaukun ohitusleikkaukseen?
Koska siihen(kin) liittyy isoja riskejä, leikkaus on aina leikkaus. Lääkkeen käytön voi lopettaa, leikkausta ei voi perua. Lihavuusleikatuista yllättävän moni myös lihoo takaisin vuosien kuluessa, se ei ole mikään täysin varma ratkaisu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet laihtunut tosi paljon lyhyessä ajassa. Noin 2-4kg per kk on ns. normaali terveellinen laihdutus tahti.
Oma Ozempickin käyttö (olen diabeetikko) jouduttiin lopettamaan koska se aiheutti haimatulehduksen. Onneksi suht lievän, mutta Ozempikin eräs harvinaisista sivuoireista jotka on ihan tiedossa. Jos vasen kylkaaren alue alkaa sattua kannattaa mennä lääkäriin.
Muutoin olisin jatkanut läkkeen käyttöä, nyt olen taas insuliinien varassa. laihduinkin, tosin hitaammin kuin ei diabeetikko joka voi jättää aterioita välistä.
Haima on kylläkin oikealla, ei vasemmalla.
Riippuu katsooko edestäpäin vain onko haiman omistaja! Omistajana se on vasemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo haimatulehduksen saanut, ehdin käyttää Ozempicia noin 11kk ennen tulehdusta...
Paljonko ehdit laihtua 11 kuukaudessa? Tuliko kilot takaisin sen jälkeen?
Ihan mukavasti laihduinkin, mutta ilo oli sokerarvot pysyivät kurissa! Nyt taas hyppivät kuin vasikat! Toistaiseksi on vain kilo tullut takaisin, joten ok, mutta tutkimukset jatkuvat tuon tulehduksen jälkeen, ja esim alko on 100% kielletty. En tosin juonut paljon mitään (pari lasia viinä kerran kaksi vuodessa) ennenkään. Nyt siis täysi kielto. Haima ei kestä. Samoin Ozempic kielto. Ja diabetesvaivojen lisänä tulehdukset yms ovat yhä vaikeampia.
Tästäkin ketjusta kyllä näkyy se, ettei se lihaviin kohdistuva "huoli terveydestä" ole tosissaan huolta heidän terveydestään. Nyt kun lihava ihminen käyttää lääkettä hoitaakseen lihavuuttaan, onkin se ihan kamalan väärin tehty ja halveksuttavaa.
Tehän ootte sanoneet täällä AV:lla, että lihavuus on sairaus...