Mitä tekisit jos tilillesi tulisi 146e rahaa ja sillä pitäisi syödä 27 päivää?
Minä nimittäin olen sellaisessa tilanteessa. Täällä naureskellaan kun eräs sarjaköyhäilijä kertoo, miten on sairaalahoidon tarpeessa kun ei ole syönyt mitään viikkoon. Mutta minulla on oikeasti tämä tilanne tammikuussa. Ttt:a tulee tuon verran ja vasta kuun lopussa tulee seuraava raha. Siitä ei ole varaa maksaa mitään lainaakaan takaisin. Että tuolla pitäisi pärjätä yksi ihminen. Diakonilta sain apua syksyllä, en tiedä saisinko sieltä ruoka-apukortin. Luovutanko jo heti alkuun vai yritänkö oikeasti saada tuolla rahalla leivän pöytään. Jauhoja, pastaa, sieniä, marjoja, kahvia, herneitä (kuivattuja, saa keiton) ja keittojuurespusseja on. Tässä kaikki. Menenkö kauppaan esim. 4 x tänä aikana, vaiko 2 kertaa. Mitään myytävääkään ei ole.
Kommentit (203)
Nyt joulukinkku -50% ja siitä syö ainakin viikon! Vink vink 💸😍
Puuroa, keittoja, sämpylöitä kyllä yksin pärjää syömisen osalta hyvin! Teetä ja sympatiaa.
Pitää selvitä myöskin kriisin keskellä.
Jotkut pärjää riisillä vuodesta toiseen. Ostat halvan monivitamiinin 2€) kasvattaa luonnetta tämäkin aika, selviät kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kerää pulloja, mene jakamaan mainoksia, ala lehtimyyjäksi, ala suoramyyjäksi.
Mainosten jaon tai puhelinmyynnin palkka ei riitä parempiin ruokaostoksiin.
Maksettava myös vuokra ym. Ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Uhoilijoita riittää mutta miten monella ketjussa on oikeasti kokemusta köyhyydestä?, ja köyhien syömisistä?
Tämä on totta. Ei minullakaan ole kokemusta varsinaisesta köyhyydestä, minulla on ollut onni (olen sitä mieltä että se on paljon onnesta kiinni, ei pelkästään omasta osaamisesta tai koulutuksesta) saada olla töissä aina opiskelujen jälkeen, rahaa on siis aina ollut jonkinverran käytössä, nykyäön vähän enemmänkin. Tiukkaa on silti joskus ollut, pidempiäkin aikoja. Oli aika, jolloin söin töissä lounaan (n 5€ silloin) ja lapseni kanssa jaoimme yhden valmisruoka-annoksen (usein n kahden euron lihaperunasoselaatikko) illemmalla, hän sai ruoan päivällä päiväkodissa. Aamupalaa en syönyt ja lapsi sai aamupalan päiväkodissa. Arkiruoat meillä teki siis vajaa 140€ kuussa, siihen päälle toki sitten viikonloppuisin meni jonkunverran rahaa ruokaan, mutta aika pienellä elettiin.
Mutta minun menneisyyteni ei ollut varsinaisesti nyt se pointti, vaan se, että valmisruoka on varsinkin tänäpäivänä aika kallista. Jos minun pitäisi nykyään selvitä noinkin vähällä tai vielä pienemmällä kuten ap, niin tekisin oikeastaan kaiken itse. Toivon, että tämä on ap lle poikkeava kuukausi, koska tuo on liian vähän terveelliseen monipuoliseen ruokavalioon, mutta poikkeustilanteessa selviäisi tekemällä itse ja käyttämällä halpoja raaka-aineita, joita on peruna, sipuli ja jauhot. Peruna ja sipuli maksaa noin euron kilo (vai onko sipuli vähän kalliimpaa?) ja kahdesta kilosta perunaa ja kilosta sipulia saa jo hyvän laatikon pohjan. Toki vähän öljyä/voita ja suolaa tarvitaan mukaan. Periaatteessa tuota syö noinkin, mutta ravitsevampaa siitä saa, jos mukaan paistelee vähän jotain protskua, pekonia tai jauhelihaa. Tai kalaa, jos edullisesti saa. Kermaakin sinne voi mukaan heittää. Kuvitellaan että perunat ja sipuli (yht kolme kiloa) oli yhteensä kolme euroa, pekoni kolme euroa (?) ja kerma euron, voita meni pari ruokalusikkaa ja öljyä tippa en laske nyt niitä mukaan. Meni siis noin vajaa 8€ mutta lasketaan sen mukaan. Ruokaa syntyi noin parisen kiloa (kun vesi haihtui). Siitä riittää hyvin yhdelle hengelle kolmelle päivälle ruokaa, n. 650g ruokaa / päivä eli kaksi annosta päivälle, hintaa tuli n 2,7€/päivä eli 31*2,7=84€. Toki sitten välillä voi mukaan ostaa halpaa salaattia, kurkkua jne. Samalla tavalla voi laskea mitä esim maksaisi itse leipoa isompi piirakkapohja, ja tehdä täyte edullisista kasviksista (sipuli, purjo, vähän paprikaa vaikkei se halvin olekaan) mukaan vähän kermaa ja päälle juustoraastetta. Kympillä pitäisi saada taas ainekset parin päivän piirakkaan. Vähän kalliimpaa tosin mutta ruokahalusta riippuen syö siitä kolmekin päivää.
En halua mitenkään dissata enkä olla ylimielinen, kurjaa että on noin tiukkaa ja toivottavasti ei ole pysyvä olotila. Suunnittelemalla ja laskemalla ja välttämällä valmisruokia ja välttämällä minkäänlaisia heräteostoksia ja käyttämällä vain noita n €/kilo raaka-aineita siihen perusmättöön (kalliimmat vain mausteeksi/lisukkeeksi) pystyt selviämään. Ei ole ehkä kivaa, mutta ei tarvitse olla viikkoa syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Puuroa, keittoja, sämpylöitä kyllä yksin pärjää syömisen osalta hyvin! Teetä ja sympatiaa.
Pitää selvitä myöskin kriisin keskellä.
Jotkut pärjää riisillä vuodesta toiseen. Ostat halvan monivitamiinin 2€) kasvattaa luonnetta tämäkin aika, selviät kyllä.
Vajaaravitsemus sairastuttaa oikeasti. Sairastuttaa. Sitä ei pidä suositella tai suhtautua välinpitämättömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhoilijoita riittää mutta miten monella ketjussa on oikeasti kokemusta köyhyydestä?, ja köyhien syömisistä?
Tämä on totta. Ei minullakaan ole kokemusta varsinaisesta köyhyydestä, minulla on ollut onni (olen sitä mieltä että se on paljon onnesta kiinni, ei pelkästään omasta osaamisesta tai koulutuksesta) saada olla töissä aina opiskelujen jälkeen, rahaa on siis aina ollut jonkinverran käytössä, nykyäön vähän enemmänkin. Tiukkaa on silti joskus ollut, pidempiäkin aikoja. Oli aika, jolloin söin töissä lounaan (n 5€ silloin) ja lapseni kanssa jaoimme yhden valmisruoka-annoksen (usein n kahden euron lihaperunasoselaatikko) illemmalla, hän sai ruoan päivällä päiväkodissa. Aamupalaa en syönyt ja lapsi sai aamupalan päiväkodissa. Arkiruoat meillä teki siis vajaa 140€ kuussa, siihen päälle toki sitten viikonloppuisin meni jonkunverran rahaa ruokaan, mutta aika pi
Ei perunasipulipaistos ole koko vuorokauden ruoka ravitsemuksellisesti. Se piirakka lisäksi parin päivän aikana. Joku hedelmä tai kasvis päivittäin eurolla. Pari euroa, muutama euro lisää ja euro lisää. Kuusi tai seitsemän euroa päivässä. Menee 200 euroon kuukaudessa. Ja on edelleen itse tehty säästäen!
Lisäksi ostetaan kahvi tai tee, harvemmin myös suolaa, pippuria tai muuta "ylimääräistä".
Mulla jää vähempi rahaa ruokaan. Joskus ihmettelin niitä kuvia missä afrikkalaisilla lapsilla oli nälkä ja silti hirvee pallomaha. No, nyt mullakin on se pallomaha vaikken paljoa voikaan syödä.
127 lle: Totesinkin, että terveellinen ruokavalio vaatii vähän enemmän rahaa, ja toivoin, että tilanne ei olisi pysyvä. Tilapäisesti oikeasti perunalla ja sipulilla pärjää oikein hyvin, varsinkin kun siihen lisää vaikka paketin pekonia ja kermaa. Niistä saa protskua ja rasvaa. Ja joo tulee toki välillä muutakin ostettavaa, voi, suola, mausteet jne. Kahvikin. Mutta, kahvi esim ei ole pakollinen elintarvike missään mielessä. Se on tällainen valinnainen hyödyke, tarvinko kahvia, millaista, kuinka paljon kuinka usein. Ihan yhtä hyvin voisi sanoa että joo röökiäkin on pakko ostaa tosta budjetista, mutta kun ei riitä. Ei niin. Sitäkään ei ole pakko ostaa eikä käyttää. Nyt puhuttiin siitä miten rahat riittää kuukaudeksi, ei siitä paljonko maksaa tervellinen hyvä ruokavalio kuussa, tai mitä kaikkia ylellisyystarvikkeita (kahvi jne) pitää myös ostaa. Ne on sitten omia valintoja, ja jos joku juo mieluummin kahvia kun syö ruokaa, niin feel free.
Kommentoin uudestaan lähinnä vaan siksi, kun varsinkin nuoremmilla tuntuu joskus menevän sekaisin se että mikä on pakollista selviytymisen kannalta ja mikä kaikki on sellaista "mukavaa elämää". Jos on köyhä, niin on pakko miettiä miten selviytyy, eikä surkutella sitä ettei ole varaa mukavaan elämään. Pidemmällä aikavälillä olisi tietty ap nkin hyvä miettiä onko mitään keinoja hankkia isompia tienestejä. Se, että ihmiset perustaa elämänsä siihen, että mietitään miten erilaisilla tukihässäköillä pärjää, on väärä lähtökohta. Tavallisen terveehkön ihmisen pitäisi ansaita tulonsa työn kautta, ei tukien. Mutta tämäkin oli nyt vaan tällainen yleinen huomio eikä kettään kirjoittajaa koskeva.
Piis änd laav tälle vuodelle 👍
Vierailija kirjoitti:
127 lle: Totesinkin, että terveellinen ruokavalio vaatii vähän enemmän rahaa, ja toivoin, että tilanne ei olisi pysyvä. Tilapäisesti oikeasti perunalla ja sipulilla pärjää oikein hyvin, varsinkin kun siihen lisää vaikka paketin pekonia ja kermaa. Niistä saa protskua ja rasvaa. Ja joo tulee toki välillä muutakin ostettavaa, voi, suola, mausteet jne. Kahvikin. Mutta, kahvi esim ei ole pakollinen elintarvike missään mielessä. Se on tällainen valinnainen hyödyke, tarvinko kahvia, millaista, kuinka paljon kuinka usein. Ihan yhtä hyvin voisi sanoa että joo röökiäkin on pakko ostaa tosta budjetista, mutta kun ei riitä. Ei niin. Sitäkään ei ole pakko ostaa eikä käyttää. Nyt puhuttiin siitä miten rahat riittää kuukaudeksi, ei siitä paljonko maksaa tervellinen hyvä ruokavalio kuussa, tai mitä kaikkia ylellisyystarvikkeita (kahvi jne) pitää myös ostaa. Ne on sitten omia valintoja, ja jos joku juo mieluummin kahvia kun syö ruokaa, niin feel free.
Jos on niin köyhä, ettei oikeasti saa kahvia tai edes teetä, että pysyy ruoalla elossa, niin kyllä sitä saa jo surkutella. Sellainen on myös erittäin stressaavaa ja rankkaa.
Mene töihin, siinä on pidempiaikainen apu.
Syy Suomen alamäkeen on avuttomat, laiskat ja saamattomat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
127 lle: Totesinkin, että terveellinen ruokavalio vaatii vähän enemmän rahaa, ja toivoin, että tilanne ei olisi pysyvä. Tilapäisesti oikeasti perunalla ja sipulilla pärjää oikein hyvin, varsinkin kun siihen lisää vaikka paketin pekonia ja kermaa. Niistä saa protskua ja rasvaa. Ja joo tulee toki välillä muutakin ostettavaa, voi, suola, mausteet jne. Kahvikin. Mutta, kahvi esim ei ole pakollinen elintarvike missään mielessä. Se on tällainen valinnainen hyödyke, tarvinko kahvia, millaista, kuinka paljon kuinka usein. Ihan yhtä hyvin voisi sanoa että joo röökiäkin on pakko ostaa tosta budjetista, mutta kun ei riitä. Ei niin. Sitäkään ei ole pakko ostaa eikä käyttää. Nyt puhuttiin siitä miten rahat riittää kuukaudeksi, ei siitä paljonko maksaa tervellinen hyvä ruokavalio kuussa, tai mitä kaikkia ylellisyystarvikkeita (kahvi jne) pitää myös ostaa. Ne on sitten omia valintoja, ja jos joku juo miel
Ja aiheuttaa väkisinkin puutetta jostain, jos joustovaraa ei ole edes sitä muutamaa euroa. Sairastuminen on ongelma, vaikka sairastuisi vain särkyyn tai korkeaan kuumeeseen ilman, että on varaa muutaman euron lääkkeeseen. Ei tulehduksen hoitoa, iho-ongelmat hoitamatta. Seuraukset voivat olla vakaviakin. Tarvittaessa ei ole varaa bussilippuun. Hätätilanteita tai kenkien rikkoontumista varten ei ole mitään. Sosiaalinen elämä kapenee. Terveysriskit kasvavat. Puutetta syntyy. Se, millä pysyy juuri ja juuri elossa sisältää paljon vaarallisia riskitekijöitä.
Normiarkea kaksi viikkoa joka kuukausi. Samaa kitkuttelua. Eläkeläinen 62v.
Mulla menee sinkkuna ruokaan alle 180 e/ kk ja siitäkin voin nipistää jos on tiukkaa. Hyvin pärjäät jos ei muuta tartte hankkia kuin ruokaa,
Kurja on tilanne jos tressaa rahan riittävyyden ja nälän välillä. Mutta minunkin mielestäni tuolla rahalla pärjäisi, jos ei ole ruokarajoitteita. Korvaa kallista lihaa kasvisproteiineilla ja jatkaa pavuilla. Nimenomaan proteiinit on kalliita ( kala ja liha)
Aamupuuroni 33g hiutaleita 3,2 snt ja 2 dl vettä + 20g puolukoita 10 snt Puuro yhteensä voisilmällä n 15 snt
Tässä omia kokkailujani
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…
Perunaa, lanttua, porkkanaa, kaurahiutaleita, pastaa, kananmunia, herneitä, papuja, linssejä, tomaattimurskaa, öljyä. Kyllähän tuolla 5€ päivä saa ihan hyvät pöperöt! Sulla on myös hyviä aineksia jemmassa, toivottavasti myös mausteita. Ihan hyvää tekee syödä vaikka vaan kerran viikossa lihaa, kyttää alelaputettuja. Kyllä tuolla yksi ihminen pärjää!
Kerron vielä sellaisen salaisuuden, että vaikka kaupassa ei tartteis hintoja katsella, niin tuollaisia asioita me silti käytetään ruoaksi, koska se on järkevää.
Niin ja tietysti käyt joka aamu tai ilta katsomassa alelaputetut, lähinnä jauheliha aina alelaputettuna. soija, pavut, pastat, yms ovat aina halpoja ja niistäkin halvimmat merkit. Tomaattimurska halvin mitä ostan lidl > 37 snt prk Rainbow kuivaherne 49 snt 500g extra pikakaurahiutale s-kaupoissa 49 snt 500g Pavut on yleisesti alle € ( itse ostan kuivattuja alesta isomman satsin) etsii halvimmat . Kananmunat n 20 snt kpl ja leivät kanssa punalaputtetut , paljon pitää kaupoissa juosta mutta siinä hyötyliikunta samalla .
Luovu lihansyönnistä. Esim. 500 g pussi soijarouhetta vastaa noin 2,8 kg jauhelihaa ja maksaa 2,99 e.
Vierailija kirjoitti:
Diakonilta on mahdollisuus saada 300€/vuosi apua ruokakauppaan, joten rohkeasti sinne vaan. Tiliotteet ja laskut he kyllä vaativat nähdä. Hyödynnä ilta-aleja ja käytä esim.100€ ruokalahjakortti niin että saat ostettua sillä 200€ edestä. Ota yhteyttä kuntasi/kaupunkisi ruokakassijakeluihin ja avustusyhteisöihin. Samoista paikoista jaetaan muutamia kertoja vuodessa myös 50€ lahjakortteja ruokakauppaan, kysy myös niitä.
Kai sä kuulut kirkkoon myös?
Hienoa kun pärjäät noin pienillä ruokakuluilla. Vastasin vain, miten itse toimisin. Sinä päivänä kun saan edes 200 e riittämään, kirjoitan postauksen.