Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen tytär asuu luonani, miten sada hänet omilleen?

Vierailija
01.01.2025 |

Taustaa senverran, että olemme tyttäreni isän kanssa eronneet hänen ollessa 12-vuotias ja tuolloin tytär päätti jäädä asumaan isälleen. Minä muutin toiseen kaupunkiin(lähelle) ja luonani asui 4 vuotta nuorempi sisarus. Näin on menty aikuisuuteen saakka, toki lapset on menneet ees sun taas kahden kodin väliä, mutta kirjoilla siis näin.

Nyt isä löytänyt uuden puolison ja saanut lapsenkin. Vanhassa kotitalossa uudet säännöt ja tavat ja tytär ei siellä siksi enää halua asua. Toisaalta on jo 24-vuotias joten ihan aikuinen nainen on.

On nyt muuttanut sitten tänne minun pieneen kaupunkiasuntooni. On valmistunut tradenomiksi, mutta väittää ettei mitään töitä ole, päivät kuluu nukkuen ja somessa pyörien. Kun tulen töistä kotiin jääkaappi on aina tyhjä ja ensimmäisenä saa alkaa siivoamaan hänen jälkiään. Hankki oman asunnon (kimppakämpän kaverinsa kanssa) ja ajattelin jo hetken, että siitä se elämä nyt alkaa, mutta nyt väittää asunnossaan olevan hometta ja siellä ei kuulemma voi olla. On käväissyt aina välillä yhden yön asunnollaan ja aina palaa tänne täysihoidon pariin. Ihme kumma minä saan nämä hänen mukaansa homeista johtuvat flunssat myös häneltä, en ole tiennyt että homeesta johtuvat yskät ja nuhat tarttuu?

Asunnossamme asuu myös siis tämä 20 sisarus joka käy täyspäiväisesti töissä ja hakee opiskelemaan. Hän maksaa omat menonsa ja tosiaan tekee pitkää päivää, hyvin kypsä on ikäisekseen. Minua pelottaa, että tämä vanhempi sisarus antaa huonoa esimerkkiä nuoremmalle ja kohta minulla on kaksi makoilijaa täällä.

Miten voisin hienovaraisesti ohjata lapsen ottamaan vastuuta itsestään ja elämästään?

Kommentit (201)

Vierailija
41/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannan ehkä syyllisyyttä siitä että lapsi on asunut isällään viimeiset vuodet ja nyt kun 'palasi' luokseni olen heti ulos heittämässä. En vaan pysty avaimia pois ottamaan, vaikka kovasti mieli tekisi. 

Mä ajattelin kirjoittaa tästä, mutta teit sen jo itse. Onhan toi aikamoinen "Sophien valinta" ottaa vain toinen lapsista mukaansa. Syyllisyys vaivaa usein isejä, jotka eivät ole asuneet lapsensa kanssa ja antavat tapaamisissa ja aikuisille lapsillekiin vielä kaiken periksi. Pitäskö sun vaan hyväksyä se, että teit noin ja jos on jotain anteeksipyydettävää tytöltä, niin pyydä anteeksi ja selvittäkää se juttu. Ei oo tytölle hyväksi, että kynnysmattoilet syyllisyyden tunteen takia.

Tytär eli lapsi oli erotessa 12-vuotias ja sai itse päättää. Minä tiedän perheen, jossa paljon nuorempi poika jäi omasta halustaan isälleen ja tytär äidilleen vanhempien erotessa. Saivat tietysti tavata sisaruksiaan ja asua myös toisella vanhemmalla varsinkin viikonloppuja ja lomia. Kun tyttö täytti 12, muutti hänkin isälleen omasta tahdostaan.

Vierailija
42/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä täällä internetissä on helpompi neuvoa, kun ei ole itse samassa tilanteessa. Näin välimatkan päästä voin sanoa, että täällä on jo tullut ihan hyviä neuvoja. Muutama oma havainto tähän aluksi:

- Et voi muuttaa tilannetta siten, ettei aikuinen tyttäresi pahoita mieltään. Koeta hyväksyä se.

- Hän on ollut suojeltu liian pitkälle aikuisuuteen. Siksi halveksii perustöitä, eikä ymmärrä, että harva pääsee suoraan siihen arvostettuun hyväpalkkaiseen työhön. Hän ei myöskään sellaista tule koskaan saamaan, kun ei hanki mitään perustyötä jota pitkin edetä urapolulla, koska ei kuulu siihen harvojen joukkoon, joka saa sellaisen työn heti. Tämä on itseään ruokkiva kierre, josta hän ei luultavasti itse koskaan pääse irti, eikä hän edes ymmärrä sitä. Pari vuotta ilman erityistä syytä työttömänä olo tekee henkilöstä radioaktiivisen työnantajille. Edes minimipalkkaisen perustyön saaminen voi olla vaikeaa sen jälkeen.

- Hän on huono esimerkki nuoremmalle tyttärellesi, joka onneksi tuntuu olevan toisen luonteinen. Aika voi kuitenkin tehdä tässäkin tehtävänsä, älä riskeeraa sitä.

Mahdollisia toimintamalleja:

- Tee kotiisi säännöt, joita noudatettava. Telkku ja valot pois klo 21. Piilota kaukosäädin.

- Älä pese hänen vaatteiatan / petivaatteita. Älä tee kaikille ruokaa. Vain silloin, kun henkilö osallistuu kokkaukseen.

- Keksi muitakin. Pääasia on se, että tytär ei enää viihdy kotonasi, kuten täyspalveluhoitolassa. Kerro, että tämä on hänen omaksi hyväksi.

Hän tulee vihaamaan ja inhoamaan sinua. Sitä ei luultavasti voi välttää. Vaihtoehto on luultavasti se, että hän on loppuelämän työtön ja asuu nurkissasi sinusta riippuvaisena ja alatte kumpikin vihaamaan toisianne. On parempi, että vain hän vihaa sinua, kuin että sinä alat vihaamaan ja halveksimaan tytärtäsi. Teet välttämättömät muutokset, koska rakastat tytärtäsi ja toivot hänelle parasta. Hän ei itse muutokseen kykene, ellei häntä siihen pakoteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä hauskaa kun jengi ehdottaa että etsikää hänelle oma asunto, ja varmaan toisessa ketjussa valittavat kuinka valtio makselee kotona lojumisen asumistukina yms.

Miettikää ensin työnhaku kuntoon, pääisisikö käymään ammattilaisten luona? Samoin napakat säännöt, että huolehtii vaikka ruoan valmiiksi ja siivoaa. Vasta kun työpuoli on kunnossa, niin sitten oman asunnon etsintään. Jos ei ole mitään rutiinia elämässä, niin työttömänä yksin asuessa helposti jämähtää ja poteroituu kotiin. Ja koen sen olevan aloitustilannetta pahempi vaihtoehto.

Vierailija
44/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita yhteystiedot.  Minun luokseni mahtuu, en peri mitään kuluja.  Riittää kun kerta pari vrk kunnon seksiä.

Vierailija
45/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä hauskaa kun jengi ehdottaa että etsikää hänelle oma asunto, ja varmaan toisessa ketjussa valittavat kuinka valtio makselee kotona lojumisen asumistukina yms.

Miettikää ensin työnhaku kuntoon, pääisisikö käymään ammattilaisten luona? Samoin napakat säännöt, että huolehtii vaikka ruoan valmiiksi ja siivoaa. Vasta kun työpuoli on kunnossa, niin sitten oman asunnon etsintään. Jos ei ole mitään rutiinia elämässä, niin työttömänä yksin asuessa helposti jämähtää ja poteroituu kotiin. Ja koen sen olevan aloitustilannetta pahempi vaihtoehto.

Sillä on jo oma asunto. Valehtelee että siellä on hometta. Kyllä sen vaatteiden hajusta huomaa 

Vierailija
46/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeryytesu tukee vötkyilevää lokkia! Hänedtä ei tule ihmistä,ellet itse aikuistu!!!

Vierailija
47/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten eronnut äiti tapailee miehiä ja harrastaa seksiä kun talo on täynnä aikuisia tyttäriä? Kenen itsenäistyimisestä tässä onkaan loppujen lopuksi kyse?

No molemmat lähtee baariin, kumpikin tuo pokansa  kämpälle, ja alkavat naimaan.

Vierailija
48/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suora, mutta ystävällinen puhuttelu ja keskustelu. Hänen parhaakseen on, että nostat kissan pöydälle. Tyttären on alettava ottaa vastuuta elämästään. Siihen liittyy työn etsiminen ja oman asunnon etsiminen, tai sitten kimppakämpän hankkiminen. Vaikka askel kerrallaan eteenpäin, kunhan edistystä tapahtuu. Sinulla ei ole velvollisuutta pitää nurkissasi täysi-ikäistä ihmistä, joka ei itse tee asioidensa eteen mitään.

Vierailija
49/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

myy sen sänky pois

Vierailija
50/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala harrastamaan äänekästä seksiä

Vielä tän tytteren kanssa, niin olisi hot lesbian fun🤤🤤

Vierailija
51/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita yhteystiedot.  Minun luokseni mahtuu, en peri mitään kuluja.  Riittää kun kerta pari vrk kunnon seksiä.

Sori ylipersu, mutta et tälläkään saa naista. Viisikymmentä vuotta sulla nyt ilman, kurja juttu :(

Vierailija
52/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kämpiksellä joku puoliso joka punkkaa siellä?

Vierailija
53/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä on jo oma asunto. Valehtelee että siellä on hometta. Kyllä sen vaatteiden hajusta huomaa 

No homeenkin voi pestä pois. Ja puhdistaa, ratkaisevaa on että homeen aiheuttaja ratkaistaan. Hoidetaan pois.

Esim kylppärin saumoihin muodostuu hometta, jos kylppäriä ei tuuletetaan, lastalla kuivata vähintään lattioita / seiniä

Välinpitämättömällä asumisella saadaan myös hometta.

Vierailija
54/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin ulos talosta. Mahdollistat aikuisen naisen laiskottelun ja loisimisen.

Vierailija
55/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeeseen ei kuole. Asuin yli 10 vuotta läpihomeisessa rintamamiestalossa ja hyvin pärjättiin.

Vierailija
56/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannan ehkä syyllisyyttä siitä että lapsi on asunut isällään viimeiset vuodet ja nyt kun 'palasi' luokseni olen heti ulos heittämässä. En vaan pysty avaimia pois ottamaan, vaikka kovasti mieli tekisi. 

Mä ajattelin kirjoittaa tästä, mutta teit sen jo itse. Onhan toi aikamoinen "Sophien valinta" ottaa vain toinen lapsista mukaansa. Syyllisyys vaivaa usein isejä, jotka eivät ole asuneet lapsensa kanssa ja antavat tapaamisissa ja aikuisille lapsillekiin vielä kaiken periksi. Pitäskö sun vaan hyväksyä se, että teit noin ja jos on jotain anteeksipyydettävää tytöltä, niin pyydä anteeksi ja selvittäkää se juttu. Ei oo tytölle hyväksi, että kynnysmattoilet syyllisyyden tunteen takia.

Et tainnut kokonaan lukea ap:n aloitusta, hänen kertomansa mukaan oli tyttären oma valinta jäädä isän luokse asumaan vanhempien erotessa. Ap ei siis tehnyt valintaa ottaa vain toinen lapsista mukaansa, eikä hänellä näin ollen ole syytä tuntea huonoa omaatuntoa. Ap ei myöskään kertonut, että tyttärellä olisi ollut jotenkin huonot oltavat isänsä luona, joten sellaistakaan ei ole syytä olettaa. 

Vierailija
57/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös hän itse valinnut myös asua isällään? Ja mitä siellä tehtiin? Pistettiin rajat ja ruotuun.

Vierailija
58/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytär eli lapsi oli erotessa 12-vuotias ja sai itse päättää. Minä tiedän perheen, jossa paljon nuorempi poika jä

Niin? Kukaan muuhan ei aptä syytä kuin hän itse, joten mitä selität? Vaikka kaikki maalman äidit olisivat erotessaan sopineet 12 veen asumisesta isällään, se ei auta apn syyllisyyteen. Hänen on tehtävä sovinto itsensä ja valintansa kanssa js sen tyttären.

Vierailija
59/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotin 26v pojalleni että muuttaa kotiin kun tuli työttömyyttä yms vastoinkäymisiä hänen elämään. Muutti omilleen vuosi intin jälkeen.

Poika sanoi ehdottoman EI.

Että kiitos vaan äiti mutta ei todellakaan, hän ei muuta takaisin ellei ole ehdoton pakko. Näemme viikoittain, viestittelemme ja vapaaehtoisesti haluaa viettää juhlapyhiä "kotona". Seurustelee.

Ap, pehmoilu ei nyt auta. Aikuinen ihminen maksaa vuokraa asumisesta ja huolehtii omat ruokansa.

Vierailija
60/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut poikaani takas kotiin kun menetti asunnon,asui kaverillaan,enkö toista poikaani kun vankilasta pääsi..minä en jaksa..ne ei ois ikinä lähtenyt pois jos ois tänne liha patojen ääreen tulleet!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi