Tuntuuko down-lapsen abortoineista pahalta katsoa Peltsi ja Osmo -sarjaa?
Suomessa valtaosa raskauksista keskeytetään, kun sikiöllä todetaan Downin oireyhtymä.
https://www.seiska.fi/katso/peltsi-ja-osmo-sulattivat-katsojien-sydamet…
Kommentit (395)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on lievä down. Sitä ei näe sikiöseulonnoissa miten vaikea se on. Vaikeat tapaukset ei ymmärrä mistään mitään ja kuola valuu suupielestä.
Down näkyy kyllä aina NIPT-testissä. Peltsi on varakas ja pystyy elättämään ilmeisesti lapsensa myös oman kuolemansa jälkeen, ellei lapsi sitten kuole jo aiemmin. Mutta pienituloiselle Down-lapsi on taloudellinen katastrofi. On erittäin hyvä asia, että nämä abortoidaan, koska ei näiden elämä ole vaan yhtä hyvää kuin terveiden lasten. Joka muuta väittää valehtelee.
"Nämä", "näiden" 🙄 Ovat ihan kuule ihmisiä! Eli puhutaan "he", "heidän".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on lievä down. Sitä ei näe sikiöseulonnoissa miten vaikea se on. Vaikeat tapaukset ei ymmärrä mistään mitään ja kuola valuu suupielestä.
Henkilökoainen asia. Yksi abortti only siksi koska olisi ollut täys vahinko ja elämäntilanne ei sallinut. Sain myöhemmin toivotun lapsen.
Oletko muistanut kertoa toivotulle lapselle mitä teit isoveljelle, joka olisi syntynyt epämieluisaan aikaan?
Mistä oletat, että kyseessä olisi ollut veli? Ootko vähän vajaa? (Niinkuin abortin vastustajat yleensäkin).
Vastaa vain kysymykseen, ole hyvä.
Miksi vastaisin kysymykseen, kun se ei ollut minulle osoitettu eikä koskea minua? Idiootti.
Mulla ko sarja on vielä katsomatta. Lapseni olen tehnyt ja mulle oli päivänselvää, että olisin abortoinut down-sikiön. Työni puolesta olen nähnyt aivan liikaa asian toista puolta. Haluan vanheta murehtien omaa heikkenevää terveyttä ja miettien, että mitä ehdin ja voin vielä tehdä jo kokea. En halua vanheta peläten, että lapseni elää vielä minun jälkeeni, koska hän ei tule mitenkään selviämään. En halua pelätä omia terveysongelmiani sen vuoksi, että ne vaikuttavat suoraan lapseni elämänlaatuun, asumiseen, jne. Ylipäätään kai haluan vanhuuden. Kuten moni down-lapsen ikääntynyt vanhempi on todennut "ei ne kaksi ensimmäistä vuosikymmentä mitään, mutta ne jälkimmäiset kaksi vuosikymmentä".
Vihervassut: naisella on ehdoton oikeus tehdä abortti mistä syystä tahansa!
Vihervassut myös: vammaisen sikiön abortoiva nainen on eugenistinatsi ja murhaaja!
Make it make sense.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityislapsen vanhempana sanoisin, että upeaa, mitä Peltsi tekee poikansa kanssa. :) Varmasti ei ole aina helppoa, mutta erityislapsen kanssa oppii elämään ihanaakin perhe-elämää.
Peltsi on ilmeisen kiitettävästi pysynyt aiemmin poissa kotoa, jotta vaimo saa rauhassa hoitaa arjen. :D
Ei. Silloin ei olisi muodostunut tuollaista isä-poika.suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vihervassut myös: vammaisen sikiön abortoiva nainen on eugenistinatsi ja murhaaja!
Make it make sense.
Siis eiköhän nuo jälkimmäiset ole jotain konservatiivikristittyjä, eikä mitään vihervassareita.
Olen itse "vihervassu" ja kyllä abortoisin Down-lapsen, jos se omalle kohdalle tulisi. Ei se helppoa olisi, mutta koen että olisi oikea päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Down näkyy kyllä aina NIPT-testissä. Peltsi on varakas ja pystyy elättämään ilmeisesti lapsensa myös oman kuolemansa jälkeen, ellei lapsi sitten kuole jo aiemmin. Mutta pienituloiselle Down-lapsi on taloudellinen katastrofi. On erittäin hyvä asia, että nämä abortoidaan, koska ei näiden elämä ole vaan yhtä hyvää kuin terveiden lasten. Joka muuta väittää valehtelee.
"Nämä", "näiden" 🙄 Ovat ihan kuule ihmisiä! Eli puhutaan "he", "heidän".
Henkilöt ovat "hän". Sikiöt eivät ole "hän".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Make it make sense.
Siis eiköhän nuo jälkimmäiset ole jotain konservatiivikristittyjä, eikä mitään vihervassareita.
Olen itse "vihervassu" ja kyllä abortoisin Down-lapsen, jos se omalle kohdalle tulisi. Ei se helppoa olisi, mutta koen että olisi oikea päätös.
Kysypä muilta vassuilta, mitä mieltä he ovat esimerkiksi Islannin down-linjauksesta. Islannissa syntyy vuosittain vain muutama down-lapsi.
Peltsiltähän pyydettiin jatkoa sarjaan, mutta hän sanoi, että tämä riittää ja Osmo saa nyt rauhan olla teini yms ja vilahtaa ehkä jossain ohjelmassa jos vilahtaa. Itselläni on down lapsi ja tämä saa kyllä taas sinnikkäästi hänelle opettamaan kaikenlaista eikä miettimään miten hän ei pysty eikä opi. Olen pitkään ihmetellytkin kun niin positiivistä palautetta lukenut kaikkialla, että eikö oikeesti kukaan pistä metakkaa niin kuin yleensä kun on downeista kyse. Se tekeekö joku abortin vai ei on jokaisen oma päätös eikä liity ohjelmaan minusta yhtään mitenkään. Itseni tekisi mieli tehdä ohjelma siitä miten vaikea erityisten on oikeasti elättää itsensä tai päästä töihin. Osalla sitä työkykyä olisi, mutta palkkaa ei haluta maksaa vaan roikotetaan tuella yms. Varsinkin kun on pula ns.helppojen hommien tekijöistä niin potentiaali kannattaisi hyödyntää.
En oo joutunut tuollaista päätöstä tekee, mutta voin sanoa että mun taloudellinen tilanne ja omat voimavarat eivät todellakaan oo yhtä hyviä kuin Peltsillä, en siis ymmärrä miksi kenenkään pitäisi katua....
Vierailija kirjoitti:
Yleinen käsitys tuntuu olevan että tästä sarjasta täytyy pitää koska down. No, en pidä, katsoin kaverilla ekan jakson ja ei, en katso muita. Ei ole mun juttu naureskella kaikelle mitä Osmo sanoo.
Mä en ylipäätään jaksa katsoa tosi-tv:tä. No joo, sivusilmällä saatan seurata Lego Masters Suomea, kun lapset sitä katsovat, tai Selviytyjien äänestysten tulosta. En ole kovin innostunut koko Peltsistä, joten jätän sarjan väliin. Osmo on varmasti tosi jees tyyppi, en kuitenkaan pelkästään hänen takiaan ala katsoa mitään sarjaa, joka ei lähtökohtaisesti kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kiva ohjelma tuo :) Lähipiirissä on down-lapsi ja on kyllä hankalimmasta päästä. Ei puhettakaan että voisi tehdä mitään ns. normaaleja asioita. Saa raivokohtauksen jo tuulenpuuskasta. Eikä ole enää pikkulapsi.
Minusta tuo tuulenpuuskista raivostuminen on perusteltu syys aborttiin. Ei vanhempien vuoksi, vaan nimenomaan lapsen itsensä vuoksi. Kuinka hyvää voi elämä olla, jos vähän väliä iskee raivo jostakin sellaisesta, jota ei mitenkään pysty hallitsemaan? Itselläni nousee v-käyrä vähän joka asiasta nyt esivaihdevuosien takia, joten en voi mitenkään paheksua ketään, joka haluaa säästää lapsensa tuolta yllä kuvatulta kohtalolta.
Vierailija kirjoitti:
Vammaisissa nostetaan esiin aina niitä joiden vammat ovat kohtuullisen lieviä ja joiden kanssa voi tehdä kaikenlaista kivaa. Ja ymmärrän sinällään sen että halutaan luoda vammaisista myönteinen kuva. Mutta se johtaa myös siihen että ihmiset eivät hahmota että he ovat vain yksi osa vammaisia ja meillä on paljon niitäkin joiden elämä on hyvin rajoittunutta ja joiden mahdollisuus tuottaa aitoa iloa vanhemmilleen on aika pieni. Ja joiden mahdollisuus itse nauttia elämästään on aika kyseenalainen.
Sama monen sairauden kanssa. Yksikin ykköstyypin diabeetikko poseerasi lehdessä julistaen, ettei hänen ole koskaan tarvinnut jättää mitään tekemättä sairautensa takia. Jupisin hiljaa mielessäni, sillä tuon luettuaan varmaan moni tulee mullekin kertomaan, kuinka on vain asenteesta kiinni, mitä pystyy tekemään. No kun ei ole. Mulla on eri sairaus, mutta se todellakin rajoittaa elämää. Osa asioista ei yksinkertaisesti ole mahdollisia, toiset taas pahentavat sairautta tai aiheuttavat sen verran ongelmia, ettei niitä ole mitään järkeä tehdä.
Kylläpä nousi Peltsin pisteet - mahtava faija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mun erkkalapselta tulee kuolaa eikä tajua aina mistään mitään, mutta on elämänilon perikuva. Utelias, innokas.
Erkkalapsien söpöys loppuu viimeistään kun tulevat teini-ikään. Hormonit hyrrää, mutta kokonsa takia ohjaaminen ei ole enää itsestäänselvyys.
Ainoa kunnolla tuntemani syvästi kehitysvammainen lapsi kuoli teini-iässä, ymmärtääkseni epilepsiaan. Epilepsia taitaa olla yleinen liitännäissairaus ja se pahenee, kun hormonitasot muuttuvat nopeasti. Eli hormonien hyrräämisestä voi olla muutakin haittaa kuin hankala ohjattavuus, se voi jopa koitua kohtalokkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Peltsiltähän pyydettiin jatkoa sarjaan, mutta hän sanoi, että tämä riittää ja Osmo saa nyt rauhan olla teini yms ja vilahtaa ehkä jossain ohjelmassa jos vilahtaa. Itselläni on down lapsi ja tämä saa kyllä taas sinnikkäästi hänelle opettamaan kaikenlaista eikä miettimään miten hän ei pysty eikä opi. Olen pitkään ihmetellytkin kun niin positiivistä palautetta lukenut kaikkialla, että eikö oikeesti kukaan pistä metakkaa niin kuin yleensä kun on downeista kyse. Se tekeekö joku abortin vai ei on jokaisen oma päätös eikä liity ohjelmaan minusta yhtään mitenkään. Itseni tekisi mieli tehdä ohjelma siitä miten vaikea erityisten on oikeasti elättää itsensä tai päästä töihin. Osalla sitä työkykyä olisi, mutta palkkaa ei haluta maksaa vaan roikotetaan tuella yms. Varsinkin kun on pula ns.helppojen hommien tekijöistä niin potentiaali kannattaisi hyödyntää.
Niinpä. Kun ei terveetkään välttämättä onnistu pääsemään työelämään, niin miten kukaan vajaakuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity aiheeseen, mutta katsoin joskus Peltsin thriatlonia ja pyöräilyjä jollain etelä-Suomen reitillä, ja liikuntakärpänen puraisi.
Miksi olla väsymystään valittava sohvaperuna, kun voi liikunnasta saada elämäniloa? Enkä tarkoita että jokaisen pitäisi rykäistä 100 km pyörälenkki, mutta Peltsejä tarvittaisiin useampiakin.
Mulla on sellaiset terveysongelmat, että liikuntan nimenomaan aiheuttaa sen väsymyksen.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Eikö han harmotellut lapsen vammaa tyyliin miksi meille piti käydä näin yms, eli yllätyksrnä tuli down. On onneksi sopeutunut uuteen elämäntilanteeseensa. Ei näytä silti olevan helppoa.
En itse pitäisi down lasta mutta en arvostele niitä, jotka päättävät pitää lapsen. Kunhan mun ei tarvi maksaa siitä valinnasta.
Parin ekan lapsen kanssa en halunnut tietää, koska en olisi kuitenkaan pystynyt keskeyttämään raskautta. Nyt, kun lapsiluku on täynnä ja oma terveys kuralla, päätös olisi toisenlainen. Mulla ei yksinkertaisesti olisi enää voimia hoitaa vammaista lasta. Etenkin, kun vammaisen lapsen hoitaminen ei lopu koskaan. Jo uusi terve lapsi olisi vähän siinä ja siinä, että miten jaksaisin ja olisiko se reilua lasta kohtaan, kun äiti on koko ajan väsynyt ja huonolla tuulella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorille niitä ei tehdä, joten Down lapsia saa yleensä nuoret synnyttäjät. Mittaukset eivät ole 100% varmoja.
Kyllä mulle jo 28-vuotiaana tyrkytettiin seulontoja. Ehkä niitä tuputetaan hanakammin vanhemmille odottajille.
Vastaa vain kysymykseen, ole hyvä.