Onko täällä muita piensijoittajia paikalla? Paljonko sijoitat ja mihin?
Itse olen nyt vuoden ajan sijoittanut ja vuodessa olen laittanut omaa rahaa sijoituksiin noin 5000e. Pystyisin enemmän sijoittamaan mutta lyhennän myös asuntolainaa ylimääräistä joka kuukausi.
Omat kohteet ovat ssab,nordea,kempower ja tallink. Näissä on noin 4000e ja laitoin 1000e amerikan rahastoon.
Kommentit (150)
Sulla on huonot kohteet, et sä sen perusteella voi koko sijoitustoimintaa lytätä
-
Mulla on joo aika huonot kohteet koska kaikki osakkeet tullu alas, toki ens vuonna saan osinkoa kun tänä vuonna sain niitä 0e. Kattelin niin kaikki osakkeet tullu alas mutta pitää toivoa että ne nousee ens vuonna. Osinkoa kun irtoaa ja osakkeet nousee niin tuottokin paranee. Rahasto mulla on plussalla eniten.
En minä kyllä lyttää sijoitustoimintaa, en ole missään viestissäni lytännyt sitä.
Ap
Eurooppalaisiin osinkoyhtiöihin. Ruotsalaispankkeja ja energiayhtiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sijoittaa koska ei noin pienillä summilla sieltä mitään voi voittaa.
Olet väärässä, osakkeet tuottaa paremmin kuin se että rahat on tilillä.
Tuottaa jos tuottaa, riippuu ihan sijoituskoheista. Voi ulostekin hyvin lentää tuulettimeen ja silloin olisikin tili ollut parempi paikka.
Kansainväliset pankit ovat tuottaneet muikeat osinkovirrat. Sinne sijoitan jatkossakin, suorina osakesijoituksina.
Eiköhän todella monella ole salkku pakkasella joilla on suomiosakkeita koska suomen pörssi tullu melkoisesti alas tässä 1-2 vuoden aikana mutta ei siitä pidä säikähtää koska ainahan osakemarkkinoilla on ala ja ylämäkiä. Suomalaiset osakkeet maksaa osinkoa ihan hyvin.
Olen sioittanut noin 10-V. Osakkeiden arvo on noin 25 000e. Plusmiinusnolla käytännössä hintamuutos eli muutama satanen vain plussalla. Ei innosta jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sioittanut noin 10-V. Osakkeiden arvo on noin 25 000e. Plusmiinusnolla käytännössä hintamuutos eli muutama satanen vain plussalla. Ei innosta jatkaa.
Kai olet saannu osikoa joka vuosi? Eihän pelkkiä osakkeiden arvoja pidä tuijottaa vaan myös niitä osinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai olet saannu osikoa joka vuosi? Eihän pelkkiä osakkeiden arvoja pidä tuijottaa vaan myös niitä osinkoja.
Toki. Osinkoja tullut. Esim Nordea maksaa hyvin. Nordeaa on melkein tuhat kpl ja se on lievästi plussalla vaikka osinkoja ei huomioisi ollenkaan. Sitten on niitä jotka on miinuksella ostohintaan nähden.
Pienilläkin rahoilla voi saada tuottoa. Hoidan kahta pientä salkkua ja toisessa pääoma oli 1200 maaliskuussa ja nyt se on 3980 ja toinen nousi 20000 eurosta 38402 euroon viime vuodesta. Varsinaisia osakesijoituksia ei ollut yhtään, mutta erilaisia indeksijohdannaisia käytettiin kyllä lähinnä USAn markkinoilla.
En ole sijoittanut muutamaan vuoteen koska opiskelen tällä hetkellä. Aiemmin sijoitin osakkeisiin (Nordnet). Myin osan niistä noin 4v sitten ja voittoa tuli kymppitonneja. Mies teki samoin ja ostettiin uusi talo. Sullakin on hyvä tilanne kun hajautat varallisuuttasi! Ehdottomasti kannatan sijoittamista, mielessä on oltava kuitenkin se että sijoittaminen on pitkäjänteistä hommaa. Toivottavasti pääsen opintojen jälkeen heti töihin takaisin niin pääsen jatkamaan kuukausittaista sijoittamista!
Mulla on pieni kk-palkka (netto 2000€), mutta perintöä oli n. 100k. Oon sijoittanut perinnöstä puolet n. kymmeneen passiiviseen indeksirahastoon, kaikki Suomen ulkopuolisia.
Loput perinnöstä osinko-osakkeisiin, sillä vain siten mulle irtoaa ylimääräistä fyrkkaa lisäostoihin. Osinkoa saan kohtuudella mm. näistä: Nordea, Pfizer ja pari tupakkafirmaa.
Tuntuvia tuottoja jos hakee niin syntiset firmat niitä tarjoavat. Öljyteollisuus, paheet jne. Jos omistat osakkeita yhtiöstä johon rantautuu DEI-uskonto tai muu liiketoimintaan liittymätön kollektivismi myy osakkeesi heti. Jos yritys ilmoittaa luopuvansa liiketoimintaan liittymättömästä kollektivismista on osakkeella ostopaikka.
Äänestä rahoillasi kollektiivia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuvia tuottoja jos hakee niin syntiset firmat niitä tarjoavat. Öljyteollisuus, paheet jne. Jos omistat osakkeita yhtiöstä johon rantautuu DEI-uskonto tai muu liiketoimintaan liittymätön kollektivismi myy osakkeesi heti. Jos yritys ilmoittaa luopuvansa liiketoimintaan liittymättömästä kollektivismista on osakkeella ostopaikka.
