lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam
"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.
Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.
Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.
En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."
Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen.
https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…
Kommentit (1302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi syy miksi en hanki lapsia.
Sitten vielä kehdataa syyllistää meitä lapsettomia naisia tai vain kerran synnyttäneitä
Herranen aika... Miten uskallatte ajaa autolla? Kait se kolarissa loukkaantuminen/hengenlähtö on yleisempää kuin näin rajut komplikaatiot synnytyksessä!
Liikkuminen paikasta toiseen on aikalailla välttämätöntä, toisin kuin synnytys.
Oli kyllä typerä vertaus. Liikkua pitää lähes päivittäin esim. töihin, moniko synnyttää päivittäin 2 kertaa? Nimenomaan kerran tai pari kertaa elämässä tapahtuvassa synnytyksessä riskit on todella korkealla vammautua pysyvästi tai kuolla.
Yli nelikiloisen lapsen synnytys on kova koitos kenelle tahansa. Sen jälkeen naiset laitetaan vielä kävelemään osastolle ja katsotaan pyöetyvätkö. No, kyllä varmaan pyörtyy jos synnytys on ollut pitkä ja kivulias. En ymmärrä miksi Suomessa annetaan piikki, mikä estää syntymän jos kyseessä on esim 3 viikkoa ennen laskettua aikaa syntyvä vauva. Aivan varmasti menee yliaikaiseksi ja niin isoksi, että synnytys rikkoo paikat. Vielä ilkeilevä henkilökunta tähän päälle niin kyllä on riemullinen kokemus.
Synnyttäjälääkärin työsopimusta ei jatketa, jos tulee talolle liian kalliiksi eli "antaa" synnyttäjän päättää itse omasta synnytyksestään ja valita sektion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi näyttöä siitä, että naisen pelko ja pahat aavistukset korreloivat sektion tarpeen kanssa, olisi järkevää leikata ne naiset, jotka niin haluavat synnyttää. Tällaista korrelaatiota ei vaan taida olla, joten ei lääketieteellisiä päätöksiä voi sen mukaan tehdä. Se, ennakoiko suvun naisten vaikeat synnytykset vaikeita synnytyksiä onkin mielenkiintoinen kysymys, josta voisi kaivaa tutkittua tietoa. Huom, ei mitään kumminkaimannaapurin kokemuksia keräiltynä. Itse jos pitäisi arvat, väittäisin, ettei tässäkään ole yhteyttä, paitsi joidenkin sairauksien tai perinnöllisten rakenteiden (vaikka lyhytkasvuisuus) osalta. Tämä siis vain valistumaton arvaus.
Omalla kohdallani äitini on aina muistuttanut, kuinka ei voinut imettää, maitoa ei vaan tullut. Pelkäsin, että sama toistuisi kohdallani, mutta onneksi ennen ensimmäisen lapsen syntymää sain itseni psyykattua siihen, että olemme k
Näinhän se on, että kukaan ei pysty varmuudella ennustamaan, miten synnytys etenee. Kauhutarinat ovat turhia, sillä synnytyksessä voi aina mennä jokin vikaan, oli kyseessä alatiesynnytys tai keisarileikkaus. Jostain syystä ihmiset unohtavat tämän aina. Kukaan ei voi taata, että äiti ja lapsi selviävät synnytyksestä. Synnytys on vaarallista, vielä nykyisinkin. Jälkiviisauskaan ei auta mitään. Millään matematiikalla tässä maassa ei kuitenkaan voida ruveta terveitä synnyttäjiä leikkaamaan liukuhihnalta. Se olisi täysin mahdotonta. Ei riitä rahat eikä hoitohenkilökunta.
No sitten on turha kitistä miksei lapsia synny, jos naiset eivät saa päättää edes synnytystapaansa.
"No sitten on turha kitistä miksei lapsia synny, jos naiset eivät saa päättää edes synnytystapaansa."
Tuo on niin turhaa puhetta, eikä johda mihinkään. Vaikka kuinka polkisi jalkaa ja julistautuisi velaksi, maassa, jossa ei saa edes hammaslääkäriaikoja, ei ryhdytä mitään ylimääräisiä leikkauksia tekemään.
Ihmettelen sitä, että sektiolla synnyttänyt ei saanut perhehuonetta. Helpolla synnyttäneiden miehet hakivat ruoat ja juomat, kun äiti sai loikolla vauvan kanssa. Sektiolla synnyttäneen piti itse hakea ruoat, juomat ja vaihtaa lakanat, kun isä ei saanut jäädä. Tilanteen pitäisi olla täysin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa siihen että kaikki pelokkaat leikattaisiin.
turha kitistä kun ei synny lapsia. Emme suostu tällaiseen kohteluun.Tee lapsi ja synnytä itse missä haluat, vaikka saunassa emme mekään veronaksajat kaikkeen suostuta, mitä keksitään pyytää.. Luulitko, että lapsen saaminen on iloinen tapahtuma synnärillä? Ovesta sisään ja naosnaps, ovesta ulos instaa päivittämään?
Ei kukaan luule. Synnyttäjälle pitää kuitenkin puhua ja rohkaisevasti. Ei pitäisi olla liian kova vaatimus osata puhua töissä.
Vierailija kirjoitti:
Huonostihan tuo alapää on korjattu, jos jäi ilman ja ulosteenkarkailua. Kuulostaa siltä, että välilihan lisäksi on peräaukon sulkijalihakset vaurioituneet. Jos niitä ei ole ommeltu yhteen, ei mikään määrä jumppaa auta. Synnyttäjän olisi pitänyt ottaa yhteyttä sairaalaan eikä kotona itsekseen seurata oireita. Mitä nopeammin, sitä parempi. Vasta vuosien tai kuukausien päästä korjattuna lopputulos on aina huonompi.
Helsingissä on ainakin ohjeena, että jos on jäänyt pysyvää haittaa alatiesynnytyksestä, suositellaan sektiota eli keisarileikkausta.
Ei kyllä pidä paikkaansa. Tai siis ei ainakaan toteudu tuollainen. Noin puolella synnyttäneistä on pysyviä haitioja. Niistä suurin osa haluaa alatiesynnytyksen. Sektiota haluavien pitää käydä pelkopoleilla näyttelemässä sypepotilasta, että saa sektion.
Nlan th
Esikoisen synnytyksessä hoitaja painoi vatsan päältä ja tuli repemä alapäähän. Toisen lapsen synnytyksessä oli ihana kätilö, hän lämpimällä pyyhkeellä venytti paikkoja eikä repeämiä tullut.
Miä heitin kätilön ulos. Tai ukko heitti.
Sanoin etten helvetti sentään synnytä jos tuo noita-akka on samassa huoneessa.
Onneksi vuoro vaihtyi kohta ja seuraava kätilö oli aivan ihana.
Lääkäriä en nähnyt ennenkuin tuli laittamaan pari tikkiä.
Mun lapsi syntyi hätäsektiolla, musta tehtiin synnärillä lasu kun itkin lapsen kuolemanpelossa, lapsi toipui teholla ja jatkohoidossa hyvin mutta sai teholla tapahtuneen hoitovirheen takia uuden sairaalajakson tuon jälkeen.
Mietin haluaisinko vielä toisen lapsen, mutta olen ihan uupunut tästä kaikesta ja toipumisprosessi on vasta alussa. Synnyttämisessä ei ole mitään ihmeellistä jos kaikki sujuu hyvin, mutta sitä ei voi etukäteen tietää kuuluuko johonkin pieneen prosenttiin.
Musta Suomessa pitäisi matalalla kynnyksellä päästä ultraan katsomaan onko kaikki hyvin ja näitä poliklinikoita pitäisi olla jokaisessa lähiössäkin. Rahat voidaan ottaa vaikka kehitysavusta. Vai haluatteko te niitä lapsia, häh?!
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei ole kyse. Synnytykset pitäisi hoitaa ammattitaidolla niin, ettei _tarpeettomia_ pelkotiloja ja traumoja aiheutettaisi.
On normaalia pelätä, kun ei välitetä, kun sattuu liikaa. Vasta sitten kiinnostaa kun taju menee.
On normaalia pelätä, kun on aiemmin revennyt pahasti huolimattomuuden takia.
On normaalia pelätä, kun anestesialääkäri on aiemminkin tyrinyt.
On normaalia pelätä, kun hoitaja karjuu, ettei tämä ole hotelli - täällä petataan itse, haetaan ruuat itse eikä tuoda alusastiaa. Tilanteessa, jossa anestesialääkäri ei osannutkaan kuten piti, tai verenvuoto oli iso..
Nykyään naiset keskustelevat synnytystraumoista ja pahoistakin pysyvistä fyysisistä vaurioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi syy miksi en hanki lapsia.
Sitten vielä kehdataa syyllistää meitä lapsettomia naisia tai vain kerran synnyttäneitä
Herranen aika... Miten uskallatte ajaa autolla? Kait se kolarissa loukkaantuminen/hengenlähtö on yleisempää kuin näin rajut komplikaatiot synnytyksessä!
Oli kyllä typerä vertaus. Liikkua pitää lähes päivittäin esim. töihin, moniko synnyttää päivittäin 2 kertaa? Nimenomaan kerran tai pari kertaa elämässä tapahtuvassa synnytyksessä riskit on todella korkealla vammautua pysyvästi tai kuolla.
Lähinnä tarkoitti sitä, että mihin ikinä ryhtyykin on siihen liittyen aina riskejä olemassa. Jos pelkää kaikkea tulee elämästä aika vaikeaa..Kyllä ne synnytykset suurimmaksi osaksi sujuu Suomessa hyvin, kuten liikenteessäkin kulkeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi näyttöä siitä, että naisen pelko ja pahat aavistukset korreloivat sektion tarpeen kanssa, olisi järkevää leikata ne naiset, jotka niin haluavat synnyttää. Tällaista korrelaatiota ei vaan taida olla, joten ei lääketieteellisiä päätöksiä voi sen mukaan tehdä. Se, ennakoiko suvun naisten vaikeat synnytykset vaikeita synnytyksiä onkin mielenkiintoinen kysymys, josta voisi kaivaa tutkittua tietoa. Huom, ei mitään kumminkaimannaapurin kokemuksia keräiltynä. Itse jos pitäisi arvat, väittäisin, ettei tässäkään ole yhteyttä, paitsi joidenkin sairauksien tai perinnöllisten rakenteiden (vaikka lyhytkasvuisuus) osalta. Tämä siis vain valistumaton arvaus.
No sitten on turha kitistä miksei lapsia synny, jos naiset eivät saa päättää edes synnytystapaansa.
No lue nyt herranen aika keisarinleikkaukseen liittyvistä riskeistä alatiesynnytykseen verrattuna. Ei ne lääkärit huvikseen sitä normaalia tapaa suosittele. Leikkauksessa on aina ISOMMAT riskit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alatietä perustellaan luonnolisuudella. Onko ehkäisy luonnollista? Entä keinohedelmöitys? Koko lääketiede on yhtä luonnottomuutta. Miksi sitten juuri synnyksen pitää olla luonnollinen?
Naisen kärsimyksellä ei ole väliä. Jos joku uhkaisi katkaista miehen välilihan saksilla, tuskin hänen pelkoaan kyseenalaistettaisiin tai hänet leimattaisiin hysteeriseksi.
Oletko ikinä synnyttänyt? Kyllä se välilihan leikkaus on sen vuoksi, ettei tulisi pahempia repeytymiä. Siisti nipsaus helpompi korjata. Mulle tehtiin ekassa eikä sen jälkeen ole tarvinnut. Eikä tuntunut missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
turha kitistä kun ei synny lapsia. Emme suostu tällaiseen kohteluun.Tee lapsi ja synnytä itse missä haluat, vaikka saunassa emme mekään veronaksajat kaikkeen suostuta, mitä keksitään pyytää.. Luulitko, että lapsen saaminen on iloinen tapahtuma synnärillä? Ovesta sisään ja naosnaps, ovesta ulos instaa päivittämään?
Me veronmaksajat minä olen itse kuule ihan samalla tavalla veronmaksaja :D
enkä ole raskaana tai raskautta suunnittelemassakaan. Että tee vaan itse lapsi ja synnytä missä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Onko toimittu ihan kaikista osista oikein, jos ei saa happea, kauhu ja on kipua vain. Kuin amerikkalainen jalkapallo-ottelu jossa yksi on alla? Myös repeämät huolestuttavia. Jos pitää auttaa synnytystä jotenkin, mitä tuo kahden ihmisen heittäytyminen päälle on, joku uusi tapa vai vanhalta ajalta? Onko kaikki mennyt oikeaan aikaan vai joku pakkosynnytys. Ja kipua ei saisi aiheutua kohtuuttomasti. Ammattitaidon puutteitako vai nykyinen tapa julkisella "ruhjoa"? Hapen puutteen mahdollisuus vauvalle voi tietysti aiheuttaa kiiretilanteen ja muut seikat. En ole koskaan kuullut että ihmisten pitäisi olla rajusti synnyttäjän päälle heittäytymässä. Olisko vaihtoehtoja sille vai onko se synnyttävän kohtalo? Haluaako enää kukaan synnyttää tai mennä muuallekaan.
Ei se ole nykyinen tapa. Siitä vaan puhutaan nykyään enemmän, naiset eivät enää häpeä niin kuin ennen. On "autettu istukkaa syntymään", ommeltu ilman puudutusta, pistetty epiduraali väärään paikkaan tai väärällä annoksella. On rynnätty huoneeseen esittelemättä itseään ja tungettu kättä sisään supistuksen aikana. On haukuttu kun ei ponnista, vaikka ei tunne niitä. On väitetty ettei ole supistuksia, vaikka on itse laitettu mittarit väärin.
Vierailija kirjoitti:
Miä heitin kätilön ulos. Tai ukko heitti.
Sanoin etten helvetti sentään synnytä jos tuo noita-akka on samassa huoneessa.
Onneksi vuoro vaihtyi kohta ja seuraava kätilö oli aivan ihana.
Lääkäriä en nähnyt ennenkuin tuli laittamaan pari tikkiä.
Lääkäriä ei normaalisti sujuvassa synnytyksessä kuulukaan nähdä, ellei halua puudutusta.
TOTUUS! 70- luvulla oli eka synnytykseni, enkä osannut ponnista, niin, 1) Tuhti kokenut kätilö painautti sopivasti vatsaani ja terve lapsi syntyi,,, ihanaa!
2) kolmen vuoden päästä syntyi tinen lapseni imukupin auttamana.
KUMPAANKAAN SYNNYTYKSEEN EI LIITY MITÄÄN DRAMATIIKKAA.