Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam

Vierailija
01.01.2025 |

"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.

Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.

Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.

En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."

Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen. 

https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…

Kommentit (1302)

Vierailija
821/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Poistetaan vaikuttava aine? Oletko vajaa? Mitä sinne sitten pumpataan? Keskikaljaa? Siemennestettä? Vettä? Tajuatko miten typerä olet?"

"Ehkä tiedät itsekin tämän. Jotenkin sun ulosannin perusteella kuulostat ihan kätilöltä."

Sellainen joskusvaanonsanottavavähänpainokkaamminkunovatniintyhmiä,eiseolevittuilua-kätilö.🤣🤣🤣

Vierailija
822/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

synnytyksen kulkuun voi todellakin itse vaikuttaa. Voi opetella rentouttamaan oman kehonsa. Voi opetella hengittämään eri tavoilla. Voi opetella kommunikoimaan. Esimerkiksi miettii miten voi ilmaista liian kovaa kipua, kun puhuminenkin tuntuu liian vaikealta ja niin edelleen. Kaikki nämä tehdään jo raskausaikana. Se on sitä valmistautumista. Voi pitää kuntonsa hyvänä. voi kokeilla etukäteen erilaisia synnytysasentoja.

Ai, mulle kätilö sanoi, että menet makuulle ja ponnistat. Että se siitä suunnittelusta.

SItäpä se oli loppuvaiheessa: menet puoliksi istuvaan, puoliksi makaavaan asentoon, otat käsillä kiinni nilkoista ja ponnistat. Niin käskettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

synnytyksen kulkuun voi todellakin itse vaikuttaa. Voi opetella rentouttamaan oman kehonsa. Voi opetella hengittämään eri tavoilla. Voi opetella kommunikoimaan. Esimerkiksi miettii miten voi ilmaista liian kovaa kipua, kun puhuminenkin tuntuu liian vaikealta ja niin edelleen. Kaikki nämä tehdään jo raskausaikana. Se on sitä valmistautumista. Voi pitää kuntonsa hyvänä. voi kokeilla etukäteen erilaisia synnytysasentoja.

Ehkä tuollaiset normaalille ihmisille itsestäänselvät asiat ovat joillekin suurenkin suunnittelun takana.

Tuntuu olevan, ainakin kun tämän ketjun kirjoituksia lukee, joissa aivan selvästi näkyy, että kaikki olisi pitänyt tarjottimella valmiiksi tuoda synnyttäjälle juuri siten kuin synnyttäjä tahtoo

Laitapa linkki vaikka vaan yhteen sellaiseen viestiin jossa sellaista vaaditaan. Katsotaan sitten.

Vierailija
824/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etukäteen voi miettiä vaikka ja mitä. Mullakin oli kuule soittolista, varmaan mietin että niitä hyviä biisejä sitten soitan ja synnyttelen. Mies oli kuulemma kysynyt jossain vaiheessa että laitetaanko ja minä en ollut ollut hirveän myötämielinen. 

Tavoitteena tuntuu olevan että äkkiä vauva ulos vaikka oksitosiinitipan avulla. Siinä ei synnyttäjän soittolistat ja kauratyynyt paljoa merkitse.

Vierailija
825/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on ollut siinä synnytysvalmennuksessa, joka lopetettiin. 

Js olikin niin tosi hyödyllistä. Siinä sitten tuskissasi pyydät ja anelet epiduraalia, jota et saa, kun sun elekieli vaikutti siltä että pärjäät hyvin ilmankin. Olen vieläkin ihan raivoissani vaikka tuosta on lähes kymmenen vuotta.

Vierailija
826/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuollaiset normaalille ihmisille itsestäänselvät asiat ovat joillekin suurenkin suunnittelun takana.

Tuntuu olevan, ainakin kun tämän ketjun kirjoituksia lukee, joissa aivan selvästi näkyy, että kaikki olisi pitänyt tarjottimella valmiiksi tuoda synnyttäjälle juuri siten kuin synnyttäjä tahtoo

Sano yksikin hyvä syy, miks mun olis pitänyt vaikkapa pomppia sillä jumppapallolla, niinkuin suositellaan, kun se ei helpottanut mun oloa? Miten se on jotenkin tarjottimella tuotua, jos helpottaa omaa oloaan siinä hetkessä, niinkuin itsestä parhaalta tuntuu? Vai täytyiskö kynsinhampain pitää kiinni jostain suunnitelmasta? Epäonnistuuko synnytys muuten?

Vierailija
827/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloinhan kirurgisia tapaturmapäivystyksiä aletaan pitää ilman aneja? Sorry, lääkäri ei nyt ehdi paikalle, haluatko että leikataan tämä sinun auto-onnettomuudessa puoliksi irronnut jalka silti? Otas tästä puutikku ja pure sitä ettet pure vahingossa kieltä poikki kivun takia.

Vitsi: ei kun kannattaa jokaisen suunnitella mahdollinen tapaturma ja sitten tehdä hengitysharjoituksia rentoutumista varten. Jos osaa hengittää oikein, niin ei satu. Ja hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Vierailija
828/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinhan kirurgisia tapaturmapäivystyksiä aletaan pitää ilman aneja? Sorry, lääkäri ei nyt ehdi paikalle, haluatko että leikataan tämä sinun auto-onnettomuudessa puoliksi irronnut jalka silti? Otas tästä puutikku ja pure sitä ettet pure vahingossa kieltä poikki kivun takia.

Vitsi: ei kun kannattaa jokaisen suunnitella mahdollinen tapaturma ja sitten tehdä hengitysharjoituksia rentoutumista varten. Jos osaa hengittää oikein, niin ei satu. Ja hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Netistä löytyy aivan varmasti jotain hyviä jalanrentoutusvideoita kivun hallitsemiseksi. 

Vierailija
829/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi opetella kommunikoimaan. Esimerkiksi miettii miten voi ilmaista liian kovaa kipua, kun puhuminenkin tuntuu liian vaikealta ja niin edelleen."

Oisko mitään sellanen, että synnyttäjä ihan vaan sanoisi koska haluaa puudutteen, eikä tarvitsisi kärvistellä niin pitkälle että ei pysty edes puhumaan, ja sitten pitäisi vielä vetää joku sanaton puudutuksenpyyntöperformanssi pelkillä eleillä. Mikä voisikaan mennä pieleen noin hyvin suunnitellussa jutussa.

Vierailija
830/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai. Laitatko tähän yhden sellaisen kirjoituksen? Esimerkiksi, yhden.

Vierailija
831/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuin johonkin suvantokohtaan synnytyksessäni ja läsnä oli ystävällinen kätilö, joka ehti neuvoa asennoissa yms. Sepä tehosi. Harmi, että toinen kokemus oli niin eri. 

Vierailija
832/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etukäteen voi miettiä vaikka ja mitä. Mullakin oli kuule soittolista, varmaan mietin että niitä hyviä biisejä sitten soitan ja synnyttelen. Mies oli kuulemma kysynyt jossain vaiheessa että laitetaanko ja minä en ollut ollut hirveän myötämielinen. 

Nykyaikana kai voi tosiaan suunitella mitä vaan. Oma kokemus on jo sen verran vanha (10v), että varmaan moni asia on muuttunut sinä aikana. Mutta se on kokemus silti.

Älypuhelimellakaan ei surffannut silloin näin helposti etsimään tietoa, kuin nykyään. Aika paljon oli sen varassa, mitä tietoa sattui tulemaan vastaan. Silloin ei ollut tietoakaan, että synnytysasennon saisi jotenkin itse päättää. Näihin asioihin olen tutustunut nykyisen somen aikana, kun olen asioihin törmännyt (palstat, blogit). 

Silti saan kuunnella syyttelyä, että olen tyhmä, kun en ole ymmärtänyt surffata etsimässä tietoa, jonka en tiennyt olevan edes olemassa. 

Vierailija
833/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsi: ei kun kannattaa jokaisen suunnitella mahdollinen tapaturma ja sitten tehdä hengitysharjoituksia rentoutumista varten. Jos osaa hengittää oikein, niin ei satu. Ja hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Hengittäminen itse asiassa auttaa kaikkien kipujen hallinnassa.

Vierailija
834/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voi opetella kommunikoimaan. Esimerkiksi miettii miten voi ilmaista liian kovaa kipua, kun puhuminenkin tuntuu liian vaikealta ja niin edelleen."

Oisko mitään sellanen, että synnyttäjä ihan vaan sanoisi koska haluaa puudutteen, eikä tarvitsisi kärvistellä niin pitkälle että ei pysty edes puhumaan, ja sitten pitäisi vielä vetää joku sanaton puudutuksenpyyntöperformanssi pelkillä eleillä. Mikä voisikaan mennä pieleen noin hyvin suunnitellussa jutussa.

Ahaa, sinä olet näitä mielensä pahoittajia, jotka myös vääristelevät toisten viestejä. Ei ihmekään, jos naama on norsunvtlla.

Vierailija
835/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettelin kyllä hengittämään, käytin epinon-laitetta ja jumppapalloa ja tens-laitetta ja ties mitä, mutta niistä ei kyllä mitään apua ollut. En myöskään tajunnut opetella mitään hätäsignaaleja täysin lamauttavan tuskan varalle. Enkä tiedä, mitä iloa siitä olisi ollut, kun kätilöt ja lääkäri päättivät pitkittää synnytystä ennen sektiopäätöstä.

Tämä. Ei paljon auta että synnyttäjä on opetellut viestimään kätilölle jos kätilö ei piittaa.

Vierailija
836/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks aina kun naiset keskustelee synnytyksestä tai äitiydestä, se on kilpailua siitä, kuka on toiminut oikein? Kuka on paras synnyttäjä, kuka on paras äiti? Kenen mitali kiillotetaan?

Miksi ei löydy ymmärrystä sille, että toisen ihmisen kokemus voi olla ihan erilainen, yksilöllinen? Ehkä juuri sinun tapasi eivät toimikaan hänellä? Tai sitä ei ole mahdollista toteuttaa olosuhteiden vuoksi? 

Ehkä jonkun suunnitelma voi olla ettei tee suunnitelmaa...

Vierailija
837/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kyllä olisi ennen ensimmäistä synnytystä tiennyt ollenkaan, minkälainen asento ja liike rentouttaa juuri minun oloa. Ja siinä kohtaa, kun supistuskäyrä ei laskenut enää hetkeksikään alas, ei vatsaa saanut rentoutettua vaikka miten yritti ja puhalteli.

Synnytysasentoakaan en saanut valita synnytyksessä.

Kuntoni olen kyllä pitänyt hyvänä, koska harrastin jo ennen raskautta treenaamista. 

Tuo on täysin väärin, ettei asentoa saa valita.

Pustää vihaksi moinen alistaminen ja tyhmyys.

Vierailija
838/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, sinä olet näitä mielensä pahoittajia, jotka myös vääristelevät toisten viestejä. Ei ihmekään, jos naama on norsunvtlla.

Ei kai täällä toisten viestejä voi vääristellä, kun nehän ovat kaikkien nähtävillä. Ohis 

Vierailija
839/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks aina kun naiset keskustelee synnytyksestä tai äitiydestä, se on kilpailua siitä, kuka on toiminut oikein? Kuka on paras synnyttäjä, kuka on paras äiti? Kenen mitali kiillotetaan?

Miksi ei löydy ymmärrystä sille, että toisen ihmisen kokemus voi olla ihan erilainen, yksilöllinen? Ehkä juuri sinun tapasi eivät toimikaan hänellä? Tai sitä ei ole mahdollista toteuttaa olosuhteiden vuoksi? 

Ehkä jonkun suunnitelma voi olla ettei tee suunnitelmaa...

Miksi aina kun puhutaan naisten huonosta kohtelusta ja nöyryyttämisestä synnytyksissä, ryntää aina joku kertomaan miten oli helppoa ja mukavaa oli. Hienoa että oli. Ole onnellinen. Mutta eikö ole hälyyttävää miten monen kokemukset ovat huonoja, ja siitä syystä että kohtelu on ollut huonoa. Minäkään en vähästä hätkähdä, valita tai säikähdä, kivun kestän kyllä, mutta huonoa kohtelua ihan ilman syytä en. 

Vierailija
840/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsi: ei kun kannattaa jokaisen suunnitella mahdollinen tapaturma ja sitten tehdä hengitysharjoituksia rentoutumista varten. Jos osaa hengittää oikein, niin ei satu. Ja hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Hengittäminen itse asiassa auttaa kaikkien kipujen hallinnassa.

Tässähän loistava säästövinkki terveydenhuoltoon! Ladataan vaan nettiin joku hengitysharjoitusvideo, niin jatkossa voidaan hoitaa kaikki leikkaukset ja muut toimenpiteet ilman puudutuksia ja kivunlievityksiä. Ihan järjetöntä olla laajentamatta näin loistavaa säästökohdettta muihinkin kuin synnyttäjiin.