Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko down-lapsen abortoineista pahalta katsoa Peltsi ja Osmo -sarjaa?

Vierailija
31.12.2024 |

Suomessa valtaosa raskauksista keskeytetään, kun sikiöllä todetaan Downin oireyhtymä.

https://www.seiska.fi/katso/peltsi-ja-osmo-sulattivat-katsojien-sydamet…

Kommentit (395)

Vierailija
321/395 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vammainen saa itse päättää? 

Vastenmielistä, että joku ulkopuolinen saa määritellä "tuolla on ihmisarvoinen elämä, tuolla toisella ei."

Kyse ei ole ensisijaisesti siitä, mikä on ihmisarvoista elämää vaan siitä, miten tuleva vanhempi kokee jaksavansa tarjota erityislapselle tämän tarvitsemaa tukea. Ja erityisyyden tasoa ei etukäteen voida määrittää. 

Se on myös tulevan mahdollisen lapsen etu.

Asutko sinä vielä vanhempiesi luona? 

Onko sulla samat aivot, persoona ja tahtotila kuin vanhemmillasi? 

Yksi suurimmista harhoista mitä abortin puolustajilla on, että synnyttäjän tahto on tärkein. Ei ole. Ei kukaan lapsi ole kohdussa kuin max 9 kk, sitten sen voi antaa adoptioon/sijoitukseen, jos ei kykene hoitamaan.

Sen jälkeen tämä saattaa elää äidistään hyvin erillistä elämää 80-90-vuotiaaksi. Jotkut viihtyvät vaikka tuhansien kilsojen päässä äitinsä vierestä, luoden OMAA elämäänsä.

Typistät naisen säiliöksi. Nainen on kokonainen ihminen, ei mikään kotelo, jossa kasvatetaan uusia ihmisiä. Raskaus vaikuttaa terveyteen hyvin kokonaisvaltaisesti, useimmiten sillä on negatiivisia vaikutuksia terveyteen, ainakin lyhyellä aikavälillä.

Omat raskauteni olivat toinen toistaan hirveämpiä. Hyperemeesi vie pahimmillaan elämänhalun, niin voimakasta se voi olla. Eikä sitä pääse pakoon. Lääkkeitä ei anneta ja jos annetaankin, ne eivät välttämättä auta, kuten itselleni kävi. Muutakin kipua ja vaivaa usein tulee raskauden aikana. Miksi naisella ei tulisi olla päätäntävaltaa omaan terveyteensä sen vertaa, että saisi kieltäytyä tuollaisesta millä tahansa syyllä?

Tuo viimeinen kappale ei päde down-ihmisiin. He eivät elä 80-90 -vuotiaiksi, eivätkä he välttämättä elä omaa elämäänsä erossa vanhemmistaan, vaan voivat olla hyvin riippuvaisia näistä. Hoitokoteihin ei välttämättä tulevaisuudessa mahdu kaikki halukkaat, joten senkään varaan ei voi laskea.

Vierailija
322/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleinen käsitys tuntuu olevan että tästä sarjasta täytyy pitää koska down. No, en pidä, katsoin kaverilla ekan jakson ja ei, en katso muita. Ei ole mun juttu naureskella kaikelle mitä Osmo sanoo.

Joo, ohjelma nyt vaan on leikattu  taitavasti, parhaat kuvakulmat ja puhumiset/tekemiset. Arkinen elämä voi olla sitten paljon haasteellisempaa. En minäkään saa tuollaisesta ohjelmatyyppistä mtn..ei jatkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehityshäiriöiset sikiöt pitääkin abortoida. Islanti on tässä uranuurtaja.

Vierailija
324/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu. Down-lapsen tapauksissa sinulla on kaksi vaihtoehtoa, joko hautaat oman lapsesi koska eivät elä kovinkaan pitkäikäisiksi tai sitten huolehdit, miten lapsi pärjää yhteiskunnan hoivattavana oman kuolemasi jälkeen. Tein päätöksen 100% järjellä, en tunnevetoisella hömpällä. Nyt kaksi tervettä lasta.

Vierailija
325/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuohon peltsiin niin kurkkuamyöten kyllästynyt jo radiojuontajana, että minustakin tuntuu pahalta katsoa. Vaikkei minua sikiönä ole abortoitukaan.

Minä kyllästyin jo monta vuotta sitten siihen eräjorma nuottiin.

Itse hyvinkin alkeellisilla välineillä metsässä yöpyneenä vatuttaa katsoa sitä välineurheilua. 

Ja nyt lapsesta on tehty näyttelyapina.

Sen kuvaajan haluaisin tavata. Siinä on kova luu! Retuuttaa kamerat milloin mihinkin.

Vierailija
326/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloin katsomaan ohjelmaa, ajattelin että tykkään juuri tälläistä tavallisten ihmisten elämistä tehdyistä "dokumenttimaisista" ohjelmista. Esim.sohvaoerunat. 

No täältä ja joka paikasta saan nyt kuulla, ettei ohjelma kerrokkaan tavallisista ihmisistä. 

Vierailija
327/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa Down-ihmisistä ei ole mitään ilopillereitä vaan heillä tunteet heittelevät laidasta laitaan. Meillä työpaikalla oli auttamassa tiskissä ym. osa-aikaisesti mutta lopulta hänestä oli enemmän harmia kuin hyötyä jatkuvien mitättömistä asioista syntyneiden raivokohtausten takia. Haaveili myös lapsesta poikaystävänsä kanssa (myös Down) ja ilmeisesti tässäkin pitäisi olla jotenkin suvaitsevainen, vaikka omasta mielestäni tuollaiseen kannustaminen on lastensuojelurikos.

Vierailija
328/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen abortoinut ilman tietoa vammaisuudesta, eikä tee pahaa katsoa omia lapsia tai muiden lapsia.

Vammaisaktivistit ovat muutenkin sitä mieltä että näillä tuodaan esiin aivan väärä näkemys siitä millaista vammaisten elämä on (Kirjolla, Osmo) ja söpöjen vammaisten tuominen kansan huviksi ja ihasteltavaksi on väärin ja lisää albeismistista.

Vierailija
329/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet abortin, olet rikkonut käskyä 5. 

Vierailija
330/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kummallinen käsitys täällä on että vammaiset olisi Suomessa vanhempien vastuulla ikuisesti. Eivät tietenkään ole. Hyvin monrt vaikeavammaiset asuvat kodin ulkopuolella jo alaikäisinä. Kukaan tuntemani aikuinen down ei asu vanhempiensa kanssa. 

Tuo on mahdollista yhteiskunnan tukien takia. Suurin osa vammaisista aikuisista kuuluu jonkinlaiseen tuetun asumisen piiriin, kaikki eivät ole palvelutaloissa mutta heillä on vähintään asumisen ohjaaja. Kokopäivätyötä voi tehdä äärimmäisen harva osa, osa-aikaiseen työhön pystyy jos on vähän kuormittava työ (mutta nuokin työpaikat alkavat olla mennyttä maailmaa). Kaikki tarvitsevat asumisen tukea ja muista sosiaalitukia. Hyvinvointialueet tarjoavat jo nyt vammaisten palveluita, jotka eivät ole lakisääteisiä, joten näistät tullaan leikkaamaan ensimmäisenä kun talous tekee tiukkaa. 

Kyllä lasta toivovan aikuisen pitää vähän miettiä, millaiseen maailmaan lapsi on syntymässä. Yhteiskunnan tuet eivät todellakaan tule olemaan mikään normi tulevaisuudessa ja köyhyys vain lisääntyy. Jopa "normaalilla" lapsella tulee olemaan rankat ajat edessä.

Vierailija
331/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihervassut: naisella on ehdoton oikeus tehdä abortti mistä syystä tahansa!

Vihervassut myös: vammaisen sikiön abortoiva nainen on eugenistinatsi ja murhaaja!

Make it make sense.

Eli haluat maailman missä toiset määräävät oman ideologiansa mukaan toisia? 

Lait ovat tärkeitä, mutta niihin ei tarvitse uskontoa tai yms sekoittaa. Itse ihmettelen, kun joku fanaattinen Raamatulla  perustelevat aborttia vastustava vastustaa myös jonkun toisen uskonnon mukaan mukaan vaadittuja asioita. Esim islamiia.  Molemmat perustelevat asioita saman periaatteen mukaan. 

Vierailija
332/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tunnu.

Vierailija
333/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnossakin toimii karsiminen. Pitäisi toimia myös ihmisten lisääntymisessä.

Vierailija
334/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusikohan tuo äiti oikeasti, että koko sarjaa tehtäisiin. Ei ainakaan itse halunnut olla näkyvillä, ja tytärkin "ylipuhuttiin" eli siis manipuloitiin mukaan. Helppohan se toki tuollaista höpöhöpö radiojuontajan työtä tekevänä miehenä on ylistää koko kuviota. Usein naiset jäävät noissa tilanteissa yksin, kun isä ei haluakaan ottaa vastuuta vammaisesta lapsesta ja katoaa elämästä. Siinähän sitten hoidat yh:na erityistukea tarvitsevaa lasta ja samalla mahdollisesti omia muistisairaita vanhempia.

Vierailija
335/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaudenkeskeytys on yksiselitteisesti harkittumurha teki sen sitten down-lapsen elämän katkaisemiseksi tai ns. normaalilapsen. Abortissa on kysymys keskeyttäjän itsekkyydestä ja vastuunpakoilusta. Sikiössä on kaikki ihmiselämä sen täyteydessään.

Vierailija
336/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusikohan tuo äiti oikeasti, että koko sarjaa tehtäisiin. Ei ainakaan itse halunnut olla näkyvillä, ja tytärkin "ylipuhuttiin" eli siis manipuloitiin mukaan. Helppohan se toki tuollaista höpöhöpö radiojuontajan työtä tekevänä miehenä on ylistää koko kuviota. Usein naiset jäävät noissa tilanteissa yksin, kun isä ei haluakaan ottaa vastuuta vammaisesta lapsesta ja katoaa elämästä. Siinähän sitten hoidat yh:na erityistukea tarvitsevaa lasta ja samalla mahdollisesti omia muistisairaita vanhempia.

Ja Anna-lehden haastattelun mukaan tuo lapsi kutsuu äitiään "muijaksi". Käyt siis ensin läpi hyvin vaarallisen raskauden, ja sen jälkeen olet pelkkä "muija", jonka tehtävänä on tukea miehesi julkisuudennälkäistä egoismia.

Vierailija
337/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu. Se, että joku toinen jaksaa down-lapsen kanssa ei tarkoita, että minä olisin jaksanut.

Tämä juuri. Onhan tuo Peltsi ihan valtavan energinen tyyppi. Itse saisin tuossa menossa burn outin jo ilman minkäänmoista lastakaan.

Vierailija
338/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihervassut myös: vammaisen sikiön abortoiva nainen on eugenistinatsi ja murhaaja!

Make it make sense.

Toi jälkimmäinen ei ole mikään vihreä tai vasemmistolainen kanta.

Vierailija
339/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt abortin kun oli tiedossa, että down olisi tulossa. Päätös raskaudenkeskeytyksestä oli 100% itsestäänselvyys niin minulle kuin miehellekin. Molempien lähipiirissä on down henkilö joten kokemusta on asiasta. Tuossa vaiheessa meillä oli ennestään 2 tervettä lasta ja myöhemmin saatiin 3 tervettä lasta lisää. Kyllä sitä aina välillä miettii minkalainen lapsi hän olisi ollut, mutta kiitollinen siitä, että päätös oli meidän kohdalla täysin oikea. Ei oltais jaksettu sitä taakkaa ja raskasta loppuelämää, huolta ja epävarmuutta lapsen tulevaisuudesta.

Peltsi ja Osmo on meillä katsottu, ohjelma on ihana. Sai meidänkin perheen tekemään enemmän yhdessä luontoon. Ja ei, emme tunne pistoa sydämessä siitä ettei meillä ole down lasta nyt kotona jos si mtä ap ajoit takaa.

Vierailija
340/395 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Make it make sense.

Siis eiköhän nuo jälkimmäiset ole jotain konservatiivikristittyjä, eikä mitään vihervassareita.

Olen itse "vihervassu" ja kyllä abortoisin Down-lapsen, jos se omalle kohdalle tulisi. Ei se helppoa olisi, mutta koen että olisi oikea päätös.

Kysypä muilta vassuilta, mitä mieltä he ovat esimerkiksi Islannin down-linjauksesta. Islannissa syntyy vuosittain vain muutama down-lapsi.

Moi, tässä "muu vassu". Islannissa sekä sikiöiden testaus että abortoiminen ovat täysin vapaaehtoisia, raskaana olevan itse päätettävissä. He saavat jatkaa raskautta, jos haluavat. Jos he päättävät saada Down-lapsen, tukea lapsesta huolehtimiseen on saatavilla. Se, että useimmat Down-raskaudet abortoidaan, johtuu siis raskaana olevien omasta päätöksestä, ei ulkoapäin tulevasta pakottamisesta. Mielipiteeni on, että tämä menee juuri niin kuin kuuluukin. Ihmisten kuuluu saada päättää itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi