Tuntuuko down-lapsen abortoineista pahalta katsoa Peltsi ja Osmo -sarjaa?
Suomessa valtaosa raskauksista keskeytetään, kun sikiöllä todetaan Downin oireyhtymä.
https://www.seiska.fi/katso/peltsi-ja-osmo-sulattivat-katsojien-sydamet…
Kommentit (395)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi tuttua, jotka ovat nuorena teettäneet abortin, koska lapsi olisi tullut väärään aikaan. Sitten kun myöhemmin yrittivät lasta, ei enää koskaan tulleetkaan raskaaksi. He katuvat molemmat.
Joo, tällaisia tapauksia joskus on. Luin kerran haastattelun vastaavasta.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on niitä fariseukset joille on yllätys kuolin päivänä. Enkö pääsekään taivaaseen tunnistamalla muiden syntejä ja muita tuomitsemalla . Oi olen eksynyt lammas ja noin kadotus vei.
Miten tuo aloituksen kysymys tuomitsee? Eihän siinä varsinaisesti oteta kantaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaduta. Minun työni ja elantoni lähde on sellainen, ettei sinne voi ottaa lasta tai lemmikkiä mukaan. Hienoa, että Peltsi pystyy yhdistämään työn ja perheen.
Vieläpä perhettä kunnioittavalla tavalla, niin että kameroita ei tuoda kotiin.
Kaksi lasta olen kasvattanut, toinen vaati enemmän kasvattamista kuin toinen. Kiitän myös päivähoitoa ja koululaitosta, kerhotoimintaa ja lähipiiriä.
Nyt en ihan ymmärtänyt. Miksi lapsen pitäisi olla mukana töissä?
Kehitysvammaiset ovat luonnon oma virhepainos. Jos eläisimme kivikaudella, ei olisi tätä ongelmaa, kun luonto hoitaa
Tosi tv:ssä on välillä nähtävissä (varsinkin amerikassa) vimma saada joka jaksoon aina vaan erikoisempi vammainen kansan pällisteltäväksi ja ihmeteltäväksi. Esim. tää ohjelma jossa rakennettiin taloja viikossa jollekin köyhälle perheelle kuulemma valkkasi perheitä ohjelmaan sen perusteella miten erikoisia ongelmia ja vammoja perheen lapsilla oli ohjelmassa esitettäväksi.
Eli meininki on vähän sama kuin jotain 100v sitten sirkuksissa tai tivoleissa saattoi olla kaikenmaailman erikoisuuksia kuten parrakas nainen yms. kansan pällisteltävinä pääsylippua vastaan.
Ja nyt meillä on sitten suomitv:ssä ohjelma jossa sisältönä on se, että kansa pällistelee tällaista ongelmallista henkilöä tekemässä eri asioita.
Eli en kritisoi sitä että vammaisen kanssa tehdään asioita, kritisoin sitä että tuosta tehdään tv-viihdettä koska näemmä alalla ei riitä tuotannolla järki sanoa jossain kohtaa että ei. Tuossa ollaan vähän truman shown hengessä menossa.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaiset ovat luonnon oma virhepainos. Jos eläisimme kivikaudella, ei olisi tätä ongelmaa, kun luonto hoitaa
Eivät ole virhepainos, vaan ihan samanlaista luonnon monimuotoisuutta kuin ne sinun palvomasi nepsyvammaisetkin. Kivikaudellakin oli vammaisia. Sen sijaan esim. diabeetikoita tai sydänsairaita ei ollut, koska luonto hoiti sellaiset pois.
Menee hermot näihin poikkeuksien esittelyyn. Vaippapakettiakaan ei enää saa normaalin lapsen kuvalla.
Vierailija kirjoitti:
Tosi tv:ssä on välillä nähtävissä (varsinkin amerikassa) vimma saada joka jaksoon aina vaan erikoisempi vammainen kansan pällisteltäväksi ja ihmeteltäväksi. Esim. tää ohjelma jossa rakennettiin taloja viikossa jollekin köyhälle perheelle kuulemma valkkasi perheitä ohjelmaan sen perusteella miten erikoisia ongelmia ja vammoja perheen lapsilla oli ohjelmassa esitettäväksi.
Eli meininki on vähän sama kuin jotain 100v sitten sirkuksissa tai tivoleissa saattoi olla kaikenmaailman erikoisuuksia kuten parrakas nainen yms. kansan pällisteltävinä pääsylippua vastaan.
Ja nyt meillä on sitten suomitv:ssä ohjelma jossa sisältönä on se, että kansa pällistelee tällaista ongelmallista henkilöä tekemässä eri asioita.
Eli en kritisoi sitä että vammaisen kanssa tehdään asioita, kritisoin sitä että tuosta tehdään tv-viihdettä koska näemmä alalla ei riitä tuotannolla järki sanoa jossain kohtaa että ei. Tuossa ollaan vähän truman shown hengessä menossa.
