Onko täällä muita piensijoittajia paikalla? Paljonko sijoitat ja mihin?
Itse olen nyt vuoden ajan sijoittanut ja vuodessa olen laittanut omaa rahaa sijoituksiin noin 5000e. Pystyisin enemmän sijoittamaan mutta lyhennän myös asuntolainaa ylimääräistä joka kuukausi.
Omat kohteet ovat ssab,nordea,kempower ja tallink. Näissä on noin 4000e ja laitoin 1000e amerikan rahastoon.
Kommentit (150)
Amerikkalaisiin yhtiöihin olen sijoittanut. Helsingin pörssiin en koske pitkällä tikullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakesäästötilille laitan 300e kuukaudessa, lomarahoista vähän suuremman potin. Aloitin vasta 2023, nyt kasassa 6200e. Sain jo osinkoja 160 € tänä vuonna, ostin niilläkin osakkeita. Keskityn jatkossa osinkoja maksaviin eli ostan niitä osakkeita lisää.
Muista että 30% vero sun pitää maksaa kun kotiutat rahoja tilillesi. Et tule rikastumaan.
Vero menee vain voitosta, ei koko summasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sijoittaa koska ei noin pienillä summilla sieltä mitään voi voittaa.
Ikävä fakta, mutta niin se vaan on.
Munkaan sijoituksilla ei saa edes sitä "varmaa tuottoa" (korkorahastot), et pystyisin olee "omatuloinen".
En just nyt ole katsonut, mut veikkaisin, et kk-"tulo" jtn. 20e. Sillä nyt kuittaa nettiliittymän. Sad but true.:(
Mun rahastot on tuottaneet kahdessa vuodessa 18%, tulosta painaa Kiina-rahasto, joka on tehnyt reipasta tappiota, . Silti ollaan plussalla ja olen kohtuullisen varma, että Kiina nousee tuosta vielä. En oikein ymmärrä mitä tarkoitat sillä, ettei sieltä voi mitään voittaa? Tuo on ihan selvää voittoa, absoluuttinen summa toki vaihtelee mutta enemmän se silti on, kuin käyttötilillä tai edes säästötilillä makuuttaminen.
Kiina-rahasto on minulle liian epäeettinen. Kiina tulee Venäjän sotimista, joten välillisesti tuet Suomeen kohdistuvaa turvallisuusuhkaa, kun sijoitat Kiinaan rahasi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ennemmin sijoittaa kuin maksella ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainasta. Perustelut.
1) sijoitukset tuottavat paremmin kuin mitä asuntolainan korkoon menee.
2) sijoittamalla rahat sinulla kertyy vararahastoa yllättäviin tilanteisiin. Ylimääräisessä lyhennyksessä sinulla ei synny ylimääräistä liikkumavaraa talouteen puskurin muodossa, vaan riski pysyy ennallaan
3) olet nopeammin nettovelaton sijoittamalla kuin ylimääräisillä lyhennyksillä ja näin halutessasi voit olla myös velaton nopeammin.
Hmm. Mulla menee joka kuukausi korkoihin 120e ja asuntolainan lyhennykseen 300e eli 420e yhteensä. Tämän lisäksi lyhennän asuntolainaa ylimääräistä joka kuukausi 300 eurolla.
Sijoitin viime vuonna 5000e ja ne tuotti 200e.
Ap
Apple, tesla, nvidia, berkshire hathaway b, realty income, nordea, sampo, mandatum, valmet, upm ja ssab. Sitten suurin osa usa indeksi rahastoa, minne menee osa kk palkasta.
Kerään vuokrarahaa kahdesta asunnosta. Saan noin 1000 euroa joka kuukausi nettona. En sijoita rahastoihin tai muuhun
Vierailija kirjoitti:
Aloitin ABI-vuonna 27 vuotta sitten sijoittamisen pienillä summilla ja nyt en juuri ole enää palkkatuloista riippuvainen. Todellakin kannattaa aloittaa pikkusummillakin.
Vierailija kirjoitti:
Kerään vuokrarahaa kahdesta asunnosta. Saan noin 1000 euroa joka kuukausi nettona. En sijoita rahastoihin tai muuhun
Miksi et? Kannaisi ehkä hajauttaa riskiä eri omaisuuslajeihin.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamalla saattaa rikastua pitkällä aikavälillä mutta sillä voi myös köyhtyä hyvin nopeasti. Se vain tuppaa unohtumaan kun asiat ovat olleet tasaisen hyvin pitkään. Se on vain yksi PUF 🙄
No kerro millä tavalla esim minun yli 100 000 € osakesalkkuni sanoisi "YKSI PUF"? eli Kaikki menettäisi arvonsa kutakuinkin yhdessä yössä. Väitän etten keksi YHTÄÄN skenaariota jossa noin voisi tapahtua ja että juuri se arvon menetys silloin harmittaisi. Omistuksia minulla on 4 eri mantereella useissa yhtiöissä.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin kaksi vuokra-asuntoa. Olen miettinyt, pitäisikö myydä ja sijoittaa osakkeisiin. Tulisi parempi tuotto pitkällä tähtäimellä. Mutta nyt asuntojen hinnat on liian alhaalla, ehkä sitten tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakesäästötilille laitan 300e kuukaudessa, lomarahoista vähän suuremman potin. Aloitin vasta 2023, nyt kasassa 6200e. Sain jo osinkoja 160 € tänä vuonna, ostin niilläkin osakkeita. Keskityn jatkossa osinkoja maksaviin eli ostan niitä osakkeita lisää.
Muista että 30% vero sun pitää maksaa kun kotiutat rahoja tilillesi. Et tule rikastumaan.
se vero maksetaan vain siitä RIKASTUTTAVASTA osuudesta, ei koko pääomasta. Eli jos maksettavaa tulee niin ON RIKASTUNUT (tullut RIKKAAMMAKSI).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä fakta, mutta niin se vaan on.
Munkaan sijoituksilla ei saa edes sitä "varmaa tuottoa" (korkorahastot), et pystyisin olee "omatuloinen".
En just nyt ole katsonut, mut veikkaisin, et kk-"tulo" jtn. 20e. Sillä nyt kuittaa nettiliittymän. Sad but true.:(
Mun rahastot on tuottaneet kahdessa vuodessa 18%, tulosta painaa Kiina-rahasto, joka on tehnyt reipasta tappiota, . Silti ollaan plussalla ja olen kohtuullisen varma, että Kiina nousee tuosta vielä. En oikein ymmärrä mitä tarkoitat sillä, ettei sieltä voi mitään voittaa? Tuo on ihan selvää voittoa, absoluuttinen summa toki vaihtelee mutta enemmän se silti on, kuin käyttötilillä tai edes sä
Hiljeneekö sun motaalitutka jos kerron, että ne ostot on tehty ennen case ukrainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ennemmin sijoittaa kuin maksella ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainasta. Perustelut.
1) sijoitukset tuottavat paremmin kuin mitä asuntolainan korkoon menee.
2) sijoittamalla rahat sinulla kertyy vararahastoa yllättäviin tilanteisiin. Ylimääräisessä lyhennyksessä sinulla ei synny ylimääräistä liikkumavaraa talouteen puskurin muodossa, vaan riski pysyy ennallaan
3) olet nopeammin nettovelaton sijoittamalla kuin ylimääräisillä lyhennyksillä ja näin halutessasi voit olla myös velaton nopeammin.
Hmm. Mulla menee joka kuukausi korkoihin 120e ja asuntolainan lyhennykseen 300e eli 420e yhteensä. Tämän lisäksi lyhennän asuntolainaa ylimääräistä joka kuukausi 300 eurolla.
Sijoitin viime vuonna 5000e ja ne tuotti 200e.
Ap
Sulla on huonot kohteet, et sä sen perusteella voi koko sijoitustoimintaa lytätä
Vierailija kirjoitti:
Itse oon ostannut pikkuhiljaa erissä seuraavia Ssab .Outokumpu.Nordea.Sampo......
Ikäviä nämä ketjut, joissa aloittaja vastailee omaan aloitukseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä osaamisella luulet voittavasi indeksin, esim. jonkun pienikuluisen maailmarahaston? Eihän muuten ole mitään järkeä harrastaa osakepoimintaa itse.
no tällä 30 vuoden kokemuksella... Useampana vuonna voittanut vertailuindeksin kuin hävinnyt sille.
Ja mikähän tämä vertailuindeksisi on? Helsingin pörssi-indeksin on voittanut helposti viime vuosina vain sijoittamalla ulkomaille. Järkevästi valitun indeksin voi voittaa joko tuurilla tai ylivoimaisella tiedolla. Epäilen vahvasti ensimmäistä, jos ylipäätään tapahtunut.
En usko osakkeisiin lian iso riski kun maailmantilanne on mikä on. Vuokraaminen on riskitöntä ja saan siitä rahaa, 8 vuodessa jo 12 tonnia joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä osaamisella luulet voittavasi indeksin, esim. jonkun pienikuluisen maailmarahaston? Eihän muuten ole mitään järkeä harrastaa osakepoimintaa itse.
no tällä 30 vuoden kokemuksella... Useampana vuonna voittanut vertailuindeksin kuin hävinnyt sille.
Ja mikähän tämä vertailuindeksisi on? Helsingin pörssi-indeksin on voittanut helposti viime vuosina vain sijoittamalla ulkomaille. Järkevästi valitun indeksin voi voittaa joko tuurilla tai ylivoimaisella tiedolla. Epäilen vahvasti ensimmäistä, jos ylipäätään tapahtunut.
SP500
Kyllä minä suosittelen sijoittamaan vaikka sen 100e/kk jos pystyy.
Jos aloitat sijoittamisen 30 vuotiaana ja sijoitat 60 vuotiaaksi asti 100e/kk keskimäärin niin olet 36000e sijoittanut.
Tuotto jos on maltilliset 5% joka on oikeastaan kaikkien saavutettavissa niin sulla on 60 vuotiaana noin 80000e rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä suosittelen sijoittamaan vaikka sen 100e/kk jos pystyy.
Jos aloitat sijoittamisen 30 vuotiaana ja sijoitat 60 vuotiaaksi asti 100e/kk keskimäärin niin olet 36000e sijoittanut.
Tuotto jos on maltilliset 5% joka on oikeastaan kaikkien saavutettavissa niin sulla on 60 vuotiaana noin 80000e rahaa.
Hyvä neuvo!
Säännöllinen sijoittaminen, kuten 100 €/kk, on erinomainen tapa kerryttää varallisuutta pitkällä aikavälillä.
Maltillinen 5 %:n vuosituotto on realistinen tavoite, ja ajan myötä korkoa korolle -ilmiö tekee ihmeitä.
Ammattisijoittajana suosittelen myös hajauttamaan sijoitukset eri omaisuusluokkiin, kuten osakkeisiin, rahastoihin ja kiinteistöihin, jotta riski pienenee.
Lisäksi on hyvä pysyä ajan tasalla markkinoiden kehityksestä ja talouden trendeistä.
Korostan, että kaupankäynti vaatii enemmän aikaa ja osaamista. On tärkeää kehittää selkeä strategia, hallita riskejä ja pysyä kurinalaisena. Aloita pienillä summilla ja opi markkinoiden käyttäytymistä ennen kuin kasvatat panoksia.
Yhdistämällä pitkäjänteisen sijoittamisen ja harkitun kaupankäynnin voit saavuttaa taloudelliset tavoitteesi ja turvata tulevaisuutesi.