Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko intosi matkustamiseen hiipunut?

Vierailija
08.08.2025 |

Havahduin itse tähän, että aiemmin - esim. 10 vuotta sitten - olin innostunut matkailusta ja suunnittelin koko ajan uusia reissuja. Kesällä oli aina pakko päästä viikoksi jonnekin samoin kuin syyslomalla tai pääsiäisenä joku kaupunkiloma. 

Nyt ei meinaa kiinnostaa oikein mikään. Tuntuu, että "kaikki on nähty" ja vaikka USAssa ja Aasiassa olis paljon uutta näkemistä, niin pitkät lennot ja kalliit matkat eivät houkuttele. Kaikki se säätäminen lentokentillä rasittaa jo valmiiksi, joutuu heräämään joskus aamuyöllä että ehtii lennolle. 

Tänä kesänä olen ollut Suomessa koko kesän, eikä todellakaan houkutellut jotkut Kreikan helteet tai suurkaupunkien ruuhkat. Päiväreissuja kotimaassa tehty ja olen ollut tosi tyytyväinen.  

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan! Tänävuonna olen jo n 25 vkoa ulkomailla. Juuri tulin ja kuukauden päästä lähden taas syksyksi. 

Kunhan vaan kunto kestää niin reissaan hautaan saakka, parin vuoden kuluttua pitäisi muuttaa asumaankin ulkomaille kokonaan. Koti on jo

65v

Vierailija
2/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, päinvastoin! Sote palkankorotuksia tullut hyvin niin reissukassa kasvaa kohisten 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Korona-ajan jälkimainingeissa istuin Amsterdamin kentällä odottamassa uudelleen reititettyä lentoa Suomeen, koska ensimmäinen lento Portugalista oli myöhässä. Silloin ajattelin, että kyllä ihminen voi viettää aikaansa muutenkin kuin täysissä ja kuumissa odotussaleissa. Tuokin oli sukulaisvierailu, mutta nykyään lentojen määrä on vähentynyt. Viime vuonna en tehnyt lentomatkaa, tänä vuonna teen yhden lennon ja senkin vain sukulaisen muuttoapuna. Turhia hömppälentoja en enää tee, kuten shoppailumatka New Yorkiin nuorempana ja lukuisat muut kaupunkilomat Italiaan, Ranskaan, Englantiin ja Espanjaan.   

Vierailija
4/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja fiiliksiä. Mitkään etelänlomat eivät kiinnosta enää yhtään. Matkustan harvemmin, mutta silloin paikkoihin, joihin todella haluan ja vietän siellä kunnon loman eli en pihistele majoituksessa tai syömisessä. Harvemmin, mutta laadukkaampaa on mottoni nykyään matkailussa.

Vierailija
5/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joo. En kyllä oikein koskaan ole kauheasti tykännyt matkustamisesta edes, mutta kun olin avioliitossa matkahullun miehen kanssa, seuraksi menin matkoille. Aina kauhean vaivalloista ja stressaavaa se reissaaminen minusta. Ja enemmän intuitiivisena kuin aistijatyyppinä en saa aistinautinnoista suurtakaan iloa -mies oli päinvastainen ja hänelle kaikki tuoksut, näkymät, ruoan maut oli ihan valtava nautinto. Mä taas saisin paljon enemmän nautintoa jostain abstraktien asioiden pohdiskelusta kotisohvalla. Myös tiedon maailmasta, nähtävyyksistä jne mieluummin omaksun vaikka dokumenteista ja kuvista, kuin tungeksimalla turistilaumoissa paikan päälle. Eron jälkeen en ole ollenkaan enää matkustanut, jo 8 vuotta ilman. Pienen kuivanmaan mökin sen sijaan hankin itselleni ja siellä viihdyn.

Vierailija
6/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Maailmassa on vielä paljon nähtävää ja koettavaa. Pitäisi vain olla enemmän aikaa ja ennen kaikkea rahaa kiertää maailmaa.

Vierailija
7/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää enää matkustaa lentokoneella. En jaksa enää sitä lentokentällä odottelua ja sähläystä. Menen mielummin junalla ja/tai pyörällä joko Suomessa tai Euroopassa. 

Vierailija
8/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin! Koronavuosien jälkeen reissausinto on vain kasvanut.

Tähän mennessä tänä vuonna jo viisi reissua ja loppuvuodelle saman verran tulossa.

Vierailija
9/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se jonkin verran hiipunut kun tosiaan kaikki paikat mitkä haluan nähdä on nähty. Kyllä silti edelleen lomalle uusia paikkoja löytyy ja ne kiinnostaakin. Etenkin tästä Suomen kylmyydestä pois pääseminen kiinnostaa paljonkin. Itse matkustamisessa eli lentämisessä ei kyllä ole mitään hohtoa enää. Välttämätön paha. Vaikka bisneksessä aina lennänkin.

Vierailija
10/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Päinvastoin nyt on varaa matkustella entistä enemmän. Ihan parasta.

Vierailija
11/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoja fiiliksiä. Mitkään etelänlomat eivät kiinnosta enää yhtään. Matkustan harvemmin, mutta silloin paikkoihin, joihin todella haluan ja vietän siellä kunnon loman eli en pihistele majoituksessa tai syömisessä. Harvemmin, mutta laadukkaampaa on mottoni nykyään matkailussa.

Sama itselläni, reissaan huolella valittuun kohteeseen ja joka toinen vuosi. Turistirysissä ei jaksa enää pyöriä, turistiviha ei innosta myöskään esim. Barcelona. Luonto kiittää siitä, ettei koko ajan lentele ympäriinsä. Rahaa säästyy ja voi panostaa enemmän laadukkaaseen arkeen. 

Vierailija
12/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Päinvastoin. Nyt matkustan koko ajan. Lentopisteitä on kertynyt siihen malliin, että käytännössä joka 3 tai 4 lento hoituu pelkästään niillä. Kierrän pääasiassa maailman miljoonakaupunkeja. Mulla ei enää nykyisin mene rahaa oikeastaan mihinkään muuhun kuin matkustamiseen. 

Vierailija
13/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiipunut kovasti. Alle kuuden tunnin lentomatkan päässä olevat kohteet on koluttu, kauemmas ei jaksa istua koneessa. Lisäksi monessa paikassa on palvelu ja ihmiset muuttuneet yhtä töykeiksi kuin virolaiset Tallinnassa.

Vierailija
14/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ole. Nykyisin olen innostunut matkustamaan maailmalla myös junilla, enkä aina vain lentäen. Monin paikoin se on kätevä tapa matkustaa paikasta toiseen. On ollut mieleenpainuvia junareissuja esim Pakistanissa, Uzbekistanissa ja Kiinassa. 

Vierailija
15/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Reissasin pari-kolmekymppisenä. Nykyään kun tiedostaa paremmin massaturismin ja lentämisen merkittävät  haitat ja toisaalta mikään turistirysä ei tällä kokemuksella tee enää kummoista vaikutusta niin on se vähentynyt ihan älyttömästi. Viimeksi olin kaksi vuotta sitten ulkomailla. 

Vierailija
16/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää suunnittele niin suurella innolla ja energialla uusia matkoja. Ennen oli jo paluumatkalla tiedossa, että mihin seuraavaksi mennään. Ilmeisesti on tullut käytyä tarpeeksi sellaisissa paikoissa, jotka ovat kiinnostaneet ja nyt ne on nähty, niin ei ole enää niin suurta paloa mennä minnekään. 

Vierailija
17/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama itselläni, reissaan huolella valittuun kohteeseen ja joka toinen vuosi. Turistirysissä ei jaksa enää pyöriä, turistiviha ei innosta myöskään esim. Barcelona. Luonto kiittää siitä, ettei koko ajan lentele ympäriinsä. Rahaa säästyy ja voi panostaa enemmän laadukkaaseen arkeen. 

Kompensoin lentoni aiheuttaman hiilijalanjäljen siten etten käytä somea. Some saastuttaa kuitenkin paljon enemmän kuin lentäminen ja lisäksi on täysin turhaa.

Vierailija
18/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa paikassa käyneenä ja lennelleenä, nyt olen Tallinnassa kylpylässä ja kyllä on ihanaa. Ei stressiä kotimatkasta, toki laivakin voi ärsyttää, mutta suht helppoa kuitenkin. En nyt keksi missä olisi kivempaa. 

Vierailija
19/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Jatkossa ei tarvitse huolehtia vaippaikäisistä tai taaperoista, joten matkustaminen vain helpottuu. Maailmassa on vielä paljon nähtävää

Vierailija
20/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiipunut kovasti. Alle kuuden tunnin lentomatkan päässä olevat kohteet on koluttu, kauemmas ei jaksa istua koneessa. Lisäksi monessa paikassa on palvelu ja ihmiset muuttuneet yhtä töykeiksi kuin virolaiset Tallinnassa.

Kyllähän se on valinta, että istuuko vai makaako noilla kaukolennoilla. Liput busines-luokkaan, niin voi nukkua vaikka koko lennon vaakatasossa ja on oma tilava ja rauhallinen paikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä