Mitä tekisit jos tilillesi tulisi 146e rahaa ja sillä pitäisi syödä 27 päivää?
Minä nimittäin olen sellaisessa tilanteessa. Täällä naureskellaan kun eräs sarjaköyhäilijä kertoo, miten on sairaalahoidon tarpeessa kun ei ole syönyt mitään viikkoon. Mutta minulla on oikeasti tämä tilanne tammikuussa. Ttt:a tulee tuon verran ja vasta kuun lopussa tulee seuraava raha. Siitä ei ole varaa maksaa mitään lainaakaan takaisin. Että tuolla pitäisi pärjätä yksi ihminen. Diakonilta sain apua syksyllä, en tiedä saisinko sieltä ruoka-apukortin. Luovutanko jo heti alkuun vai yritänkö oikeasti saada tuolla rahalla leivän pöytään. Jauhoja, pastaa, sieniä, marjoja, kahvia, herneitä (kuivattuja, saa keiton) ja keittojuurespusseja on. Tässä kaikki. Menenkö kauppaan esim. 4 x tänä aikana, vaiko 2 kertaa. Mitään myytävääkään ei ole.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Juurekset on vielä jokseenkin halpoja. Tekisin ison kattilallisen keittoa, josta riittää moneksi päiväksi. Makaronilaatikkokaan ei ole kallis ruoka. Erilaisia puuroja tekisin myös.
Jauhelihasoppaa, nakkisoppaa, seitisoppaa... paranevat vaan kun lämmittää. Vitosen sopasta syö hyvin kahtena päivänä, leipä ei paljon maksa kun itse tekee.
Kylhän tolla elää hyvin. Ite tekee ruuat ja puuroa aamuisin. Toki tolla ei sisäfileitä syödä mutta suurin osa tuskin muutenkaan syö kun hinnat nousseet. Saattaa sulle jäädä kahvilaankin mahollisuus kun tarkkaan käytät
Jatkan vielä, kerralla keittää vaikka 3 päivän perunat ja uunissa tulee 3 kanankoipea joten ateriaa kohden sähköä kuluu 1/3 osa. Pakastin on todella hyvä rahan säästäjä, lainasin sähkönkulutusmittarin kirjastosta ja arkkupakastin kuluttaa sähköä n 30 € vuodessa. Minä ostan lihaa, kalaa aina vähän reilummin tarjouksista ja pakastan. Samoin keitän painekattilassa hernekeitot ja pavut ja pakastan annospusseihin. Mökillä tehdään kaalikääryleitä syksyllä ja kerätään sienet ja marjat. Meillä kun lähes aina jauhelihan kaveriksi tulee papuja tai soijarouhetta. Niin pakastan jauhelihat 330g pusseihin joita voi ottaa niin monta kuin ajattelee valmistavansa kerralla.
Noita `ihan hyviä`ja aika vähäkulutuksia pakastimia saa kierrätyskeskuksista ja lahjoitellaan netissä.