Aikuinen tytär asuu luonani, miten sada hänet omilleen?
Taustaa senverran, että olemme tyttäreni isän kanssa eronneet hänen ollessa 12-vuotias ja tuolloin tytär päätti jäädä asumaan isälleen. Minä muutin toiseen kaupunkiin(lähelle) ja luonani asui 4 vuotta nuorempi sisarus. Näin on menty aikuisuuteen saakka, toki lapset on menneet ees sun taas kahden kodin väliä, mutta kirjoilla siis näin.
Nyt isä löytänyt uuden puolison ja saanut lapsenkin. Vanhassa kotitalossa uudet säännöt ja tavat ja tytär ei siellä siksi enää halua asua. Toisaalta on jo 24-vuotias joten ihan aikuinen nainen on.
On nyt muuttanut sitten tänne minun pieneen kaupunkiasuntooni. On valmistunut tradenomiksi, mutta väittää ettei mitään töitä ole, päivät kuluu nukkuen ja somessa pyörien. Kun tulen töistä kotiin jääkaappi on aina tyhjä ja ensimmäisenä saa alkaa siivoamaan hänen jälkiään. Hankki oman asunnon (kimppakämpän kaverinsa kanssa) ja ajattelin jo hetken, että siitä se elämä nyt alkaa, mutta nyt väittää asunnossaan olevan hometta ja siellä ei kuulemma voi olla. On käväissyt aina välillä yhden yön asunnollaan ja aina palaa tänne täysihoidon pariin. Ihme kumma minä saan nämä hänen mukaansa homeista johtuvat flunssat myös häneltä, en ole tiennyt että homeesta johtuvat yskät ja nuhat tarttuu?
Asunnossamme asuu myös siis tämä 20 sisarus joka käy täyspäiväisesti töissä ja hakee opiskelemaan. Hän maksaa omat menonsa ja tosiaan tekee pitkää päivää, hyvin kypsä on ikäisekseen. Minua pelottaa, että tämä vanhempi sisarus antaa huonoa esimerkkiä nuoremmalle ja kohta minulla on kaksi makoilijaa täällä.
Miten voisin hienovaraisesti ohjata lapsen ottamaan vastuuta itsestään ja elämästään?
Kommentit (201)
Sano tyttärelle: TÄMÄ EI OLE MIKÄÄN TÄYSIHOITOLA! Pyydä saada 500€€€ / kk asumisesta, ruoasta, sähköstä, pyykistä ja muusta. Tytär sanoo nopeasti: TÄMÄ EI OLE MINUN ELÄMÄNITYYLIN MUKAINEN ASUMISJÄRJESTELY, MUUTAN OMILLENI, KIITOS RAKAS ÄITI.
Hienovaraisuus ei toimi kun vastassa on röyhkeyttä.
Turhaan tänne kirjoittelet valituksiasi kun et aio asialle kuitenkaan mitään tehdä.
Niin makaa kuin petaa. Aikuistumisen paikka olisi sinullakin, tarvitsisit selkärangan.
Ilmianna Kelalle, että ei oikeasti asu asunnossa, johon saa tuet.
Vierailija kirjoitti:
Kannan ehkä syyllisyyttä siitä että lapsi on asunut isällään viimeiset vuodet ja nyt kun 'palasi' luokseni olen heti ulos heittämässä. En vaan pysty avaimia pois ottamaan, vaikka kovasti mieli tekisi.
LAPANEN.
Vierailija kirjoitti:
Auta jotenkin saamaan oma asunto, Eiköhän se siitä sitten. Nykyhallitus on tehnyt tästä lähes mahdotonta. Aiemminkin oli jo vaikeaa.
Nyt seisoo asuntoja tyhjillään aivan älyttömät kasat. Minimipalkoilla jne. ei ole varaa. Asuntokauppa ei kulje. Kela ei käsittele hakemuksia, kun ei ole käsittelijöitä, kun kela irtisanoi älyttömät määrät porukkaa tässä ihan justiinsa.
Eduskunnassa ne vaan palkat nousee ja tarttetaan lisää avustajia, kun ei porukka pärjää itellään. Avustaja hakee kahvit, toinen lukee päivän lehden ääneen. Sit pitääkin mennä jo kokoukseen,että saa kokouspalkkion raskaan työn päälle. Huhhuh. Ilmankos porukka äänestää ihan pelleporukkaa tonne pellejen töihin.
Aiajaijai Keskisarja, minkä teit. Tässä riittää sulla seliteltävää lopun ikää. Nussunnussun.
TYTTÄRELLÄ ON JO ASUNTO.
Lapsesi kohtelee asuntoasi kuin hotellia eli siihen välittömästi muutos.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hienovaraisuuden aika nyt ohi?
Kyllä on, 24-vuotias on todellakin aikuinen ihminen, jonka kuuluu ottaa vastuu itsestään. Kun hän ei itse tunnu tuota ymmärtävän, suora puhe on varmasti ainoa, joka tehoaa. Teet muuten karhunpalveluksen sekä hänelle, että itsellesi.
Hänellä on koulutus ja nyt hänen pitäisi alkaa aktiivisesti etsiä töitä itselleen, jotta saa hankittua oman elantonsa. Jos ei kaveri kimppakämpässä viihdy, niin sitten hänen on syytä lähteä myös asunnon hakuun, se helpottuu varmasti, kun saa ensin työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Kannan ehkä syyllisyyttä siitä että lapsi on asunut isällään viimeiset vuodet ja nyt kun 'palasi' luokseni olen heti ulos heittämässä. En vaan pysty avaimia pois ottamaan, vaikka kovasti mieli tekisi.
Mä ajattelin kirjoittaa tästä, mutta teit sen jo itse. Onhan toi aikamoinen "Sophien valinta" ottaa vain toinen lapsista mukaansa. Syyllisyys vaivaa usein isejä, jotka eivät ole asuneet lapsensa kanssa ja antavat tapaamisissa ja aikuisille lapsillekiin vielä kaiken periksi. Pitäskö sun vaan hyväksyä se, että teit noin ja jos on jotain anteeksipyydettävää tytöltä, niin pyydä anteeksi ja selvittäkää se juttu. Ei oo tytölle hyväksi, että kynnysmattoilet syyllisyyden tunteen takia.
Ala kysellä milloin on tulossa jälkikasvua tai jotain muuta kiusallista.
Ole hyvä ja maksa vuokraa + osallistu ruokakustannuksiin tai ole hyvä ja poistu jonnekin. Kiitos.
Alat nalkuttaa hänelle kotitöistä ja työpaikoista ja kysellä, miksi hänellä on se kimppakämppä, jos ei siellä kuitenkaan asu. Nalkutat vaan paljon aina kun näette. Jossain vaiheessa hän kyllästyy ja tekee jotakin.
Perinteinen jatkuva nalkutus on joskus tehokasta.
Se sun ex miehes tai luultavasti hänen uusi naisensa on ratkaissut ongelman puolestasi uusilla säännöillä.
Laitat vaan samat säännöt niin päättänee itse lähteä.
Tyttö mainitsi että kämpässä on hometta. Eiköhän tämä pitäis tarkistaa puhuuko hän totta. Ottakaa tämä asiaksi aivan ensimmäiseksi. Hän kyllä on aikuinen ihminen mutta ei kenenkään pidä asua homeisessa kämpässä. Tuntuu vähä siltä että ihmiset täs ketjussa unohtaa tuon asian täysin. Jos ei hometta ole niin sitten sanoa ihan suoraan että jos ei viihdy asunnossaan niin sitten hankkii toisen. Tukena voi saa ja kannattaa olla mutta etupäässä tytön pitää itse hoitaa asiansa. Ja teet hänelle selväksi että sinullakin on oma elämä, olet tervetullut KÄYMÄÄN mutta ei asumaan enää.
Tällaisia ne asunnot nykyään on. Halvat asunnot on homeessa tai niissä on jotain muuta vikaa, ihmisasumuksiksi kelvollisten asuntojen vuokrat on pienituloisen ulottumattomissa. Tämä on se juurisyy.
Jos hän vaikuttaa ikäistään lapsellisemmalta, voisi olla viisasta keskustella sillä tasolla. Mitä hän haluaa elämältään, ja miten sen saavuttaa. Ja miksi olisi hyvä asua omillaan jne. Eli keskustelua, ja lopuksi hänelle uusi riittävän ok asunto. Tavoitteet voi ihan kirjata paperille. Eli vähän niin kuin potkia lasta elämässään eteen päin. Asuntoon voi hakea asumistukea ym., jos rahaa ja töitä ei ole.
Tällaisia aikuisia lapsia kutsutaan palkintoporsaiksi. Ja he ovat vanhempiensa kasvattamia.
Italiassa lapset saattavat asuva lapsuudenkodissa 50-vuotiaiksi asti, koska vanhemmat mahdollistavat sen.
Ei sun äitinä tarvitse hienovaraisesti mitään vihjailla, sanot suoraan aikuiselle ihmiselle, että on muutettava omaan huusholliin ja elettävä omillaan. Tai jos annat asua sun asunnossa, ehto on se, että siellä eletään sun säännöillä eli siivoaa jälkensä, maksaa osuutensa asumisesta ja ruuasta jne. Jos et nyt vihellä peliä poikki, se loisii sun elätettävänä ikuisesti.
Ala harrastamaan äänekästä seksiä
Miten eronnut äiti tapailee miehiä ja harrastaa seksiä kun talo on täynnä aikuisia tyttäriä? Kenen itsenäistyimisestä tässä onkaan loppujen lopuksi kyse?
Soita klassista musiikkia. Jääkaappiin hankit itsellesi mieluista ruokaa. Jokin tätikerho voisi kokoontua kodissasi, ja sitten kyselisitte kaikenmoista noloa tyttäreltäsi. He voisivat yöpyäkin sinun luonasi pitäen kylpyhuonetta varattuna. Pesukoneeseen voisi tulla mystinen vika, jonka vuoksi sitten tyttärenkin on itse pestävä omat vaatteet. Kokeilepa jotain tällaista :)