Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko down-lapsen abortoineista pahalta katsoa Peltsi ja Osmo -sarjaa?

Vierailija
31.12.2024 |

Suomessa valtaosa raskauksista keskeytetään, kun sikiöllä todetaan Downin oireyhtymä.

https://www.seiska.fi/katso/peltsi-ja-osmo-sulattivat-katsojien-sydamet…

Kommentit (395)

Vierailija
381/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä tämä sarja on vain vahvistanut sitä vakaumusta että ne pitäisi abortoida.

Vierailija
382/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain n. 10 vuotta sitten ainoan lapseni. Oli onneksi terve. Mietin kyllä tuolloin olisinko pitänyt lapsen, jos olisi raskauden alussa todettu sairaaksi, poikkeavaksi tai "vammaiseksi" . Minä olen ehkä se paha ihminen mutta en olisi pitänyt. Siis jos raskaus olisi ollut mahdollista keskeyttää ja lapsella todettu selkeä kehityshäiriö.

Raskautta kuitenkin tarkkaillaan usein, lääkärien toimesta. Raskausaikana lapsen "poikkeavuudet" huomataan yleensä jo reilusti ennen syntymää.

Mihin olisi lapsen laittanut jos et olisi pitänyt? Pitäisi sanoa, että olisi antanut raskauden jatkua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain n. 10 vuotta sitten ainoan lapseni. Oli onneksi terve. Mietin kyllä tuolloin olisinko pitänyt lapsen, jos olisi raskauden alussa todettu sairaaksi, poikkeavaksi tai "vammaiseksi" . Minä olen ehkä se paha ihminen mutta en olisi pitänyt. Siis jos raskaus olisi ollut mahdollista keskeyttää ja lapsella todettu selkeä kehityshäiriö.

Raskautta kuitenkin tarkkaillaan usein, lääkärien toimesta. Raskausaikana lapsen "poikkeavuudet" huomataan yleensä jo reilusti ennen syntymää.

Useimpia ei huomata.

Vierailija
384/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin olisi lapsen laittanut jos et olisi pitänyt? Pitäisi sanoa, että olisi antanut raskauden jatkua. 

Että et olisi antanut raskauden jatkua. Ehkä ajattelet, että oikeasti on jo lapsi kohdussa. 

Vierailija
385/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusikohan tuo äiti oikeasti, että koko sarjaa tehtäisiin. Ei ainakaan itse halunnut olla näkyvillä, ja tytärkin "ylipuhuttiin" eli siis manipuloitiin mukaan. Helppohan se toki tuollaista höpöhöpö radiojuontajan työtä tekevänä miehenä on ylistää koko kuviota. Usein naiset jäävät noissa tilanteissa yksin, kun isä ei haluakaan ottaa vastuuta vammaisesta lapsesta ja katoaa elämästä. Siinähän sitten hoidat yh:na erityistukea tarvitsevaa lasta ja samalla mahdollisesti omia muistisairaita vanhempia.

Juuri tämän vuoksi ohjelmaa oli ihana katsoa. Mikko on tosi hieno isä. Toisaalta väistämättä puski jonkinlainen kateus tai katkeruus kun omien lasten isä ei ole viitsinyt ottaa osaa lasten elämään lainkaan. Lapset näkee isäänsä kerran vuodessa. Onneksi on muunlaisia esimerkkejä.

Tuo on pelkkä tv-sarja. Mistä tiedät, minkälainen isä Peltsi on kun kamerat sammuu?

Vierailija
386/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin taannoin naistentautien polilla odottamassa vastaaotolle pääsyä ja siellä oltiin myöhässä. Tulin sitten kuulleeksi hieman sivummalla naisen ja miehen keskustelun siitä minkä päätöksen tekisivät.  Heille oli tulossa vammainen lapsi ja tuleva äiti sanoi nyyhkyttäen ettei jaksa olla loppuelämäänsä  sidottu kotiin lasta hoitamaan, etät hän ei siihen kykene ja mies tuki tosi hyvin siinä puolisoaan eikä tuputtanut omia näkemyksiään ainakaan siinä tilanteessa. En tiedä tietenkään minkä ratkaisun tekivät, mutta varmasti oikean heidän elämäänsä.

Jotenkin ymmärsin todella hyvin tuon raskaana olevan naisen tuntemuksia ja ajattelin siinä lääkärille pääsyä odottaessa, että minä kokisin ihan samoin ja päättäisin pyytää raskauden keskeytysta. En tiedä mihin päätökseen he tulivat, tiedän mitä vammoja lapsellaan olisi, koska heiltä oli jäänyt informaatiopaperi penkille. En nyt tässä sitä sano, mutta ei aborttikaan ole mitenkään helppo päätös. usein lapset kuitenkin on odotettuja ja kyllä sitä odottaa varmasti tervettä lasta ja ns. normaalia kokemusta, joka sitten romuttuu hetkessä, kun saakin kuulla äityispolikäynnillä, että kaikki ei olekaan kunnossa ja ptää tehdä päätös, että jatketaanko raskautta ja valmistaudutaanko tulevaan vai keskeytetäänkö. Molemmat tosi raskaita päätöksiä ja varmasti jokainen päätöksen tehnyt (minkä ikinä päätöksen tekevätkään), tekevät oikean päätöksen juuri heidän elämissään.

Siksi on turha kysellä, että "nyt kun olet nähnyt sen ja sen julkkiksen ja vammaisen lapsensa elämää telkasta, niin kaduttaako oma päätöksesi". kun ei ne asiat niin yksiselitteisesti mene eikä niitä voi mitenkään vertailla. Eikä se, että joku on abortoinut vammaisen lapsen, merkitse sitä, että suhtautuisi vammaisiin jotenkin syrjivästi. Sekään ei mene yksiselitteisesti niin.

Vierailija
387/395 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämän vuoksi ohjelmaa oli ihana katsoa. Mikko on tosi hieno isä. Toisaalta väistämättä puski jonkinlainen kateus tai katkeruus kun omien lasten isä ei ole viitsinyt ottaa osaa lasten elämään lainkaan. Lapset näkee isäänsä kerran vuodessa. Onneksi on muunlaisia esimerkkejä.

Tuo on pelkkä tv-sarja. Mistä tiedät, minkälainen isä Peltsi on kun kamerat sammuu?

Onhan se täysin selvää, että yhteinen tekeminen kameroiden edessä ei sujuisi noin luontevasti, jos Peltsi ei tekisi paljon juttuja Osmon kanssa myös arjessa. Ei hän varmaankaan ole täydellinen isä, mutta on ihan selvää, että hän viettää paljon aikaa poikansa kanssa.

TV-sarjan perusteella on myös selvää, että Osmo on niin retkeillyt kuin pyöräillyt paljon aikaisemminkin. Tuskin hän on sitä tehnyt pelkästään äitinsä kanssa.

Vierailija
388/395 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuohon peltsiin niin kurkkuamyöten kyllästynyt jo radiojuontajana, että minustakin tuntuu pahalta katsoa. Vaikkei minua sikiönä ole abortoitukaan.

Ei pysty ymmärtämään mitä tässä yritetään sanoa? 

Ovatko vanhempasi serkuksia keskenään?

Vierailija
389/395 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään kahta asiaa sarjasta:

1. olisiko YLE tehnyt isä-poika sarjaa, jos poika ei olisi vammainen? 

2. olisiko katsojat yhtä ihastuneita ja innoissaan sarjasta jos siinä seikkailisi normaali isä-poika kaksikko?

Olisi, koska Peltsi olisi joka tapauksessa tehnyt tuon sarjan, oli lapsi kehitysvammainen tai ei. Ei tuota sarjaa ole tehty siksi, että pojalla on kehitysvamma. Et taida kyseistä isää pahemmin tuntea. Ja vaikka sarja olisikin tehty kehitysvamman takia, niin mitä sitten? On ihana nähdä miten mahdollisen alkushokin jälkeen ottavat poikaa ihan normaaleihin asioihin mukaan. Ei ole syytä piilotella kehitysvammaisia vaan elää heidän kanssaan ihan normaalia elämää. 

Vierailija
390/395 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islannissa ei ole syntynyt yhtään kehitysvammaista 30 vuoteen kun kaikki seulotaan. 

Äläpä valehtele. Vain hyvin pieni osa kehitysvammoista on mahdollista seuloa. Osa aiheutuu mm. synnytyskomplikaatioista. 

Tuossa tarkoitetaan Down-lapsia, ei kehitysvammaisia kokonaisuudessaan. On muitakin kehitysvammoja kuin Down.

Vierailija
391/395 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltsi kyl sanoi et Down tuli sille järkytyksenä. Et tuskin etukäteen oli tiedossa. 

Vierailija
392/395 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltsi tosi ihanan oloinen isä sarjassa. Mukava seurata kuinka tasapainoinen tuo lapsi on.  Mutta myös poika lievästi down. Kaikki down lapset eivät ole läheskään noin toimintakykyisiä! Eivät välttämättä juuri puhu tai liiku. Ei varmasti ole noin helppoja kaikki. Peltsi tehnyt tosi ison työn että asiat noin hienosti. Ihana poika hänellä!

Vierailija
393/395 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peltsi tosi ihanan oloinen isä sarjassa. Mukava seurata kuinka tasapainoinen tuo lapsi on.  Mutta myös poika lievästi down. Kaikki down lapset eivät ole läheskään noin toimintakykyisiä! Eivät välttämättä juuri puhu tai liiku. Ei varmasti ole noin helppoja kaikki. Peltsi tehnyt tosi ison työn että asiat noin hienosti. Ihana poika hänellä!

Mietinkin sitä, että voiko down syndroomassa olla eri "asteita". Esim. Osmon kaveri ei vaikuttanut ihan yhtä skarpilta kuin Osmo.

Vierailija
394/395 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, itse perehdyin aikoinaan aiheeseen ja tein päätökseni sen perusteella, joten mitään uutta näkökulmaa tuo sarja ei minulle tuonut. 

Vierailija
395/395 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas palkittiin 😍

https://yle.fi/a/74-20167578

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän