Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko down-lapsen abortoineista pahalta katsoa Peltsi ja Osmo -sarjaa?

Vierailija
31.12.2024 |

Suomessa valtaosa raskauksista keskeytetään, kun sikiöllä todetaan Downin oireyhtymä.

https://www.seiska.fi/katso/peltsi-ja-osmo-sulattivat-katsojien-sydamet…

Kommentit (395)

Vierailija
1/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuohon peltsiin niin kurkkuamyöten kyllästynyt jo radiojuontajana, että minustakin tuntuu pahalta katsoa. Vaikkei minua sikiönä ole abortoitukaan.

Vierailija
2/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuohon peltsiin niin kurkkuamyöten kyllästynyt jo radiojuontajana, että minustakin tuntuu pahalta katsoa. Vaikkei minua sikiönä ole abortoitukaan.

Ei pysty ymmärtämään mitä tässä yritetään sanoa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuntuisi? 

Vierailija
4/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu. Se, että joku toinen jaksaa down-lapsen kanssa ei tarkoita, että minä olisin jaksanut.

Vierailija
5/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla logiikalla minkä tahansa abortin tehneistä tuntuu pahalta nähdä vauvoja tai lapsia jossain. 

Oletko jotenkin typerä AP? Ihmiset tekevät päätöksensä oman elämäntilanteensa ja voimavarojensa pohjalta. 

Ei se,että esität idioottia, muuta mitään. 

Vierailija
6/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltsi on vaan hyväitsetuntoinen, urheiluölinen ja energinen mies, joka tykkää tehdä kaikkea. Jostain syystä Suomessa karsastetaan sellaista aktiivista miehen mallia, esim.Stubbin kohdalla. Pitäisi kai aina olla syrjäytynyt ja elämäänsä surkutteleva alkkis-Reiska, jotta ei jotakuta ärsyttäisi.

Ja hei - et sä ap myöntävää vastausta saa kysymykseesi. En usko että kohdehenkilösi sellaista pystyvät myöntämään.

Vierailija
7/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsen vanhempana sanoisin, että upeaa, mitä Peltsi tekee poikansa kanssa. :) Varmasti ei ole aina helppoa, mutta erityislapsen kanssa oppii elämään ihanaakin perhe-elämää.

Vierailija
8/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on lievä down. Sitä ei näe sikiöseulonnoissa miten vaikea se on. Vaikeat tapaukset ei ymmärrä mistään mitään ja kuola valuu suupielestä.

Vierailija
9/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityislapsen vanhempana sanoisin, että upeaa, mitä Peltsi tekee poikansa kanssa. :) Varmasti ei ole aina helppoa, mutta erityislapsen kanssa oppii elämään ihanaakin perhe-elämää.

Peltsi on ilmeisen kiitettävästi pysynyt aiemmin poissa kotoa, jotta vaimo saa rauhassa hoitaa arjen. :D

Vierailija
10/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, itse perehdyin aikoinaan aiheeseen ja tein päätökseni sen perusteella, joten mitään uutta näkökulmaa tuo sarja ei minulle tuonut. 

Vierailija
11/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on lievä down. Sitä ei näe sikiöseulonnoissa miten vaikea se on. Vaikeat tapaukset ei ymmärrä mistään mitään ja kuola valuu suupielestä.

Hmm, mun erkkalapselta tulee kuolaa eikä tajua aina mistään mitään, mutta on elämänilon perikuva. Utelias, innokas.

Vierailija
12/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen käsitys tuntuu olevan että tästä sarjasta täytyy pitää koska down. No, en pidä, katsoin kaverilla ekan jakson ja ei, en katso muita. Ei ole mun juttu naureskella kaikelle mitä Osmo sanoo.

Vierailija
13/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ohjelma tuo :) Lähipiirissä on down-lapsi ja on kyllä hankalimmasta päästä. Ei puhettakaan että voisi tehdä mitään ns. normaaleja asioita. Saa raivokohtauksen jo tuulenpuuskasta. Eikä ole enää pikkulapsi.

Vierailija
14/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaisissa nostetaan esiin aina niitä joiden vammat ovat kohtuullisen lieviä ja joiden kanssa voi tehdä kaikenlaista kivaa. Ja ymmärrän sinällään sen että halutaan luoda vammaisista myönteinen kuva. Mutta se johtaa myös siihen että ihmiset eivät hahmota että he ovat vain yksi osa vammaisia ja meillä on paljon niitäkin joiden elämä on hyvin rajoittunutta ja joiden mahdollisuus tuottaa aitoa iloa vanhemmilleen on aika pieni. Ja joiden mahdollisuus itse nauttia elämästään on aika kyseenalainen.

Vierailija
15/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tuo peltsi vai?

Vierailija
16/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peltsi on ilmeisen kiitettävästi pysynyt aiemmin poissa kotoa, jotta vaimo saa rauhassa hoitaa arjen. :D

Hän on kuvausmatkoilla vain seitsemän viikkoa vuodessa, siinä jää monta viikkoa vielä olla kotona perheen kanssa. 

Vierailija
17/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peltsi on vaan hyväitsetuntoinen, urheiluölinen ja energinen mies, joka tykkää tehdä kaikkea. Jostain syystä Suomessa karsastetaan sellaista aktiivista miehen mallia, esim.Stubbin kohdalla. Pitäisi kai aina olla syrjäytynyt ja elämäänsä surkutteleva alkkis-Reiska, jotta ei jotakuta ärsyttäisi.

Ja hei - et sä ap myöntävää vastausta saa kysymykseesi. En usko että kohdehenkilösi sellaista pystyvät myöntämään.

Ai. Minun mielestäni hän on erittäin takakireän ja stressaantuneen oloinen. Varmaan urheilu on ihan välttämätöntä, että pysyy järjissään.

Poikien ohjelma oli kuitenkin mielestäni hyvä. Otin retkikohteita ylös. 

Mielestäni se kohtaus kun Osmo voitti pelkonsa kalliokiipeilyssä oli tosi liikuttava. Tuli tippa linssiin.

Ehkä tässä näkyi isien ja äitien vanhemmuuden eroja. Käyn poikalapsen kanssa perinteisessä poikien harrastuksessa. Kun on äitien vuoro tuoda lapsi harrastuksiin, kulkevat pojat hakemassa turvaa äidiltään kesken pelien. Isät kentän laidalla taas saavat ihan rauhassa selata vaikka sitä kännykkää. Tai kannustaa, miten nyt kukakin lastaan kasvattaa.

Vierailija
18/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaisissa nostetaan esiin aina niitä joiden vammat ovat kohtuullisen lieviä ja joiden kanssa voi tehdä kaikenlaista kivaa. Ja ymmärrän sinällään sen että halutaan luoda vammaisista myönteinen kuva. Mutta se johtaa myös siihen että ihmiset eivät hahmota että he ovat vain yksi osa vammaisia ja meillä on paljon niitäkin joiden elämä on hyvin rajoittunutta ja joiden mahdollisuus tuottaa aitoa iloa vanhemmilleen on aika pieni. Ja joiden mahdollisuus itse nauttia elämästään on aika kyseenalainen.

Ei pidä paikkaansa se, että vain lievästi vammainen olisi helppo ja että huonokuntoisempien suhteen turha yrittää.

Meillä on syvästi kehitysvammainen ja monivammainen lapsi, ja ulkoilemme, matkustelemme, käymme kaupassa, kyläilemme jne. Nauttii niistä jutuista valtavasti.

Vierailija
19/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, mun erkkalapselta tulee kuolaa eikä tajua aina mistään mitään, mutta on elämänilon perikuva. Utelias, innokas.

Erkkalapsien söpöys loppuu viimeistään kun tulevat teini-ikään. Hormonit hyrrää, mutta kokonsa takia ohjaaminen ei ole enää itsestäänselvyys.

Vierailija
20/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Down näkyy kyllä aina NIPT-testissä. Peltsi on varakas ja pystyy elättämään ilmeisesti lapsensa myös oman kuolemansa jälkeen, ellei lapsi sitten kuole jo aiemmin. Mutta pienituloiselle Down-lapsi on taloudellinen katastrofi. On erittäin hyvä asia, että nämä abortoidaan, koska ei näiden elämä ole vaan yhtä hyvää kuin terveiden lasten. Joka muuta väittää valehtelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan