Onko täällä muita piensijoittajia paikalla? Paljonko sijoitat ja mihin?
Itse olen nyt vuoden ajan sijoittanut ja vuodessa olen laittanut omaa rahaa sijoituksiin noin 5000e. Pystyisin enemmän sijoittamaan mutta lyhennän myös asuntolainaa ylimääräistä joka kuukausi.
Omat kohteet ovat ssab,nordea,kempower ja tallink. Näissä on noin 4000e ja laitoin 1000e amerikan rahastoon.
Kommentit (150)
Olispa ollut fyffee ostella ennen vuoden vaihdetta, kun nyt niin mukavan yläviistoon lähti tämä uusi vuosi ihan kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Millä osaamisella luulet voittavasi indeksin, esim. jonkun pienikuluisen maailmarahaston? Eihän muuten ole mitään järkeä harrastaa osakepoimintaa itse.
Tämä on pikkuisen ärsyttävä hokema. Joillekin se osakepoiminta on osa sitä säästämisen mielekkyyttä. Kaikki eivät rystyset valkoisina yritä "voittaa indeksiä".
On se silti ihan hykerryttävää kun jonain päivinä oma salkku pieksee indeksin jollain puolella prosentilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä osaamisella luulet voittavasi indeksin, esim. jonkun pienikuluisen maailmarahaston? Eihän muuten ole mitään järkeä harrastaa osakepoimintaa itse.
Tämä on pikkuisen ärsyttävä hokema. Joillekin se osakepoiminta on osa sitä säästämisen mielekkyyttä. Kaikki eivät rystyset valkoisina yritä "voittaa indeksiä".
Jos kymmenen vuotta sitten olisi tehnyt niinkin yksinkertaisesti, että sijoitat silloin viiteen suurimpaan usa yritykseen eli Apple, ExxonMobil, Alphabet, Microsoft ja Berkshire Hathaway. Olisi siinä indeksit voittanut aika monta kertaa, mutta toki se ei tarkoita että sama jatkuisi.
Minä olen vain holdannut viime vuosituhannella lahjaksi saamiani osakkeita. Osinkoja olen joskus käyttänyt, mutta enimmäkseen unohtanut.
Lehto groupissa on hyvät kertoimet 🎲
Muutamia osakkeita on ollut pidempään. Aktiivisesti ja jatkuvasti olen sijoittanut 8 v. sekä osakkeisiin että rahastoihin. Alkuun laitoin sijoituksiin 50000 perinnöstä isompia summia ja olen jatkanut palkasta kuukausittain. Osingoilla ostan aina lisää osakkeita ja indeksirahastoihin sijoitan 800-1000€ kuukaudessa. Rahastoissa on suurempi maantieteellinen ja toimialallinen hajautus, niillä olen saanut keskimäärin parempia tuottoja kuin suorilla osakkeilla. Niissä on ollut muutama huonompikin ostos, niitä siivosin juuri ennen vuodenvaihdetta salkusta pois kun ne saa vähentää pääomatulosita verotuksessa. Nyt salkun arvo on jo melkein 400000 euroa, joten ihan mukavasti on toiminut, vaikka väliin on osunut koronavuodet ja pari muutakin droppia. Ne ovat myös hyviä oston paikkoja kun saa halvemmalla. Toki kannattaa ostaa vain sellaista, jonka menestykseen uskoo jatkossakin vaikka ylä- ja alamäkeä tuleekin.
Miten paljon rahaa on tarpeeksi rahaa? Missä vaiheessa laittaisitte varat korolliselle tilille ja poistuisitte pörssistä? Tai kanavoisitte tuotot hyväntekeväisyyteen?
27 osakelajia, 260.000e kertyny. Kokonaisuudessaan edelleen runsaasti plussalla vaikka takkiin onkin tullut sitten 2022 80.000e edestä. Olen siis erittäin köyhä 1000e/kk palkkatuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon rahaa on tarpeeksi rahaa? Missä vaiheessa laittaisitte varat korolliselle tilille ja poistuisitte pörssistä? Tai kanavoisitte tuotot hyväntekeväisyyteen?
Kahdeksan vuoden päästä olen ajatellut olla eläkkeellä, vähän etuajassa. Siinä vaiheessa pitäisi olla n. 600000 sijoituksissa, kohtuullisella vuosituotolla laskettuna, koska näihinkin vuosiin tulee varmasti mahtumaan laskuja ja nousuja. Vaikka toisin monet luulevat, eläkkeellä rahaa vasta kuluukin. Eläke on pienempi kuin palkka (+minun pitää rahoittaa tuo n. vuotta enne eläkettä vetäytyminen työelämästä) ja mitä enemmän ikää tulee, sitä enemmän vaivoja luultavasti myös tulee. Hoitoon tarvitaan rahaa. Tässä vaiheessa lapsettomana pariskuntana olemme toistemme ensisijaiset perilliset ja toisisjaisille jää sitten mitä jää.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun korot ovat tällä tasolla? En ikinä. Jos korot saadaan edes 12% tasolle voidaan katsoa.
Riittävä määrä? Ainakin pari milliä että ois 100.000e+/v osinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sijoittaa koska ei noin pienillä summilla sieltä mitään voi voittaa.
Ikävä fakta, mutta niin se vaan on.
Munkaan sijoituksilla ei saa edes sitä "varmaa tuottoa" (korkorahastot), et pystyisin olee "omatuloinen".
En just nyt ole katsonut, mut veikkaisin, et kk-"tulo" jtn. 20e. Sillä nyt kuittaa nettiliittymän. Sad but true.:(
No ei sijoittaminen mitään lottoa ole, että yhdessä vuodessa saisi yhtäkkiä hups vaan tuottoja, joilla voi yksin jo elää. Mutta onhan tuo 5000€/vuosi jo kelpo summa, joka jalostuu 10 vuodessa aika isoksikin salkuksi, 20 vuodessa jo kuusinumeroiseksi summaksi, joka ei luultavasti edes ala ykkösellä.
Itse sijoitan indeksirahastoihin muutamassa eri maassa sekä pariin yleisluontoiseen ETF:ään. Hyvin yksinkertainen k
Niin tai pörssi romahduksen osuessa aikajanaan menettää suurimman osan rahoista..
Nordnet maailma125 rahastoon missä 25% velkavipu. Sinne kuukausittain 500€. Muutama osakepoiminta osakesäästötilillä mitä treidaan heilunnan mukaan.
Sijoittaminen on myös mielenkiintoista koska sijoitustyylejä on yhtä monta kuin sijoittajaakin. Kun laitat omaa rahaa kiinni johonkin osakkeeseen niin seuraa uutisiakin täysin eri tavalla.
Alkakaa nyt katsomaan krypto-valuuttojen perään, netissä hyviä videoita asiasta. Itsellä 300% nousu vuodessa, mutta riskit täytyy myös huomioida ja yrittää löytää se oikea-aikainen kotiutus. Nykyään jopa pankeilla ETF-rahastoja kryptoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mikään kilpailu ole. Itse ostin silmälasit sijoituksieni tuotoilla. Ei ehkä isoja summia sinun mielestäsi, mutta minulle merkittävä raha
Aloittajalle: Olen sijoittanut mm. Boeingiin ja erääseen indeksirahastoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä fakta, mutta niin se vaan on.
Munkaan sijoituksilla ei saa edes sitä "varmaa tuottoa" (korkorahastot), et pystyisin olee "omatuloinen".
En just nyt ole katsonut, mut veikkaisin, et kk-"tulo" jtn. 20e. Sillä nyt kuittaa nettiliittymän. Sad but true.:(
No ei sijoittaminen mitään lottoa ole, että yhdessä vuodessa saisi yhtäkkiä hups vaan tuottoja, joilla voi yksin jo elää. Mutta onhan tuo 5000€/vuosi jo kelpo summa, joka jalostuu 10 vuodessa aika isoksikin salkuksi, 20 vuodessa jo kuusinumeroiseksi summaksi, joka ei luultavasti edes ala ykkösellä.
Itse sijoitan indeksirahastoihin muutamassa eri maassa sekä pariin yleisluontoiseen ETF:ään. Hyvin yksinkertainen k
Niin tai pörssi romahduksen osuessa aikajanaan menettää suurimman osan rahoista..
Jos katsoo vaikka 2007-2008 romahdusta s&p500 indeksissä niin pudotusta Googlen mukaan 48% ja 2012 palautui samoille tasoille. Jos et myynyt niin ei ne rahat mihinkään hävinnyt.
Olen sijoittanut noin 300 000 €uroa osakkeisiin, oblikatioihin ja debentuureihin erityisesti kotimaassa. Vielä on noin 250 000 jäljellä. Eiköhän nuokin mene seuraavan 20 vuoden aikana pankkiirien ja meklareiden pohjattomiin taskuihin.
Finnairiin vaan kaikki panostat niin hyvä tulee.