Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita piensijoittajia paikalla? Paljonko sijoitat ja mihin?

Vierailija
01.01.2025 |

Itse olen nyt vuoden ajan sijoittanut ja vuodessa olen laittanut omaa rahaa sijoituksiin noin 5000e. Pystyisin enemmän sijoittamaan mutta lyhennän myös asuntolainaa ylimääräistä joka kuukausi.

Omat kohteet ovat ssab,nordea,kempower ja tallink. Näissä on noin 4000e ja laitoin 1000e amerikan rahastoon.

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakesäästötilillä veivaan. Etsin osakkeita jotka heiluu paljon. Tonni kiinni ja 10% plussaa niin myyn pois. Satanen sieltä toinen täältä. Mielenkiintoista puuhaa. Muistakaa ettei mihinkään osakkeeseen saa rakastua vaan pitää pystyä myös myyntinappia painamaan 👍

Vierailija
82/150 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajautus, hajautus ja 'Bara köpa inte sälja'

Yritin aikani veivailla salkkua ja ajoittaa markkinaa, mutta keskimäärin tuolla tavalla vain häviää. Helsingin pörssin osakkeita ei kannata pitää myöskään ylipainossa, toinen virhe jota toistin liian pitkään. Nykyään hajautus on mahdollista tehdä globaalisti ja pienin kustannuksin.

Olen itse eläkkeen kynnyksellä, mutta nuoremmilla on vielä monta nousu- ja laskusuhdannetta edessä. Aloita sijoittaminen ajoissa ja vältä turhaa hötkyilyä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä sijoitusvakuutus, jossa sisällä viittä eri rahastoa. Tuotto ollut 15% kahdessa vuodessa.lisäksi itellä  muutama rahasto -yhden kiinteistöalan rahaston.myin pois Lisäksi aloitin sijoittamisen indeksirahastoihin. Rahastot sopii mulle kun en oo kiinnostunut seuraamaan markkinoita tarkasti. 

Vierailija
84/150 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkakaa nyt katsomaan krypto-valuuttojen perään, netissä hyviä videoita asiasta. Itsellä 300% nousu vuodessa, mutta riskit täytyy myös huomioida ja yrittää löytää se oikea-aikainen kotiutus. Nykyään jopa pankeilla ETF-rahastoja kryptoista.

tää on se tulevaisuus

Vierailija
85/150 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aseet, tupakka, öljy. 

Voittava kombo.

Vierailija
86/150 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koe et mulla olisi tarpeeksi osaamista itse kerätä eri osakkeista tarpeeksi hajautettua salkkua niin sijoitan vaan indeksirahastoon. Muutama eri rahasto, Maailma indeksi ja vastaavia laajasti hajautettuja. Tuottanut oikein hyvin (+25% koko aikana, n. 10v) ja nyt arvo noin 107.000€, joka vuosi saan noin 10-15k€ lisää sijoitettua noihin.

Työn puolesta yhtä osaketta sitouttamismielessä saatu myös vuosien ajan niin sitä on erikseen n. 70k€ arvo-osuustilillä ja välillä myyn pois osan ja uudelleensijoitan  rahastoihin. Mulla tää on toiminut parhaiten.

Vierailija
87/150 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällä hetkellä

- 90 000eur suomalaisissa osakkeissa, 12 yhtiötä

- 35 000eur eurooppalaisissa osakkeissa, 7 yhtiötä

- 45 000eur USA, indeksirahasto

- 25 000eur Aasia, indeksirahasto

- 30 000eur kehittyvät markkinat, rahasto

- 50 000eur valtionlainat

- 30 000eur, yrityslainat 

- 20 000eur, rahamarkkinarahasto

- 25 000eur, sekalaisissa

M49

Vierailija
88/150 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä osaamisella luulet voittavasi indeksin, esim. jonkun pienikuluisen maailmarahaston? Eihän muuten ole mitään järkeä harrastaa osakepoimintaa itse.

Tämä on pikkuisen ärsyttävä hokema. Joillekin se osakepoiminta on osa sitä säästämisen mielekkyyttä. Kaikki eivät rystyset valkoisina yritä "voittaa indeksiä". 

Suurimmalle osalla indeksi on kuitenkin ainoa järkevä tapa. Ja järkevyydellä tarkoitetaan sitä että sijoittaminen tuottaa jotain pitkässä juoksussa.

Monet innostuu suorista osakesijoituksista mutta sitten ei aika kuitenkaan riitä seuraamaan yhtiöitä. Lopputuloksena ei olla hereillä kun jotain tapahtuu, pitäisi reagoida. Nukutaan ostopaikkojen ohi ja myynnit jää tekemättä jne.

Vierailija
89/150 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sijoittanut noin 300 000 €uroa osakkeisiin, oblikatioihin ja debentuureihin erityisesti kotimaassa. Vielä on noin 250 000 jäljellä. Eiköhän nuokin mene seuraavan 20 vuoden aikana pankkiirien ja meklareiden pohjattomiin taskuihin.

Mitä ihmettä? Kaksi neuvoa:

1) opiskele osakesijoittamista itse ja tee se halvassa palvelussa

b) sijoita vain rahastoihin, jos et ylläolevaa halua tehdä.

Vierailija
90/150 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkakaa nyt katsomaan krypto-valuuttojen perään, netissä hyviä videoita asiasta. Itsellä 300% nousu vuodessa, mutta riskit täytyy myös huomioida ja yrittää löytää se oikea-aikainen kotiutus. Nykyään jopa pankeilla ETF-rahastoja kryptoista.

tää on se tulevaisuus

Kryptot+amd/nvidia=kulta+kaivoskonevalmistajat

Vierailija
91/150 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä, mitä perusosakkeita ostaa Usasta juuri nyt. Mulla on mm. Pepsiä ja Cokista kymppitonnilla, mutta ne laskee. Ilmeisesti RFK junior ja MAHA painaa monia osakkeita jo nyt? Tappiolla en kuitenkaan aio myydä em. osakkeita.

Vierailija
92/150 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä, mitä perusosakkeita ostaa Usasta juuri nyt. Mulla on mm. Pepsiä ja Cokista kymppitonnilla, mutta ne laskee. Ilmeisesti RFK junior ja MAHA painaa monia osakkeita jo nyt? Tappiolla en kuitenkaan aio myydä em. osakkeita.

Mikset osta lisää kun halvemmalla saat? Ei torillakaan kukaan kiroa kub mansikoita saa halvemmalla kuin viime viikolla. Kokis maksanut nousevaa osinkoa 25 vuotta.

Vierailija
93/150 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä on varmaan ostanut Novoa ja Teslaa, kun halpenivat vastikään. Itse en vain uskalla. Nordeaa mietin, mutta sekin ehti kallistua. Saakohan Nordeaa tänä vuonna alta kympin?

Vierailija
94/150 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään pankin rahastoista, niin ei tarvitse itse seurata näitä jatkuvasti. Siellä on ammattilaiset asialla ja katsovat samalla, että edistän rahoillani mm. kestävää kehitystä enkä saastutusta tai lapsityövoimaa. Tuotot ei ehkä yhtä hyvät kuin itse tekemällä, mutta ihan hyvät silti.

Vierailija
95/150 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksirahastoihin maailmalle, lisäksi suomiosakkeita, mandatum, Fortum, kesko ja toivottavasti lähivuosien kovia nousijoita bioretec ja opto

Vierailija
96/150 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

94, kovat kulut vaan noissa pankin rahastoissa. 

Vierailija
97/150 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään pankin rahastoista, niin ei tarvitse itse seurata näitä jatkuvasti. Siellä on ammattilaiset asialla ja katsovat samalla, että edistän rahoillani mm. kestävää kehitystä enkä saastutusta tai lapsityövoimaa. Tuotot ei ehkä yhtä hyvät kuin itse tekemällä, mutta ihan hyvät silti.

Pankit vetää välistä hirveet summat ja saattaa sulkea sun rahastot koska vaan, niin että rahat jää sinne jumiin. Osuuspankkihan teki just niin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010938987.html

Vierailija
98/150 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, miten juurkin pankit usein ajaa propagandaa siitä, miten kryptot on muka vaarallisia... ja sitten itse sulkevat rahastoja ja ihmisten rahat jää niihin jumiin.

Vierailija
99/150 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällä hetkellä

- 90 000eur suomalaisissa osakkeissa, 12 yhtiötä

- 35 000eur eurooppalaisissa osakkeissa, 7 yhtiötä

- 45 000eur USA, indeksirahasto

- 25 000eur Aasia, indeksirahasto

- 30 000eur kehittyvät markkinat, rahasto

- 50 000eur valtionlainat

- 30 000eur, yrityslainat 

- 20 000eur, rahamarkkinarahasto

- 25 000eur, sekalaisissa

M49

Pidätkö itseäsi piensijoittajana?

Vierailija
100/150 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-200€/kk vuodesta 2009 asti, osta ja pidä. Lapselle seligsonin rahastoja 40/kk.

Alkuun rahastoja, sittemmin etf ja nykyisin myös muutama suora osake.

OST aloitus osui pahaan saumaan, tappiolla melkeen 40%, onneksi en paljoa ehtinyt rahaa sinne laittaa. Parhaiten pärjännyt S&P500 indeksi etf.

Leikit hoidan kryptoilla ja muutaman satasen pääomalla, Trumpin valinnan jälkeen nostin voittoja +400%.

N52

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä