Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam

Vierailija
01.01.2025 |

"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.

Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.

Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.

En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."

Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen. 

https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…

Kommentit (1302)

Vierailija
61/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi ottaa teininä tai lapsena synnytusvakuutus, jolla voi synnyttää yksityisellä min tavalla haluaa. 

Missä yksityisellä? Suomessa voi synnyttää vain julkisessa sairaalassa. 

Siksi uusi systeemi. Saa valita vapaasti siihen kaikessa ollaan menossa. Synnytyksiä ei ole yksityisellä, koska ihmiset ei niistä halua maksaa. 

Ei onnistu. Vaikka sektiot olisivat suunniteltuja, voi vauvalla olla odottamattomia ongelmia ja niiden hoito yksityisellä olisi järkyttävän kallista. Ja kuten joku totesi, julkinen puoli ei tässä suostu joustavaan yhteistyöhön. Ihmiset maksaisivat mielellään sektiosta, mutta esteenä tieto siitä, että vauvan ripeä jatkohoito jumittuisi byrokratiaan.

Selityksen makua. 

Vierailija
62/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeita komplikaatioita esiintyy vain prosentissa kaikista synnytyksistä, mutta keisarileikkauksiin liittyy niitä ja äitikuolleisuutta vähintään neljä kertaa enemmän kuin alatiesynnytykseen. Merkittävän verenhukan riski on kolminkertainen verrattuna alatiesynnytykseen, ja verenhukasta johtuvan kohdunpoiston vaara on keisarileikkauksen yhteydessä kuusinkertainen.

Tuossa on hätäleikkaukset mukana. Aivan järjetön vertailu. 

Niin, pitäisi verrata suunnitellut sektiot  alatiesynnytyksiin. Jos alatiesynnytyksessä vaikka istukka repeää kesken kaiken ja viedään hätäsektioon niin mahdollinen kuolema kirjautuu sektiokuolemaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäjälle synnytys on ainutkertainen tapahtuma, kätilölle ei. Heille riittää, kun vauvan saa ulos ja asianmukaiset kirjaukset tehtyä potilastietojärjestelmään.

Sen jälkeen äiti on helppo unohtaa. Tunnen  kolme kätilöä ja empatiakyvyttömiä ihmisiä ovat. He puhuvat rumasti asiakkaistaan ja ovat lapsettomia.

Valtaa se on mielivaltakin koskien synnytyssalia. 

Vierailija
64/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytykseni oli niin hirveä, että en sen jälkeen suostunut hoitamaan lasta. Minulle oli ihan se ja sama, miten paljon vauva huusi, oliko sillä nälkä tai märkä vaippa. Muistin vain kivun.

Sama. Jotenkin alitajunnassa syytti vauvaa eikä halunnut olla sen kanssa missään tekemisissä. Oikea syy oli terveydenhuollossa.

Turha syyttää terveydenhuoltoa, jos olet niin pimeä, ettei sinusta ole äidiksi.

Vierailija
65/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit ei pillerihuumassaan tajua omaa parastaan. Annetaan ammattilaisten hoitaa hommat. Parsivat kyllä kokoon lopuksi.

Vierailija
66/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan mun synnytykseltä, paitsi että en ollut pelkopotilas ja ponnistin melkein 2 tuntia. Mutta nuo hb-arvot, repeämät ja ompelut, ei tarvetta ponnistaa, imukupit ja muut on ihan samat ollu mulla. No, me koetaan nää niin eri tavalla. Olin aivan totaalisen taju kankaalla 36 h synnytyksen jälkeen mutta menen mielelläni jatkossakin synnyttämään. Että eipä siitä mitään traumoja jäänyt, vaikka kovasti kyseltiinkin olenko henkisesti nyt kunnossa ja hyvä niin. Kiva että kätilökin soitti vielä myöhemmin, ihanan empaattista ja välittävää. Mutta synnyttäminen on rankkaa. Semmosta se vaan on. 

Vierailija
67/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi syy miksi en hanki lapsia.

Vierailija
68/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitäisikö raskautta harkitseville alkaa myös samaan tapaan alleviivaten alkaa kertoa alatiesynnytyksen riskejä?"

Kuulostat melko lapselliselta. Ota ihmeessä asioista selvää ennen kuin niihin ryhdyt, nämä tiedot on ihan yhtälailla sinun kuin muidenkin saatavissa. Myös nämä valitettavat ja harvinaiset tapaukset kuin jotain on mennyt pahasti pieleen.

Tilanne on kuitenkin eri silloin kun haluat lääkärin suorittavan sinulle operaation esim. sektion. Normaaliin käytäntöön kuuluu, että myös riskeistä kerrotaan ihan lääkärin taholta. 

Vierailija
69/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini synnytys kesti kolme vuorokautta. Tuloksena hapenpuutteesta johtuen vammainen lapsi ja äiti, joka ei voi pidättää virtsaa tai ulostetta. Kaverini pidätysongelmia ei korjattu, vaan käskettiin jumpata. Kolmen vuoden kuluttua kävi ulkomailla lääkärissä asiasta. Siellä kerrottiin, että HETI olisi pitänyt leikata eikä vain laittaa tikkejä. Enää korjausleikkaus ei auta. Kaverini on nyt 33, eikä ole vuosiin pystynyt pidättämään ulostetta tai virtsaa. 

Lapsi taas on edelleen ihan taaperon tasolla, vaikka on jo kouluikäinen. Hirveät lääkitykset, toimintaterapiat jne. Olisi normaali lapsi, jos olisi tehty sektio.

Mikä parasta, synnytyskertomuksen mukaan synnytys oli onnistunut, kun kumpikin jäi sentään eloon.

En todellakaan aio tehdä lapsia, ei kiitos. Onneksi löysin miehen, joka on samaa mieltä, sillä hänen serkkunsa menehtyi synnytykseen, kun sitä pitkitettiin ennen kuin yritettiin sektiota.

Syntyvyys nousuun

N33

Vierailija
70/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit ei pillerihuumassaan tajua omaa parastaan. Annetaan ammattilaisten hoitaa hommat. Parsivat kyllä kokoon lopuksi.

Pilleri? Raskaana ollessa on melkein kaikki lääkkeet kiellettyjä. 

Vierailija
71/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeita komplikaatioita esiintyy vain prosentissa kaikista synnytyksistä, mutta keisarileikkauksiin liittyy niitä ja äitikuolleisuutta vähintään neljä kertaa enemmän kuin alatiesynnytykseen. Merkittävän verenhukan riski on kolminkertainen verrattuna alatiesynnytykseen, ja verenhukasta johtuvan kohdunpoiston vaara on keisarileikkauksen yhteydessä kuusinkertainen.

Leikkaus on aina leikkaus. Samalla tavoin ne lääkärit vatsasi leikkaa auki oli tätä suunniteltu kuukausia tai viimeiset viisi minuuttia...

Vierailija
72/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset hoidetaan aina vähän sinnepäin. Niin se vaan on eikä se tule mihinkään muuttumaan. Lapsia en tätä menoa halua. Naistenklinikalla olen joutunut gynekologisten vaivojen takia asioida ja tuli tunne että kohdellaan kuin esinettä. Mitään halua olla raskaana ja synnyttää ei ole eikä tulekaan tätä menoa. Toisaalta julkisen resurssit ei myöskään riitä naisten hyvään hoitoon. Ilmeisesti miehet valittaa enemmän niin miesten hoidosta ollaan tarkempia? Ihmetyttää vaan kun esim oma ex poikaystävä sai heti ajan julkiselle kun peniksessa oli jotain vaivaa.

Vierailija
73/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan mun synnytykseltä, paitsi että en ollut pelkopotilas ja ponnistin melkein 2 tuntia. Mutta nuo hb-arvot, repeämät ja ompelut, ei tarvetta ponnistaa, imukupit ja muut on ihan samat ollu mulla. No, me koetaan nää niin eri tavalla. Olin aivan totaalisen taju kankaalla 36 h synnytyksen jälkeen mutta menen mielelläni jatkossakin synnyttämään. Että eipä siitä mitään traumoja jäänyt, vaikka kovasti kyseltiinkin olenko henkisesti nyt kunnossa ja hyvä niin. Kiva että kätilökin soitti vielä myöhemmin, ihanan empaattista ja välittävää. Mutta synnyttäminen on rankkaa. Semmosta se vaan on. 

No eihän kuulosta ollenkaan samalta. Sun henkisestä toipumisesta välitettiin, soitettiin perään jne. Ehkä juuri siitä syystä ei jäänyt traumoja. 

Vierailija
74/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset availevat jalkojaan sitten? Ja valitetaan kun synnytys sattuu? Jalat kiinni niin jää tämäkin valitus pois. Naisissa se vika kun niin helpolla pääsee kettu koloon. 

Miesten upea empatia! Te akathan rakastatte poikianne, liitytte appiukon sukuun ja kannatte seksikumppaninne sukunimeä. Ihana in*estielämä teillä! Tässä sitten appiukon suvun kiitos kun porsitte reiästänne uusia sukulaisia MIEHILLE.

Onneksi itse en avaa jalkojani ukoille. Joillain meillä on itsekunnioitus. Ja ne nimenvaihdot loppuu kun ette saa reiät edes miehiä kunnioittamaan teitä kaiken tuon alistumisenne jälkeen. Surkimukset.

Vierailija
75/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Synnytyksen kivuliaisuus yllätti. 

Vierailija
76/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outin alapää oli synnytyksen jäljiltä huonossa kunnossa: uloste karkaili, ilma ei pysynyt sisällä lainkaan.

-Oli kamalaa, kun kakat tulivat housuun ensimmäisen kerran. Silloin pelkäsin, etten toivu tästä ikinä.

Vierailija
77/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi syy miksi en hanki lapsia.

Sitten vielä kehdataa syyllistää meitä lapsettomia naisia tai vain kerran synnyttäneitä

Vierailija
78/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkaus on aina leikkaus. Samalla tavoin ne lääkärit vatsasi leikkaa auki oli tätä suunniteltu kuukausia tai viimeiset viisi minuuttia...

Juu mutta hätäsektiossa on jo valmiiksi  hengenvaara, äidin ja/tai lapsen. Ja hätäsektioon joudutaan usein kesken alatiesynnytyksen. Siksi näistä seuraavia äitiyskuolemia tai komplikaatioita ei ole mitään järkeä verrata alatiesynnytyksiin. 

Vierailija
79/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoiseni kuoli kohtuun 39+5. Jouduin synnyttämään alateitse ja yli tunnin ponnistusvaihe meni ilman mitään kivunlievitystä. "Kyllä ne kivut kestää kun tietää minkä palkinnon saa". Haistakaa paska! 

Ei tarvinnut leikata välilihaa, ei tulkut repeämiä. Lääkärin mielestä kaikki sujui kuin oppikirjassa eikä hän ymmärtänyt miksi minulle olisi jäänyt trauma. Sillä, että lopputuloksena oli kuollut vauva, ei hänen mielesään ollut mitään merkitystä.

Seuraavat kolme syntyivät sektiolla uuvuttavien taisteluiden jälkeen. Sektiot olivat biljoona kertaa parempi kokemus.

Kuollutta ei voinut ottaa ulos sektiolla, koska psykologien mielestä äiti ei silloin ymmärrä minne vauva on mahasta kadonnut. Psykologit: haistakaa paska!

Onkohan missään muussa maassa noin epäempaattisia, naisvihaisia ja alentuvia ihmisiä.

Itse en tämmöiseen maahan yhtään lasta tee, kun tuo armoton, kylmä, tyly ja naista totaalisesti halveksiva asenne ulottuu joka paikkaan, se ei jää vain sinne synnytyssaliin.

Vierailija
80/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo turha ihmetellä että ei lapsia synny. Olen yli 30v lapseton ja en suostuisi ilman sektiota ja miljoonan euron palkkiota. Valtio voi tilata mun puolesta vaikka 10 k e h itysmaalaista paikkaamaan ne veroeurot, jotka jää mun lapsista saamatta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme