Mitä tekisit jos tilillesi tulisi 146e rahaa ja sillä pitäisi syödä 27 päivää?
Minä nimittäin olen sellaisessa tilanteessa. Täällä naureskellaan kun eräs sarjaköyhäilijä kertoo, miten on sairaalahoidon tarpeessa kun ei ole syönyt mitään viikkoon. Mutta minulla on oikeasti tämä tilanne tammikuussa. Ttt:a tulee tuon verran ja vasta kuun lopussa tulee seuraava raha. Siitä ei ole varaa maksaa mitään lainaakaan takaisin. Että tuolla pitäisi pärjätä yksi ihminen. Diakonilta sain apua syksyllä, en tiedä saisinko sieltä ruoka-apukortin. Luovutanko jo heti alkuun vai yritänkö oikeasti saada tuolla rahalla leivän pöytään. Jauhoja, pastaa, sieniä, marjoja, kahvia, herneitä (kuivattuja, saa keiton) ja keittojuurespusseja on. Tässä kaikki. Menenkö kauppaan esim. 4 x tänä aikana, vaiko 2 kertaa. Mitään myytävääkään ei ole.
Kommentit (203)
Tuttu ruokailee alle 200 eurolla per kuukausi. Ihan hullua kun hänellä ainakin satatuhatta säästöjä eikä perijöitä yhtään.
Ihan ensimmäiseksi itkeä tirauttaisin.
Todella helppo rasti. Voit ostaa monta kiloa kaalia alle kymmenellä eurolla. Perunoitakin lähtee helposti 7-10 kg alle kymmenellä eurolla. Sitten vaikka X-tra tai muita halpis nakkeja muutama kilo muutamalla eurolla... Ja vettä tulee hanasta.
Muut rahat voit käyttää luksukseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu ruokailee alle 200 eurolla per kuukausi. Ihan hullua kun hänellä ainakin satatuhatta säästöjä eikä perijöitä yhtään.
Siksipä hänelle onkin ainakin satatuhatta säästöjä. Kyllä pieniruokainen syö hyvin 200€:lla kuukaudessa.
Jos ei olisi muita menoja kuin ruoka, niin pärjäisin.
Vierailija kirjoitti:
Minä laskisin siten, että viikkobudjetti ruokaan olisi 25e (eli viikossa jäisi vielä säästöön 11,50e). Esimerkiksi tekisin seuraavat ostokset Prismasta:
2,75€ Jauheliha sika-nauta 400g
2,99 Soijarouhe 500g
0,49e Myllyn Paras Makaroni 400g
0,49e Myllyn Paras Makaroni 400g
0,89e Peruna kiinteä pesty 1kg
0,55e Kuivatut herneet 500g
0,39e Xtra Spaghetti 1kg
0,45e Pitkäjyväinen riisi
1,09e Porkkana 1kg
1,25e Sipuli 1kg
0,33e Xtra tomaattimurssi 400g
Yhteensä: 11,67e
Tästä jäisi vielä 13,33e vapaavalintaisiin kasviksiin/tarjouksiin/ilta-alentuotteisiin, kahviin, maitoon, herkkuihin, mausteisiin jne.
Yllämainitulle ostoslistalla toimisin siten, että niistä olisi tarkoitus saada lounas ja päivällinen. Aamu- ja iltapalat pitäisi kehittä
Aloittajalla oli kuitenkin kaapeissa jo valmiiksi pastaa, kuivia herneitä js tomaattimurskaa. Oli muutakin, mutta ehkä kannattaisi endin lukea se aloitus ja sen jälkeen soveltaa?
Minä en näe 140€/kk rupka+hygieniabudjetissa ongelmaa. Sen verran mulla menee yleensä ilman, että kiristän budjettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut tilanteesta. Hyviä vinkkejä olet saanutkin ilta-alen hyödyntänmisestä. Ostaisin heti rahan tulon jälkeen kaappiin perusaineksia: halpaa pastaa,tomaattimurskaa, kilomysliä, litran purkki maustamatonta jogurttia, puurohiutaleita, hernekeittoa, jauhopussin, kananmunia, pari purkkia halpaa vispikermaa (säilyy pitkään), hillopurkin jne. Muuten ruokalistalla olisi kaalilaatikko, makaronilaatikko, jauhelihakeitto, seikeittoa jne.
Noiden perustarvikkeiden avulla kaapissa olisi ihana syötävää, jos ei kauppaan jaksa lähteä aina tai rahat on loppukuusta tiukilla. Lisäksi voi saada elämään myös herkku hetkiä tekemällä vaikka lettuja tai litran pannaria, jonka voi myös pakastaa ja sulattaa aina tarpeen mukaan.
Miksi te mummot aina oletatte että ilta-alessa todella on kaikkea hyvää ja edullista. Ehkä teillä siellä Kemin Salessa on mutta voin
Koska sä reppana tajuat, että on todella huvittavaa ja lapsellista yrittää käyttää mummo-sanaa haukkumanasanana. :D Ei anna muuta kuin yksinkertaisen kuvan susta itsestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei helvetti, mitä eineksiä oikein olet tottunut ostelemaan rahoillasi, jos tuo summaei riitä edes yhdelle vajaaksi kuukaudeksi?! Ostelet vissiin riisipuurot ja muut valmiina?!
Tai sitten on tottunut parempiin ruokiin. Minä syön paljon kalaa, äyriäsiä ja erilasia lihoja vaikka ankkaa ja poroa eikä se mitään halpaa ole aina. Koskaan en osta eineksiä, mutta rahaa menee kyllä ruokaa aika paljon.
Mutta silloin kun rahaa on vähemmän, niin pitäisi aikuisen ihmisen sen verran tajuta, että kalliit ruoat kuten äyriäiset yms. pitää jättää ostamatta. Jos rahaa ei vain ole enemää, niin sillä on pärjättävä.
Vierailija kirjoitti:
Suositus rasvaista kalaa kolme kertaa viikossa. se on käytännössä lohta jota ei aina saa edes 12 e kg.
Jossei päiviään työnteolla huvita täyttää, niin sittenhän kalaa saa järvestä ihan vaan kalastamalla. Miksi jonkun muun pitäisi työ tehdä laiskan puolesta?
Vierailija kirjoitti:
5,4 euroa per päivä. Kyllähän tuolla jotain saa.
Tärkeimmät asiat ihmiselle ovat vesi ja suola. Minulla on koko ajan merisuolaa ja vesilasi esillä, mitä napsin, ettei tule syötyä turhan päiten
5,4 eurolla saa päivässä lautasellisen puuroa, puolikkaan lantun, 1-2 porkkanaa, 2 lautasellista linssikeittoa ja jotakin vehnäistä, jotta saa energiaa. Kahviakin varmaan
Ostaisin alkukuusta öljyt: oliivi ja kookos, merisuola ja mausteet. Sitten kaurahiutaleita koko kuukauden tarpeisiin. Sitten linssit, lantut ja porkkanat. Näillä pärjäisin, ja mielen mukaan välillä juustoa, jotain vehnähöttöä, tai mitä nyt tekeekään mieli tai keho pyytää
Ihminen pärjää kuukauden vaikka syömättä jos niikseen tulee. Psykologinen puoli vaikeampi, kun pitää sietää nälkää
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut tilanteestasi, voin samaistua siihen. Olethan tutkinut ruoka-apu.fi -sivuston? Jos asut pk-seudulla on vähintäänkin pelastusarmeijan leipäjako, josta saa edes jotain syötävää. Tosin, jos tuo rahamäärä on käytettävissä pelkkään ruokaan ja pariin hassuun matkalippuun, sehän riittää enemmän kuin hyvin. Täällä muut jo mainitsivat punalaputetut tuotteet sekä kauppojen ilta-alet niiden päälle.
Onko tämä pysyvä tilanne vai vain tammikuun ongelma? Oletko pyytänyt kunnan sosiaalitoimesta apua? Heiltäkin on mahdollista hakea, jos toimeentulotuki ei oikeasti riitä ruokaan. Se ei kuitenkaan ole pysyvä ratkaisu, mutta pelkän tammikuun kanssa voisi auttaa.
Maitoa voi käyttää monipuolisesti ruuanlaitossa, mutta valitettavasti se pilaantuu nopeasti. Siksi kannattaa hankkia kotiin maitojauhetta. Paketti kestää pitkään käytössä, eikä mene huonoksi ihan heti.
Tuolla budjetilla kannattaa unohtaa lehmän tissimaidot ja liha. Eivät ole välttämättömiä muutenkaan niin oiva hetki siirtyä terveellisenpään ja ihmiselle sopivampaan ruokavalioon. Laskee kehon tulehdustilakin kun ei harrasta kannibalismia tai leiki vasikkaa
Vierailija kirjoitti:
Hiukan hassua, kysymys oli: mitä tekisit? Sitten ei tykätä kun vastataan?
On ap saanut ymmärrystäkin, kukaan ei pärjää noin halvalla jos syö vain kotona.
Siis mistä mulle olisi tullut jotakin muuta rahaa käytettäväksi muualla syöden? Mä käytin marraskuussa ruokaan n.140€. Siinä syömiset kotona ja työharjoittelussa. En mä mitään muuta ruokia työharjoittelussa syönyt vaan toin kotoa eväät. Kyllä todellakin pärjää 146 eurolla vähän alle kuukauden vaikka olisi kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut tilanteestasi, voin samaistua siihen. Olethan tutkinut ruoka-apu.fi -sivuston? Jos asut pk-seudulla on vähintäänkin pelastusarmeijan leipäjako, josta saa edes jotain syötävää. Tosin, jos tuo rahamäärä on käytettävissä pelkkään ruokaan ja pariin hassuun matkalippuun, sehän riittää enemmän kuin hyvin. Täällä muut jo mainitsivat punalaputetut tuotteet sekä kauppojen ilta-alet niiden päälle.
Onko tämä pysyvä tilanne vai vain tammikuun ongelma? Oletko pyytänyt kunnan sosiaalitoimesta apua? Heiltäkin on mahdollista hakea, jos toimeentulotuki ei oikeasti riitä ruokaan. Se ei kuitenkaan ole pysyvä ratkaisu, mutta pelkän tammikuun kanssa voisi auttaa.
Maitoa voi käyttää monipuolisesti ruuanlaitossa, mutta valitettavasti se pilaantuu nopeasti. Siksi kannattaa hankkia kotiin maitojauhetta. Paketti kestää pitkään käytössä, eikä mene huonoksi ihan
Mä en todellakaan ole jättänyt lihaa pois ja käytin ruokaan marraskuussa n.140€. Maitoa ostan aivan välillä, mutta en juotavaksi.
Sä et näytä tietävän mitä tarkoittaa kannibalismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lahjakortti minkä syksyllä sain diakoniasta oli 50e arvoinen.
t. ap
Kyllä se voidaan pian puolittaa kun tarpeeksi markkinoidaan ja toitotetaan, että kuinka on hyvä kun eroaa kirkosta. - Kirkko on kuitenkin toistaiseksi voinut tukea kaikkia avun tarvitsijoita kyselemättä jäsenkorttia mutta kuinka kauan? - Toivottvasti mahdollsimman kauan mutta se käy haastavaksi, jos yhä harvempi kuuluu kirkkoon "maksavana jäsenenä".
Minä olen eronnut kirkosta jo 20v. sitten. Sitä minulta ei edes kysytty kuulunko.
t. ap
Ohis Se on toistaiseksi ja pitääkin olla kirkon ja diakoniatyön lähtökohta, ettei se kysele avuntarvitsiloilta kuuluvatko he kirkkoon vai eivät. Mutta on ymmärrettävä, ettei kirkkokaan pelkällä pyhällä hengel
Kirkkohan ei eläkään pelkällä pyhällä hengellä, vaan sille on annettu verotusoikeus. Esim. mieheni maksaa n. 800 euroa joka vuosi kirkolle. Kirkko saa rahaa myös valtiolta hautaustoimeen ja muuhun. Ihan hyvin pyyhkii kirkolla, ei tarvii olla huolissaan.
Aloituksessa lukihäiriö lukee että kaappi on täynnä tavaraa kahvista makarooniin. Miksi menisi ostaan makaroonia. Kun sitä jo on. Eihän toi tarvi kuin paaston niin rauhoittuu.
Aloittajan kaappi on täynnä ruokaa. Viikon syömättä ei kuole monet on kuukauden kun juo hyvin vettä ja jotain teetä. Hernekeitto on ihan sama kuin kaalikeitto eli kaloriton kasviskeitto. Kai te paskannatte ne ulos mitä syötte. Elukat syö toisiaan ja lampaan uhraajat kukaan ne vasta kannibaaleja on. Kani paistia ja lampaankaretta. Lampaan tissi maitoa. Vuohen tissimaito juustoa. Kilipukkia.
Söisin pelkkää kaurapuuroa. Säästöön jäisi noin 120 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjään tuolla summalla. En osta koskaan valmisruokia vaan teen kaiken itse.
Minä syön valmisruokia ja pärjään silti tuolla summalla.
Ei voi muuta kuin todeta, että onpa s aira sta porukkaa kommentoimassa täällä. No - kyllähän 140 euroa riittää z-trollille todella hyvin kaalisoppaan.
Pienituloiset nokkimassa toisiaan siitä riittääkö pieni raha ruokaan vai ei. Kenen etujen mukaista on lyödä kiilaa erilaisten ryhmien väliin? Jos porukka todellakin oikeasti on noin oikeistomielistä ja silti käyttää mielellään ja tyytyväisinä vain pikkurahoja elämiseen, niin ei voi kuin todeta, että Suomen oikeistolaiset syöttävät suoraan omaan maaliin. Hävetkää.
Vierailisin mahdollisimman useasti sukulaisten luona syömässä ja toki kertoisin tilanteeni, tiedän että auttaisivat ruuan muodossa ja minä heitä koirien ulkoilutuksessa jne.
Stressaisin raha-asioita ja alustavasti ostaisin tyyliin kotiin vain kaurahiutaleita, suolaa, makaroonia ja ketsuppia
Tekisin ennakkolaskelman ennen kauppaan menoa kaupan kotisivuilla ja laskimella
Miettisin tarkemmin mitä söisin
Tsemppiä aloittaja!