lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam
"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.
Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.
Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.
En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."
Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen.
https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…
Kommentit (1302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska naisia saa tässä yhteiskunnassa kohdella kuin skeidaa. #SmashPatriarchy.
Milläs se selitetään, kun suurin osa naisia julmasti ja nöyryyttävästi kohtelevista ovat - toiset naiset!
Se selittyy sisäitelyllä naisvihalla. Naiset itsekin sisäistävät naisvihan ja kohtelevat toisia naisia vihamielisesti.
Sisäistetty naisviha selittyy pitkällä historialla jossa naisia on alistettu, estetty kouluttautumasta. Vielä muutama kymmenen vuotta sitten täällä Suomessakin moni nainen halusi oppikouluun, mutta heidän ei annettu mennä.
Kun ihminen alistetaan kotiin nyrkin ja hellan väliin, iskostetaan joku satukirjan naisviha päähän, hakataan, sorretaan ja poljetaan maan rakoon, niin se uskoo että se on totta.
Sellainen nainen uskoo että nainen on syntinen ja arvoton ro s ka mieheen verrattuna, ja on syntiä harrastaa seksiä jne.
Sellaiset ihmiset on katkeria ja täynnä vihaa. Mutta viha kanavoidaan tyttöihin, nuorempiin naisiin ja johonkin ihmeelliseen "huoruuden syntiin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sieltä tuli palopuhe💀"
Kiitos, virkistävä kommentti! Kiva ettet pahastunut siitä :D
bro, kukaan ei aio vastata tohon noin paljon, toivottavasti et mene tolaltasi 🤣🤣🤣
Tokikaan en. Sinä et ole keskustelija, bro, hyväksyn sen. Pidä toi linja, nauru pidentää ikää 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää, että naisille sanotaan, että pitäis turpansa kiinni ja olisi hiljaa, kun on kerran seksiä mennyt harrastamaan ja jos on penis mahtunut sisään, niin miksei jättimäinen vauvakin mahtuisi ulos.
Aivan ääliömäisiä kätilöitä pitää ollakin olemassa. Varmasti psykopaatteja ja narsisteja. Hakeutuvat "arvostettuun" ja tärkeään ammattiin, jotta voivat korottaa itseään, ja samalla harjoittaa sadismia ja käyttää valtaansa väärin.
Niin, onko kätilöiden tavoite siis, että vauvoja ei enää synny ja he itse ovat työttömiä. Olen vela (luojan kiitos) mutta siitä huolimatta ajattelen muutakin kuin itseäni. Synnytys on yksi vaarallisimmista vaiheista ihmisen elämässä. Siinä vammautuminen tai jopa kuolema (sekä syntyvän että synnyttäjän kohdalla) kun se voitaisiin myös estää ei ole ok. Käsittämä
Suomi on maailman turvallisin maa synnyttää. Miksi niin moni meuhkaa jonain suomalaisen terveydenhuollon ongelmana synnytysten turvattomuutta? Mihin tahansa muuhun maahan katsoo, synnyttäminen on niissä vaarallisempaa.
Siksi, koska meille se on suomalaisen terveydenhuollon ongelma. Vain parannukset suomalaisessa terveydenhuollossa auttavat meitä. Se ei auta että muualla on huonommin.
Meille ei riitä että kaikki jää henkiin. Meille riittää vain paras mahdollinen. Vanhempien naisten ei pidä ottaa sitä loukkauksena. Ei me kuvitella olevamme teitä parempia. Tekin olisitte ansainneet parempaa. Mutta ei me voida menneisyyteen vaikuttaa. Mutta tulevaisuuteen voidaan. Siksi meitä kiinnostaa synnyttämisen turvattomuus Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuvista päätellen lihava äiti ja vauva yli nelikiloinen. Eikä tietenkään epiduraalia, kun on niin kiva kitua luomuna.
Synnytys ei edistynyt kun synnyttäjä tappeli supistuksia vastaan. Epiduraali olisi edistänyt asiaa kivuttomasti ja vähemmin vammoin.
Kirjoituksestasi päätellen olet joko vajaaälyinen tai lukutaidoton.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei imukuppia heti? Se on ihan harmiton ja pieni, muutaman sentin kokoinen juttu.
Siitä ei jää mitään vaurioita.Itsellä kaksi synnytystä imukupilla hyvään lopputulokseen - ihana terve vauva, Itse kunnossa parin viikon jälkeen. Ei syytä pelätä.
Ei jää mitään vaurioita! Korjataans tuo lause: Siitä ei JÄÄNYT SINUN KOHDALLA vaurioita.
No sinun tapauksessa ei jäänyt. Älä yleistä omasta kokemuksestasi jotain kaiken kattavaa ehdottomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sieltä tuli palopuhe💀"
bro, kukaan ei aio vastata tohon noin paljon, toivottavasti et mene tolaltasi 🤣🤣🤣
Tokikaan en. Sinä et ole keskustelija, bro, hyväksyn sen. Pidä toi linja, nauru pidentää ikää 😆
Menkää te pikkunassikat vaikka pelaamaan fortnitea.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei imukuppia heti? Se on ihan harmiton ja pieni, muutaman sentin kokoinen juttu.
Siitä ei jää mitään vaurioita.Itsellä kaksi synnytystä imukupilla hyvään lopputulokseen - ihana terve vauva, Itse kunnossa parin viikon jälkeen. Ei syytä pelätä.
Imukuppisynnytykseen liittyy kohonneita riskejä joista potilasta on informoitava. Vauvapalstalla voi väittää imukupin olevan harmiton juttu. Hoitohenkilökunnalta moinen väite olisi hoitovirhe.
Vierailija kirjoitti:
"Itselleni lääkäri puuskahti Husin naistenklinikalla, että siksi eivät kerro alatiesynnytyksen riskeistä, koska muuten kukaan ei synnyttäisi alateitse. "
Ja paskanmarjat. Lue sinäkin miten paljon suuremmat riskit sektioon liittyy kuin alateitse synnyttämiseen.
Luetun ymmärtäminen vähän sakkaa? Ei hätää, tällä palstalla et ole yksin ongelman kanssa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
MInulla myös kätilö alkoi äkkiä pumpata mitään sanomatta mahaa koko kehonsa painolla,huusin että painuu helvettiin päältäni ja vastaus oli että kun vauva pitää saada ulos.
Vauva ja vauva,ikäänkuin synnyttäjillä ei olisi arvoa sen verran että selitetään mitä tapahtuu.
Silloin kun noin tapahtuu, on kirjaimellisesti henki kyseessä. Eli vauva pitää saada ulos, koska hapenpuute uhkaa. Jokainen sekunti on silloin tärkeä ja ratkaiseva. Tietysti ihanteellisinta olisi, että joku ensin selittää ja sitten toimii, mutta hätätilanteessa siihen ei ole aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska naisia saa tässä yhteiskunnassa kohdella kuin skeidaa. #SmashPatriarchy.
Milläs se selitetään, kun suurin osa naisia julmasti ja nöyryyttävästi kohtelevista ovat - toiset naiset!
Se selittyy sisäitelyllä naisvihalla. Naiset itsekin sisäistävät naisvihan ja kohtelevat toisia naisia vihamielisesti.
Sisäistetty naisviha selittyy pitkällä historialla jossa naisia on alistettu, estetty kouluttautumasta. Vielä muutama kymmenen vuotta sitten täällä Suomessakin moni nainen halusi oppikouluun, mutta heidän ei annettu mennä.
Kun ihminen alistetaan kotiin nyrkin ja hellan väliin, iskostetaan joku satukirjan naisviha päähän, hakataan, sorretaan ja poljetaan maan rakoon, niin se uskoo että se on totta.
Sellainen nainen uskoo että nainen on syntinen ja arvoton ro s ka mieheen verrattun
Pään sisäisiä ääniä, ei tuo ole mitenkään normaalia eikä tavallista. Naisellakin voi olla oma vastuu olla lähtemättä tällä tavalla mt-ongelmaisen miehen matkaan. Ei sekään terveen merkki ole, että siihen päätyy. Kyllä silloin on jo isoja ongelmia ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvista päätellen lihava äiti ja vauva yli nelikiloinen. Eikä tietenkään epiduraalia, kun on niin kiva kitua luomuna.
Synnytys ei edistynyt kun synnyttäjä tappeli supistuksia vastaan. Epiduraali olisi edistänyt asiaa kivuttomasti ja vähemmin vammoin.
Olet sairas.
Ei hän ole sairas, hän on vaan lukutaidoton laiska ääliö, joka ei jaksa muutamaa riviä lukea. Katsoo vain kuvat.
Lukutaitoisille selvisi kyllä, että epiduraalia käytettiin ja lisättiinkin.
Kuvista selviää että ei mikään hirveä läski ole edes kyseessä. Että semmoista taas.
On aika sairasta ajatella ensimmäisenä että synnyttäjä on itse aiheuttanut synnytyskomplikaatiot itselleen. Kertoo aika paljon ajatusmaailmasta. Ei terve ihminen kehitä tuollaista ajatusta tuollaisesta otsikosta, vaikka ei juttua lukisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sieltä tuli palopuhe💀"
Menkää te pikkunassikat vaikka pelaamaan fortnitea.
Mikä se on?
Pään sisäisiä ääniä, ei tuo ole mitenkään normaalia eikä tavallista. Naisellakin voi olla oma vastuu olla lähtemättä tällä tavalla mt-ongelmaisen miehen matkaan. Ei sekään terveen merkki ole, että siihen päätyy. Kyllä silloin on jo isoja ongelmia ennestään.
Voi reppana kun tulit juuri myöntäneeksi että ennen vanhaan kaikki miehet olivat sitten mt-ongelmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imukuppisynnytykseen liittyy kohonneita riskejä joista potilasta on informoitava. Vauvapalstalla voi väittää imukupin olevan harmiton juttu. Hoitohenkilökunnalta moinen väite olisi hoitovirhe.
Mä en omalla kohdallani toivoisi, että alettaisiin hätätilanteessa selittää riskejä ja kysyttäisiin lupaa. Etukäteen se on selitettävä, vaikka synnytysvalmennuksessa. Itselle on ihan selvää, että vauvan sydänäänien heiketessä imukuppi katsotaan nopeammaksi ja riskittömämmäksi kuin sektio. Joskus se vaan on väärä valinta, mutta ei sitä pysty ennustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti lähes identtinen kokemus kuin Outilla. Sen lisäksi, että istukkaa koitettiin väkisin saada ulos, mutta lopulta se jouduttiin irroittamaan nukutuksessa ja olin myös menettänyt todella paljon verta.
Toinen lapsi meinasi jäädä tekemättä synnytystrauman takia. Onneksi neuvolassa oli ihana täti, joka kannusti ja ohjasi pelkopolille. Siellä sattui olemaan aivan loistava kätilö, joka oli myös seksuaaliterapeutti. Tuntui, ensimmäistä kertaa hoidettiin myös henkistä puolta fyysisten vaurioiden lisäksi. Toinen lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla, ja se oli korjaava kokemus. Onneksi uskalsin vielä yrittää raskautta, aivan ihana tyttö saatiin. Suosittelen kaikille vaikean synnytyksen läpikäyneille pelkopolia. Itsekin olisi pitänyt mennä heti, mutta jotenkin sitä halusi vaan työntää ikävän kokemuksen pois mielestä, mutta trauma jää kuitenkin kummittelemaan ja tulee jossain kohtaa esiin.
Oman pelkopolilla käynnin jälkeen meillä oli muutaman päivän päästä synnytysvalmennusryhmän tutustumiskäynti synnytysosastolla. Ihmettelin ohi kulkiessamme lasiseinän taakse kerääntyvää kätilöiden ryhmää, joka nyreän näköisenä tuntui tuijottavan juuri minua. Ajattelin ensin vaan kuvittelevani tuon, mutta hetken päästä ryhmäämme ohjanneen kätilön kommentit ja minuun suunnattu pitkä tuijotus paljasti, että kaikki pelkopolilla esittämäni huolet ja epäilykset oli kerrottu eteenpäin jopa henkilöllisyyteni paljastaen. Suostuin kuitenkin synnyttämään alateitse, mikä osoittautui kauheaksi virheeksi. Kaikki synnytyksessä synnytystapa-arviosta lähtien meni pahemmin pieleen kuin olin edes osannut pelätä. Lapsi kiidätettiin teholle ja itse sain vammoja ja olin fyysisesti huonona pitkään. Lapsi selvisi onneksi hengissä. Kätilö ei minunkaan kohdallani ehtinyt jälkikäteen keskustelemaan synnytyksestä, vaikka kovasti olisin toivonut asioiden läpikäymistä.
Oon jotenkin aina ajatellut meistä naisista ylpeydellä, että me kestetään se synnytys, jotain mihin miehet (nuo pikku flunssassakin inisevät) ei pystyisi.
No nyt täällä näitä lukiessa alkaa tuntua, ettei ylpeyteen ole kohta aihetta. Niin negatiivista on suhtautuminen normaaliin alatiesynnytykseen ja lasten hankintaan ylipäänsä. Kaikesta pitäis selvitä niin, ettei kipua missään vaiheessa tuntisi ollenkaan. Jos biologiasta mitään ymmärtää niin väkisillähän se synnyttäminen sattuu. Just laitoin kaksi pientäni nukkumaan ja aattelin, että olivat kaiken sen kivun arvoisia ja saman päätöksen tekisin hetkeäkään epäröimättä uudelleen ja uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
"Ei tuo sektioarpi itseasiassa ole niin iso että vatsa apposelleen. Juuri sen kokoinen että vauva saatiin kiskottua ulos."
Oli vissiin kumminkin isompi aukko kuin tähystyksessä? Harvoin sitä nelikiloisia sappikiviä poistetaan...
Voi v*ttu. Ei kukaan ole väittänyt että sappikivet ja vauva leikataan samanlaisista leikkaushaavoista. Analogia oli se, että molemmilla on luonnolliset poistumistiet. Silti vaan sektiossa luonnollisen poidtumistien olemassaolo esitetään perusteeksi olla käyttämättä epäluonnollista tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInulla myös kätilö alkoi äkkiä pumpata mitään sanomatta mahaa koko kehonsa painolla,huusin että painuu helvettiin päältäni ja vastaus oli että kun vauva pitää saada ulos.
Vauva ja vauva,ikäänkuin synnyttäjillä ei olisi arvoa sen verran että selitetään mitä tapahtuu.
Silloin kun noin tapahtuu, on kirjaimellisesti henki kyseessä. Eli vauva pitää saada ulos, koska hapenpuute uhkaa. Jokainen sekunti on silloin tärkeä ja ratkaiseva. Tietysti ihanteellisinta olisi, että joku ensin selittää ja sitten toimii, mutta hätätilanteessa siihen ei ole aikaa.
Ja tämän kirjoittaja on itse kokenut hätäsektion. Ei silloin mitään selitelty vaan juosten lähdettiin viemään leikkaussaliin.
Vierailija kirjoitti:
Oon jotenkin aina ajatellut meistä naisista ylpeydellä, että me kestetään se synnytys, jotain mihin miehet (nuo pikku flunssassakin inisevät) ei pystyisi.
No nyt täällä näitä lukiessa alkaa tuntua, ettei ylpeyteen ole kohta aihetta. Niin negatiivista on suhtautuminen normaaliin alatiesynnytykseen ja lasten hankintaan ylipäänsä. Kaikesta pitäis selvitä niin, ettei kipua missään vaiheessa tuntisi ollenkaan. Jos biologiasta mitään ymmärtää niin väkisillähän se synnyttäminen sattuu. Just laitoin kaksi pientäni nukkumaan ja aattelin, että olivat kaiken sen kivun arvoisia ja saman päätöksen tekisin hetkeäkään epäröimättä uudelleen ja uudelleen.
Mä taas hetkeäkään epäröimättä vaihtaisin alatiesynnytyksen sektioihin. Kokekemusta molemmista.
Muistan vanhan lehtijutun paikallislehdestä, joku kirjoitti että tytär ei synnyttäessään yhtään valittanut, halusi vaan lasillisen vettä kun synnytys ohi. Ihan kuin tuo olis joku ylpeyden aihe ettei valittanut.