Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kukaan ei halua enää opettajaksi?

Vierailija
04.01.2025 |

(Muutan juttua vähän yksityiskohtien osalta, ettei asianomisia tunnisteta)

Työkaverin lapsi, aineopettaja yläkoulussa. Sanoi itsensä irti, sai karenssin mutta ei välitä siitä. Aikoo jatkaa opiskelua "eikä ikinä enää opetushommia"

Miehen sisar, ammattikoulun lehtori. Lopetti opettamisena ja ryhtyi yksinyrittäjäksi epävarmalle alalle, tulot romahtivat mutta pärjää kun muutti halvempaan asuntoon ja pahimpina aikoina hakee ruokajakelusta ruokaa

Serkku. Aineopettaja yläkoulussa, aiempi ammatti hoitoalalla. Kokeili alaa vuoden ja palasi sen jälkeen hoitoalalle. Oli kuvitellut että opettajana ei ole niin rankkaa, mutta vuoden jälkeen tuli eri ajatuksiin. On vielä erikoissairaanhoitaja henkisesti rankalla osastolla. 

Entinen naapuri. Alakoulun luokanopettaja, isommat lapset. Tuli OVE-ikään ja jäi kokonaan pois heti huokaisten jos olisin nuorempi olisin vaihtanut alaa

Serkun vaimo (eri serkku kuin tuo toinen) alakoulun luokanopettaja, pääasiassa 3-4-luokkia, joskus isompia. Vaihtoi humanistiselle hömppäalalle. Serkku on hyvätuloinen joten vaimolla on varaa harrastustyyliseen työntekoon.

Miten paljon on niitä, joita tai joiden lähipiiriä en tunne?

Kommentit (316)

Vierailija
281/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma lienee osittain siinä, että opettajaksi hakee kympin tytöt. Joilla on käsitystä vain kympin tyttöydestä. Ei oppimisvaikeuksista tms. Se on heille vieras maailma, jonka kohtaavat ensimmäistä kertaa palatessaan kouluun uudessa roolissa opettajana.

Kaikenlaisia opettajia tarvitaan, myös niitä entisiä kympin tyttöjä. Kympin tyttö ei lähtökohtaisesti ole sen huonompi tai parempi opettaja kuin kukaan muukaan.

Itse en kympin tyttö ollut ja osaan kyllä työtäni leppoistaa, jos jaksamiseni sitä vaatii. Siitä huolimatta en taida enää jaksaa työtäni. Nyt olen tuumaustauolla asiasta.

Opettajan työ on tärkeää, ja olen sitä tehnyt hyvin. Se harmittaa, että olisin halunnut tehdä työni vieläkin paremmin, mutta se on monesta suunnasta estetty. Ops, säästötoimet, lainsäädäntö, kiire, esimiehen & kollegoiden tuen ja yhteisen keskustelun puute (koska kaikilla on kiire ja jokainen paahtaa työtään yksin), mentoroinnin puute alkuvuosina, lomautukset, väistötilat, lakkauttamiset jne. Koska minulla on vain yksi elämä ja terveys, ei tämä ehkä ole enää minua varten.

Vierailija
282/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone näyttää, millaisista taustoista sinun lähikoulusi oppilaat tulevat

Kone tehtiin, jotta voimme näyttää ja konkretisoida suomalaisten peruskoulujen eriytymistä ja seikkoja, jotka vaikuttavat lasten oppimiseen.

https://yle.fi/a/74-20018233

Ylen tekemä koulukone paljastaa, että kouluja, joissa S2-oppilaita on enemmän kuin kolmannes.

Vältä näitä kouluja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 90 luvulla opettajat kuin schutzstaffel komendantteja. Perseiltiin kyllä silti, Kun opettaja tuli luokkaan noustiin ylös ja kaikki sanoi (hyvää huomenta herra/rouva opettaja). Jälki-istunnossa seistiin hiljaa tunti yhteen menoon. Kotiin piti soittaa että ei tule taksiin vaan jos joku pääsee hakemaan tai käveltiin. Silloin ei tiedettykään mistään oikeuksista. 

Vierailija
284/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on asennevamma ja lapset reagoivat siihen, se on tervettä se. Myös huoltajilla on asennevamma siis. Vika ei ole koskaan lapsissa EI KOSKAAN.

Oletteko koskaan kuulleet, että hymy tarttuu? Kokeilkaa joskus. Varsinkin, kokeilkaapa olla ystävällisiä ja lämpöisiä sille kaikkein kauheimmalle.

Tiedän, että työtaakka on oikeasti uuvuttava, en sitä vähättele. Mutta asioihin pitää puuttua, jos mikään ei muutu, niin mikään ei muutu. Puutu.

1.Miten voi olla mahdollista että luokissa, oppilaat huutaa ja opettajat huutaa, päivää enempää? Huutaminen on myös fyysistä väkivaltaa. Se ei ole normaalia arkea ja kuuluu sivistyskasvatukseen osata puhua tila ja muut ympärillä huomioiden.

2. Jos jollain oppilaalla on joku asia missä hän tarvitsee tukea ja apua, niin miten opettaja voi mennä illalla nukkumaan kerta toisensa jälkeen, puuttumatta? Joo, tukea ei saa rakenteista,mutta ihan oikeasti, kuinka paljon vaatii ottaa ko.oppilasta kädestä kiinni ja kysyä, että mitä voisin tehdä hyväksesi? Onko joku taho kieltänyt kohtaamasta jokaista luokan oppilasta lempeästi ja lämmöllä? 

3. Mitä ihmeen seurantaa ja tehoseurantaa väkivaltaisesti puhein tai teoin oireilevaa lasta kohtaan? Jos lapsi käyttäytyy edes kerran väkivaltaisesti on kyseessä erittäin vakava asia. Ei siinä enään seurailla enää yhtään mitään. 

Vierailija
285/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut kohta 20 opena ja meno on kyllä muuttunut huimasti tässä ajassa - tai siis ne haasteet, joita työssä kohtaa päivittäin. Itse olen sellainen ns. pidetty ja voisiko sanoa ronski ope, eli en stressaa liikoja ja saan pidettyä kurin yllä melko pienellä vaivalla, mutta sääliksi käy monet kollegat, jotka ovat herkempää sorttia ja ovat koko ajan loppuunpalamisen reunalla Itsekin olen pari kertaa meinannut lyödä hanskat tiskiin, mutta toisaalta pidän ihan kamalasti tästä työstä ja saan lopulta enemmän siinä kuin menetän. Omalle lapselleni olen sanonut, että ei kannata nykyään enää opiksi lähteä opiskelemaan - melkeinpä mitä tahansa muuta.

Taitaa aika kultaa vain muistot, ennen oli paremmin, vaikka samoja kauhukakaroita silloinkin oli.

Kyllä se paljon parempaa oli aikaisemmin. t: alalla useampi vuosikymmen

Vierailija
286/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma tuli kylään." Kiitos".

persut pilasi opetuksen, kiitä heitä

Ei pilannut. Li kyllä pilasi toisen asteen koulutuksen.

Vierailija
287/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on asennevamma ja lapset reagoivat siihen, se on tervettä se. Myös huoltajilla on asennevamma siis. Vika ei ole koskaan lapsissa EI KOSKAAN.

Oletteko koskaan kuulleet, että hymy tarttuu? Kokeilkaa joskus. Varsinkin, kokeilkaapa olla ystävällisiä ja lämpöisiä sille kaikkein kauheimmalle.

Tiedän, että työtaakka on oikeasti uuvuttava, en sitä vähättele. Mutta asioihin pitää puuttua, jos mikään ei muutu, niin mikään ei muutu. Puutu.

1.Miten voi olla mahdollista että luokissa, oppilaat huutaa ja opettajat huutaa, päivää enempää? Huutaminen on myös fyysistä väkivaltaa. Se ei ole normaalia arkea ja kuuluu sivistyskasvatukseen osata puhua tila ja muut ympärillä huomioiden.

2. Jos jollain oppilaalla on joku asia missä hän tarvitsee tukea ja apua, niin miten opettaja voi mennä illalla nukkumaan kerta toisensa jälkeen, puuttumatta? Joo, tukea ei saa rakenteista,mutta ihan oikeasti, kuinka paljon vaatii otta

Kyllä se vika on useinkin lapsissa nykyään. Ja kolmas kohta kertoo ettet tiedä koulumaailmasta hölkäsen pöläystä.

Vierailija
288/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut nyt viitisen vuotta luokanopettajana ja mietin jatkuvasti, mihin vaihtaisin. En jaksaisi opiskella enää viittä vuotta yliopistossa, ehkä jotkut maisteriopinnot jaksaisi tehdä. Opetusalalta haluan pois. 

Vaihda lukioon aineenopettajaksi. Ja sisäänpääsykeskiarvon olisi hyvä olla yli 8, mutta kunhan se ei ole kunnan alhaisin lukioista niin homman pitäisi olla paljon parempaa.

Vierailija
289/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, kun tänne Jumalan selän taakse maaseudulle on jopa määräaikaiseksi tuntiopettajan virkaan kymmeniä hakijoita opettajan tehtävään. Ja osa-aikatyö. Ja siksi aloitusta on vaikea uskoa. 

Totta sekin, opettajien määrä tulee laskemaan, alhaisesta syntyvyydestä ja ikärakenteesta johtuen, kun opettajia tarvitaan yhä vähemmän ja osa opettajan työstä hoidetaan teknologialla.

Eikä opettajan ammattia nähdä enään houkuteltava, sillä yhä useamman opettajan työ on määräaikainen tuntiopettaja, jolloin edut heikkenevät merkittävästi ja nykyinen hallitus lisää kunnille ja kaupungille lisää paineita, kun hallitus leikkaa koulutuksesta ja kuntien tuesta, joka tietenkin on opettajien palkasta ja eduista pois. Ja yhä harvemmin haetaan opettajan tehtävään vakituiseen opettajan virkaan, vaan ne ovat määräaikaisia. 

OAJ on ollut vahvana taustapiruna tuolle määräaikaiskehitykselle. He ovat saaneet hyvän edun aikaiseksi vakituisille opettajille mikä samalla rankaisee noita määräaikaisia.

Vierailija
290/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset pennut ja varsinkin vanhemmat on karseita! En tohon hommaan lähtisi kuin pakotettuna.

Ei ne suomalaiset se isoin ongelmaryhmä nykyään ole.

Vierailija
291/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin tiellä ollaan tässäkin suhteessa. Siellä ei kukaan ole halunnut opettajaksi PITKÄÄN AIKAAN. Juuri sattui tapaus, jossa raskaana olevaa opettajaa potkaistiin mahaan ja sai keskenmenon: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skolpersonal-blev-sparkad-i-magen-av…

Vierailija
292/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma tuli kylään." Kiitos".

No jep, persut haali tänne 15000 henkilöä maailmalta tasan kymmenen vuotta sitten ja niiden lapset noissa kouluissa nyt mellastaa. Kiitos persut!

Ai onko Astrid Thors, Juha Sipilä, Antti Rinne, Paavo Lipponen, Sanna Marin ja Alexander Stubb persuja?

Vierailija
293/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut kohta 20 opena ja meno on kyllä muuttunut huimasti tässä ajassa - tai siis ne haasteet, joita työssä kohtaa päivittäin. Itse olen sellainen ns. pidetty ja voisiko sanoa ronski ope, eli en stressaa liikoja ja saan pidettyä kurin yllä melko pienellä vaivalla, mutta sääliksi käy monet kollegat, jotka ovat herkempää sorttia ja ovat koko ajan loppuunpalamisen reunalla Itsekin olen pari kertaa meinannut lyödä hanskat tiskiin, mutta toisaalta pidän ihan kamalasti tästä työstä ja saan lopulta enemmän siinä kuin menetän. Omalle lapselleni olen sanonut, että ei kannata nykyään enää opiksi lähteä opiskelemaan - melkeinpä mitä tahansa muuta.

Taitaa aika kultaa vain muistot, ennen oli paremmin, vaikka samoja kauhukakaroita silloinkin oli.

Montakos neskapaakeria sun luokalla sitten olikaan?

Vierailija
294/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset pennut ja varsinkin vanhemmat on karseita! En tohon hommaan lähtisi kuin pakotettuna.

Työstä pitäisi saada vittumaisen työn lisä

Monessa kaupungissa lisät annetaan rehtoreiden kavereille. Ikälisät tulee automaattisesti, mutta muut palkanlisät jaetaan.

Tullut kyllä huomattua, samaa työtä tekevä naiskollega sai palkanlisää tietokonetaidoista, mutta oli koko ajan kyselemässä minulta apua niissä asioissa samoin kuin rehtorikin.

Vierailija
295/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne suomalaiset se isoin ongelmaryhmä nykyään ole.

On ne. Suomalaisilla ei ole alkeellisiakaan käytöstapoja. 

Vierailija
296/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon yläkoulun aineenope. Olen kokeillut eri kouluja ja ongelmat tuntuvat olevan kuin kasautuvat lumipallo. Mitään helpotusta ei näy tulevaisuudessa - pelkästään päinvastoin. Olen koulussa, jossa on paljon kantasuomalaisia.

Luokanvalvojuus on oman työn ohella niin raskasta, että tuntuu kuin sen pitäisi olla kokonaan oma työnsä. Iltaisin olen niin kuormittunut, että mitään ei jaksa. Lisäksi useampi homekoulu on vienyt terveyden. 

Aion vaihtaa piakkoin alaa, mutta on vaikea löytää voimavaroja tai uskallusta.

Kokeile mennä lukioon jossa on vähän korkeampi sisäänpääsyraja.

Vierailija
297/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin aikoinani ylä-asteella, melkein kaikilla opettajilla oli lempi eli pilkka nimet. Varmaan nytkin on. Parilla komealla miesopettajalla ja kauniilla naisopella ei ollut. Kyse nuorten kanssa pärjäämisessä oli siis opettajan ulkoisesta olemuksesta ja ulkoinen olemus tuo mukanaan opelle itsevarmuutta, sanavalmiuden nuorten kanssa, reilun ja suositun open sekä hyvän tyypin maineen. Tälläinen ajatus tuli mieleen opettajana pärjäämisessä. Ainakin mun ylä-aste aikoina kauan sitten. Tälläinenhän on tietysti ihan väärin ihmistä kohtaan mutta ainakin silloin täyttä totta. 

Vierailija
298/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluun tarvittaisiin kurinpalautus, jonka pitäisi lähteä jo ihan lainsäädännöstä.

Siinä vaiheessa, kun oppilaasta tuli ns. asiakas, mentiin metsään. Valitusta tulee jatkuvasti, vaikkei asiakas edes maksa.

Nykylapset todellakin huutavat - ja kaikki yhtaikaa. Asiaa on tuhottomasti. Minä, minä, minä. Vuoroa ei osata odottaa. Minä, minä,minä. Kaikki puhuvat yhtaikaa esim. ruokalassa, koska minä, minä, minä. Kuunnella ei osata.

Kurinpalautus ei tule toteutumaan, koska se on kaikkien kasvatussuositusten ja koko vallitsevan kasvatuskulttuurin kanssa ristiriidassa.

Nykyisin ei enää uskota pakkoon ja rangaistuksiin vaan positiiviseen motivointiin ja tunnetaitoihin.

Tuossa on valitettavasti sama ongelma kuin opetushallituksella eli hypätään aina uusimman kasvatus-/opetusteorian kimppuun täysillä ja unohdetaan ne vanhat toimivat metodit. Lisäksi noita päivitetään aina kun tulee uusi hieno teoria jolloin pitkäjänteistä tutkimustulosta toimivuudesta ei saada.

Vierailija
299/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut nyt viitisen vuotta luokanopettajana ja mietin jatkuvasti, mihin vaihtaisin. En jaksaisi opiskella enää viittä vuotta yliopistossa, ehkä jotkut maisteriopinnot jaksaisi tehdä. Opetusalalta haluan pois. 

Vaihda lukioon aineenopettajaksi. Ja sisäänpääsykeskiarvon olisi hyvä olla yli 8, mutta kunhan se ei ole kunnan alhaisin lukioista niin homman pitäisi olla paljon parempaa.

Lukiosta tehtiin oppivelvollisuuskoulu ja se on menossa kovaa vauhtia alaspäin myös. Uuvuttavat tekijät ovat varmaankin osin eri asioita kuin yläkoulussa, mutta lainsäädäntö ja ops ovat suurimmat syyt siihen, miksi lukiossa työskentely on muuttunut myös uuvuttavaksi. Kunta sitten lisää siihen kakkuun vielä oman kirsikkansa päälle ja vaatii milloin mitäkin käytäntöä toteutettavaksi, samalla kun tekee varsinaisen työn mahdottomaksi erilaisilla kotkotuksilla, tilasäästöillä tai tuntirakenteen muutoksilla. Keinot on monet tuhota koulutus, tuskin yhtäkään on jätetty käyttämättä.

Vierailija
300/316 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järvenpään lukio on ainakin rauhallinen. Ehkä liiankin, koska oppilaat hädin tuskin päästävät ääntäkään, ja hiljenevät kyllä kun käsketään. Mutta samalla opettaja joutuu pitämään yksin monologia, koska kukaan ei viittaa/vastaa. Toki riippuu siitä, mikä tunti kyseessä ja, miten suuri ryhmä. Varmasti kuitenkin pienempi paha kuin mesoava luokka.

T: Kokemusasiantuntija