Miesystävä oli äimistynyt, kun sanoin, että mulla on menkat! T.nainen 50v
Ja ihan luomut ja säännölliset. Joten ei ku yöpöydän laatikolle vaan
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa syntyi vuonna 2023 yli 45 vuotiaille äideille yhteensä 204 elävää vauvaa. Kyllä niitä ovulaatioita on vielä viidenkympin tietämilläkin.
Miksi tämä tuntuu olevan joillekin järkytys?
Aika monella lapsi on hedelmöityshoitojen tulos, kun puhutaan yli 45vuotiaista. Luomuna ei noin paljon synny ja yli 50v synnyttäjän on jo poikkeus joka vahvistaa säännön. Eli todella harvinaista. Nämä 55v lapsen saaneet on käyttäneet hedelmöityshoitoja.
35 vuoden iässä munasolut alkaa hiipua jyrkemmin ja jossain kohtaa ne loppuu kokonaan. Naisen hedelmällisyys alkaa hiipumaan noin 14 vuotta ennen menopaussia. Yli 60% yli 40v lapsihaaveet tulee kaatumaan hoidoista huolimatta.
Jep ja ne luomuna yli 45v synnyttävät on yleensä synnyttäneet ensimmäiset lapset nuorena.
Eli ei näiden satunnaisten tapausten toivossa kannata kenenkään perheen perustamista lykätä, ja hyvä muistaa ettei hoidotkaån usein auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa jos menkat jatkuu noin pitkään!!! T. N33
Menk at jatkuu tosiaan helposti yli kymmenenkin vuotta sen jälkeen kun hedelmällisyys on jo käytännössä mennyt
Siitä "teoriasta" syntyi meidänkin naapurissa ensimmäinen vauva luomusti naisen ollessa 50 vuotias. Ja 100% terve
Ap
Ja naapuri on kertonut sinulle yksityiskohtia miten tuli raskaaksi? Todennäköisesti ei oma munasolu kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä menkoissa on niin ihmeellistä, että niistä on pakko jankata koko ajan? Oma ex:ä jankkasi myös koko ajan menkoista, ihan kuin ne olisivat jotkin supervoimat!
Joo, miehenä kiinnostaa todella paljon kuunnella vaimon menkoista. Onniksi voi säätää TV:stä volyymia kovemmalle, kun vaimo alkaa taas menkoista keskustella kanssani.
Älä nyt möksötä. Keskustellaanko hetki sun eturauhasesta?
51v Vierailija kirjoitti:
Suomalaisella naisella menkat loppuu keskimäärin 52v joten onko tuo ihme. Itse olen 55v ja monella ystävällä on yhä menkat. Minulla loppui 53v.
51v keskimäärin. 45-55v normaali menopaussi ikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menk at jatkuu tosiaan helposti yli kymmenenkin vuotta sen jälkeen kun hedelmällisyys on jo käytännössä mennyt
Siitä "teoriasta" syntyi meidänkin naapurissa ensimmäinen vauva luomusti naisen ollessa 50 vuotias. Ja 100% terve
Ap
Eikä syntynyt. Vanhukset ei synnytä
A. Lindtmanin vaimo oli 54v.
Mutta syntyikö luomusti? On eri asia jos lapsi saa alkunsa keinohedelmöityksestä, kuin luomuna. Kyllä hyvin vanhatkin naiset on saaneet lapsen, kun alkio on kohtuu laitettu kasvamaan. Kai yli 70v kin on synnyttänyt maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja naapuri on kertonut sinulle yksityiskohtia miten tuli raskaaksi? Todennäköisesti ei oma munasolu kyseessä.
No täysi yllätys se oli ollut, ns vahinkoraskaus. Iloinen yllätys kuitenkin alkujärkytyksen jälkeen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikä syntynyt. Vanhukset ei synnytä
73-vuotias intialaisnainen synnytti kaksostytöt. Erramatti Mangamma tunnetaan maailman vanhimpana synnyttäneenä äitinä. Intian Gunturin kaupungissa tehtiin vuonna 2019 historiaa, kun 73-vuotias Erramatti Mangamma synnytti terveet kaksostytöt.
Ei omilla munasloluilla! Naisen kohtu ei vanhene niin ettei pystyisi ylläpitämään raskauden.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli viimeiset menkat 55-vuotiaana. Mummonikin sai vielä 45-vuotiaana nuorimmaisen lapsensa.
45v ei vielä ole mahdoton ikä saada lasta ja yllensä raskaus on kuitenkin alkanut, kun nainen on ollut vielä 44v, mutta on ihan eri asia raskautua 50v. Silloin se ei kyllä juuri koskaan onnistu. Onko monikaan saanut lasta enää luomuna 50v ikäisenä. No ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ollut menkkoja 15 vuoteen. Hormonikierukka. Ihana vapaus.
N54
Ihanan optimistista lähellä eläkeikää pitää kierukkaa
No jos 13 vuotta on mielestäsi lähellä niin sitten kai.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vielä 53v
Sama.
Täytän 50 v kahden kuukauden kuluttua. Kierto säännöllinen 28 päivää eli menkat pyörii kuin teinillä.
Ei ole vielä edes vaihdevuosioireita. Pyörittelen vaan päätäni kun ikätoverit valittaa kuumia aaltoja ja kuivaa alakertaa.
Naisen terveyden kannalta juuri tuo 45-55v on paras kuukautisten loppumisikä. Ei ole mikään " ylpeyden aihe" jos jatkuvat yli 55v, lisää esim rintasyövän riskiä paljon.
Mulla loppui menkat jo alle viisikymppisenä ja ekat vaihdevuosioireet tulivat nelikymppisenä. No, ei sinällään haittaa, mutta gynellä olen käynyt, koska välillä tuli menkat yli vuoden tauon jälkeen ja silloinhan pitää tutkia, ettei ole syöpää. Julkiselle ei pääse ja satalappusia tuohon saa laittaa.
Ystävän sisko kuoli syöpään, joka levisi, kun ei raaskinut mennä gynelle ja työterveydessä ei tutkittu, vaikka kuusikymppisellä oli vuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä alkoi vaihdevuodet 60 vuotiaana siihen saakka oli menkat. Juuri 50 vuotiaana ensi viikolla on hormonikierukan vaihto, kun alkanut menkat uudestaan
Tä on hauska kun joku ihan gynekologi väitti jossain lehtijutussa että menkat ei koskaan ala uudestaan mutta naisilla vähän eri kokemuksia
No saattahan ne tuossa vaihdevuosimylläkässä olla välillä pois ja sitten "alkaa uudelleen" mutta toisaalta tuo on vaan sitä, että ne käy epäsäännöllisiksi ja saatavat olla pitkäänkin pois ja taas alkaa, mutta tuskin kenelläkään enää esim viiden vuoden päästa alkaa menkat uudellleen. 6kk paussi voi hyvinkin olla ja sitten taas muutaman kerran tulla ja sitten loppuvat kokonaan..
Minulla loppuivat 52v. Meni n. neljä vuotta, niin tuli takaisin. Yhden kerran sinä vuonna. Seuraavana vuonna epäsäännöllisesti ja niukasti. Yhtä kaikki. Luulin jo päässeeni eroon.
Vierailija kirjoitti:
Naisen terveyden kannalta juuri tuo 45-55v on paras kuukautisten loppumisikä. Ei ole mikään " ylpeyden aihe" jos jatkuvat yli 55v, lisää esim rintasyövän riskiä paljon.
No niin lisää estrogeenikorvaushoitokin, jota aina hehkutetaan.
Mieluummin ylpeilen menkoillani ja luomusti skulaavilla limakalvoillani !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä alkoi vaihdevuodet 60 vuotiaana siihen saakka oli menkat. Juuri 50 vuotiaana ensi viikolla on hormonikierukan vaihto, kun alkanut menkat uudestaan
Tä on hauska kun joku ihan gynekologi väitti jossain lehtijutussa että menkat ei koskaan ala uudestaan mutta naisilla vähän eri kokemuksia
No saattahan ne tuossa vaihdevuosimylläkässä olla välillä pois ja sitten "alkaa uudelleen" mutta toisaalta tuo on vaan sitä, että ne käy epäsäännöllisiksi ja saatavat olla pitkäänkin pois ja taas alkaa, mutta tuskin kenelläkään enää esim viiden vuoden päästa alkaa menkat uudellleen. 6kk paussi voi hyvinkin olla ja sitten taas muutaman kerran tulla ja sitten loppuvat kokonaan..
Minulla loppuivat 52v. Meni n. neljä vu
On syöpäoire jos kuukautiset palaavat vuoden jälkeen. Silloin lääkäriin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin lisää estrogeenikorvaushoitokin, jota aina hehkutetaan.
Mieluummin ylpeilen menkoillani ja luomusti skulaavilla limakalvoillani !
Hormonikorvaushoito lisää erittäin vähän rintasyövän riskiä, ja sitäkin vasta kun käyttää hormonikorvausta yli 5 vuoden ajan. Alle 5 v käyttö ei lisää riskiä lainkaan.
Menkat jo 35 vuotta, toivoisin niiden jo loppuvan. T: nelikymppinen
Vierailija kirjoitti:
Menkat jo 35 vuotta, toivoisin niiden jo loppuvan. T: nelikymppinen
Nelikymppisellä menkat olleet 35 vuotta? Joo,varmaan.
Mulla tuli viimeiset menkat 55-vuotiaana. Mummonikin sai vielä 45-vuotiaana nuorimmaisen lapsensa.