Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen käyttänyt Ozempicia nyt 10 viikon ajan. Kysy mitä vaan :)

Vierailija
04.01.2025 |

Pitkään epäröin aloittamista mahdollisten sivuoireiden ja vielä suurempana tekijänä saatavuusongelmien vuoksi. Nyt näin kymmenen viikon käytön jälkeen harmittaa lähinnä, etten ole aloittanut käyttöä aiemmin. Mieliteot ovat poissa oikeastaan kokonaan, ja nälän tunne vähentynyt merkittävästi.

Monet tutut ovat olleet kovin kiinnostuneita lääkityksestä, joten ajattelin, että kiinnostusta saattaisi olla täälläkin. Pakko ei toki ole kysyä, saa myös muuten kommentoida aihetta mielensä mukaan.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle lääkäri sanoi, että tuota ei saisi määrätä kuin diabeetikoille, joten ihmettelen miten olet saanut reseptin lhavuuden hoitoon.

Fimea on tosiaan ohjeistanut, ettei lääkettä (aiempien) saatavuusongelmien vuoksi tulisi määrätä muille kuin diabeetikoille. On kuitenkin lopulta lääkärin omasta harkinnasta kiinni, haluaako reseptin tehdä vai ei. Ymmärrän kyllä Fimean kannan, mutta itse näkisin, että on paljon fiksumpaa ennaltaehkäistä niitä lihavuuteen liittyviä sairauksia, eikä hoitaa lihavuuttaa vasta sitten, kun sairaus on jo puhjennut. Jos ja kun saatavuus vielä paranee, muuttanee Fimea kantaansa.

Ap

Vierailija
22/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko haluaisit laihtua? Oletko laihduttanut aiemmin? Pitääkö tuota syödä loppuelämä?

Ja onnittelut ja tsemppiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtöpaino ja pituus?

Mitä painat nyt?

Mitä mielitekoja sulla oli?

Tunnetko nälkää?

143 kg ja 170 cm

Nyt painan noin 132 kg

Mieliteot olivat lähinnä makeanhimoa; karkkia, suklaata, keksejä yms

Näläntunne on lähes kokonaan poissa pistosta seuraavina päivinä, mutta sitten tilanne pikkuhiljaa tasoittuu. Eilen oli pistopäivä, ja eilen oli jo jonkin verran nälkäkin. Mikä on siis ihan hyväkin; tänään olen esimerkiksi syönyt ihan liian vähän ravintoaineiden kannalta, ja pitää vielä jotain ennen nukkumaanmenoa syödä.

Ap

11 kg 10 viikossa ja noin suuri lähtöpaino. Tuon verran ja enemmänkin olisit pudottanut ihan ruokavaliolla ja liikunnalla. 

Vierailija
24/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko haluaisit laihtua? Oletko laihduttanut aiemmin? Pitääkö tuota syödä loppuelämä?

Tuo on injektiolla otettava lääke.

Vierailija
25/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kysyttävää, mutta lopeta tuo sitten myös heti kun mahdollista. Lääkkeet ovat huumeita ja usein myös vahingollisia keholle. Kehosi on kuitenkin tuossa vaiheessa jo tottunu siihen, että ruokaa ei tule, joten siirtymä lääkkeestä pois on toivottavasti helpompi kuin muuten vähäkalorisesti syöminen. Kaikkea hyvää, ole varovainen.

Vierailija
26/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko naama roikkuu?

Vierailija
27/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin laihtua niin, että BMI oli alle 30, jolloin painaisin noin 85 kg. Toki normaalipaino on myös tvrvoiteltava, mutta nykytilanteeseen nähden olisin tyytyväinen jo siihen, että muuttuisin (sairaalloisen) lihavasta ylipainoiseksi.

Olen laihduttanut aiemmin, kertaalleen yli 30 kiloakin. Paino pysyi ehkä vuoden, jonka jälkeen lähti taas noususuuntaan. 

Lääkettä ei ole mikään pakko pistää loppuelämää, mutta monilla käytön lopettaneilla paino on lähtenyt lopetuksen jälkeen nousuun, koska nälkä on palannut. Lihavillahan monesti on häikkää suolistohormoneissa / kylläisyyshormoneissa, ja lääke normalisoi sitä tilannetta. Jos käytön lopettaa, tilanne palaa ennalleen. Olen varautunut käyttämään tarvittaessa loppuelämäni ajan tätä.

Ap

Vierailija
28/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkkeen teho perustuu vain syömättömyyteen niin miksi ei tee samaa ilman lääkettä eli syö vaan vähemmän ja liiku?

Vierailija
29/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtöpaino ja pituus?

Mitä painat nyt?

Mitä mielitekoja sulla oli?

Tunnetko nälkää?

143 kg ja 170 cm

Nyt painan noin 132 kg

Mieliteot olivat lähinnä makeanhimoa; karkkia, suklaata, keksejä yms

Näläntunne on lähes kokonaan poissa pistosta seuraavina päivinä, mutta sitten tilanne pikkuhiljaa tasoittuu. Eilen oli pistopäivä, ja eilen oli jo jonkin verran nälkäkin. Mikä on siis ihan hyväkin; tänään olen esimerkiksi syönyt ihan liian vähän ravintoaineiden kannalta, ja pitää vielä jotain ennen nukkumaanmenoa syödä.

