Onko täällä muita piensijoittajia paikalla? Paljonko sijoitat ja mihin?
Itse olen nyt vuoden ajan sijoittanut ja vuodessa olen laittanut omaa rahaa sijoituksiin noin 5000e. Pystyisin enemmän sijoittamaan mutta lyhennän myös asuntolainaa ylimääräistä joka kuukausi.
Omat kohteet ovat ssab,nordea,kempower ja tallink. Näissä on noin 4000e ja laitoin 1000e amerikan rahastoon.
Kommentit (150)
Käteisenä talteen vaan. Ei ole muuta mahdollisuutta, kun yksityisomistus kielletty tt-asiakkaana. 11 500 euroa jo kertynyt vaatekaappiin. Eipä ole korkotuloja, mutta melko marginaalista se olisi näin pienillä summilla.
Tällä hetkellä sijoitan vain lapsen maailmarahastoon 70 €/kk. Aiemmin oli enemmän omaakin rahaa rahastoissa, mutta asuntokauppojen takia kotiutin osan pari vuotta sitten. Se, mikä rahastoihin jäi, on kyllä kasvanut edelleen mukavasti, viime vuonna 24%.
Bitcoinia, Nordnetin kautta Fortumia, Tulikiveä, Sampoa, indeksirahastoja.
Nordean sijoitusrahastoja mutta tosi hitaasti on tuottanut mitään joten aion lunastaa ne ja sijoittaa USA:n pörssiin.
Sijoitan 100 € viikko keskikehooni. On hyvä tuotto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasiassa ahastoihin. Viimeksi Storebrand Global All Countries eli maailmanlaajuinen osakerahasto. Kulut 0,31%.
tää itsellä myös. sitten suomessa osinko-osakkeita. tavoitteena joskus saada kymppitonnin osingot.
Kova tavoite, ei lainkaan mahdoton. Itsellä nyt 2000€ vuodessa osinkoja, joka vuosi hieman enemmän (tietty olettaen, että osinkojen maksu jatkuu omistamissani yrityksissä kuten tähänkin saakka)
Kymppitonni osinkoja Suomesta? Aika paljon pitää olla osakkeita - 300 k?
Ostan joka kuukausi ETF:ää, joka sijoittaa S&P500-indeksin yhitöihin tasasuuruisina osina. Sen lisäksi rahaa menee Eurooppa- ja Aasia-indeksirahastoihin. Myös pohjoismaisiin kiinteistöihin sjoittavaa rahastoa on ja sitten vielä korko-ETF:iä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon rahaa on tarpeeksi rahaa? Missä vaiheessa laittaisitte varat korolliselle tilille ja poistuisitte pörssistä? Tai kanavoisitte tuotot hyväntekeväisyyteen?
Ei ikinä, tietenkään. Voittoja alan kotiuttaa sitten, kun jään eläkkeelle. Minun jälkeeni samat rahat turvaavat lasteni vanhuuden päiviä ja jos he hoitavat hommansa fiksusti, aikanaan lapsenlapsetkin voivat eläkkeellä viettää mukavaa elämää mummin sijoitusten tuotoilla. Minusta se on mukava ajatus.
Tuo on ihan höpöä, että pitäisi määrittää joku rahamäärä, mikä on tarpeeksi, ja sitten antaa rahansa pois.
Mediaani sijoitusomaisuus vuonna 2021 oli 6300 euroa. Siitä on kovin pitkä matka siihen, että rahaa olisi sijoitusten tai niiden tuottojen vuoksi erityisen paljon. Monelle todellakin vain mielenrauha ja hätävara, e
Kappas, olen sitten mediaanin yli kun sijoitusomaisuus on tällä hetkellä 6700 euroa. Ylihuomenna kun ostan lisää, se on 7000 euroa. Osinkoja saa vajaa 200 euroa vuodessa.
Tämä on varmasti ihmiskunnan historian huonon hetki alkaa sijoittaa minnekään. Nyt on niin epävakaata, että se oma vaatekaappi voi olla turvallisin paikka sijoittaa varoja. Kannattaa jättää sijoittamiset nyt niille joilla on siitä pitkäaikainen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmasti ihmiskunnan historian huonon hetki alkaa sijoittaa minnekään. Nyt on niin epävakaata, että se oma vaatekaappi voi olla turvallisin paikka sijoittaa varoja. Kannattaa jättää sijoittamiset nyt niille joilla on siitä pitkäaikainen kokemus.
Olen sijoittanut 20 vuotta ja aina on fiilis, että tämä on huono hetki sijoittaa.
Laitoin pankille viestin, että haluan ostaa puoli kiloa kultaa. Parempi sekin kuin pitää rahat tilillä vaan. Ostaisin kuitenkin jotain konkreettista. Ehkä sillä on vielä jotain arvoa 20-30 vuoden päästä. Ja jos ei ole, niin sitten ei ole.