Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko down-lapsen abortoineista pahalta katsoa Peltsi ja Osmo -sarjaa?

Vierailija
31.12.2024 |

Suomessa valtaosa raskauksista keskeytetään, kun sikiöllä todetaan Downin oireyhtymä.

https://www.seiska.fi/katso/peltsi-ja-osmo-sulattivat-katsojien-sydamet…

Kommentit (395)

Vierailija
361/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu.

Vierailija
362/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asui 16v kehitysvam.mainen m.ustalaispoika.

Run.kkasi naama punaisena ja hoki: puuauto ajaa lujaa.

Äiti antoi jengin majailla meillä.

Onneksi minuun ei koskettu, muutin pois peruskoulun jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihminen on yhtä arvokas.

Vierailija
364/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehityshäiriö7set myös haisevat eltaantuneelle..

Joudun istumaan harrastustunnilla semmoisen vieressä..

Aion vaatia,muuta paikkaa

Haju saa minut voimaan pahoin..

Iho on harmahtava, rillit, parransänki , vääntynyt käsivarsi..

Yööööölkk..yök

Vierailija
365/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ihminen on yhtä arvokas.

Ei ole...suustasi tulee sonnan haju

Minä maksan tuhansia euroja veroja

Minä maksan vammaisten hoidon

Jumalaa ei ole

Vierailija
366/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on arvokas

Vierailija
367/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusikohan tuo äiti oikeasti, että koko sarjaa tehtäisiin. Ei ainakaan itse halunnut olla näkyvillä, ja tytärkin "ylipuhuttiin" eli siis manipuloitiin mukaan. Helppohan se toki tuollaista höpöhöpö radiojuontajan työtä tekevänä miehenä on ylistää koko kuviota. Usein naiset jäävät noissa tilanteissa yksin, kun isä ei haluakaan ottaa vastuuta vammaisesta lapsesta ja katoaa elämästä. Siinähän sitten hoidat yh:na erityistukea tarvitsevaa lasta ja samalla mahdollisesti omia muistisairaita vanhempia.

Juuri tämän vuoksi ohjelmaa oli ihana katsoa. Mikko on tosi hieno isä. Toisaalta väistämättä puski jonkinlainen kateus tai katkeruus kun omien lasten isä ei ole viitsinyt ottaa osaa lasten elämään lainkaan. Lapset näkee isäänsä kerran vuodessa. Onneksi on muunlaisia esimerkkejä.

Vierailija
368/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin täydellinen lapsi ja nuori

Hoikka älykäs ja kaunis.

Äiti löi ja piti nälässä

En koe empatiaa öliseviä kehitysvammaisia kohtaan.

Maksan veroja..ja elätän kaikki

Kun minulla oli hätä, kukaan ei auttanut.

Exkaunotar56v

Miksi alapeukut

Kuka teistä on v.ammaisen ystävä tai rakastaja?

Vierailija
369/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu.

Ja avaan tätä enemmän, koska joku kuitenkin vetää hernepussin nenään: jokaisella ihmisellä on oma ainutlaatuinen elämänsä tiettyjen  rajoitteiden ja mahdollisuuksien ristiaallokossa ja sillä perusteella tekevät omat valintansa, jotka varmasti ovat heille itselleen oikeat valinnat. Itsellä on muutenkin sielullinen elämän käsitys, joten raskauden keskeytys on siinä vain hidaste.  Ihmiskeho muutenkin osaa keskeyttää itsekin raskauden ja sitä tapahtuu hyvin usein jo siinä vaiheessa kun nainen ei vielä edes tiedä olevansa raskaana.

On silti hyvä, että meillä on joukossamme kaikin tavoin erilaisia lapsia. He ovat todella tärkeitä omissa elämissään.

Vierailija
370/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusikohan tuo äiti oikeasti, että koko sarjaa tehtäisiin. Ei ainakaan itse halunnut olla näkyvillä, ja tytärkin "ylipuhuttiin" eli siis manipuloitiin mukaan. Helppohan se toki tuollaista höpöhöpö radiojuontajan työtä tekevänä miehenä on ylistää koko kuviota. Usein naiset jäävät noissa tilanteissa yksin, kun isä ei haluakaan ottaa vastuuta vammaisesta lapsesta ja katoaa elämästä. Siinähän sitten hoidat yh:na erityistukea tarvitsevaa lasta ja samalla mahdollisesti omia muistisairaita vanhempia.

Juuri tämän vuoksi ohjelmaa oli ihana katsoa. Mikko on tosi hieno isä. Toisaalta väistämättä puski jonkinlainen kateus tai katkeruus kun omien lasten isä ei ole viitsinyt ottaa osaa lasten elämään lainkaan. Lapset näkee isäänsä kerran vuodessa. Onneksi on muunlaisia esimerkkejä.

Ovatko lapsesi vam.mmaisia?

ei kaikki kykene ..isäksi va.mmaiselle

Vierailija
371/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin täydellinen lapsi ja nuori

Hoikka älykäs ja kaunis.

Äiti löi ja piti nälässä

En koe empatiaa öliseviä kehitysvammaisia kohtaan.

Maksan veroja..ja elätän kaikki

Kun minulla oli hätä, kukaan ei auttanut.

Exkaunotar56v

Miksi alapeukut

Kuka teistä on v.ammaisen ystävä tai rakastaja?

Mene pois

Meidän lapset ovat v.ammaisia

Jokainen rakastaa omaa lastaan

Jeesus rakastaa kaikkia

Jokainen ihminen on arvokas

Oma pieru haisee hyvälle

Vierailija
372/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain n. 10 vuotta sitten ainoan lapseni. Oli onneksi terve. Mietin kyllä tuolloin olisinko pitänyt lapsen, jos olisi raskauden alussa todettu sairaaksi, poikkeavaksi tai "vammaiseksi" . Minä olen ehkä se paha ihminen mutta en olisi pitänyt. Siis jos raskaus olisi ollut mahdollista keskeyttää ja lapsella todettu selkeä kehityshäiriö.

Raskautta kuitenkin tarkkaillaan usein, lääkärien toimesta. Raskausaikana lapsen "poikkeavuudet" huomataan yleensä jo reilusti ennen syntymää.

Vierailija
373/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä antaisin va.mmaisen lapsen adoptioon.

Ottajia olisi ilmeisesti jonoksi asti.

Vierailija
374/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu.

Ja avaan tätä enemmän, koska joku kuitenkin vetää hernepussin nenään: jokaisella ihmisellä on oma ainutlaatuinen elämänsä tiettyjen  rajoitteiden ja mahdollisuuksien ristiaallokossa ja sillä perusteella tekevät omat valintansa, jotka varmasti ovat heille itselleen oikeat valinnat. Itsellä on muutenkin sielullinen elämän käsitys, joten raskauden keskeytys on siinä vain hidaste.  Ihmiskeho muutenkin osaa keskeyttää itsekin raskauden ja sitä tapahtuu hyvin usein jo siinä vaiheessa kun nainen ei vielä edes tiedä olevansa raskaana.

On silti hyvä, että meillä on joukossamme kaikin tavoin erilaisia lapsia. He ovat todella tärkeitä omissa elämissään.

Tärkeitä???

Pääseekö v.ammainen taivaaseen?

Saako va.mnainen runkata muiden nähden,  kuin koira?

V.ammaisella ei ole sielua.

Vierailija
375/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi pahasti kehitysvammainen lähisukulainen ja täytyy sanoa, että ei hänen elämänsä helppoa ole ja tarvitsee apua kaikkeen eikä oikein osaa säädellä käytöstään. Häntä ei voikaan hoitaa hoitajat yksin, koska (on jo täysi-ikäinen ja täysikasvuinen) voi käydä kiinni. Käytöksensä on vastakkaista sukupuolta kohtaan lähinnä halua päästä harrastamaan seksiä eli on tehnyt monia lukuisia raiskausyrityksiä. Lääkkeet ei auta. Hänen vammansa diagnosoitiin joskus 7-vuotiaana, mutta olen itse ajatellut aina, että jos saan tietää odottavani kehitysvammaista lasta, niin tekisin abortin. En siksi ettenkö näkisi kehitysvammaisiakin arvokkaina ihmisinä, vaan siksi, että tiedostan etten ehkä jaksaisi kokovuorokautista hoitoa koko loppuelämäni ajan ja toisaalta siksi, että koen, että ei ihmisen ole hyvä myöskään laitoksessa elää koko loppuelämäänsä. Uskon myös, että se sielu, joka ihmiseen asettuu, niin osaa varmasti asettua raskauden keskeytyksen jälkeen uuteen ihmiskehoon.  Eläinmaailmassakin eläinemot voivat jättää hoitamatta pentunsa, joilla ei ole edellytyksiä selvitä itsenäisesti elämästään. Kuulostaa tosi julmalta, mutta eläinten kohdalla sen ymmärtää ertiyisen hyvin, jos ajattelee, että niiden pitää oikeasti kyetä elämään täysin itsenäisesti. Ei siis ole järkeä tuhlata resursseja noissa tilanteissa. Ihmisillä samankaltainen tilanne, mutta meitä auttaa hrveän paljon kehittyyt kulttuuri ja lääketiede, jonka avulla moni ihminen on saanut apua elämäänsä.

Minäkin. Ilman lääketieteen apua en olisi elänyt yli 2-vuotiaaksi, mutta sen jälkeen ja nyt nykyisellä terveydenhoidolla, voin elää ihan yhtä normaalista kuin muutkin. Mutta ennen, joskus isovanhempieni aikana, olisin jo kuollut vaikeisiin allergioihin.

Vierailija
376/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kehitysvammaisten koulussa ja asuntolassa töissä. Ja kyllä murrosikä on sellainen koetinkivi monelle vammaisen nuoren vanhemmalle. Mitä he eivät välttämättä ymmärtäneet päätöksiä tehdessään raskauden aikana. Kuinkahan moni vammainen murrosikäinen asuu tosiasiallisesti laitoksissa?

Vierailija
377/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon kameran ulkopuolella on sitten asioita väännetty että telkkarissa näyttäisi sitten harmittomana hyvältä?

Vierailija
378/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on lievä down. Sitä ei näe sikiöseulonnoissa miten vaikea se on. Vaikeat tapaukset ei ymmärrä mistään mitään ja kuola valuu suupielestä.

Down näkyy kyllä aina NIPT-testissä. Peltsi on varakas ja pystyy elättämään ilmeisesti lapsensa myös oman kuolemansa jälkeen, ellei lapsi sitten kuole jo aiemmin. Mutta pienituloiselle Down-lapsi on taloudellinen katastrofi. On erittäin hyvä asia, että nämä abortoidaan, koska ei näiden elämä ole vaan yhtä hyvää kuin terveiden lasten. Joka muuta väittää valehtelee.

Nuorille niitä ei tehdä, joten Down lapsia saa yleensä nuoret synnyttäjät. Mittaukset eivät ole 100% varmoja.

Kyllä mulle jo 28-vuotiaana tyrkytettiin seulontoja. Ehkä niitä tuputetaan hanakammin vanhemmille o

Odotin esikoista 26-vuotiaana vuonna1990, ja kävin niissä seulonnoissa, joita silloin sai. Ja olisin abortoinut vammaisen sikiön.  Lähisuvussa on yksi kehitysvammainen, oikein rakas kyllä, mutta ei minulla ollut mitään ruusuisia harhaluuloja vammaisen kanssa elämisestä eikä sen vammaisen elämästä.

Vierailija
379/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku ei uskalla kirjoittaa sanaa vammainen? Ei se mikään kirosana ole. 

Vierailija
380/395 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat

Eivät ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme