Aikuinen tytär asuu luonani, miten sada hänet omilleen?
Taustaa senverran, että olemme tyttäreni isän kanssa eronneet hänen ollessa 12-vuotias ja tuolloin tytär päätti jäädä asumaan isälleen. Minä muutin toiseen kaupunkiin(lähelle) ja luonani asui 4 vuotta nuorempi sisarus. Näin on menty aikuisuuteen saakka, toki lapset on menneet ees sun taas kahden kodin väliä, mutta kirjoilla siis näin.
Nyt isä löytänyt uuden puolison ja saanut lapsenkin. Vanhassa kotitalossa uudet säännöt ja tavat ja tytär ei siellä siksi enää halua asua. Toisaalta on jo 24-vuotias joten ihan aikuinen nainen on.
On nyt muuttanut sitten tänne minun pieneen kaupunkiasuntooni. On valmistunut tradenomiksi, mutta väittää ettei mitään töitä ole, päivät kuluu nukkuen ja somessa pyörien. Kun tulen töistä kotiin jääkaappi on aina tyhjä ja ensimmäisenä saa alkaa siivoamaan hänen jälkiään. Hankki oman asunnon (kimppakämpän kaverinsa kanssa) ja ajattelin jo hetken, että siitä se elämä nyt alkaa, mutta nyt väittää asunnossaan olevan hometta ja siellä ei kuulemma voi olla. On käväissyt aina välillä yhden yön asunnollaan ja aina palaa tänne täysihoidon pariin. Ihme kumma minä saan nämä hänen mukaansa homeista johtuvat flunssat myös häneltä, en ole tiennyt että homeesta johtuvat yskät ja nuhat tarttuu?
Asunnossamme asuu myös siis tämä 20 sisarus joka käy täyspäiväisesti töissä ja hakee opiskelemaan. Hän maksaa omat menonsa ja tosiaan tekee pitkää päivää, hyvin kypsä on ikäisekseen. Minua pelottaa, että tämä vanhempi sisarus antaa huonoa esimerkkiä nuoremmalle ja kohta minulla on kaksi makoilijaa täällä.
Miten voisin hienovaraisesti ohjata lapsen ottamaan vastuuta itsestään ja elämästään?
Kommentit (201)
Nostakaa ns kissa pöydälle. Asiat on puhuttava oikeilla termeilä. Karhunpalvelus nuorelle antaa tilan jatkua noin.
Ota avaimet pois ja käske mennä kotiinsa ja hoitaa asumisongelmansa kuin aikuinen ihminen. Ei ole sinun huoli hänen ongelmat.
Syy on sataprosenttisesti sinun. Kasvatuksessa vikaa. Hoida homma.
Niin kauan kyn täyshoito pelaa, etkä vaadi tyttäreltäsi mitään, mikään ei tule muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
En ottanut poikaani takas kotiin kun menetti asunnon,asui kaverillaan,enkö toista poikaani kun vankilasta pääsi..minä en jaksa..ne ei ois ikinä lähtenyt pois jos ois tänne liha patojen ääreen tulleet!
Teit ihan oikein. Tein samoin poikani kanssa kun menetti asuntonsa omaa typeryyttään. Yksi talvi ulkona riitti suhtautumaan asumiseen vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
En usko että mitään kasvattelee, siinä olisi hänelle liikaa työtä.
Olen ehdotellut työpaikkoja, mutta tuhahtelee vaan ettei mihinkään kassalle lähde. Naureskelee myös sisaruksensa työlle, on tavallista duunarihommaa. Sisarus tietenkin tekee lukion jälkeen tällaista tavallista työtä mistä saa rahaa elämiseen ja ehkä myös hieman säästöönkin tulevia opintoja varten.
Tradenomille ei ole juuri muuta kuin duunarin hommia tarjolla ja jos ikää on jo tuon verran, jokainen työtön päivä hankaloittaa työnsaantia. Lyhtypylväänä seisominenkin olisi tulevan työnantajan mielestä plussaa. Yksi miniäntekele haki 19v. ensimmäistä työtään, mikä tahansa olisi kelvannut - tiukkaa teki, vasta suhteilla sai töitä.
Siis asuuko tyttäresi kämppis kuitenkin siellä heidän kämpässään? Kysy suoraan häneltä, onko hometarina totta vai sepitettä. Mikäli home on satua, niin napanuora katki ja avain pois. Jos hometta oikeasti on, annat tyttärellesi määräajan, minkä kuluessa etsiä uusi asunto. Missään tapauksessa et anna tyttäresi muuttaa virallisesti luoksesi, tai loisen häätäminen käy entistä hankalammaksi. Mitä enemmän pitkität asiaa, sitä vaikeammalta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että mitään kasvattelee, siinä olisi hänelle liikaa työtä.
Olen ehdotellut työpaikkoja, mutta tuhahtelee vaan ettei mihinkään kassalle lähde. Naureskelee myös sisaruksensa työlle, on tavallista duunarihommaa. Sisarus tietenkin tekee lukion jälkeen tällaista tavallista työtä mistä saa rahaa elämiseen ja ehkä myös hieman säästöönkin tulevia opintoja varten.
Tradenomille ei ole juuri muuta kuin duunarin hommia tarjolla ja jos ikää on jo tuon verran, jokainen työtön päivä hankaloittaa työnsaantia. Lyhtypylväänä seisominenkin olisi tulevan työnantajan mielestä plussaa. Yksi miniäntekele haki 19v. ensimmäistä työtään, mikä tahansa olisi kelvannut - tiukkaa teki, vasta suhteilla sai töitä.
Kyllä 19-vuotias saa jo puolessa tunnissa päivän palkan jos valitsee rikkaan yksityisen työnantajan.
en ostaisi ruokaa kaappiin, söisin töissä/ulkona
Pitäiskö sille tytölle varata aika sossuun? Jos ne ottaisi tästä kopin? Onko taustalla ehkä joku muu syy (esim diagnosoimaton ADD, masennus tms ). Eikö nuorille kaikenlaisia ohjaamo - tyyppisiä palveluita vähän joka kunnassa? Etsivä nuoristyö? Ja ryhdyt hommiin heti just. Näissä on me osti joku yläikäraja, tyyliin 25v jonka jälkeen tämä palvelu nuorelta poistuu.
Voit ottaa hänestä myös yhteyttä sosiaalitoimeen. Tee huoli-ilmoitus. Nuoren syrjäytymisen riskiin on olemassa keinoja. Hän on aikuinen ja otettava vastuu jo elämästään. Sanot hänelle, että näin ei voi jatkua vaan hänen on asuttava omillaan. Ei nuori aikuinen opi, jos ei joudu kantamaan myös vastuuta omasta elämästään.
Sen verran voi tukea, että etsitte sen uuden kämpän hänelle jos ei voi muka nykyisessä asua. Töitä on vähän nyt tarjolla, mutta moni nuori tekee muita kuin oman alansa hommia. Onhan hän kirjoilla työkkärissä, sieltä saa myös ohjausta asioihin.
Tytär siis 12-vuotiaana itse valitsi jäädä isänsä luokse asumaan. Siihen en minä pystynyt vaikuttamaan yhtään mitään, kun tytär jo tuon ikäinen oli. Epäilen, että yritti jotenkin vaikeuttaa tai estää eromme tai ajatteli, että ehkä kaikki palaa ennalleen, jos ei suostu aikanaan muuttamaan kanssamme. Tämä tietysti surullista, mutta olemme eronneet isänsä kanssa syystä ja oli aivan oikea päätös aikanaan. Tiedän, että tyttäreni esimerkiksi haluaa pitää esillä minun ja isänsä hääkuvia ja nuoruuden reissukuvia, joissa yhdessä olemme. Jotenkin juuri tällaisissa asioissa on lapsellinen. Minulla ei ole riitaa isänsä kanssa, ei välillämme ole mitään ja isänsä tosiaan uudessa suhteessa jo, mutta en tosiaan haluaisi katsella vanhoja hääkuviani jatkuvasti. Tiedän, että isänsä luona esimerkiksi näiden kuvien esilläpito on kielletty, mutta minulla ei tähänkään kieltoon ole ollut sydäntä, jotenkin vaan säälittää. Tiedän olen ihan lapanen.
Hänellä on isänsä kanssa ollut hyvät ja turvalliset olot. Ja varmasti olot olleet hyvät myös sen jälkeen, kun isänsä tapasi uuden kumppanin. Haluaisin tietysti syyttää isää ja uutta kumppania, mutta epäilisin että tälle tyttärellemme on käynyt raskaaksi pikkulapsi arjen säännöt, kun hän ei enää ole ollut paapottu ja täyshoidettu isänsä luona kuten aiemmin vaan häneltäkin on alettu vaatia asioita ja osallistumista, aikuinen kun on.
Ei saa ajaa pois, mutta täytyy herätellä lasta. Mitä aiot tehdä (elämälläsi), kysy häneltä. Vertaa siskoon.
Onko hän joskus tehnyt jotain töitä? Jos alkaa 24-vuotiaana etsimään ensi kertaa töitä ja olettaa saavansa heti oman kulmahuoneen, etätyömahdollisuudella saa etsiä loppuelämänsä. Onko joku tämän hänelle kertonut suoraan?
Ehkä jonkinlainen ammattiapu olisi tarpeen. En osaa sanoa millaisia tukitoimia on saatavilla, mutta lienee työvoimatoimistossa jonkinlaista urasuunnittelua olemassa? Ehkä otattaa perusverenkuva, onko raudan puute vai masennus vai mikä, kun hän on niin väsynyt? Ei ole normaalia maata sängyssä koko päivää. Varmastikin hän tarvii äidin tukea saadakseen elämänsä kuntoon. Hän ei varmasti kykene toimimaan oma-aloitteisesti, joten tarvii vähän tough love nyt. Hyviä neuvoja on tullut, että tiukka mutta ystävällinen ja kannustava ote nyt äidille. Yhdessä autatte tyttären eteenpäin.
Saavutetuista eduista on vaikeaa luopua, niinhän se on jos on paapottu ja hoidettu aina, on siihen totuttu.
Vierailija kirjoitti:
Auta jotenkin saamaan oma asunto, Eiköhän se siitä sitten. Nykyhallitus on tehnyt tästä lähes mahdotonta. Aiemminkin oli jo vaikeaa.
Nyt seisoo asuntoja tyhjillään aivan älyttömät kasat. Minimipalkoilla jne. ei ole varaa. Asuntokauppa ei kulje. Kela ei käsittele hakemuksia, kun ei ole käsittelijöitä, kun kela irtisanoi älyttömät määrät porukkaa tässä ihan justiinsa.
Eduskunnassa ne vaan palkat nousee ja tarttetaan lisää avustajia, kun ei porukka pärjää itellään. Avustaja hakee kahvit, toinen lukee päivän lehden ääneen. Sit pitääkin mennä jo kokoukseen,että saa kokouspalkkion raskaan työn päälle. Huhhuh. Ilmankos porukka äänestää ihan pelleporukkaa tonne pellejen töihin.
Aiajaijai Keskisarja, minkä teit. Tässä riittää sulla seliteltävää lopun ikää. Nussunnussun.
Sotket turhaan hallituksen syyksi tämänkin asian. Nämä samat ongelmat olivat jo Marinin aikoihin. Ja Sipilänkin. Ihan kaikki sentään ei ole orpopurran syytä, vaikka kovasti niin haluaisit.
Hienoa, että olet saanut apuvoimia kotiin.
Koska sinä ja toinen tytär käytte työssä, tämä kotona oleva voi huolehtia siivouksesta, pyykinpesusta ja ruuanlaitosta. Lumityöt ja pihan siivous myös.
Tee ruokalista jääkaapin oveen ja tarvikkeet pistät kaappiin. Jos ei onnistu, jätä jäkäri tyhjäksi ja syökää toisen tyttären kanssa vaikka pizzeriassa vähän aikaa.
Kun palvelu ei pelaa, tulee muutos. Tuntuu julmalta, mutta ainoa keino ja jättää valinnanvaran ja vastuun hänelle.
Pidä huoli, että kotona on vapaasti saatavana vaan tyyliin jauhoja ja sokeria. Vie itse kahdet eväät töihin ja syö siellä vielä ennenkuin lähdet kotiin tai käy ulkona syömässä. Luulisi ruuanlaiton kohta kiinnostavan. Onhan sulla rahahanat kiinni tyttärelle? Ota avain pois, voi kulkea sun menojen mukaan sisään ja ulos. Ala tehdä jotain maalausrenppaa tms ja samalla hätistelet pois jaloista.
Asumistavoilla ja kunnossapidolla on suuri merkitys, huonolla kunnossapidolla saa MYÖS muodostumaan hometta.
Ratkaisevaa on, että ilmanvaihto tms toimii hyvin. Samoin vesieristeet, lattiakaivojen tms vesilukkojen puhdistus.
Osana kunnossapitoa on myös huolellinen siivous.