Se mitä meille näytetään on sitten kulisseissa toinen. Moni tuosta "hurjan remontti" osallistuja perheestä on joutunut ojasta allikkoon, kun se uusi talo on liian kallis elää.
Se mitä minä kuitenkin muistan niin yhdessä jaksossa kun oli poika joilla oli erittäin hauraat luut (kuin 100-vuotias 5-vuotiaan kehossa) niin siinä kodissa keskityttiin siihen, pinnat ovat niin pehmeitä kuin mahdollista. Esim lattia on korkista valmistettu.
Lisäksi olo myös tyttö jonka kallo oli epämuodostunut ja jotain neurologisia ongelmia niin sen jakson kohdalla mun äiti totesi, että tuo talo on täysin hyvässä kunnossa ja tavallinen; lähtökohta näillä vammaisilla lapsilla on myös ränsistynyt koti myös.
Ja kun tosi tv-stä puhutaan, oman näkemykseni mukaan "apua mikä tauti" on enemmän konkreettisesti hyödyttää. Yhdessä jaksossa kun oli päästään yhteen kasvaneet kaksoset ja kun heidät saatiin vihdoinkin irrotettua noin kahden vuoden iässä, alkoi sen jälkeen sitten fysioterapia
Muistakaa äänestää Osmo kultaiselle venlalle.
Eläke sidotaan elinajan odotteeseen. Tällä hetkellä se on kohtalaisen korkea, mutta nykyisein istuvan sipsi-siiderisukupolven elinajan odote tulee vielä lähivuosina laskemaan. Kuka tietää montakaan ylipainoista yli 80-vuotiasta? Minä tiedän kolme, mutta eivät hekään merkittävän ylipainoisia ole. Suurin osa vanhaksi elävistä on hoikahkoja.
Vierailija kirjoitti:
Eläke sidotaan elinajan odotteeseen. Tällä hetkellä se on kohtalaisen korkea, mutta nykyisein istuvan sipsi-siiderisukupolven elinajan odote tulee vielä lähivuosina laskemaan. Kuka tietää montakaan ylipainoista yli 80-vuotiasta? Minä tiedän kolme, mutta eivät hekään merkittävän ylipainoisia ole. Suurin osa vanhaksi elävistä on hoikahkoja.
Mun mummut. Mummoni äiti, 94v, mummu 92v ja toinen 84v. Äitini on 76v ja todella suuri.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen alkaa laihtumaan yli 60-vuotiaana. Monet niistä hoikista yli 80-vuotiaista ovat olleet nuorempana ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vanhempi päättää itse haluaako vammaisen lapsen asian tullessa ilmi. Muut voivat sitä arvostella. Mutta asia ei heille kuulu.
Raskaat sakot ja ikuinen elatusvelvollisuus pitäisi määrätä ehdoin tahdoin vammaisen lapsen synnyttäville.
Sitten Suomen pitää erota Euroopan ihmisoikeussopimuksesta ja EU:sta. Suomen vienti kärsii tullimaksuista niin paljon, ettei tuolla ainakaan mitään säästetä.
Katsoin pätkän rtoisesta osasta. Taas on isä-Peltsi osannut markkinoida ideaa YLElle. Tapahan tuokin on tienata.
Ei mitenkään lämminhenkinen ote Osmoon.
Ei jatkoon!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityislapsen vanhempana sanoisin, että upeaa, mitä Peltsi tekee poikansa kanssa. :) Varmasti ei ole aina helppoa, mutta erityislapsen kanssa oppii elämään ihanaakin perhe-elämää.
Peltsi on ilmeisen kiitettävästi pysynyt aiemmin poissa kotoa, jotta vaimo saa rauhassa hoitaa arjen. :D
Hän on kuvausmatkoilla vain seitsemän viikkoa vuodessa, siinä jää monta viikkoa vielä olla kotona perheen kanssa.
Ehtii siinä ajassa naida päivät paljaalla läpeensä. Sitte selibaatissa noi reissuajat?
Ei, päin vastoin. Vahvistuu se ajatus, että en olisi jaksanut.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin pätkän rtoisesta osasta. Taas on isä-Peltsi osannut markkinoida ideaa YLElle. Tapahan tuokin on tienata.
Ei mitenkään lämminhenkinen ote Osmoon.
Ei jatkoon!!!
Just oli tosi lämminhenkinen ote Osmoon ja näki miten poika jumaloi isäänsä. Ihan mahtava pari.
Peitsille kyllä arvostus mutta ymmärrän täysin jos joku ei halua kehitysvammaista lasta. Vanhemmat haluaisivat lapsilleen hyvää ja kantavat huolta kuka hoitaa kun heistä ei enää siihen ole. Tähän kovaan aikaan ei ole taetta hyvästä ja turvallisesta hoidosta.
Mistä päättelet Peltsin olevan varakas? Verotiedot ovat julkisia ja peruskuukausi palkalla ylellä.
Törkeää? Sehän oli upea hetki kun Osmo voitti pelkonsa. Isänsä tiesi, että poika siihen pystyy ja osasi ohjata hyvin.