Äänestä rahoillasi kollektiivia vastaan.
Tässäkin pitää kyllä seurata markkinaa ja hajauttaa ajallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamalla saattaa rikastua pitkällä aikavälillä mutta sillä voi myös köyhtyä hyvin nopeasti. Se vain tuppaa unohtumaan kun asiat ovat olleet tasaisen hyvin pitkään. Se on vain yksi PUF 🙄
No jos sijoitat varmoihin yhtiöihin ja hajautat niin on epätodennäköistä että menetät suuria summia. Jos laitat pieniin kasvuyrityksiin kaikki rahat niin riski on suuri että takkiin tulee.
Mikä on se "varma" yhtiö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamalla saattaa rikastua pitkällä aikavälillä mutta sillä voi myös köyhtyä hyvin nopeasti. Se vain tuppaa unohtumaan kun asiat ovat olleet tasaisen hyvin pitkään. Se on vain yksi PUF 🙄
No jos sijoitat varmoihin yhtiöihin ja hajautat niin on epätodennäköistä että menetät suuria summia. Jos laitat pieniin kasvuyrityksiin kaikki rahat niin riski on suuri että takkiin tulee.
Mikä on se "varma" yhtiö?
Nykyisessä globaalissa kommunismissa aivan mikä tahansa yhtiö jonka valtio toteaa liian suureksi kaatumaan. Esimerkkinä käynee jättipankit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sijoittaa koska ei noin pienillä summilla sieltä mitään voi voittaa.
Ikävä fakta, mutta niin se vaan on.
Munkaan sijoituksilla ei saa edes sitä "varmaa tuottoa" (korkorahastot), et pystyisin olee "omatuloinen".
En just nyt ole katsonut, mut veikkaisin, et kk-"tulo" jtn. 20e. Sillä nyt kuittaa nettiliittymän. Sad but true.:(
No ei sijoittaminen mitään lottoa ole, että yhdessä vuodessa saisi yhtäkkiä hups vaan tuottoja, joilla voi yksin jo elää. Mutta onhan tuo 5000€/vuosi jo kelpo summa, joka jalostuu 10 vuodessa aika isoksikin salkuksi, 20 vuodessa jo kuusinumeroiseksi summaksi, joka ei luultavasti edes ala ykkösellä.
Itse sijoitan indeksirahastoihin muutamassa eri maassa sekä pariin yleisluontoiseen ETF:ään. Hyvin yksinkertainen k
Jokin tuossa ei täsmää. Jos vuosittain laitat salkkuusi 5 000€ ja 20 vuoden jälkeen salkussa on kuusinumeroinen summa, joka ei ala 1:llä. Mihin hiivattiin sä sijoitat, jos olet tunkenut salkkuun 100 000€ ja salkun arvo on max 9 999,99€?
Meidän strategia: Meillä päiväkauppaa. Emme edes tavoittele pääoman kasvattamista, vaan keräämme pienillä nousuilla lomarahaa tai auton käsirahaa tms. Pääasia on, että pääoma pysyy samana.
Kymmenisen vuotta sitten sijoitimme 5000 e yhteen osakkeeseen ja myimme +4 % nousun jälkeen. Vaikka pääomaa oli vain 20000 e, niin parhaimpana vuotena tuli 6000 e nettovoittoa.
Sitten tämä leikki tyssäsi. Kaikki meni vain alaspäin, lopetimme ja ostimme vain nordeaa ja fortumia. Nyt olemme taas aktivoituneet päiväkauppaan, mutta isommilla poteilla, kun sain perintönä osakkeita: potti on 20000 e yhteen osakkeeseen ja 2 % nousua riittää.
Aivan näin suoraviivaista tämä ei ole. Välillä annamme nousta enemmänkin. Välillä tulee takkiin, mutta se ei haittaa, koska saan sillä vain vuokratuoton veroja alas. Mutta liki kokopäivätyötä tämä vähän on, kun tutkii firmoja, uutisia ja käyriä ja kuuntelee uutisia.
Oottelen josko pienet jenkkibiofirmat virkoavat. Näissä oli syksyllä usein joka viikko 10% nousua ja laskua. Satasen tienestit, kun sijoitti tonnin ja odotti hetken.Joulukuussa meno hyytyi.
Vierailija kirjoitti:
Oottelen josko pienet jenkkibiofirmat virkoavat. Näissä oli syksyllä usein joka viikko 10% nousua ja laskua. Satasen tienestit, kun sijoitti tonnin ja odotti hetken.Joulukuussa meno hyytyi.
Mikä on biofirma?
Ymmärrän turhautumisesi.
Korkorahastot tarjoavat yleensä matalamman tuoton, mutta myös pienemmän riskin. Jos tavoitteena on saavuttaa omavaraisuus sijoituksilla, kannattaa harkita hajauttamista eri omaisuusluokkiin, kuten osakkeisiin, rahastoihin ja kiinteistöihin. Näin voit tasapainottaa riskiä ja mahdollisesti saavuttaa paremman tuoton.
Lisäksi kannattaa tarkistaa sijoitussuunnitelma ja varmistaa, että se vastaa pitkän aikavälin tavoitteitasi. Säännöllinen sijoittaminen ja korkoa korolle -ilmiö voivat ajan myötä tuottaa merkittäviä tuloksia, vaikka alkuun tuotto tuntuisi pieneltä.
Jos tarvitset apua sijoitussuunnitelman laatimisessa tai haluat keskustella eri sijoitusvaihtoehdoista, suosittelen kääntymään sijoitusneuvojan puoleen. He voivat auttaa sinua löytämään parhaan strategian juuri sinun tarpeisiisi.