Ap

11 kg 10 viikossa ja noin suuri lähtöpaino. Tuon verran ja enemmänkin olisit pudottanut ihan ruokavaliolla ja liikunnalla. 

Niin no, ruokavalion muutos se tässäkin laihduttaa. Ozempic ei toimi niin, että voi syödä samalla lailla kuin ennenkin, mutta maagisesti silti laihtuisi. Se nimenomaan auttaa siinä ruokavalion muuttamisessa ja tekee siitä helpompaa. Itse olen tähän pudotustahtiin enemmän kuin tyytyväinen, varsinkin kun olen varsinaista hoitoannosta käyttänyt vasta kaksi viikkoa. Lääke aloitetaan niin, että neljä viikkoa käytetään 0,25 mg ja sitten neljä viikkoa vielä 0.5 mg.

Ap

Vierailija
30/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet laihtunut tosi paljon lyhyessä ajassa. Noin 2-4kg per kk on ns. normaali terveellinen laihdutus tahti.

Oma Ozempickin käyttö (olen diabeetikko) jouduttiin lopettamaan koska se aiheutti haimatulehduksen. Onneksi suht lievän, mutta Ozempikin eräs harvinaisista sivuoireista jotka on ihan tiedossa. Jos vasen kylkaaren alue alkaa sattua kannattaa mennä lääkäriin.

Muutoin olisin jatkanut läkkeen käyttöä, nyt olen taas insuliinien varassa. laihduinkin, tosin hitaammin kuin ei diabeetikko joka voi jättää aterioita välistä.

Vierailija
31/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia sivuvaikutuksia sinulle on tullut.

Vierailija
32/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi voittaisi tappelussa, Teräsmies vai Homelander?

Vierailija
33/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko naama roikkuu?

Ei vielä :) Luultavasti ainakin silmäkulman ryppyjä tulee kyllä esiin, tähän asti olen ollut pyöreine kasvoineni oikeastaan kokonaan rypytön.

Ap

Vierailija
34/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä veikkaisit minussa olevan pielessä, kun en juuri makeaa syö, paitsi lahjaksi tulleen konvehtirasian jouluviikon ja välipäinien aikana. Syön 4-5 ateriaa päivässä. Hyvin maltillisia annoksia mielestäni. Teen hyvin paljon itse ruokani, eli yritän minimoida piilosokerinkin. 

Proteenirahkoja syön silloin, kun muuten meinaa jäädä päivittäinen proteeniannos saamatta. Niitäkin vain sellaisia joissa mahdollisimman vähän sokeria. En syö riisiä, vaaleaa leipää, pastaa ja perunaakin harvoin. Pidän syömisistäni kirjaa, jos joskus lääkärin kanssa näistä juttelen.

Mutta paino ei vaan putoa mihinkään, vaan oikeastaan päinvastoin. 135kg ollut jo pitkään. Ja noussut 120kg:sta tuonne sanoisinko kahden vuoden aikana.

Vierailija
35/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritätkö antaa tuolla aloituksen hymiöllä viisaan vaikutelman itsestäsi?

Vierailija
36/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen josta Ozempicin käyttäjää varoitetaan on vatsan lamaantuminen, (myös paha ummetus, siis paha).

Ehkä jos ei ole aivan pakko, niin kysy voisitko pitää aina muutaman kk taukoa tms, olisiko se sisuskaluille tervellisempää pitemmän päälle.

Vierailija
37/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkkeen teho perustuu vain syömättömyyteen niin miksi ei tee samaa ilman lääkettä eli syö vaan vähemmän ja liiku?

On huomattavasti helpompaa syödä vähemmän silloin, kun ei ole edes nälkäinen vs. taistella jatkuvasti nälkää ja mielitekoja vastaan. Ozempic hiljentää mielestä sen "food noise":n, ja ensimmäistä kertaa aikuisiälläni kehoni toimii ruokahalun suhteen samaan tapaan kuin ikänsä normaalipainossa olleilla normaalistkin.

Ap

Vierailija
38/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haimatulehdus on pahana ollessaan hengenvaarallinen oma lääkkeen käyttö lopetettiin saman tien. Selvisin tiputuksella päivystyksessä. Mutta loppuiän kielto lääkkeen käyttöön.

Vierailija
39/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on elämän tarkoitus?

Vierailija
40/96 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia sivuvaikutuksia sinulle on tullut.

Olen säästynyt aika suurelta osin sivuvaikutuksilta. 0,25 mg ja 0,5 mg annoksilla ei tullut mitään. Nyt 1 mg annoksella on pistoa seuraavana päivänä ollut jonkin verran närästystä ja kuvottavaa oloa. Toivon, että tilanne näidenkin suhteen ohittuu. Jos ei, niin ehkä pienennän taas annosta. 

Kaikilla lääkkeillä kyllä on omat riskinsä, ja Ozempicilla on harvinaisina sivuvaikutuksina aika hurjiakin oireita analyfaktisesta reaktiosta alkaen.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä